Mainos

Opetustyö

  • 380 874
  • 3 070

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
No jaa, en tiedä sitten sitä, onko koulumme jotenkin erityisen selkeälinjainen, mutta ei meillä vastaavantyylisiä tapauksia ole kovin usein.

Juttelin hetki sitten oman yläasteeni opettajan kanssa, siis sellainen old school -äijä, joka on muakin aikanaan vuosina 2000-2003 opettanut ja hän kertoi, että ainakin ao. koulussa meininki on noista vuosista rauhoittunut todella paljon. Fiksua porukkaa nykynuoriso on tämän perusteella.

Mun aikana oli jatkuvasti jotain rähinää opettajien ja oppilaiden välillä ja tällaiset puhutteluun viemiset vaatteista repien ja vauhdikkaasti avittaen olivat arkipäivää. Nykyisin edes näitä lieviä yhteenottoja ei kuulemma satu kuin kerran pari lukuvuodessa, jos sitäkään. Kovasti kuitenkin mietti, minkälainen äläkkä voi nousta, jos sen ainoan kerran joku sattuu yhteenoton videoimaan.

Mielestäni positiivisinta tapauksessa on juurikin tämä, että keskustelu opettajien oikeuksista on herännyt todenteolla. En minä ainakaan koe joutuneeni jotenkin loukatuksi, kun minuakin on pikkukakarana opettajien toimesta retuutettu ja koulutettu varsin kovakouraisesti. Ennemminkin voisin lähettää kukkia kiitokseksi niille opettajille, jotka löivät luun kurkkuun huonokäytöksiselle pikkunulikalle.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olenko ainoa joka hieman hykertelee sille että miltei valmis opettaja kovasti yrittää teoretisoida tilannetta opettajankoulutuksen teoriapuolen ja muutamanopetuskokeilun (jotka tietenkin tapahtuvat hieman erilaisissa kouluissa kuin joku random yläkoulu) perusteella :)

Todellisuus voi iskeä vasten naamaa kunnolla.

Hykerrellä toki saa. Tulevana opettajana vaan on pohdittava asiaa järkevästi eikä vain tyyliin "turpaan vaan, siitä ne oppii". Sitä mielellään pitäisi työpaikan vähän pidempääkin. Lähinnä toin palstalle oman näkemykseni siitä syystä, että olen kuitenkin saanut modernin opettajankoulutuksen ja että se tuo tavallista mutuilua syvemmän näkökulman asiaan. Sinänsä jokainen mielipide on toki arvokas.

Korjataan vielä hieman luulojanne. Näiden norssiharjoitteluiden lisäksi olen toiminut pääkaupunkiseudulla lähiökouluissa hyvinkin hankalissa ympäristöissä pidempiäkin jaksoja sijaisena (yhteensä noin vuoden), joten siltä osin kirkassilmäisyys ei aivan päde. Varsinkin, kun on yleinen tieto, että sijaisen kohtelu on normaaliopettajaa pahempaa keskimäärin.

Auktoriteetti on mahdollista saavuttaa ilman pelon ilmapiiriä ja väkivaltaa, siitä on itselläni kokemuksia erittäin paljon. Hankalia tilanteita tulee varmasti eteen, mutta niistäkin on mahdollista selvitä ilman nähdyn kaltaista ylilyöntiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän herättää ihmisissä aika kovia tunteita. Siis ensimmäiset reaktiot on aina tätä:
1. Ei voi olla vittu totta että nuoret käyttäytyy noin
2. Ei voi antaa kenkää tollasesta, vähän vain tönäsee
3. Ihan oikein toimittu. Opettajan tulisikin saada tehdä noin.

Roolit menee siten, että nuori on paskasti kasvatettu häirikkö, rehtori piipittävä piiperö joka antoi kenkää sankariopettajalle. Ja kaikki keskustelu pyörii näissä kolmessa asiassa.

Näistä ensimäisessä pyörimisessä mennään niin tunteella ja naiivisti puhutaan siitä kuinka kuritonta sukupolvea on kasvatettu liian vapaasti ja vanhempia ei kunnioiteta. No relevanttia siinä mielessä, että jokainen näistä on jonkun kasvattama ja kotoahan ne arvot lähtee. Eli kyllä meillä kasvatus on muuttunut viime vuosikymmeninä ja sitä satoa nyt niitetään. Mutta fakta on se, että päivittely on turhaa koska tilanne on nyt tämä ja pitäisi puhua ratkaisuista, eli ratkaisuksekseisesti niinkuin Fuhrman sanoisi.

Mutta fakta on tosiaan se, että tämä nykyinen sukupolvi, joka on syntynyt laman jälkeen on siinä mielessä erilainen, että nuoret ajattelevat, että heidän oikeutensa perusopetukseen on suurempi kuin heidän oppivelvollisuutensa. Ollaan vinoutuneessa tilanteessa, jossa opettajan ihmisoikeudet ovat pienemmät kuin heidän omansa. Alppilankin koulussa on aika laaja otanta oppilaita, joissa löytyy sen hyvän aineksen lisäksi varmasti lastensuojelun asiakkaita, rajapinnalla olevia nuoria eli niitä joilla olisi tarvetta lastensuojelun tukeen, muttei sitä vielä saa tai ongelmat eivät ole tarpeeksi näkyviä. Vastaavanlainen tilanne on mahdollinen ihan missä tahansa koulussa.

Kengän antamisesta kun puhutaan, niin pitää muistaa mitä tuolla ulosheittovideolla näkyy. Ja se mitä siinä näkyy on todellisuudessa opettaja oman työroolinsa (erityisopettaminen) ulkopuolella, yhteisen tilaisuuden valvojana ilman työkaluja. Tässä vaiheessa tilannetta opettaja oli kehonkieltä tulkiten stressireaktiossa täynnä adrenaliinia. Kädet lanteilla ja tiukasti käskyttäen, vähän kuin ravintolan portsari (ravintolassahan oltiin hehe) ja tuuppaamisessa on ylimääräistä voimaa, varmasti tarkoituksetta ja johtuen siitä että kaveri on stressireaktiossa. Koko tapahtumahan oli kestänyt pari minuuttia jo tätä ennen ja yleisöä oli puoli koulua, tämä ulosheitettävä tulevaisuuden toivo on siinä kovaäänisesti vittuillut koko ruokalan nähden, joten on aika oletettua että pinna on tuossa vaiheessa kireällä. Eli ihan aikuisten oikeasti opettaja on tällä pätkällä peloissaan ja ilman muita keinoja.

No jos puhutaan mustavalkoisesti siitä, että mikä on opettajalle sopivaa käytöstä ja mikä ei, niin ei tuo huom. videolla näkyvä osa ole sitä. Ja sillä perusteella tarkemmin miettimättä voi antaa kenkää.

Kengän antaminen on kuitenkin vastuutonta, koska on se kolmas puoli. Mitkä on ne opettajan keinot, miten koulu on varautunut vastaavanlaisiin tilanteisiin? Miksi miesopettaja on yksin tässä tilanteessa? Riittääkö yksi ruokalan valvoja? Jos oppilas käyttäytyy uhkaavasti, mitä tehdään? Tässä tilanteessa on heitetty uimataidoton veteen ja annettu hukkua.

Fakta on se, että tämän olisi voinut hoitaa paremmalla valmistautumisella siten, että tätä keskustelua ei nyt käytäsi, erotettu opettaja olisi työssään ja oppilas olisi välittömästi tämän jälkeen ollut koulukiellossa asian selvittelyyn asti. Ja poistunut tilasta joko itse kävellen säilyttäen kasvonsa tai opettajien taluttamana/poliisin avulla ulos asti menettäen kasvonsa. *

Kohdasta 1. johtuen, eli siitä että meillä on tällä tapaa kuriton sukupolvi, joudutaan tosissaan pohtimaan sitä että miten perusopetuksessa nämä tilanteet hoidetaan. Kuuluuko opettajan työnkuvaan portsarin hommat? Jos luokasta tai yteisestä tilasta poistetaan oppilaita, niin millä tapaa se tehdään. Kuka/ketkä hoitaa ja miten hoitaa? Tässäkin tapauksessa voi olla sellainen asenne että "Antti hoitaa koska se on mies ja sentään erityisopettaja".

Eli koulutusta opettajille siitä miten vastaavat tilanteet pitää hoitaa, piste.

*Puutun vielä siihen lisävoimien kutsumiseen ja opettajan rooliin oppilaiden silmissä. Jos nyt ollaan kovin huolissaan siitä, että teinit kääntää asian niin, että apua kutsuva on joku raukka joka ei pärjää ilman poliisia. Niin on asiat kyllä aika pahassa jamassa, siis aikuisen omassa itsetunnossa. Kyllä jokainen opettaja voi vastaavassa tilanteessa pohtia sitä, että saako liksaa siitä että nakkaa porukkaa ulos ruokalasta tai joutuu käsirysyyn, missä voi sattua joko itseä tai oppilasta. Minun mielestäni se ei kuulu opettajan työnkuvaan ja minun mielestäni muiden kutsuminen viestittää sitä että asia halutaan hoitaa turvallisesti. Se on sitten aivan sama mitä ne facebookissa tai röökipaikalla puhuu keskenään, harvemmin niitä opettajia siinä vaiheessa elämää osaa muutenkaan arvostaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hykerrellä toki saa. Tulevana opettajana vaan on pohdittava asiaa järkevästi eikä vain tyyliin "turpaan vaan, siitä ne oppii".
Eli pohdinnassa voi päätyä vain kahteen lopputulokseen; sinun lopputulokseesi ja "turpaan vaan, siitä ne oppii". Hyvin opettajakoulutuksessa ainakin opetetaan retoriikkaa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näin teille on vissiin opetettu luennolla?

Olen toiminut erityisnuorten parissa 18 vuotta ja viimeiset 12 vuotta pääosin huostaanotettujen nuorten opettajana ja ohjaajana. Ja voin kertoa, että mikäli toimit tuolla tyylillä tämän tyyppisissä kriisitilanteissa, sinulle nauraa niin poliisit, oppilaat kuin opettajatkin.

Valvovat opettajat ovat tilanteissa yksinään, hyvin harvoin saadaan nopeasti paikalle lisävoimia tilanteen eristämiseen. Ja voin kertoa, että mikäli ruokalavalvonnassa alat huutelemaan opettajainhuonetta avuksesi tämän tyylisissä tilanteissa, olet hymyilyn aihe. Poliisi tulee koululle ja näkee ruokalassa suutaan soittavan pojan... Siinä on hauskaa poliisilla ja nuoren kavereilla.

Hämmästyttää, että pidät ilmeisen kokeneena opettajana tällaista suurena kriisitilanteena. Yksittäinen oppilas aukoo päätään. Taitaa teilläpäin olla aika rauhallista. En ikinä kutsuisi apuvoimia pelkkään suunsoittotilanteeseen. Mikäli väkivallan uhka olisi ilmeinen tai tilanne jo eskaloitunut, on asia sitten erikseen.

Toinen asia. Mitä pahaa on luennoissa? Ymmärrän, että täällä iso osa (tuskin sinä) ei pidä teoreettisuutta missään arvossa, mutta loppujen lopuksi johdonmukainen ja oikeudenmukainen toiminta on vaikeaa ilman hyvää teoriapohjaa. Omalla ehdotuksellani (ei suoraan luennoilta) annoin teille mietittäväksi toisenkin vaihtoehdon. Juuri kellekään se ei tuntunut kelpaavan, vaan täällä lähes kaikki kannattavat isän kädestä -linjaa, mikä on mielestäni hämmästyttävää nyky-yhteiskunnassa.

Lisäksi (ei vain TosiFanille) sanoisin, että olisi mukava, että lukisitte viestini vähän tarkemmin, niin ei tarvitsisi toistaa samoja asioita viestistä toiseen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eli pohdinnassa voi päätyä vain kahteen lopputulokseen; sinun lopputulokseesi ja "turpaan vaan, siitä ne oppii". Hyvin opettajakoulutuksessa ainakin opetetaan retoriikkaa.

No on selvää, että kaikki kärjistävät. Kärjistykset kuitenkin usein saavat ajattelun liikkeelle paremmin. Kyllähän täällä palstalla näitä kovaakin välivaltaa puolustelevia näkemyksiä löytyy.

Ja jos tuosta välistä etsii ratkaisuja, niin aina ollaan enemmän tai vähemmän arveluttavalla alueella. Nythän hyväksyn voimakeinot niitä välttämättä vaativissa tilanteissa, jollainen nyt nähty ei ollut tuolla hetkellä. Pitäisikö opettajista kouluttaa myös järjestysmiehiä? Annetaanko opettajalle käyttöön pamput ja pippurisumutteet? Jos opettajilta vaaditaan tällaista kuria, tarvitaan vähintään vartijoilla käytössä olevat välineet ja lainmuutokset. Jos niin tehdään, niin mikäs siinä. En minä panisi pahakseni tällaista lisää omaan auktoriteettiini, mutta hieman tätä epäilen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Luultavasti jo tässä ketjussa aiemmin kysytty, mutta kysynpähän silti: miten erku olisi itse hoitanut tuon tilanteen? Ja miten hyvin tuo strategia on toiminut muiden ongelmanuorten kanssa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hämmästyttää, että pidät ilmeisen kokeneena opettajana tällaista suurena kriisitilanteena. Yksittäinen oppilas aukoo päätään. Taitaa teilläpäin olla aika rauhallista. En ikinä kutsuisi apuvoimia pelkkään suunsoittotilanteeseen. Mikäli väkivallan uhka olisi ilmeinen tai tilanne jo eskaloitunut, on asia sitten erikseen.

Toinen asia. Mitä pahaa on luennoissa? Ymmärrän, että täällä iso osa (tuskin sinä) ei pidä teoreettisuutta missään arvossa, mutta loppujen lopuksi johdonmukainen ja oikeudenmukainen toiminta on vaikeaa ilman hyvää teoriapohjaa. Omalla ehdotuksellani (ei suoraan luennoilta) annoin teille mietittäväksi toisenkin vaihtoehdon. Juuri kellekään se ei tuntunut kelpaavan, vaan täällä lähes kaikki kannattavat isän kädestä -linjaa, mikä on mielestäni hämmästyttävää nyky-yhteiskunnassa.

Lisäksi (ei vain TosiFanille) sanoisin, että olisi mukava, että lukisitte viestini vähän tarkemmin, niin ei tarvitsisi toistaa samoja asioita viestistä toiseen.

Kai huomasit, että sana kriisitilanne oli kursivoitu?

En todellakaan pidä tuota tilannetta kriisitilanteena. Sinä käytit lainaamassani viestissä ilmeisesti kriisitilanteisiin annettua ohjeistusta. Viestissäsi puhuttiin eristämisestä, tilanteisiin koulutetusta poliisista jne. Hienoja ohjeita, mutta arkitodellisuudessa ei ole aina tarvetta tai mahdollisuutta niiden käyttöön.

Luennot ja koulutus on erittäin tärkeä asia opettajalle. Sinun viesteistäsi tulee vaan sellainen kuva, että olet kokenut aika vähän tämän tyyppisiä tilanteita. Lisäksi tuomitset aika kovalla kädellä kaikki erimieltä olevat väkivallan kannattajiksi.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, RTK, Canadiens
Itse tapaukseen on vaikea ottaa kantaa pelkästään videon perusteella tietämättä näin satavarmasti aiemmin tapahtunutta. Mutta jos asia on mennyt, kuten Korhonen on julkisuudessa kertonut, niin erottaminen on aivan käsittämättömästi ylimitoitettu toimenpide.

Olen mielenkiinnolla odottanut vanhempainliiton kantaa asiaan. Kaiken järjen mukaanhan vanhempainliiton pitäisi puolustaa laajempia työkaluja opettajille, jotta työrauha voidaan taata sille ylivoimaiselle enemmistölle nuorista, jotka osaavat koulussa käyttäytyä ja haluavat oppia. Tämänkin ketjun perusteella vanhemmat kantavat huolta omien lastensa mahdollisuuksista keskittyä koulussa olennaiseen eli opiskeluun. Ja ihan syystä kantavatkin.

Tänään vanhempainliiton sivuille ilmestyneestä tiedotteesta (http://www.vanhempainliitto.fi/ajankohtaista/314/aikuisen_pysyttava_aikuisena_-_myos_opettajan) ei kuitenkaan oikein ota selvää. Ilmeisesti vanhemmat halutaan mukaan opetustilanteisiin ja "hermojen menettäminen ei auta", mitä se sitten ikinä tarkoittaakin. Toki tiedostan, että vanhempainliitto tuskin edustaa edes murto-osaa Suomen vanhemmista. Linkki vie Suomen vanhempainliiton sivuille.

Minä olen (aineen)opettajaksi opiskeleva, ja osassa opiskelutovereitani (minä jossain määrin mukaan lukien) herättää hämmennystä OKL:n aivan övereihin svääreihin viety heijastepedagogiikka. Käytännössä kaikkeen pitäisi vastata hymyllä ja hyväksynnällä. Luennolla kysyttiin, että mitä opettajan kuuluu tehdä, jos oppilas maanantaiaamuna tulee tunnille puoli tuntia myöhässä kiroillen ja paiskaa tahallaan pulpettinsa lattiaan. Luennoitsijan vastaus kuului, että tilanne pitää kääntää positiiviseksi letkauttamalla esimerkiksi, että "Olipas tuo näyttävä sisääntulo".

Ja jotta kenellekään ei jää epäselväksi, niin en ole vaatimassa karttakeppejä kouluihin tai muutenkaan minkäänlaista ruumillista kuritusta. Uskon ehdottomasti puheen, keskustelun ja joissain tilanteissa huumorinkin voimaan, mutta vierastan ajatusta, että kaikkea häiriökäyttäytymistä tulee vain sietää. Yllä kuvatussa tilanteessa reaktioni olisi todennäköisesti erilainen kuin luennoitsijan suosittelema.

Samaan hengenvetoon on todettava, että tähän astiset sijaistamis- ja harjoittelukokemukseni ovat olleet lähes poikkeuksetta positiivisia ja en missään tapauksessa ole menettänyt toivoani nuorten tai maan tulevaisuuden suhteen. Suhtautumiseni oppilaisiin on erittäin positiivinen. Esimerkkinä voin kertoa tapauksen keskisuuresta yläkoulusta, jossa olin sijaistamassa opinto-ohjaajaa eli ts. pitämässä opinto-ohjauksen tunteja. Samana päivänä oli oppitunnit kolmelle eri luokalle. Kaksi ensimmäistä tuntia onnistui hyvin ja "sijaishälinää" oli yllättävän vähän. Joka tapauksessa tiesin päivän viimeisen luokan tosi vaikeaksi, ja avukseni olikin lähetetty koulun erityisopettaja. Ihailen ko. erityisopettajan ammattitaitoa edelleen. Luokassa vallitsi työrauha, mutta kuitenkin kiinnostunut ja keskusteleva ilmapiiri. Erityisopettaja oli jämäkkä ja ei sietänyt häiriökäyttäytymistä: varoituksen jälkeen hän kantoi häiriköivän oppilaan pulpetin ja tuolin aivan luokan eteen, lähes seinää vasten ja käski oppilaan luokan eteen istumaan. Kyseinenkin kaveri rauhoittui tällä. Respect.

Olen myös jääkiekkotuomari, ja koen tämän harrastuksen muuten auttaneen pirusti opetustyössä. Suosittelen jokaiselle opettajaksi aikovalle vähintään kymmenen B-nuorten aluesarjan matsin viheltämistä. Lähes kolmenkymmenen huutavan, kitisevän ja tunnetta täynnä olevan (plus valmentajat päälle) teinin keskellä viheltäminen kasvattaa kummasti luonnetta ja opettaa auktoriteettiaseman käyttöä. ;)
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ratkaisuehdotus:

1. Palkataan koulun kokoon suhteutettu määrä vartijoita kouluun. Samalla saadaan lisää työpaikkoja opiskelijoille ja nuorille vartijoille. Vartijan tarkoitus olisi ennaltaehkäistä uhittelua ja lopulta tarvittaessa puuttua uhkatilanteisiin.

2. Luokkiin hälytysnapit, jolla vartija saadaan paikalle mahd. nopeasti.

3. Opettajankoulutukseen tärkeimpien sidontojen/lukko-otteiden opetus sellaisia tilanteita varten, jossa apu ei ehdi ajoissa paikalle.

Mielestäni tällöin onnistuttaisiin vähentämään ennaltaehkäisevästi uhitteluja, koska oppilaat tietäisivät, että vartija on jo paikalla. Yhtälailla kaikille olisi selvää, että opettaja on opettaja, eikä järjestysmies perinteisessä mielessä. Tämä ei poista tarvetta jämäkälle opettajalle, koska vartijat ovat enemmän poikkeustilanteita varten. Lisäksi voitaisiin pohtia, olisiko kouluille asetettava turvatarkastus (vartijoille jotain töitäkin), joissa oppilailta poistettaisiin veitset yms. Veitsiä pitää nimittäin yllättävän moni repussaan aina mukana. Tämä tietysti vaikeuttaisi myös kouluampumisen toteuttamista.

Ymmärrän, että tämä vaatisi rahaa, mutta jos asia koetaan tärkeäksi, niin rahaa myös löytyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja voin kertoa, että mikäli ruokalavalvonnassa alat huutelemaan opettajainhuonetta avuksesi tämän tyylisissä tilanteissa, olet hymyilyn aihe.
Meillä on ohjeistus, että näissä tilanteissa pitää olla aina, mikäli vain millään tavalla mahdollista, mukana toinen opettaja. Ihan vain jo senkin vuoksi, että jos jotain tapahtuu, on tilanteen näkemässä toinen aikuinen. Ja tietysti tilanne on jo lähtökohtaisesti hallitumpi, kun ei tarvitse yksin alkaa puhista.
 
Suosikkijoukkue
KK
Meillä on ohjeistus, että näissä tilanteissa pitää olla aina, mikäli vain millään tavalla mahdollista, mukana toinen opettaja. Ihan vain jo senkin vuoksi, että jos jotain tapahtuu, on tilanteen näkemässä toinen aikuinen. Ja tietysti tilanne on jo lähtökohtaisesti hallitumpi, kun ei tarvitse yksin alkaa puhista.
Eikös siellä ollut toinen opettaja paikalla? Ainakin juttujen mukaan.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kai huomasit, että sana kriisitilanne oli kursivoitu?

En todellakaan pidä tuota tilannetta kriisitilanteena. Sinä käytit lainaamassani viestissä ilmeisesti kriisitilanteisiin annettua ohjeistusta. Viestissäsi puhuttiin eristämisestä, tilanteisiin koulutetusta poliisista jne. Hienoja ohjeita, mutta arkitodellisuudessa ei ole aina tarvetta tai mahdollisuutta niiden käyttöön.

Luennot ja koulutus on erittäin tärkeä asia opettajalle. Sinun viesteistäsi tulee vaan sellainen kuva, että olet kokenut aika vähän tämän tyyppisiä tilanteita. Lisäksi tuomitset aika kovalla kädellä kaikki erimieltä olevat väkivallan kannattajiksi.

Huomasin, mutta kursivointia käytetään monissa eri merkityksissä. Osa korostaa sillä asiaansa, osa pitää sitä heittomerkkeinä jne.

Olen kokenut tämäntyyppisiä tilanteita jonkin verran, enimmäkseen luonnollisesti sivustaseuraajana, mutta myös actionia ollut pari kertaa. Mielestäni olen saanut tilanteet selvitettyä ilman nähdyn kaltaista hermostumista.

Kun puhuin eristämisestä yms., niin tarkoitin yleisesti tämänkaltaisia tilanteita. Totesin myös, että eristäminen voidaan toteuttaa, jos se on mahdollista. Esim. luokkahuoneessa tuoleja viskovaa oppilasta ei kannata mennä silittämään päästä, vaan poistaa kaikki luokasta ja kutsua poliisi paikalle. Vai onko joku sitä mieltä, että opettaja lähtee leikkimään sankaria tuohon tilanteeseen?

Toivon todella, että väkivaltaa ei kannatettaisi. Pitää vain muistaa, että myös luunappi on väkivaltaa. Moni tämän suvaitsisi. Sinua en syytä, ei huolta.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei ole nyt ollut aikaa syventyä aiempiin vastauksiin, mutta lyönpä oman korteni tähänkin kekoon.

Puhutaan vapaasta kasvatuksesta.Mitä se oikein on? Mun mielestä se on vanhempien laiskuutta, eikä siinä tehdä mitään lasten eteen, koska omat intressit ovat tärkeämpiä ja lapset pitäisi vaan saada pois jaloista.Ei siinä kasvateta, vaan mukulat kasvaa villeinä. Jonkun setelin kouraan nakkaaminen ei kasvata myöskään. Eikä koulu opettajineen ole se varsinainen kasvatuspaikka, vaan koti.

On tutkittu, että lapsille työnnetään nykyisin aivan liikaa harrastuksia. Olen huomannut asian useammassa perheessä. Joka päivälle jotain, joskus useampaakin. Vanhemmat voivottelevat, että voivoi, kun joutuu taas viemään, mutta hyvähän se on, että lapsilla on harrastuksia ja ovat pois pahanteosta, SAA ITSELLEKIN VAPAATA AIKAA. Tuo isoilla kirjoitettu on se ydin. Saadaan mukulat pois silmistä, kun ei jakseta olla niiden kanssa. Lisäksi, kun ja jos molemmat ovat töissäkin, niin ei ole paljon yhteisiä aterioita ja sitä yhteistä aikaa muutenkaan. Sitten haetaan ongelmien syitä vaikka opettajista, jos muuta ei keksitä. Peiliin ei katsota.

Kyllä mun silmissä näissä asioissa on ruohonjuuritasoa lasten pahoinvoinnille, joka ilmenee koulussakin monenlaisena ilmiönä. Toinen ääripää on se, jossa lapset ei harrasta mitään, tai ovat vain tietokoneella/konsolilla pelaamassa päivät pitkät. Tätä jälkimmäistä vastaan joudun itse poikieni kanssa taistelemaan.

Opettajantyö on vaikeaa ja haasteellista. Aina vain tulee lisää erityislapsia ja koulutusta ei ole tarpeeksi. Uskon siihen, että kotona aito välittäminen ja sen osoittaminen vie lasta automaattisesti siihen suuntaan, että näitä haista vittu, et sä mulle mitään mahda-tyyppejä on vähemmän. Tämä myös helpottaa opettajien osaa. Kaikkia vanhempia ei vaan saa mennä mitenkään neuvomaan, kun tulee tulta ja tappuraa perään.

Kaikki me olemme ihmisiä, opettajatkin ja huono ja hyvä päivä tulee, mutta jotain asioille voi tehdä ja ne tekemiset lähtee todellakin kotoa. Muuten ei asiat muutu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Nythän hyväksyn voimakeinot niitä välttämättä vaativissa tilanteissa, jollainen nyt nähty ei ollut tuolla hetkellä. Pitäisikö opettajista kouluttaa myös järjestysmiehiä? Annetaanko opettajalle käyttöön pamput ja pippurisumutteet? Jos opettajilta vaaditaan tällaista kuria, tarvitaan vähintään vartijoilla käytössä olevat välineet ja lainmuutokset. Jos niin tehdään, niin mikäs siinä. En minä panisi pahakseni tällaista lisää omaan auktoriteettiini, mutta hieman tätä epäilen.

Katsomosta on helppo huudella, kentällä voi joutua mukaan tilanteisiin. Kyseinen kaveri laittoi Facebook:iin seuraavan viestin: Eiks toi oo se pelle kenen päälle meinasin käydä?

Sinä ja erku olette jälkikäteen sitä mieltä, että nähty tilanne ei ollut uhkaava. Teillä ole taustatietoa tuosta kaverista, paitsi se, että kyseessä on erityisoppilas. Te, että tiedä miten hän reagoi näissä tilanteissa. Te, ette tiedä kuinka väkivaltainen kaveri on kyseessä.

Miksi kärjistät taas?

Minä en kaipaa lisää voimakeinoja, nykyinen laki on täysin riittävä. Oikeus tarkastaa oppilaan kassi ja taskut olisi joissain tilanteissa tarpeen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Turun sanomissa on juttu, että poliisi on tiedottanut, että Alppilan koulun tapauksessa ei epäillä pahoinpitelyä.

linkki TURUN SANOMIIN

Tämä ei sinänsä ole yllättävää, koska kaverille ei sattunut tuossa mitään ja kyse oli kuitenkin vain kovaotteisesta työntämisestä. Eihän tällaisista tilanteista rikossyytettä kuulu saadakaan. Opettajalle sopivaksi tämä ei kuitenkaan käytöstä muuta tilanne huomioonottaen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Opetusministeri lässyttää ministerimäisesti, peläten ettei vaan sano mitään mitä voitaisiin käyttää häntä ja hänen poliittista uraa vastaan myöhemmin. Koulun rehtori ja opetustoimi puukottivat opettajaa selkään peläten oman nahkansa puolesta.

Opetusministerin kannanotot ovat tähän asiaan liittyen olleet mielestäni moitteettomia, jopa erinomaisia. Ei ministerin pidä lähteä ottamaan kantaa yksittäisiin tapauksiin, vaan antaa viranomaisten ja mahdollisesti sitten tuomioistuimen tahdä ratkaisu asiassa.

Aika moni on kritisoinut rehtoria siitä, että hän ei tukenut opettajaa. Mutta eihän rehtorin, opetusvirastosta puhumattakaan, tarkoitus ole olla mikään pelkkä opettajien edunvalvoja. Ihan yhtä lailla rehtorin pitää olla oppilaidensa tukena ja jos hän katsoo opettajan toimineen väärin oppilasta kohtaan, olisi mielestäni outoa jos hän puolustelisi opettajan toimintaa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Katsomosta on helppo huudella, kentällä voi joutua mukaan tilanteisiin. Kyseinen kaveri laittoi Facebook:iin seuraavan viestin: Eiks toi oo se pelle kenen päälle meinasin käydä?

Sinä ja erku olette jälkikäteen sitä mieltä, että nähty tilanne ei ollut uhkaava. Teillä ole taustatietoa tuosta kaverista, paitsi se, että kyseessä on erityisoppilas. Te, että tiedä miten hän reagoi näissä tilanteissa. Te, ette tiedä kuinka väkivaltainen kaveri on kyseessä.

Miksi kärjistät taas?

Minä en kaipaa lisää voimakeinoja, nykyinen laki on täysin riittävä. Oikeus tarkastaa oppilaan kassi ja taskut olisi joissain tilanteissa tarpeen.

Sanotaan näin, että miksi vieressä ollut naisopettaja oli täysin rauhallinen ja keskusteluun pyrkivä ennen miesopettajan näyttävää puuttumista? Jos kyseessä olisi ollut todella uhkaava tilanne, niin olisi luullut naisopettajan toimivan jotenkin toisin kuin keskustelemalla nyrkin kantaman päässä. Myönnän toki sen, että koskaan ei kaikkea saada tietää.

Kärjistyksellä pyrin etsimään keskustelijoiden rajoja. Mihin olette valmiita menemään? Toivoisin rakentavia ehdotuksia. Pitääkö lakeja muuttaa (TosiFanin kanta tuli selväksi)? Pitääkö opettajalle antaa lisää voimankäyttömahdollisuuksia? Välineitä, vartijoita?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hienoa tässä on se, että Fb ja eri forumit ovat varmasti täynnä jengiä, joiden mielestä opettajien pitäisi saada vetää turpaan kaikki pullikoivia teinejä. Kunhan se ei ole oma muksu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitääkö opettajalle antaa lisää voimankäyttömahdollisuuksia? Välineitä, vartijoita?
Omaan kokemukseeni nojaten ei tarvitse muuta kuin mahdollisuus tutkia laukku ja taskut tarvittaessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ratkaisuehdotus:

1. Palkataan koulun kokoon suhteutettu määrä vartijoita kouluun. Samalla saadaan lisää työpaikkoja opiskelijoille ja nuorille vartijoille. Vartijan tarkoitus olisi ennaltaehkäistä uhittelua ja lopulta tarvittaessa puuttua uhkatilanteisiin.

2. Luokkiin hälytysnapit, jolla vartija saadaan paikalle mahd. nopeasti.

3. Opettajankoulutukseen tärkeimpien sidontojen/lukko-otteiden opetus sellaisia tilanteita varten, jossa apu ei ehdi ajoissa paikalle.

1. Tässä on aika suurta hätiköintiä, tuskin koulumaailmaa halutaan muuttaa meillä sellaiseksi, että vartijoita tarvitaan. Tässä on vähän sama ote kuin kouluammuskelun jälkeen puhutaan metallinpaljastimista. Kyllä pitää mielummin löytää tie siihen, että oppilaat ymmärtävät että uhkaava ja vaarallinen käytös on koulussa ehdottomasti kiellettyä.

2. Kannatetaan nappeja, mutta siinä mielessä että paikalle tulee muut opettajat ja rehtori. Tilanteesta tulisi aina oikealla tavalla arvioitu ja lopulta hoidettu.

3. Ei missään nimessä mitään lukko-otteita, seuraava vaihe on se, että joku erotetaan kun kiinnipidossa menee nivelet hajalle tms. Itse olen käynyt AHHA (Aggressiivisuuden hoidollinen hallinta)- koulutuksen, jonka otteet ovat tähän mennessä työelämässä riittäneet.


Omat ehdotukset:

1. Yhteisesti sovitut toimintatavat siitä millä tavalla puututaan mihinkin tilanteeseen. Tämäkin tilanne oli lähtenyt hupun käytön kieltämisestä ruokalassa. Jatkuvaa keskustelua opettajien keskuudessa siitä, miten tilanteet hoidetaan. Uhkaavien tilanteiden hoitamisen suunnittelu, ohjeistus ja purkaminen koko työympäristön asiaksi. Ensisijaisesti tilanteet hoidetaan puhumalla, tarvittaessa taluttamalla turvallisesti ulos ja viimesijaisesti soittamalla poliisit jos oppilas käyttäyttyy selkeästi väkivaltaisesti tai kieltäytyy poistumasta uhkaillen ja arvioidaan taluttamisen tms. olevan oppilaan iän, koon tai uhkaavuuden vuoksi liian vaarallista opettajille.

2. Uhkaaviin tilanteisiin oikea mitoitus, ketään ei heitetä ulos yksin vaan talutetaan 2-4 henkilön voimin ja muita oppilaita valvoo samalla muut opettajat. Muiden luokkien opetuksen voi keskeyttää tarvittaessa jos toinen opettaja tarvitsee apua.

3. Selkeät seuraamukset uhkailevasta käytöksestä: Koulukieltoa asian selvittämiseen asti, yhteys vanhempiin ja tarvittaessa lastensuojeluilmoitus. Rikoksen merkit täyttävästä toiminnasta rikosilmoitus. Tarvittaessa koulusta erottaminen määräajaksi tai pysyvästi.

4. Asian selvittämisessä paikalla aina: oppilas, mukana olleet opettajat, vanhemmat tai muu huoltaja, rehtori ja oppilashuollon edustaja(t)

5. Jokaisessa selvittelyssä päästävä ratkaisuun, joka takaa työrauhan opettajille ja muille oppilaille, mutta selvästi myös kuullaan oppilaan oma näkemys asiasta ja toiveet jatkotoimenpiteiden suhteen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omat ehdotukset:

1. Yhteisesti sovitut toimintatavat siitä millä tavalla puututaan mihinkin tilanteeseen. Tämäkin tilanne oli lähtenyt hupun käytön kieltämisestä ruokalassa. Jatkuvaa keskustelua opettajien keskuudessa siitä, miten tilanteet hoidetaan. Uhkaavien tilanteiden hoitamisen suunnittelu, ohjeistus ja purkaminen koko työympäristön asiaksi. Ensisijaisesti tilanteet hoidetaan puhumalla, tarvittaessa taluttamalla turvallisesti ulos ja viimesijaisesti soittamalla poliisit jos oppilas käyttäyttyy selkeästi väkivaltaisesti tai kieltäytyy poistumasta uhkaillen ja arvioidaan taluttamisen tms. olevan oppilaan iän, koon tai uhkaavuuden vuoksi liian vaarallista opettajille.

2. Uhkaaviin tilanteisiin oikea mitoitus, ketään ei heitetä ulos yksin vaan talutetaan 2-4 henkilön voimin ja muita oppilaita valvoo samalla muut opettajat. Muiden luokkien opetuksen voi keskeyttää tarvittaessa jos toinen opettaja tarvitsee apua.

3. Selkeät seuraamukset uhkailevasta käytöksestä: Koulukieltoa asian selvittämiseen asti, yhteys vanhempiin ja tarvittaessa lastensuojeluilmoitus. Rikoksen merkit täyttävästä toiminnasta rikosilmoitus. Tarvittaessa koulusta erottaminen määräajaksi tai pysyvästi.

4. Asian selvittämisessä paikalla aina: oppilas, mukana olleet opettajat, vanhemmat tai muu huoltaja, rehtori ja oppilashuollon edustaja(t)

5. Jokaisessa selvittelyttä päästävä ratkaisuun, joka takaa työrauhan opettajille ja muille oppilaille, mutta selvästi myös kuullaan oppilaan oma näkemys asiasta ja toiveet jatkotoimenpiteiden suhteen.

Hyvä, että tartuit aiheeseen. Olen samaa mieltä, että kirjoittamasi ehdotelma on teoriassa riittävä. Taitaa sitä paitsi olla aika lailla nykykäytännön mukainen. Ja kelpaa minulle oikein hyvin. Oma ehdotukseni vartijoista pohjautui täällä käytyyn keskusteluun, jossa katsottiin, että nykytilanne on sietämätön. Silloin kirjoittamasi, lähinnä nykyihannekäytäntöjä luetteleva, ehdotus ei tuo kovinkaan suurta muutosta.

Mutta älä ymmärrä väärin, ehdotelmasi on mielestäni arvokas siinä mielessä, että jos noita noudatettaisiin, niin tilanne olisi ok. Itse esitin hieman radikaalimman vaihtoehdon pohdittavaksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
...Olen samaa mieltä, että kirjoittamasi ehdotelma on teoriassa riittävä. Taitaa sitä paitsi olla aika lailla nykykäytännön mukainen. Ja kelpaa minulle oikein hyvin. Oma ehdotukseni vartijoista pohjautui täällä käytyyn keskusteluun, jossa katsottiin, että nykytilanne on sietämätön. Silloin kirjoittamasi, lähinnä nykyihannekäytäntöjä luetteleva, ehdotus ei tuo kovinkaan suurta muutosta...

Niin kai osa sitä ongelmaa on se, että teoriassa asia on kaikille opettajille tuttu, mutta asioita ei silti osata hoitaa kunnolla. Asia on siinä mielessä hankala, että tässä ollaan sen perinteisen opetustyön ulkopuolella ja tähän tarttuminen on hankalaa, koska osa opettajista varmasti ajattelee, että heidän tehtävänsä on siirtää tietoa opetuksessa eikä häiriköiden kanssa partiointi.

Samoin selkeys varmasti puuttuu siitä ohjestuksesta. Uutta tässä nyt olisi varmaan vain hälyttimien hankkiminen ja opettajien kouluttaminen turvalliseen siirtämiseen ja aggressiivisesti käyttäytyvän oppilaan hoitamiseen. Tai en tiedä minkä verran opettajan koulutksessa asia on esillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös