No eikös tässä tilanteessa juuri näin toimittu? Ainakin luetun perusteella itse ymmärrän juuri niin että ei tätä oppilasta heti ruettu pihalle työntämään vaikka sellaisen kuvan videosta saakin. Johonkin se raja kai on opettajankin vedettävä ja joskus ämpäri täyttyy itse kullakin. Kuinka kauan sitä huutamista ja vittuilua siinä pitäisi kuunnella jos oppilas ei puhumisesta ja käskyistä huolimatta suostu poistumaan? Annetaanko oppilaalle selainen kuva että saa huutaa niin kauan kun huvittaa ja opettajan tehtävä on kuunnella viilipyttynä ja vaikka opettaja käskee poistumaan niin totella ei tarvitse? ?
Ei aivan toimittu. Oppilas talutettiin ruokalasta pois aivan oikein. Hänelle annettiin mahdollisuus poistua itsenäisesti aivan oikein. Oppilas jatkoi päänsä aukomista - helvetin tyhmää. Opettaja menetti hermonsa - sitä vain ei SAISI tapahtua. Opettaja työnsi itsehillinnän menettäneenä oppilaan pois. Tilannetta purettiin pitkään oikein, mutta loppu meni pieleen.
Asia on hieman kuin karkkikaupassa. Lapsi kinuaa karkkia koko kauppareissun ajan. Huutaa, herättää huomiota, nolaa yms. Mitä teet? Jos annat karkkia hiljentääksesi lapsen, hän tekee sitä aina. Jos et, niin hän ei jatka käytöstä loputtomiin, koska huomaa, ettei siitä ole hyötyä.
Mielestäni tilanteessa oppilas kerjäsi näyttävää lähtöä ja sen myös sai. En usko, että poika oppi siitä mitään, kuten ilmeisesti hänen fb-viesteistään käy ilmi. Aikuisen ihmisen on säilytettävä harkintakyky loppuun asti, kyseisessä tilanteessa niin ei käynyt. Joten kyllä, aikuisen on kestettävä lapsen suusta tulevaa vittuilua. Aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi. Se ei silti tarkoita, etteikö asiasta koituisi seuraamuksia myöhemmin, kun pahimmat aggressiot on purettu.
Itse en hyväksy edes oman lapsen tuuppimista, vaikka hän puhuisi rumasti. Asiaan on kehitettävä järkevämpiä malleja. Silti en hyväksy lapselta mitä vain. Remmi tms. ei vain ole oikein. Lapsi oppii kyllä vaikka kuukauden karkittomuudesta yms. aivan yhtä hyvin. Itse olen saanut remmiä ja pidän niitä tuomioita edelleen törkeinä ylilyönteinä.