Peruskoulun aineenhallinta, voi jeesus tule ja pelasta. Kyllä ne opsiin liittyvät asiat ja vähän ekstraakin pitää hallita, jos aikoo erityisluokanopettajan homman hoitaa. Valitettavasti vain melko usein aineenopettajilla on hyvin yksisilmäinen hallinta eri oppiaineiden sisältöihin. Esim historian opettaja ei välttämättä selviä vaikka yläkoulun matikasta, jne. Nähty on.
Minäpä kuitenkin epäilen sitä, että viitisen vuotta hissaa tai bilsaa lukenut aineenopettaja olisi samalla tasolla erkan kanssa. Yläkoulun opsista pystyy kyllä suoriutumaan kuka tahansa vähänkään lukuihminen, mutta se nyt ei aivan riitä aineenhallinnaksi. Ja kuten varmasti ymmärrät, pelkkä tiedonjakaminen ei junnuja paljon auta, pitäisi saada jollain tavalla sisäistämäänkin ne. Edes vähän alusta.
Ja siihen päälle kun roiskaistaan n. parikymmentäkertainen määrä oppilashuollollisia toimenpiteitä yms, niin siinä ei biologin fotosynteesi ja punatulkkunaaraan väritys tunnu missään.
Asenteesi on kyllä niin kuvottavan ylimielinen, että hyviä eläkepäiviä vain. Ei mun tarkoitukseni ole asemoida näitä duuneja rankkuuden suhteen sen kummemmin, vaan lähinnä vain vituttaa esim. juuri sun asenteesi aineenopettajia kohtaan. Voit vastaavasti itse kokeilla pyörittää 150 oppilaan massaa lv-tehtävien päälle. Luokasta riippuen muuten lv:kin saattaa joutua aikamoiseen pyöritykseen omien duuniensa lisäksi. Ei siinä tarvita kuin pari ongelmaperhettä per luokka, niin kuraattoreiden, sossujen ja vanhempien kanssa saa kikkailla aivan riittävästi.
Mutta, jos erkan työ on niin helppoa, niin hakeudu hyvä ihminen alalle. Palkkakin on parempi kuin jollain lehtorilla.
t. Ukkometso, useimpien, jopa kaikkien alojen erityisasiantuntija.
Minä en ole missään vaiheessa väittänyt erityisopen duunia helpoksi. Minusta ei siihen olisi, koska tykkään nimenomaan opettamisesta, en oppilashuollosta. Jälkimmäiseen saa aivan riittävästi kontaktia luokanvalvojanakin. Arvostan erityisopettajia, varsinkin muutamia yksilöitä, todella paljon ammattilaisina ja yritän oppia heidän tekemisistään.
Erkkana joutuisin kuitenkin puuhastelemaan sellaisten aineiden parissa, jotka eivät minua millään tapaa kiinnosta, joten se on lisäksi yksi pointti, miksi en ole edes harkinnut vaihtoehtoa. Lisäksi joutuisin väkisinkin pakertamaan aivan liian karsittujen sisältöjen parissa, eikä sekään motivoi. Korostan, että arvostan erkkoja myös tässä ominaisuudessaan, mutta mua ko. puoli ei kiinnosta. Osittain samasta syystä en halua alakoulun puolellekaan. Oikeastaan lukio olisi mun tyylilleni paras paikka, mutta sinne en vielä mene.