Hiisi_van_Holten
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Vielä ainakin 2003, jolloin hain ja pääsin luokanopettajakoulutukseen, työkokemuksesta sai pisteitä. Mulla oli vuosi kouluavustajana ja joitain opettajan sijaisuuksia, ja sain täydet työkokemuspinnat.
Joo, nuo käytännöt tuppaavat nykyään muuttumaan melkein vuosi vuodelta. Kun aloitin hakemaan muistaakseni 5 vuotta sitten, niin työkokemus pisteet vielä huomioitiin (sain myös täydet pisteet), mutta kun pääsin sisään niitä ei enää huomioitu. Pikkasen kismitti, kun jokaisessa työhaussa ennen tuota oli aina pulaa työkokemuksesta ja lähes ainoassa paikassa kun sitä oli, niin sitä ei huomioitu.
Tuosta lainaukseni lopusta sen verran, että mielestäni opettajalle tärkeintä on hyvä yleissivistys, tietty "maalaisjärki" sekä ennen kaikkea elämänkokemus. Sitä ei saa kuin elämällä. Kaikki tehty työ (opettajana tai missä vain), kaikki koulutus, kaikki matkustelu, kaikki ihmissuhteet; kaikesta saa ammennettua jotain opettajan työhön. Surullisinta on kun vasta ylioppilaaksi päässyt tyttö tai poika (joka ehkä on jopa käynyt välissä armeijankin) tulee suoraan äidin helmoista opettajankoulutukseen ja valmistuu noin 23-vuotiaana. Siitä sitten suoraan työhön, ja kappas: arki ei olekaan ihan sitä mitä on kuviteltu.
Erittäin hyvin sanottu. Eräs Hämeenlinnan OKL:län professori, ehdotti (epävirallisesti), että OKL:lään pääsyn ehtona olisi vähintään 2 vuoden työkokemus, joltain aivan muulta alalta. Muistan itsekin kun oli jälleen muutama kesä taaksepäin jäänyt rannalla ja olin menossa talveksi töihin aivan muihin hommiin. Keskustelin tästä erään tuntemani opettajan kanssa ja hän sanoi, että usko tai älä, mutta tätä kautta sinusta tulee parempi opettaja, kun näet vähän muutakin maailmaa kuin koulun penkin. Jos todella valmistuu mainitsemallasi tavalla 23-vuotiaana, niin on se riski, että pyörii vain hyvin koulutettujen ja "fiksujen" piireissä. Sitten mennään vanhempain varttiin ja kohtaat keski-ikäisen levyseppähitsaaja Ranen, joka kysyy: Mitä vittua sää oikeen ny selität, puhu ny edes suamee!
Ja kuten taas näin opetusharjoittelussani keväällä, oppilailta tulee niin uskomattomia kysymyksiä, joihin ei ole kirjoissa vastauksia ja joihin tulisi kuitenkin jotenkin reagoida. Koulutuksemme perusteella opettajan työstä saa välillä hyvin strategisen ja kaavamaisesti etenevän kuvan, jossa pitäisi koko ajan pystyä totetuttamaan hienoja opetuksellisia tavoitteita. Usein kuitenkin opettajantyön haastavimmat hetket poikkeavat alkuperäisestä opetuksen suunnitelmasta. Tällaisissa nopeissa tilanteissa opettaja tarvitsee maalaisjärkeä sekä tilannetajua. Ja nämähän ovat juuri sellaisia ominaisuuksia, jotka kehittyvät elämänkokemuksen kautta, jos ylipäätään ovat kehittyäkseen.
Opettajankoulutuksen aloittamiseen pitäisi olla alaikäraja, ja se voisi olla noin 25. Minä aloitin opiskelut sinä vuonna kun täytin 30, ja vasta silloin olin mielestäni kypsä yliopistoon. Elämää oli nähty, kaikenlaisia hanttihommia tehty, viinaa juotu, naisia saatettu siunattuun tilaan. Maailmasta oli nähty sekä hyviä että paskoja puolia. Miten voi valmistaa oppilaita kohtaamaan raadollista maailmaa, jos on nähnyt sitä vain televisiosta?
Mä pääsin sisään 23-vuotiaana, neljännellä hakukerralla. Kerkesin mäkin sentään jotain jo kokeilla ennen kun pääsin sisään. Parhaillaan tehdään niitä toisen alan hommia. En todellakaan ollut mikään kuudella L:llä suoraan sisään tapaus. Itsellä on paikoin ollut koulussa aika vaikeaakin ja jouduin käymään kymppiluokankin ennen lukiota. Sen jälkeen motivaatio ja tulokset ovat parantuneet. Toisaalta koen, että minulla voi oman taustani vuoksi olla helpompi ymmärtää vaikeuksissa olevia lapsia. Tiedä häntä?
Opetan pienessä kyläkoulussa kolmos-kutosia, yksi täysi vuosi takana. Viime vuonna mulla oli 10 oppilasta, tulevana 12. Helvetin mukavaa hommaa, kun nuo maalaistalojen lapset eivät ole mitään Pepsissä, pleikkarissa ja Leidigagassa marinoituja vittumarkoja ja pissispirkkoja, vaan pääosin tervehenkisiä ihmistaimia.
Minä olen myös työskennellyt "maalaiskoulussa", ei nyt aivan noin pienessä, mutta Tampereen mittakaavalla todella pienessä koulussa.Täytyy sanoa, että viihdyin siellä paljon paremmin kuin kaupunkikouluissa, työyhteisö ja koulu oli pieniä, kaikki tunsivat toisensa. Yhteishenki oli vahva ja kunnonvälitunti alueella lapset saivat oikeasti liikkua sydämensä kyllyydestä ja purkaa kaikki ylimääräiset paineet.
Välitunti peleistä puheenollen. Pöyristyin viime vuonna kun kuulin, että yliopistomme norssissa oli lapsilta välituntisin kaikki mailapelit kiellettyjä, ilmeisesti turvallisuus syihin vedoten. Muistan kuinka aikanamme pelasimme jalkahöntsyä joka ainut välitunti. Väitän, että kieltämällä nämä pelit voidaan oikeasti vahingoittaa mailapeliperinnettämme. Moni on varmasti innostunut pelaamaan koulujen välituntipelien takia. Toki opettajat ovat sinällään tässä paskassa raossa, sillä tämä meidän aikamme nyt vain sattuu olemaan tällainen.
Opetan kaikkia aineita, lukuaineista liikunnan ja puutyön kautta musiikkiin, ja olen huomannut että pärjätäkseen on ansaittava oppilaiden luottamus. Sen saa osaamalla hommansa, olemalla reilu ja tasapuolinen kaikkia kohtaan sekä olemalla aidosti kiinnostunut oppilaidensa asioista. Teennäisyyden ja alentuvan suhtautumisen lapset huomaavat heti. Niillä on sellainen tutka.
Kyllä, hyviä pointteja jälleen. Kun alussa tekee hyvän pohjatyön, myös kurinpidollisissa asioissa on paljon helpompi jatkaa hyvää työtä. Kun alussa asettaa selvät sävelet ja pitää niistä johdonmukaisesti kiinni on helpompi ansaita oppilaiden kunnioitus. Jos alun ryssii, on huomattavasti vaikeampi kiristää suitsia kuin löysentää niitä.
Enempää ei viitsi työasioista, onhan heinäkuu.
Mäkin kerään kesätöissä fiilistä kuuntelemalla toisten pätemistä, että mullahan on oikein viisi viikkoa lomaa. Laskeskelen mielessäni, että onhan se ihan kivasti, mutta se on kutenkin puolet mun tulevasta lomasta;)