Vitutusketju

  • 10 541 892
  • 56 130

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kiitos yläaste ja matematiikanopettajat. Tai haistakaa vittu.

Anteeksi purkautumiseni, nyt takaisin derivaattojen pariin.

Itselläni ei ollut aikoinaan yläasteella mitään ongelmia matematiikan kanssa, kasin ja ysin välillä pyörittiin, kymppejäkin välillä. Ja ihan vasemmalla kädellä koko ajan.

Lukioon mennessä valitsin luonnollisesti pitkän matematiikan. Aika nopeasti kävi selväksi etten tajunnut siitä yhtään mitään. Melkein yhtä nopeasti kävi selväksi etten ymmärtänyt lyhyestäkään matematiikasta yhtään mitään.

Kolmen vuoden jälkeen kirjoitin lyhyestä matematiikasta 0 pistettä, vaikka yritin tosissani. Ylioppilaaksi kuitenkin valmistuin kun kirjoitin matikan ylimääräisenä vai mikä se termi nyt olikaan.

Nyt, 35-vuotiaana olen ollut kohta 15 vuotta IT-alan ammattilaisena enkä koskaan päivääkään työttömänä, joten maailmassa voi selvitä myös ilman derivaattoja.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme ja puoli vuotta ehti mennä, ennen kuin virallisesti vittuunnuin eka kertaa työhöni. Juhlistan tätä seuraavin sanankääntein:

Voihan hevonvitun eriyttäminen.

Aukenee kelle aukenee.

Kiitos ja anteeksi kielenkäyttöni. Ja aion keskustella asiasta myös duunissani, en pelkästään täällä meso.

Terveisiä vaan kaikenvitun inkluusiolle ja integroinnille jne. Erityisoppilaille erityisopetusta, perkele. t. Ukkometso, erityisluokanopettaja
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Terveisiä vaan kaikenvitun inkluusiolle ja integroinnille jne. Erityisoppilaille erityisopetusta, perkele. t. Ukkometso, erityisluokanopettaja

Eriyttäminen ei mielestäni liity mitenkään integraatioon tai inkluusioon. Ensimmäistä tarvitaan jokaisessa luokassa, integraatio on hyvä juttu tietyissä tapauksissa ja inkluusio on idealistien haave.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On sinullakin vielä opeteltavaa, että normiduunin realiteetit ja järki löytyvät. Työkalu? Voi perse. Kas kun et vielä vetänyt esiin kolmiportaista tukea. Onneksi eläke pelastaa, enää neljä vuotta.

Olet tyypillinen jääräpää opettaja, jolle yksinkertainen erityisopetusta selkeyttävä järjestelmä on kauhistus. Eihän mikään opettamisessa ole muuttunut, erityisopetusta tarvitsevat oppilaat saavat edelleen erityisopetusta, opettajien pitää vaan perustella asiansa paremmin. Nyt pitää tukiopetukset, eriyttämiset jne. merkitä, jotta tieto oppilaan tarpeista siirtyy tarvitseville.

Minun työssäni oppilaat tulevat ympäri Suomea ja heidän tausta tiedoissaan on hyvin suurta kirjavuutta. Toisilla on kirjattuna Hojksiin kaikki ja toisilla on ollut vain erotodistus. On oppilaan oikeusturvan kannalta tärkeää, että tuen tarve kirjataan jonnekin.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TosiFani;4423576 Nyt pitää tukiopetukset kirjoitti:
Ainahan kaikki on merkitty ja kirjattu, anteeksi vaan. Ja aiemmin osattiin jopa yhdyssanat. Eikä hojksia kirjoiteta isolla kirjaimella. Se on oikein, että tuen tarve ja tehdyt toimet kirjataan, mutta nyt on taas lipsahdettu enemmän papereita tekemään, kuin toimimaan aktiivisesti erityistä tukea tarvitsevien hyväksi. Minä olen tätä hommaa tehnyt jo yli 25 vuotta, niin tiedän, että näitä virtauksia tulee ja menee, mutta se mikä auttaa oppilasta on perusduuni. (ps taustatieto)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ainahan kaikki on merkitty ja kirjattu, anteeksi vaan. Ja aiemmin osattiin jopa yhdyssanat.
Minuakin vituttaa jos joku haistattaa osaamattomuuttaan pitkät yhdyssanasäännöille. On vaikea ottaa vakavasti sellaista kirjoittajaa joka ei osaa toimia edes suunnilleen oikein yhdyssanojen kanssa.

Mutta on tämä nykyaika vaativuudessaan jo aika haasteellista. On kaikkia lainauksiakin osattava tehdä kuten Jatkoajassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainahan kaikki on merkitty ja kirjattu, anteeksi vaan. Ja aiemmin osattiin jopa yhdyssanat. Eikä hojksia kirjoiteta isolla kirjaimella...

Ei ole kirjattu, se riippuu täysin opettajasta ja koulusta, kuten kerroin aikaisemmin. Väittäisin, että minulla sinua enemmän kokemusta tästä asiasta. Hyvä että teillä on asiat kunnossa, valitettavasti näin ei ole joka koulussa.

Tärkeitä pointteja nuo jälkimmäiset.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kummola voisi käyttää jonkun euron niistä kotikisojen miljoonatuloista että saisivat tuon vitun jääkiekkoliiton tulospalvelun joskus kuntoon. Ei voi olla että joka helvetin lauantai tuo systeemi on täysin jumissa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koeviikko tulossa.....

Tiedoksesi, että matikka on kaikista aineista helpoin. Ainoa aine missä ei tarvii arpoa mitään. Ainoa aine missä opettamakin voi pätellä perusasiat, että ei ole väliä, vaikka ei peruskoulussa tunnila kävisikään. Lyhyt matikka on niin helppo, että kuulemani mukaan koivuklapille voi opettaa matikkaa sen verran, että pääsee lyhyestä matikasta läpi.

Tsemppiä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tiedoksesi, että matikka on kaikista aineista helpoin. Ainoa aine missä ei tarvii arpoa mitään. Ainoa aine missä opettamakin voi pätellä perusasiat, että ei ole väliä, vaikka ei peruskoulussa tunnila kävisikään. Lyhyt matikka on niin helppo, että kuulemani mukaan koivuklapille voi opettaa matikkaa sen verran, että pääsee lyhyestä matikasta läpi.

Tsemppiä.

Kiitos. Hiukan eri mieltä, sillä kaikki aineet tuntuvat suht helpoilta paitsi tämä matikka. Englanti, historia ynnä muut, ihan helppoja. Fiksu koivuklapi kyllä, jos osaa käyttää jotain funktion derivaattojen kulkukaavioita. Mulle se syystä tai toisesta tuottaa hankaluuksia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lyhyt matikka on niin helppo, että kuulemani mukaan koivuklapille voi opettaa matikkaa sen verran, että pääsee lyhyestä matikasta läpi.
On vaikea käsittää kuinka lukion lyhyt matematiikka voi tuottaa toisille niin paljon vaikeuksia, että yo-kirjoituksista jää tosissaan yritettynä appro saamatta. Niin moni koetehtävistä näyttää joka kerta olevan suht kivuttomasti ratkaistavissa päässälaskien, että yksistään nämä oikein tekemällä pääsee johonkin cum lauden pistetasolle.

Tämän sanon ilman sen kummempia matematiikan opintoja. Laajan matikan laudatur jäi sekin aikanaan parin pinnan päähän.
 

Andrew

Jäsen
On vaikea käsittää kuinka lukion lyhyt matematiikka voi tuottaa toisille niin paljon vaikeuksia, että yo-kirjoituksista jää tosissaan yritettynä appro saamatta. Niin moni koetehtävistä näyttää joka kerta olevan suht kivuttomasti ratkaistavissa päässälaskien, että yksistään nämä oikein tekemällä pääsee johonkin cum lauden pistetasolle.

Minulle lyhyt matikka tuotti kamalia vaikeuksia lukiossa. Kaikista muista aineista sain ihan ok numeroita lukemalla ja seuraamalla tunnilla, mutta matematiikan kanssa en ikinä päässyt niskan päälle.

Onneksi matematiikkaa ei tarvinnut kirjoittaa, koska muuten en ikinä olisi päässyt ylioppilaaksi ja en olisi nykyisessä työssäni mistä tykkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Kyllähän tuonne sivulle pääsee, mutta kokeilepa joskus klo 16-20 välillä katsoa noita otteluraportteja läpi, niin siellä ottelutilanteet päivittyvät n. kerran kahdessa tunnissa ja pelien lopputulokset näet suurin piirtein pari tuntia pelin päättymisen jälkeen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo tsemppiä täältäkin Jawsille matematiikan suossa tarpomisessa. Kunhan vain sen funktion derivoinnin saat suoritettua, toisin sanoen osaat potenssifunktion sekä logaritmi- ja trigonometristen funktioiden derivointisäännöt (sekä tietenkin yhdistetyn funktion derivaatan), niin funktion kulkua on tämän jälkeen helppo tutkia. Lyhyen matematiikan opinnoissa asiasta ei mielestäni liian vaikeaa ole tehty, tutkittavat funktiot ovat siis melko simppeleitä, ja kaikeksi onneksi integrointi taitaa puuttua sisällöstä kokonaan.

Minua ei vituta oikeastaan mikään, jonkin verran vain harmittavat kirjoittajat, jotka kommentoivat loukkaavasti jonkin toisen kirjoittajan tekstissä esiintyvää piirrettä taustoja tuntematta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllähän tuonne sivulle pääsee, mutta kokeilepa joskus klo 16-20 välillä katsoa noita otteluraportteja läpi, niin siellä ottelutilanteet päivittyvät n. kerran kahdessa tunnissa ja pelien lopputulokset näet suurin piirtein pari tuntia pelin päättymisen jälkeen.
Aa, ymmärsin ongelman väärin. Luulin, että sivut olivat tukossa tai jotain. Eikös kuitenkin A-SM:ssä ja NSM:ssä tulokset tule esim. text-teeveeseen melkein reaaliajassa? Muista sarjoista ei ole käsitystä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulle lyhyt matikka tuotti kamalia vaikeuksia lukiossa. Kaikista muista aineista sain ihan ok numeroita lukemalla ja seuraamalla tunnilla, mutta matematiikan kanssa en ikinä päässyt niskan päälle.

Onneksi matematiikkaa ei tarvinnut kirjoittaa, koska muuten en ikinä olisi päässyt ylioppilaaksi ja en olisi nykyisessä työssäni mistä tykkään.
Hyvä näin. Arkisissa asioissa matematiikkaa ei peruslaskutoimituksien lisäksi ihmeemmin tarvita. Apua taidoista voi aina olla.

Joku ihmeen juttu matemaattisessa ajattelussa kyllä on. Jokainen varmaan tuntee ihmisiä jotka ovat ihan perusmatikan suhteen täysin pihalla, mutta ovat muuten teräväpäisiä, voivat hallita mennen tullen seitsemää kieltä ja niin edelleen.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole kirjattu, se riippuu täysin opettajasta ja koulusta, kuten kerroin aikaisemmin. Väittäisin, että minulla sinua enemmän kokemusta tästä asiasta. Hyvä että teillä on asiat kunnossa, valitettavasti näin ei ole joka koulussa.

Tärkeitä pointteja nuo jälkimmäiset.

Mene sitten kouluun töihin, jos ottavat, ja kysy miten oppilaiden asiat ja suoritukset on kirjattu ja arkistoitu. Jos saat oikeudet, niin viimeiset kymmenen vuotta saat selville sitä kautta. Veikkaan kyllä, että ei sinulle niitä näytetä. Esim kaikki erkkapäätökset jne siellä on. Ja kokemuksesta sellaista, että käyhän kuivaamassa korvantaukset ja pyyhkäise froteepyyhkeellä leuka puhtaaksi. Katsotaan sitten.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Niin moni koetehtävistä näyttää joka kerta olevan suht kivuttomasti ratkaistavissa päässälaskien
Muutama vuosi sitten Hesari testasi ihmisten päässälaskutaitoja katugallupin muodossa. Ihan perustehtäviä, yksinkertainen verranto taisi olla vaikein. Kyllä tuossa tuli aika selväksi, että ei ihmisillä ole oikeastaan minkäänlaista päässälaskutaitoa. Yläasteella mulla oli matikka kasi ja olin yli 20-henkisen luokan parhaita matikassa.

Jos ihminen on jossain hyvä, on vaikea ymmärtää niitä, jotka eivät ole hyviä. Itse olen aina ollut hyvä kirjoittamaan, enkä ala-asteellakaan ikinä tehnyt mitään yhdyssanavirheitä ja muita vastaavia mokia, joita ihan fiksut aikuiset tekevät koko ajan. Olen ajan myötä pakostakin oppinut hyväksymään sen, että kaikilta se kirjoittaminen ei vain luonnistu eikä siinä aina ole kyse mistään laiskuudesta vaan siitä, että ei ole sitä luontaista lahjakkuutta siihen touhuun. Ei se tarkoita, että ihminen olisi muuten tyhmä tai huono.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos ihminen on jossain hyvä, on vaikea ymmärtää niitä, jotka eivät ole hyviä. Itse olen aina ollut hyvä kirjoittamaan, enkä ala-asteellakaan ikinä tehnyt mitään yhdyssanavirheitä ja muita vastaavia mokia, joita ihan fiksut aikuiset tekevät koko ajan. Olen ajan myötä pakostakin oppinut hyväksymään sen, että kaikilta se kirjoittaminen ei vain luonnistu eikä siinä aina ole kyse mistään laiskuudesta vaan siitä, että ei ole sitä luontaista lahjakkuutta siihen touhuun. Ei se tarkoita, että ihminen olisi muuten tyhmä tai huono.
Ei tietenkään tarkoita, ja ihmisarvo on meillä kaikilla ja niin päin pois. Mutta jos esimerkiksi aivan perustavaa laatua olevalle matemaattisen osaamisen vaikeudelle löydettäisiin yhteisiä fysiologisia tms. nimittäjiä, niin mikäpä ettei tätä kautta onnistuttaisi antamaan matemaattisesti "lahjattomille" eväitä oppia matikkaa paremmin. Tai auttaa ihmisiä omaksumaan vieraita kieliä sujuvammin.

Niin tai näin, yhdyssanavirheet ovat hanurista. Osta kumipää vasara.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alkaa nuo lukkofanit jatkoajassa ärsyttämään ihan olan takaa. 6-2 voitto kehiin perjantaina, mitä tapahtuu JA:n lukko-osiossa?

Valitusta, valitusta, valitusta, kehu (ja samaan viestiin valitusta ensi kaudesta), valitusta..........

Ei voi olla noin vitun idioottia ja negatiivista porukkaa. Ihmetellään sitten miksi lukko ei mestaruutta voita, kun asiakaspohja on niin helvetin besserwisseriä ja pystyy hyvät asiat kääntämään aina paskoiksi. 90% lukon faneista täällä ei ansaitsisi kokea yhtään mestaruusjuhlaa.
Ja viime viikolla kun ei ollut maaottelutauolla liigapelejä, niin silloin riitti valittamista toimiston ja johtoportaan tekemisistä, tai tekemättä jättämisistä. Eli ihan perussettiä tällä palstalla.

Onneksi kuitenkin Jatkoaikaan kirjottavat "antifanit" ovat vain pieni osa tätä sirkusta, joten arvio siitä että 90% Lukon kannattajista ei ansitse menestystä on turhaa yleistystä. Hienoa, että Lukon ympärille on syntynyt myös positiivista kannattajakulttuuria Raumam Boikien muodossa. Toki pieni on tämäkin ryhmä kokonaisuuden kannalta, mutta sitäkin piristävämpi ilmiö negatiivisesuuteen taipuvaisessa raumalaisyleisössä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
SJ
Eikös kuitenkin A-SM:ssä ja NSM:ssä tulokset tule esim. text-teeveeseen melkein reaaliajassa? Muista sarjoista ei ole käsitystä.

Tulokset päivittyvät tekstiteeveeseen reaaliajassa, jos vaan järjestelmä, eli tässä tapauksessa LeSport toimii. Jääkiekon puolella Mestis, Suomi- sarja, B-junnujen, B2- junnujen ja C-junnujen SM-sarjat päivittyvät reaaliaikaisena tekstiteevelle. Salibandyssa on käytössä sama järjestelmä, ja sillä puolella se on viime aikoina toiminut moitteettomasti, ainakin niissä peleissä, joissa olen itse sitä hoitanut ( A ja B- junnujen SM-sarjapeleissä ja miesten liigapeleissä).

Anteeksi OT. Kun puhetta oli matikasta, niin rupes heti vituttaan, kun olin aikanaan niin huono siinä. Kyllä, myös lukion lyhyessä matikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös