Opetustyö

  • 365 427
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koppotikoppoti...

....Hellyttävää on muuten tuo toistuva vihapuheesi aineenopettajia kohtaan...

Kuten sanoin, kyse on oppilaan epäammatillisesta haukkumisesta, ei vertaistuesta. Ja erikoista, miten jo toinen kirjoittaja tietää mitä on tapahtunut, on ne opet taitavia.

Työskentelen muuten yhtenäiskoulussa, opettajainhuoneessa on myös luokanopettajia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sinä ratsastat joka kerta paikalle, kun opettajien osaamista kyseenalaistetaan ja selittelet kaikkia tilanteita paremmin päin. Miksi sinulle on niin vaikeaa myöntää, että opettajien joukossa on ammattitaidottomia, aivan kuten on kaikissa ammateissa?

Ok, no tämä oli minulle ihan uutta, mutta ehkä näin sitten on. Myöntämisen vaikeus on kai geneettistä tai jotain muuta vikaa. Tosin aikaisemmin kirjoitin:

Opettaja todellakin on ihan samanlainen ihminen kuin kuka tahansa.

Tulkitkoon tämän jokainen miten tahtoo.

Kuten sanoin, kyse on oppilaan epäammatillisesta haukkumisesta, ei vertaistuesta.

Ok ja totta, mutta tämäkö on yleistettävissä kaikkeen opettajien negatiivissävytteiseen keskusteluun oppilaista/opiskelijoista? Huorittelusta tai homottelusta puhuminen luokan ulkopuolella on epäammattimaista? Hei, me "syödään tää paska™"? Teillä näin eli samoin joka paikassa muuallakin?

P.S. Kanssasi olisi ajoittain ihan mukava keskustella, jos et ottaisi jokaista kommenttia suunnilleen henkilökohtaisena hyökkäyksenä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ollaan puuvillasuun kanssa todella taitavia.
Sovitaan, että sinä voitit. Niin kuin aina.

Koko keskustelu lähti liikkeelle, kun cottonmouth linkitti toisesta keskustelusta osan minun viestistäni, jossa käytin opettajan ammattia esimerkkinä ammattitaidosta. Hän ei normaaliin tyyliinsä voinut kuvitella, että opettajista löytyisi ammattitaidottomia tekijöitä.

Etkö tosiaan ole kertaankaan nähnyt urasi aikana kuvaamaani tilannetta? Eli opettajat ovat aina täysin ammatillisia, jotka hakevat opettajainhuoneessa ainoastaan vertaistukea.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ok ja totta, mutta tämäkö on yleistettävissä kaikkeen opettajien negatiivissävytteiseen keskusteluun oppilaista/opiskelijoista? Huorittelusta tai homottelusta puhuminen luokan ulkopuolella on epäammattimaista? Hei, me "syödään tää paska™"? Teillä näin eli samoin joka paikassa muuallakin?

P.S. Kanssasi olisi ajoittain ihan mukava keskustella, jos et ottaisi jokaista kommenttia suunnilleen henkilökohtaisena hyökkäyksenä.

En ole yleistänyt mitään. Sinä poimit osan minun viestistäni toisesta ketjusta, jossa käytin omakohtaista tapausta esimerkkinä ammattitaidosta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Toivottavasti ei, mutta sinulta varsin ikävä teko napata yksittäinen esimerkki ja yleistää se.

Noh, we agree to disagree. Molemmissa kysymyksissä. Hauskaa loman puolivälijuhlaa silti sinne.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tähän piti jo aiemmin vastata, mutta unohdin. Tuli nyt yht'äkkiä mieleeni, joten noukitaan pois.

Annan silti ilmaisen vinkin yliopistoa varten...
Mulla ei ole yhtä ainetta ollut opetettavana missään vaiheessa, enkä käytännössä ole vienyt edes hissan tuntiopettajan pestiä, koska tunnit eivät ole täyttyneet. Olen tehnyt kombinaatiota, jota tuskin kovin moni pätevä maikka tekisi. Viime vuonna esim. hi+yko, et, te ja yksi liikan valinnaiskurssi. Mun saumani tässä työssä ylipäätään on siinä, että ennen valmistumistani ei tuntiopettajan tai viran tuntimäärä täyty. Jos tuntimäärä täyttyy, ei mulla tietenkään ole asiaan sanomista, vaikka toki omasta aineesta luopuminen kirpaisisikin. Minä käsitän tilanteeni suhteessa päteviin ja olen asian myös reksille ilmaissut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siirrän osaltani keskustelun eriyttämisestä Vitutusketjusta tänne. Tai eipä tämä juuri eriyttämistä koske kuin vähän alusta.

Eriyttäminen on työkalu, ei itseisarvo, relaa.
Niin, no aika kovasti tuota kuitenkin painotetaan. Vaan millä ajalla? Ylitöitä kun ei tällä alalla tunneta, kuten varmasti hyvin tiedät.

Hauskaa kyllä on se, että erityisopettajilta saa aika usein kuulla ihmettelyjä siitä, miten ei kannata ottaa paineita eikä yrittää sitä sun tätä. Jos keittelee kahvia alle kymmenen oppilaan kanssa läpi viikot ja opetuksen taso on ymmärrettävästikin varsin vaatimatonta, ei varmasti paineita kerry ja ehtii välitunnilla puhumaan paskaa teknisen open kanssa. Aineenopettajilla opetusryhmiä on toistakymmentä, joten siinä saa olla suunnittelemassa aika paljon enemmän tunteja, materiaaleja ja vaikka mitä hippaa, jottei opetus olisi pelkkää kalvosulkeista.

On myös epäreilua eriyttää vain alaspäin, joten olisi ihan jees kehittää välillä huipuillekin jotain, missä päteä. Siihen päälle noiden puolentoistasadan opetettavan sekä oman valvontaluokan parista nousevat vanhempainkontaktit. Eli summa summarum - ei hirveästi kiinnosta erkkojen pätemiset. Arvostan ammattilaisina monessakin suhteessa, musta ei siihen hommaan olisi, mutta toivoisin hiukan ymmärrystä myös toiseen suuntaan. Ei vaihtuvien opetusryhmien kanssa voi puuhastella samalla tavalla kuin oman kiinteän luokan kanssa.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
. Jos keittelee kahvia alle kymmenen oppilaan kanssa läpi viikot ja opetuksen taso on ymmärrettävästikin varsin vaatimatonta, ei varmasti paineita kerry ja ehtii välitunnilla puhumaan paskaa teknisen open kanssa.

Eli summa summarum - ei hirveästi kiinnosta erkkojen pätemiset.

Kuule sampio, siitä vaan yrittämään ja ruopimaan sitä paskaa mikä teiltä yhden asian opettajilta jää jälkeen. Jos sulle on tärkeintä se, että kokeessa saa nolla pistettä, kun ei muista Augsburgin uskonrauhan vuotta, niin me hoidetaan vähän laajemmalti sen oppilaan asioita. Vaikka sitten välillä puhutaan paskaa, jollain tapaa mielenterveyskin pitää hoitaa. Ja mieluummin kyllä kieltenopettajien kanssa. (heh)

Ja millä vitulla sinä sanot, että opetuksen taso on varsin vaatimatonta? Vai katsoitko peiliin?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuule sampio, siitä vaan yrittämään ja ruopimaan sitä paskaa mikä teiltä yhden asian opettajilta jää jälkeen.
Mitäs paskaa sieltä sitten jää? Opetukseen liittyvää vai jotain muuta? Jälkimmäinen ei taida kuitenkaan lähtökohtaisesti aineenopettajalle kuulua, ellei satu valvontaluokkalainen olemaan kyseessä.

Jos sulle on tärkeintä se, että kokeessa saa nolla pistettä, kun ei muista Augsburgin uskonrauhan vuotta, niin me hoidetaan vähän laajemmalti sen oppilaan asioita.
Totta, ja sanoinkin, että arvostan ammattilaisia tässä. Tässäkin kommentissa vain paistaa lävitse juuri se, mitä silloin tällöin saan rivien välistä tulkita omassa duunipaikassani, ja näissä palstan erkkojen kommenteissa hiukan useammin. Ei kai se pitäisi olla kovin vaikea tajuta, että jos oppilasmassat ovat yli kymmenkertaisia erkkoihin verrattuna ja siihen päälle lätkäistään vielä valvontaluokka, ei hirveästi ylimääräiseen riitä energiaa kuunnella tai lukea juttuja siitä, miten paskoja aineenopettajat ovat.

1500-luvun asiat eivät kuulu yläkoulun hissaan.

Ja millä vitulla sinä sanot, että opetuksen taso on varsin vaatimatonta? Vai katsoitko peiliin?
No, provoilla osaat sinäkin. En tarkoittanut opetuksen tasoa, vaan tasoa, jolla asioita käsitellään. En väitä, etteikö e-opettajilla olisi monipuolinen tietomäärä takaraivossa, sitähän saa lukemalla lisää, mutta en kyllä silti lähtisi erityisopettajana viivalle aineenopettajien kanssa puhtaasti aineenhallinnassa.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
en kyllä silti lähtisi erityisopettajana viivalle aineenopettajien kanssa puhtaasti aineenhallinnassa.

Peruskoulun aineenhallinta, voi jeesus tule ja pelasta. Kyllä ne opsiin liittyvät asiat ja vähän ekstraakin pitää hallita, jos aikoo erityisluokanopettajan homman hoitaa. Valitettavasti vain melko usein aineenopettajilla on hyvin yksisilmäinen hallinta eri oppiaineiden sisältöihin. Esim historian opettaja ei välttämättä selviä vaikka yläkoulun matikasta, jne. Nähty on.

Ja siihen päälle kun roiskaistaan n. parikymmentäkertainen määrä oppilashuollollisia toimenpiteitä yms, niin siinä ei biologin fotosynteesi ja punatulkkunaaraan väritys tunnu missään.

Mutta, jos erkan työ on niin helppoa, niin hakeudu hyvä ihminen alalle. Palkkakin on parempi kuin jollain lehtorilla.
t. Ukkometso, useimpien, jopa kaikkien alojen erityisasiantuntija.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Peruskoulun aineenhallinta, voi jeesus tule ja pelasta. Kyllä ne opsiin liittyvät asiat ja vähän ekstraakin pitää hallita, jos aikoo erityisluokanopettajan homman hoitaa. Valitettavasti vain melko usein aineenopettajilla on hyvin yksisilmäinen hallinta eri oppiaineiden sisältöihin. Esim historian opettaja ei välttämättä selviä vaikka yläkoulun matikasta, jne. Nähty on.
Minäpä kuitenkin epäilen sitä, että viitisen vuotta hissaa tai bilsaa lukenut aineenopettaja olisi samalla tasolla erkan kanssa. Yläkoulun opsista pystyy kyllä suoriutumaan kuka tahansa vähänkään lukuihminen, mutta se nyt ei aivan riitä aineenhallinnaksi. Ja kuten varmasti ymmärrät, pelkkä tiedonjakaminen ei junnuja paljon auta, pitäisi saada jollain tavalla sisäistämäänkin ne. Edes vähän alusta.

Ja siihen päälle kun roiskaistaan n. parikymmentäkertainen määrä oppilashuollollisia toimenpiteitä yms, niin siinä ei biologin fotosynteesi ja punatulkkunaaraan väritys tunnu missään.
Asenteesi on kyllä niin kuvottavan ylimielinen, että hyviä eläkepäiviä vain. Ei mun tarkoitukseni ole asemoida näitä duuneja rankkuuden suhteen sen kummemmin, vaan lähinnä vain vituttaa esim. juuri sun asenteesi aineenopettajia kohtaan. Voit vastaavasti itse kokeilla pyörittää 150 oppilaan massaa lv-tehtävien päälle. Luokasta riippuen muuten lv:kin saattaa joutua aikamoiseen pyöritykseen omien duuniensa lisäksi. Ei siinä tarvita kuin pari ongelmaperhettä per luokka, niin kuraattoreiden, sossujen ja vanhempien kanssa saa kikkailla aivan riittävästi.

Mutta, jos erkan työ on niin helppoa, niin hakeudu hyvä ihminen alalle. Palkkakin on parempi kuin jollain lehtorilla.
t. Ukkometso, useimpien, jopa kaikkien alojen erityisasiantuntija.
Minä en ole missään vaiheessa väittänyt erityisopen duunia helpoksi. Minusta ei siihen olisi, koska tykkään nimenomaan opettamisesta, en oppilashuollosta. Jälkimmäiseen saa aivan riittävästi kontaktia luokanvalvojanakin. Arvostan erityisopettajia, varsinkin muutamia yksilöitä, todella paljon ammattilaisina ja yritän oppia heidän tekemisistään.

Erkkana joutuisin kuitenkin puuhastelemaan sellaisten aineiden parissa, jotka eivät minua millään tapaa kiinnosta, joten se on lisäksi yksi pointti, miksi en ole edes harkinnut vaihtoehtoa. Lisäksi joutuisin väkisinkin pakertamaan aivan liian karsittujen sisältöjen parissa, eikä sekään motivoi. Korostan, että arvostan erkkoja myös tässä ominaisuudessaan, mutta mua ko. puoli ei kiinnosta. Osittain samasta syystä en halua alakoulun puolellekaan. Oikeastaan lukio olisi mun tyylilleni paras paikka, mutta sinne en vielä mene.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Yritin vain tsempata sinua, olen pahoillani, jos otit asian vittuiluna. Minusta eriyttämisen pitää olla työkalu oppilaan avuksi, eikä opettajaa rasittavaa byrokratiaa. Mikäli eriyttäminen aiheuttaa sinulle tuollaisen vitutuksen, teet jotain pahasti väärin. Perusopetus on kuitenkin se minkä pitäisi kattaa lähes koko oppilasmateriaali, ei opettaja voi jokaiselle oppilaalle omaa oppimissuunnitelmaa tehdä. Minusta tuntuu, että olet vähän liian kunnianhimoinen, relaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yritin vain tsempata sinua, olen pahoillani, jos otit asian vittuiluna. Minusta eriyttämisen pitää olla työkalu oppilaan avuksi, eikä opettajaa rasittavaa byrokratiaa. Mikäli eriyttäminen aiheuttaa sinulle tuollaisen vitutuksen, teet jotain pahasti väärin.
Jees, oikeassa sinä olet siinä, ettei se ole kuin työkalu muiden joukossa. Ei se mulle mitään pysyvää vitutusta ole aiheuttanut, mutta välillä vain tuntuu, ettei pysty siihen, mitä erkat kaikissa fantasioissaan esittelevät. Tuo nimenomainen tapaus oli lähinnä yksi kymmenien joukossa, ja väsyneenä tuli kerrankin purettua omat fiilikset palstalle.

Perusopetus on kuitenkin se minkä pitäisi kattaa lähes koko oppilasmateriaali, ei opettaja voi jokaiselle oppilaalle omaa oppimissuunnitelmaa tehdä. Minusta tuntuu, että olet vähän liian kunnianhimoinen, relaa.
Juu, en ole rakentamassa yksityisiä suunnitelmia. Lähinnä nyt pyrin siihen, että sekä lahjakkaat että vähälahjaisemmat ainakin jollain tavalla tulisi otettua huomioon. Välillä menee liian kunnianhimoiseksi, olen sen jo pystynyt myöntämään itselleni, mutta toisaalta haluan kyllä pitää tekemiseni sellaisena, että itse pystyn myös kokemaan työskentelyni hyvänä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vantaalla on ainakin yksi yläkoulu, jossa kaikille seiskoille tehdään Wilmaan oppimissuunnitelma. Ja ainakin yhdessä yläkoulussa siihen mennään ensi vuonna.

Aineenopettajat nuo tekemään joutuvat, myös yleisopetuksen luokille integroiduille erityisoppilaille. Minä tein noita 5 kpl jo viime syksynä, ilman mitään koulutusta tai perehdyttämistä erityisopetukseen. Sain valvottavakseni siis luokan, jolla oli viisi integroitua, 21 oppilasta yhteensä.

Aikaa meni niin saatanasti, kun piti kerätä kommentteja muilta opettajilta ja huoltajilta, perehtyä kassakaappiin pinottuihin vanhoihin papereihin ja koostaa näistä järkevä kokonaisuus. Lisäksi vanhempaintapaaminen päälle.

Kaikki siis sisältyy yhden vuosiviikkotunnin korvaukseen, kun olin 6. luokan valvoja. Seiskoista ysiin saa edes 1,4 vvh.

Jos nuo joskus velvoitetaan tekemään jokaiselle oppilaalle luokanvalvojan tehtävään sisältyen, mennään kyllä todella metsään.

Se, että saisi työssä keskittyä vain omien aineiden opettamiseen ja oppituntien suunnittelemiseen etc., on kyllä melkoista utopiaa. Oppilashuollon tehtävät lisääntyvät koko ajan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei jumankauta. Osanottoni, kyykäärme. Millä perusteella tuollaista velvoitetaan tekemään? Meillä kirjataan yleiset tukitoimet Wilmaan, ja tietysti sitten tehostettu ja erityinen tuki erikseen, mutta en ole kyllä kuullut tuollaista missään vaiheessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vantaalla on ainakin yksi yläkoulu, jossa kaikille seiskoille tehdään Wilmaan oppimissuunnitelma. Ja ainakin yhdessä yläkoulussa siihen mennään ensi vuonna...

Tässä kohtaa mennään pahasti metsään, koska tehdään paljon turhaa työtä. Mielestäni toteamus noudatetaan yleistä opetussuunnitelmaa, pitäisi kattaa lähes kaikki oppilaat. Yte on hyvä juttu, mikäli sitä osataan käyttää oikein.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei jumankauta. Osanottoni, kyykäärme. Millä perusteella tuollaista velvoitetaan tekemään? Meillä kirjataan yleiset tukitoimet Wilmaan, ja tietysti sitten tehostettu ja erityinen tuki erikseen, mutta en ole kyllä kuullut tuollaista missään vaiheessa.

Arvatkaapas muuten, ollaanko muiden kuntien sivistysvirastoissa kiinnostuneita Vantaan tekemisistä?

Meillä koetellaan, mitä kaikkea opettajalla voi teettää. Ja jos onnistuu, niin muualla perässä. Jyväskylä ainakin on seuraamassa?

Toinen esimerkki on TET-tuntien pidättäminen suoraan palkasta. Se alkaa ensi vuonna.
 
On myös epäreilua eriyttää vain alaspäin, joten olisi ihan jees kehittää välillä huipuillekin jotain, missä päteä.

Arhinmäki ei hyväksy tätä, ja tuskin hyväksyvät demaritkaan. Tuon tien päässä ovat tasokurssit, ja tasokurssit eriarvoistavat oppilaita. Suomessa ei voida tällaista hyväksyä, vaikka kokoomus moista ehdottelisikin. Kaikkien oppilaiden pitää olla ihan saman arvoisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Arvatkaapas muuten, ollaanko muiden kuntien sivistysvirastoissa kiinnostuneita Vantaan tekemisistä?

Meillä koetellaan, mitä kaikkea opettajalla voi teettää. Ja jos onnistuu, niin muualla perässä. Jyväskylä ainakin on seuraamassa?
Tuntuu vähän siltä, että näin halutaan lähinnä varmistaa se, ettei kyvykkäin aines pysy ainakaan kovin pitkään opetustyössä. Tai kyvykkäin ja kyvykkäin, mutta siis sellaiset lahjakkaat opettajat, joille itse opetustyö ei ole mikään kutsumusasia. Onhan tuo aivan älytöntä.

Toinen esimerkki on TET-tuntien pidättäminen suoraan palkasta. Se alkaa ensi vuonna.
Tämä on meillä ollut käytössä koko mun aikani, eli yli kolme vuotta. Periaatteessa ymmärrettävää, mutta töitähän nuokin tunnit tulee usein tehtyä, kun sieltä täältä häviää yksittäisiä tunteja.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla tulee ensi vuonna täyteen 15 vuotta Vantaalla.

Ensi syksyksi aion ainakin kartoittaa, löytyisikö naapurikunnista tai -kaupungeista kiinnostavia työpaikkoja. Sen verran kypsä alan olla Vantaan kaupunkiin työnantajana, vaikka omalla työpaikalla asiat olosuhteisiin nähden sujuvatkin hyvin.
 

julle-jr

Jäsen
Arhinmäki ei hyväksy tätä, ja tuskin hyväksyvät demaritkaan. Tuon tien päässä ovat tasokurssit, ja tasokurssit eriarvoistavat oppilaita. Suomessa ei voida tällaista hyväksyä, vaikka kokoomus moista ehdottelisikin. Kaikkien oppilaiden pitää olla ihan saman arvoisia.
Ihme porukkaa nuo arhinmäet ja demarit. Jos kerran oppilaiden pitäisi olla samanarvoisia, niin eikö silloin juuri tulisi järjestää jokaiselle oppilaalle oman tasonsa mukaista opetusta, mahdollisuuksien ja resurssien mukaan tietysti. Jos jokaisella oppilaalla on sama keskiverto-opetus, niin silloinhan oppilaat ovat eriarvoisessa asemassa, kun läheskään kaikille keskiverto-opetus ei ole tarkoituksenmukaista. Keskiverto-opetus on tarkoituksenmukaista vain keskiverto-oppilaille, eli häntä- ja kärkipää ei ole tasavertaisessa asemassa keskiverto-oppilaiden kanssa, koska eivät saa tarkoituksenmukaista opetusta.

Vähän sama kuin pidettäisiin tasavertaisena sitä, että kaikille sairaille järjestettäisiin hoitoa, sanotaan nyt vaikka ykköstyypin diabetekseen riippumatta siitä tarvitsevatko he tätä hoitoa vai eivät. Ei voitaisi järjestää hoitoa, jota ihmiset kulloinkin tarvitsisivat, "koska ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa saadessaan erilaista hoitoa kuin jotkut muut". Tai järjestettäisiin kaikille sydänpotilaille keskivertohoitoa, eikä esimerkiksi tehohoitoa sitä tarvitseville tai jotain kevyttä hoitoa ihmisille, jotka pärjäisivät kevyellä hoidolla.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Arvatkaapas muuten, ollaanko muiden kuntien sivistysvirastoissa kiinnostuneita Vantaan tekemisistä?

Meillä koetellaan, mitä kaikkea opettajalla voi teettää. Ja jos onnistuu, niin muualla perässä.

Ette Te ole ainoita täsä massa. Näin tehdään meilläkin täällä jossain (on tehty jo elokuusta lähtien).
Umpipaska OAJ kuulemma tarkkailee tilannetta. Luottamusmiehille on annettu tehtäväksi kerätä tietoa. Jos nyt oikein hyvin käy, niin armon vuonna 2014 saatamme saada jotain palkanlisää näistä lisätehtävistä. Nyt tilanne on se, että kaksi seuraava vuotta näitä tukitoimia tekevät lv.t, luokanopettajat ja aineenopettajat talkootyönä muun työn ohessa. Näitä talkoita on muuten riittänyt. Se vitun yt-aika on ihan vitsivitsi. Sen varjolla meillä teetätetään parhaimmillaan/pahimmillaan jopa 10 tuntia ylimääräistä/työviikko. Kutsumusammatti ja 10 viikkoa kesälomaa - hei!

Sampiolta mielenkiintoisa kommentteja. Taidat ola Popperin, Hayekin ja muiden uusliberalistein hengenheimolainen. Itse olen Applen näkemysten kannalla...

Jullej.lle: tasa-arvo ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikkia opetetaan samalla tavalla. Tasa-arvo käsitekin on muuttunut ja muuttuu aikojen kuluessa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sampiolta mielenkiintoisa kommentteja. Taidat ola Popperin, Hayekin ja muiden uusliberalistein hengenheimolainen. Itse olen Applen näkemysten kannalla...
Olen tullut näihin päätelmiin ihan itsekseni viisaampiani kuuntelemalla sekä erinäisiin dokumentteihin tutustumalla. Selma Hayekin tiedän, samoin Applen tuotteet, mutta ko. jampoista en ainakaan vielä tunne ketään. Jos nyt viittaat paperittomuuteeni, niin siinä ei ole mitään salattavaa. Tosin korjaan asiaa parhaillaan kovaa vauhtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös