Löytyipä se helppo rahasampo sittenkin! Pari syytettä päivässä saisi luultavasti aikaan, mikäli vähän provosoisi.
No joo, tappeluita saa varmasti aikaan erityisesti yläkoulussa jos vain haluaa. Tuosta tietysti ei voi sen tarkempaa sanoa, mutta ihan omia tilanteitani ajatellen ja sen mitä muilta, paljon enemmän paskaa niskaansa saavilta opettajilta, saa kuulla, pidän vain hyvänä, että tällainen ennakkotapaus on olemassa. Ei tuo tietenkään mikään toivottava kuvio ole, ja varmasti kuluttavaa, mutta pakkohan rajan on tulla jossain vastaan. Ei se tietenkään tarkoita opettajien mielivaltaista käytöstä, vaan samoja sääntöjä kaikille.Löytyipä se helppo rahasampo sittenkin! Pari syytettä päivässä saisi luultavasti aikaan, mikäli vähän provosoisi.
Ihan samat aatokset on minulla. Vanhat opettajat ihmetteli aluksi, kun samoissa veso-koulutuksissa oltiin. "Sinä! Mitä SINÄ täällä teet?!?!" Olin sellainen ongelmatapaus välillä, kun kyseenalaistin kaiken ja olin vähän häirikkökin. En ilkeä mutta vilkas, pitkästyin helposti ja pistin omat showt pystyyn. Keskiarvo oli aina 8,5-9 mutta käytös seiska tai kutonen... Siitä on ollut hyötyä kuitenkin. Näen jo ipanoiden nenän asennosta kun ne suunnittelee jotain, eikä ne pysty keksimään mitään selitystä tai kepposta joka ei olisi mulle jo tuttu.Ikinä en olisi uskonut, että minusta opettaja tulee. Ei ollut ihan kerta tai kaksi, kun yläasteella istuin rehtorin kansliassa, tai koulun jälkeen jälki-istunnossa. Kuitenkin koulussa arvosanojen perusteella pärjäsin ihan hyvin.
Liekö tästä peruja se, että tulen ihmeen hyvin toimeen koulussa niiden vaikeampienkin tapausten kanssa.
Ehdottomasti sama. Meillä oli luokanopettajapuolella ihan liikaa niitä kasvatustieteen klassikkoseminaareja ja liian vähän itse työhön keskittyvää koulutusta. Voi kuvitella että elämänkokemukseltaan vähäisemmät vastavalmistuneet voivat olla todella kusessa kun se todellisuus iskee vastaan eikä siihen ole osattu valmistautua.Kuitenkin koulutus on vähän huonosti painotettu. Mielestäni opinnoissa voisi enemmän painottaa käytännön harjoittelua sekä opetettavan aineen didaktiikkaa. Karsisi vaikka sieltä kasvatustieteiden teorian puolelta ja jättäisi jonkun niistä syventävistä/soveltavista oman aineen kursseista didaktiiikan ja opettamiseen liittyvien asioiden opiskeluun.
Oman kokemukseni pohjalta monen opettajan ongelma on se, että he asettuvat liian selkeästi oppilaiden yläpuolelle. Kaveeraus ei kuulu opettajalle, mutta ei mielestäni turha pönöttäminenkään tai oman auktoriteettinsa korostaminen. Ei jokainen poikkipuolinen sana oppilaalta ole uhka opettajaa kohtaan, vaan ihan vain inhimillistä käytöstä. Pelisilmää noissa tilanteissa tarvitaan aika paljon. Itse olen huomannut sen, että aika usein uhkaavat tilanteet saa laukeamaan huumorilla, pienellä joustolla tai sitten tyypistä ja tilanteesta riippuen raa'asti auktoriteetilla. Nuo kaikki vaativat sen, että opettaja tajuaa tilanteen, koska huumorillakin saattaa sohaista väärään kohtaan tai sitten jouston jälkeen unohtuu käsitellä asia esim. tunnin jälkeen. Yksioikoinen räyhääminen ja oppilaiden paskajäykkänä istuttaminen ei kuitenkaan natsaa omaan tapaani toimia.Liekö tästä peruja se, että tulen ihmeen hyvin toimeen koulussa niiden vaikeampienkin tapausten kanssa. Jotenkin osaa kaukaisesti ymmärtää heidän toilailujaan ja huumorikaan ei välttämättä lopu yhtä nopeasti kuin jollain toisella opettajalla. Ei siis tarvitse juurikaan tunnilla huutaa (tätä yritän ihan tietoisesti välttää), vaan oppilaat ovat ymmärtäneet sen, että minä olen heitä kohtaan reilu ja mukava, jos he toimivat minua kohtaan samoin.
Näiden uutisten soisi lisääntyvän sikäli, että vaikkei tapahtuma itsessään ole tietenkään toivottava, antaisi se kuitenkin signaalin siitä, ettei opettajien tarvitse kuunnella aivan mitä tahansa töissään. Vähän sama juttu kuin linkittämässäni tapauksessa keväällä.
Tuo on kokonaisuuden kannalta hyvä juttu, vaikka henkilökohtaisesti se napsahtaa mun nilkkaani mahdollisesti. En kyllä koe antaneeni sen huonompia lähtökohtia oppilailleni lukioon kuin kollegani, varsinkin kun olen ollut koulumme pysyvin hissanmaikka viimeisen kahden vuoden aikana. Lisäksi oppilaspalaute on ollut kurssien jälkeen varsin hyvää. Mutta kuten sanoin, kokonaisuuden kannalta tuo on hyvä asia, ja jos en ehdi pätevöityä sitä ennen, niin sitten pitää kehitellä jotain muuta. Saa nyt sitten nähdä, kuinka pääsykokeissa kävi. Ainakin valmistautuminen oli parempaa kuin viimeksi, jolloin luin vaille kolme viikkoa ja hyvin satunnaisesti silloinkin.Lisäksi on hienoa tietää, että OAJ kaavailee opettajarekisteriä, johon kerättäisiin opetushenkilökunnan pätevyydet. Tiedän itsekin tapauksia, jossa "hyvä tyyppi" on toiminut jopa lukiotasolla opettajana, noh, lukiopohjalta vuosikausia.
Tämähän on vain asia, jonka järjestelmä tekee mahdolliseksi, joten miksi sitä ei käyttäisi hyväkseen?
Nyt sitten alkaakin mielenkiintoinen vaihe elämässä, kun pitää yhdistää työt, opinnot ja perhe ynnä vielä jonkinmoinen oma elämä. Käsittääkseni tenttimällä kuitenkin pystyy paljon noita kursseja suorittamaan ja kai opettajaksi tähtäävällä opettajalla on jonkinmoiset neuvotteluvaltit käsissään.
Nyt sitten alkaakin mielenkiintoinen vaihe elämässä, kun pitää yhdistää työt, opinnot ja perhe ynnä vielä jonkinmoinen oma elämä. Käsittääkseni tenttimällä kuitenkin pystyy paljon noita kursseja suorittamaan ja kai opettajaksi tähtäävällä opettajalla on jonkinmoiset neuvotteluvaltit käsissään.
... Mitä ajatuksia herättää? Olen siis koulunuorisotyöntekijä.
Toimin erityisopettajana ja tiedän lähtökohtaisesti, että oppilaani haastavat minua päivästä toiseen. Siihen kuuluu mm. henkilökohtaisuuksiin menevät haukkumiset, jotka kohdistuvat minuun ja minun läheisiini. Minun ammattitaitoa on jättää nämä omaan arvoonsa, omata sellainen itsetunto ettei nuo pääse ihon alle. Näen opettajainhuoneessa joskus kauhistelevia opettajia, kun joku oppilas on haistatellut kiukuspäissään. Tällöin pohdin kyseisen opettajan ammattitaitoa.
... Ennemminkin näkisin, että normaalin itsetunnon omaava ihminen ei homottelua/huorittelua kuuntele, vaikka se ei mitenkään ihon alle pääsisi. Toki roolit ovat koulussa erilaiset, mutta aika outoa törmätä siihen, että aletaan pohtimaan kollegan ammattitaitoa. Yleensä tässä asiassa on kynnys varsin korkealla opettajapiireissä.
Puhuin kauhistelusta, en sietämisestä. Kauhistelu tarkoittaa opettajainhuoneessa käytävää keskustelua, jossa päivitellään vittu-markon kielenkäyttöä edellisellä tunnilla. Yleensä oppilas tuomitaan keskustelussa kaikella tavalla yhteiskunnan ulkopuoliseksi ja hylkiöksi. Vaikka kyse oli vain huonosta käytöksestä.
En minä siedä oppilailta haistatteluja, mutta ymmärrän sen joskus olevan pahanolon ulospäästämistä tai keino horjuttaa opettajan tasapainoa. Tavallisessa luokassa on yleensä kyse jälkimmäisestä, oppilaat käyttävät rumaa kielenkäyttöä ja julkeaa puhetta järkyttääkseen opettajaa. Ja kun oppilaat huomaavat onnistuvansa tavoitteessaan, he käyttävät sitä hyväkseen toistekin.
Mielestäni opettajan ammattitaitoon kuuluu tämän ymmärtäminen, sillä muuten työstä tulee raskasta.
Mikäli nuorten kiukuttelu menee nahan alle, kyseinen ihminen ei ole sovelias opettajaksi. Valitettavasti näitäkin tapauksia näkee. Talvet pillereissä ja kesät kännissä, kuten eräs valmistuva matematiikan opettaja kuvasi yläkoulun opettajan työtä joitakin vuosia sitten.
Ja viimeinen lauseesi on aikamoista itsensä ylentämistä, eiköhän me opettajat olla ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin. Kyllä siellä opettajainhuoneessa arvostellaan kollegoiden tekemisiä hiljaisesti ja joskus ihan juorutenkin.
Olet tuossa viimeisessä virkkeessä ihan oikeassa, mutta toisaalta tässä mainitsemassasi "kauhistelussa" on varmaan lähinnä kyse tilanteen purkamisesta kollegojen kesken, ei sen kummemmasta. Ei kai tuo vielä tarkoita sitä, että oltaisiin päästy ns. ihon alle tai voida vetää mitään kovin suuria päätelmiä miten opettaja tuohon on luokassa suhteutunut...
Olet aika meedio, kun pystyt analysoimaan minun kokemat tilanteet sieltä jostain. Sinulle opettajat ovat näköjään yli-ihmisiä, jotka vain purkavat tilanteita, eivätkä tee muutenkaan virheitä.
Näen opettajainhuoneessa joskus kauhistelevia opettajia, kun joku oppilas on haistatellut kiukuspäissään. Tällöin pohdin kyseisen opettajan ammattitaitoa.
...Jos vielä uskaltaa kysyä, niin mistä noissa yleisissä kauhisteluissa, joilla en viittaa mihinkään kouluun tai kehenkään opettajaan on sitten kysymys, kun kerta täysin metsään menin?
Kauhistelussa on kysymys oppilaan haukkumisesta täysin epäammatillisesti.