Mainos

Opetustyö

  • 381 104
  • 3 070

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lakimiehillä on myös toisenlaisia näkemyksiä: Lakimies: Opettaja saa käyttää voimakeinoja häiriötilanteissa - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

OAJ:n lakimiehen tulkinta on, että opettaja saa käyttää kohtuullisia voimakeinoja, jos oppilas käyttäytyy häiritsevästi tai uhkaavasti.

Niin tosiaan kyseessä on OAJ:n lakimies. OAJ käsittääkseni on jo aiemmin ilmoittanut tukevansa Korhosta tässä asiassa. Siinä mielessä lienee aika itsestäänselvää, että hän on tuota mieltä.

Mutta mikä on oma näkemyksesi, täyttikö opettajan toiminta tuossa lain vaatimukset? Eli huomioiko opettaja vastarinnan voimakkuuden tai tilanteen uhkaavuuden riittävällä tavalla käyttäessään voimakeinoja? Huomioiko hän riittävällä tavalla sen fyysisen ympäristön, jossa hän alkoi tönimään oppilasta? Aiheuttiko hän toiminnallaan vaaraa vai ei?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tosiaan kyseessä on OAJ:n lakimies. OAJ käsittääkseni on jo aiemmin ilmoittanut tukevansa Korhosta tässä asiassa. Siinä mielessä lienee aika itsestäänselvää, että hän on tuota mieltä.
Mutta sinä kuitenkin pidät toisen puolen juristeja auktoriteetteina ja puolueettomina? Ainakin aikaisemmin perustelit näkemystäsi sillä, että he ovat kuulleet juristeja.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mutta sinä kuitenkin pidät toisen puolen juristeja auktoriteetteina ja puolueettomina? Ainakin aikaisemmin perustelit näkemystäsi sillä, että he ovat kuulleet juristeja.

Ero on nähdäkseni se, että Opetusviraston kuulemat juristit olivat lähtökohtaisesti puolueettomia ja objektiivisia, kun he antoivat lausuntojaan Opetusviraston johdolle ja rehtorille. Sen sijaan ay-liikkeen juristeja ei voi pitää kovin objektiivisina, oli kyseessä sitten laittomista lakoista tai tämänkaltaisista tilanteista.
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Eräs iäkäs opettajatuttava kertoi, että ennen vanhaan kun hän laski matematiikka koululla opettaja hakkasi avokämmenellä takaraivoon, kun tämä luetteli kertotauluja. Kuulemma aina kun vastasi oikein ei käynyt ihan niin kipeää. Oli loppunut sitten siihen, kun joltakulta oli useamman väärän vastauksen jälkeen lähtenyt taju.

Oikeasti kyllähän minun mielestä pitää saada kohtuuden rajoissa myös saada tarttua oppilaaseen, jos tämä ei osaa kunnolla käyttäytyä, kuten esimerkiksi tässä Alppilan tapauksessa. Se on vain oire yhteiskuntamme tilasta tällä hetkellä, koululaisille tarjotaan aikuisten oikeuksia, mutta lasten velvollisuuksia. Olen työskennellyt yläasteella näissä hommissa ja kyllähän se fakta on, että ihan sama mitä niille pahimmille perseilijöille sanoo. Näissä tapauksissa voi mielestäni täysin surutta mennä myös äärimmäisyyksiin, jos suora puhe ei kertakaikkiaan mene perille.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin tosiaan kyseessä on OAJ:n lakimies. OAJ käsittääkseni on jo aiemmin ilmoittanut tukevansa Korhosta tässä asiassa. Siinä mielessä lienee aika itsestäänselvää, että hän on tuota mieltä.

Mutta mikä on oma näkemyksesi, täyttikö opettajan toiminta tuossa lain vaatimukset? Eli huomioiko opettaja vastarinnan voimakkuuden tai tilanteen uhkaavuuden riittävällä tavalla käyttäessään voimakeinoja? Huomioiko hän riittävällä tavalla sen fyysisen ympäristön, jossa hän alkoi tönimään oppilasta? Aiheuttiko hän toiminnallaan vaaraa vai ei?

Yksi tilanne, yksi laki, kaksi päinvastaista tulkintaa.

  • Mielestäni teko oli laillinen (PoL §36b).
  • Tässä tilanteessa tönäisy näyttää rajulta, koska vastarinta juuri ennen tönäisyä oli verbaalista. Aiemmin oli ollut fyysistäkin vastustamista.
  • Poiston syyksi riittää, ettei oppilas noudata poistumiskehoitusta. Voimaa riittävästi, koska häirikölle tuli lähtö.
  • Mielestäni opettaja huomioi hyvin ympäristön; ei loukkaantumisia kenellekään.
  • Ei vaaraa kenellekään. Spekuloida voi millä vaan.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Jari Anderssonilla, joka oli edellisessä oppilaiden ojennuksen vesilasimyrskyssä osallisena, oli kotva sitten varsin fiksuja ajatuksia Ajankohtaisen Kakkosen haastattelussa.

Paha lähteä tässä sana sanasta referoimaan, mutta totesi Korhosen otteiden olleen ehkä hieman liioiteltuja, mutta oli samalla huolissaan siitä, minkälaisen signaalin tämän erottaminen antaa opettajille yleisesti. Mainitsi myös osan opettajista olevan jo nyt ylivarovaisia kurinpidon kanssa, nämä kun pelkäävät omien tointentsa puolesta.

Näinkö sen nyt pitää mennä? Oppilaille valta päättää kenet vuorollaan savustavat ulos, auktoriteeteilta kaikki käskyvalta pois ja katsotaan kuinka mahtavia tulevia yhteiskunnan tukirankoja uunista pukkaa ulos.

Toivon sampion olevan oikeassa tämän sanoessa, että valtaosa nykypäivän koululaisista on fiksua porukka. Joltain olen kuullut, että jopa paljon edellistä vuosituhatta fiksumpaa. En silti pysty välttymään ajatukselta millainen toivoton lauma nelikymppisiä ES-Jonneja kaduilla notkuu parin-, kolmenkymmenen vuoden kuluttua jos tämä meno saa jatkua.
 
Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ero on nähdäkseni se, että Opetusviraston kuulemat juristit olivat lähtökohtaisesti puolueettomia ja objektiivisia, kun he antoivat lausuntojaan Opetusviraston johdolle ja rehtorille. Sen sijaan ay-liikkeen juristeja ei voi pitää kovin objektiivisina, oli kyseessä sitten laittomista lakoista tai tämänkaltaisista tilanteista.

Missä on lisää tietoa näistä juristien objektiivisista lausunnoista?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Heille räyhääminen ei tuo auktoriteettia, ainakaan aitoa sellaista.

Olisin voinut lainata koko tekstin.

Kävin itse yläasteen 90-luvun laman aikana, jolloin perheiden ongelmat heijastuivat karulla tavalla koulukäyttäytymiseen. Ns. kusipäätiheys oli tuona aikana yläasteella normaaliaikoja suurempi, väitän.

Oli opettajia, jotka eivät saaneet mitään otetta meininkiin. Ja sitten oli muutamia, joita kusipäisimmätkin kusipäät kunnioittivat siinä määrin, ettei opetusta häiritty. Yhteistä näille auktoriteettisille opettajille oli se, että heidän ei tarvinnut käytännössä koskaan edes korottaa ääntään - heidän jämäkkyys, määrätietoisuus ja huumorintaju takasivat työrauhan. Näiden opettajien joukossa oli sekä miehiä, että naisia.

Kyseisen erottamistapauksen taustoista tiedän aika vähän, joten en ota siihen kantaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vauva-lehden foorumilla tapaus Antti Korhonen on myös herättänyt keskustelua. Tässä linkki. Linkki vauva-lehden foorumille.

Erään nimimerkin eriävät mielipiteet aiheuttavat sekä naurua että raivoa. Enimmäkseen jälkimmäistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toivon sampion olevan oikeassa tämän sanoessa, että valtaosa nykypäivän koululaisista on fiksua porukka. Joltain olen kuullut, että jopa paljon edellistä vuosituhatta fiksumpaa. En silti pysty välttymään ajatukselta millainen toivoton lauma nelikymppisiä ES-Jonneja kaduilla notkuu parin-, kolmenkymmenen vuoden kuluttua jos tämä meno saa jatkua.

Täytyy aina muistaa, että seuraava sukupolvi on aina edellistä viisaampi. Vai myönnättekö vanhempienne olleen teitä fiksumpia?

Itse toimin prosenttijengin kanssa eli opetan erityisoppilaita, näistäkin vain osa on käytöshäiriöisiä. Suurinosa, se 99%, on fiksuja nuoria, joilla joskus menee vähän kovaa, mutta kuitenkin heistä tulee yhteiskuntamme tukipilareita.

Valitettavasti päätöksiä tehdään liian usein prosenttijengin eli heikoimman ehdoilla. Tässäkin tapauksessa taivastellaan opettajan väkivaltaisuutta vaikka pitäisi keskustella oppilaan hyvin poikkeavasta käytöksestä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jari Anderssonilla, joka oli edellisessä oppilaiden ojennuksen vesilasimyrskyssä osallisena, oli kotva sitten varsin fiksuja ajatuksia Ajankohtaisen Kakkosen haastattelussa.

Paha lähteä tässä sana sanasta referoimaan, mutta totesi Korhosen otteiden olleen ehkä hieman liioiteltuja, mutta oli samalla huolissaan siitä, minkälaisen signaalin tämän erottaminen antaa opettajille yleisesti. Mainitsi myös osan opettajista olevan jo nyt ylivarovaisia kurinpidon kanssa, nämä kun pelkäävät omien tointentsa puolesta.

Näinkö sen nyt pitää mennä?

Mielenkiintoissta muuten, että Anderssoninkin mukaan opettajan käyttämät keinot olivat liioiteltuja. Valtaosa tähän ketjuun kirjoittaneista on ymmärtääkseni ollut eri mieltä.

Mielestäni on ihan länsimaisen oikeusjärjestelmän perusjuttuja, että jokainen tapaus käsitellään omanaan ja lakipykälien mukaan. Se on sitten sivuseikka, että mitä signaaleja se ratkaisu kenellekin antaa. Ihan yhtä lailla voi teoretisoida, että jos opettaja ei saisi tästä minkäänlaista seuraamusta, saattaisi jotkut liikaa Rambo-leffoja katsoneet opettajat liikaa innostua kokeilemaan omia voimankäyttötaitojaan oppilaita vastaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mielenkiintoissta muuten, että Anderssoninkin mukaan opettajan käyttämät keinot olivat liioiteltuja. Valtaosa tähän ketjuun kirjoittaneista on ymmärtääkseni ollut eri mieltä.
Tyypillisen jankkaajan tavoin vääristelet asioita. Valtaosa tähän ketjuun kirjoittaneista ovat olleet sitä mieltä, että poistamisen keinot olivat liioiteltuja mutta eivät niin pahoja, että ne olisivat oikeuttaneet työsuhteen katkaisemisen. Kirjallinen huomautus olisi riittänyt.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Täytyy aina muistaa, että seuraava sukupolvi on aina edellistä viisaampi. Vai myönnättekö vanhempienne olleen teitä fiksumpia?

Riippuu pitkälti siitä, millaisesta fiksuudesta puhutaan ja miten sitä mitataan. Tietyissä tiedoissa ja taidoissa taatusti, mutta monesta näkökulmasta voin helposti myöntää jääväni kakkoseksi. Esimerkkinä nyt vaikka yhteyden- ja huolenpito läheisisin ja tuttaviin. Aivan eri tasolla mennään, eikä se todellakaan ole parannusta entiseen. Puhun nyt omasta puolestani.

Valitettavasti päätöksiä tehdään liian usein prosenttijengin eli heikoimman ehdoilla. Tässäkin tapauksessa taivastellaan opettajan väkivaltaisuutta vaikka pitäisi keskustella oppilaan hyvin poikkeavasta käytöksestä.

Tästä vahvasti samaa mieltä.

Se on sitten sivuseikka, että mitä signaaleja se ratkaisu kenellekin antaa.

Sivuseikka, että pahimmille pikkunilkeille on nyt annettu oikein video-ohje, miten ajaa opettaja takajaloilleen, elleivät ole sitä vielä osanneet? Miten tarkoitetusta auktoriteetista ei tarvitse välittää paskan vertaa, koska jos ja kun tilanteen antaa kärjistyä siihen pisteeseen, että opettaja joutuu ohjaamaan oppilaan ulos, lievä pahoinpitelykortti on valmiina rintataskussa. Oli siihen oikeasti aihetta tai ei.

Sivuseikka, että opettajat eivät tiedä rajoja kurinpidon osalta, eivätkä sen myötä uskalla toimia?

Helvetin hyvä, että tämä surkuhupaisa tapaus nostaa tämän keskustelun nyt todella pinnalle. Lapsiraukkojen höösääminen on äitynyt niin hulluksi, että jonkinlainen rajanveto todella tarvitaan.
 

D - fence

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, kiekkoon osuva pakki, hampaaton kanadalaine
Jääkiekkopalstalla kun ollaan, niin pitää ottaa kantaa myös räkänokan ruokalassa ulos taklaukseen. Nyt hyvin kevyestä bodycheckistä (kädet alhaalla, ei kova vauhti, liuku viimeiset metrit) tuli maksimi penalty, kun taas näistä taklauksista ei tullut mitään tai 2 minuuttia korkeintaan:

Scott Stevens Top Ten - YouTube

Missä oikeus?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Valtaosa tähän ketjuun kirjoittaneista ovat olleet sitä mieltä, että poistamisen keinot olivat liioiteltuja mutta eivät niin pahoja, että ne olisivat oikeuttaneet työsuhteen katkaisemisen. Kirjallinen huomautus olisi riittänyt.

Ok, hyvä jos näin on. Aika moni on kuitenkin sanonut opettajan toimineen ihan oikein. En kyllä muista kovinkaan monen tuoneen esiin, että kirjallinen huomautus olisi opettajalle paikallaan. Mutta hyvä jos sinä kykenet näin tulkitsemaan, että se on valtaosan mielipide.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sivuseikka, että opettajat eivät tiedä rajoja kurinpidon osalta, eivätkä sen myötä uskalla toimia?

Helvetin hyvä, että tämä surkuhupaisa tapaus nostaa tämän keskustelun nyt todella pinnalle. Lapsiraukkojen höösääminen on äitynyt niin hulluksi, että jonkinlainen rajanveto todella tarvitaan.

Itse kyllä tulkitsen niin, että tämän keissin myötä ne rajat kurinpidon suhteen nimenomaan tulevat paremmin selville. Ja se, että miten ne lakipykälässä mainitut tilanteen uhkaavuus ja vastarinnan voimakkuus sekä ympärillä olevat olosuhteet todella tulee ottaa huomioon voimakeinoja käytettäessä. Näin etenkin jos tämän asian käsittely etenee joskus tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että keskustelu asiasta on kyllä paikallaan.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun ajatellaan, että oppilas oli talutettu ruokalasta sinne oven edustalle, niin miksi samaa voimakeinoa ei voitu käyttää ruokalasta ulospoistamiseen. Miksi sitä ei edes yritetty? Eikö ole aika loogista, että jos jollakin voimakeinolla ihmistä voidaan viedä tietty matka, niin miksi ei myös sen jälkeen tapahtuvaa matkaa. Voimakeinoja käyttäessä kuitenkin aina pitää käyttää sitä lievintä ja tarkoituksenmukaisnta.

Voimankäyttötilanteisiin liittyy aina riski siitä, että niitä käytettäessä tilanteessa syntyy myös vammoja. Etenkin silloin kun voimankäytön kohde alkaa pistämään vastaan, on todennäköistä että hän saa myös vammoja. Tämä oppilas oli kädestä pitäen talutettu siihen ovelle ja tuolloin pistänyt jo hanttiin. Onko tämä vastaan rimpuilu aiheuttanut vaaraa tälle oppilaalle tai muille samassa tilassa ja tämän oppilaan välittömässä läheisyydessä oleville henkilöille? Onko kenenkään maitolasi ollut vaarassa läikkyä housuille tai paidalle? Sitä emme tiedä, mutta pidän sitä aika todennäköisenä. Ehkä tämän vastustelun seurauksena opettaja on vielä pysähtynyt ruokalan ovelle kokeillakseen vielä järkipuhetta. Rimpuilu siellä portaikon läheisyydessä on vaarallisempaa kuin tasaisella lattialla. Kun puhe ei tehonnut, opettaja päätti käyttää toista keinoa. Sellaista, johon oppilas ei ehdi reagoimaan ennen kuin hän oli jo ruokalan ulkopuolella. Silloinkin reagointi oli vain verbaalista "mä teen susta valituksen" tjsp. Kyllä tässä on tilanteeseen syyllinen täysin tämä oppilas. Hän toiminnallaan antaa opettajalle oikeutuksen voimakeinojen käyttämiseen ja samalla altistaa itsensä tilanteeseen, jossa voi sattua.

Mielestäni on ihan länsimaisen oikeusjärjestelmän perusjuttuja, että jokainen tapaus käsitellään omanaan ja lakipykälien mukaan. Se on sitten sivuseikka, että mitä signaaleja se ratkaisu kenellekin antaa. Ihan yhtä lailla voi teoretisoida, että jos opettaja ei saisi tästä minkäänlaista seuraamusta, saattaisi jotkut liikaa Rambo-leffoja katsoneet opettajat liikaa innostua kokeilemaan omia voimankäyttötaitojaan oppilaita vastaan.

Tässä olen kanssasi samaa mieltä. Tämäkin asia tultaneen käsittelemään oikeudessa ainakin jollain tasolla. Se että rehtori on pyytänyt opetusviraston lakimiehiltä lausunnon päätökseensä ei tee hänen päätöksestään vielä täysin lain mukaista. Tällä launtopyynnöllä hän turvaa oman selustansa ja vastuu päätöksen oikeellisuudesta siirtyy opetusvirastolle. Opetusviraston lakimiehet eivät käsittele asiaa objektiivisesti, vaan he tarkastavat asian oman palkanmaksajansa etujen mukaisuuden. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että päätös on ollut oikea. Viimekädessä objetiivisen tulkinnan päätöksen laillisuudesta tekee hallinto-oikeus, jonne Korhonen ja OAJ tehnee valituksen mikäli päätöstä ei kumota. Hallinto-oikeudessa käsitellään nimenomaan tämän päätöksen laillisuutta, ei niinkään siihen päätökseen johtanutta tilannetta. Itse tilannetta käsitellään sitten käräjäoikeudessa, mikäli se sinne asti koskaan menee. Ilmeisesti poliisin esitutkinta valmistuu asiasta tällä viikolla ja sen jälkeen se menee syyttäjälle syyteharkintaan. Mikäli tapaus täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkistön, syyttäjä vie asian käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Mikäli tilanne tulkitaan lieväksi pahoinpitelyksi se ei etene oikeuteen, ellei asianomistajana oleva oppilas sitä vaadi. Lievä pahoinpitely on asianomistajarikos.

Minä olen sitä mieltä, että Korhonen ei käyttänyt tilanteessa liikaa voimaa. Tällöin hänen toimintansa ei voida katsoa olleen törkeää oppilaan turvallisuuden vaarantamista, joten hänen irtisomisensa perustelut eivät ole oikeat. Jos opetuslautakunta tai hallinto-oikeus on asiassa kanssani samaa mieltä, he kumoavat päätöksen. On mielestäni paikallaan, että tämä asia käännellään perinpohjin. Tämä hässäkkä on jo nyt aiheuttanut sen, että lapset ja nuoret kuvittelevat voivansa elää kuin pellossa ja heille ei kukaan voi mitään. Asia ei voi olla näin, koulurauhan on säilyttävä. Kyllä se oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön on myös niillä jotka eivät häiriköi, vaan haluavat oppia. Onko heidän oikeutensa jollain tapaa vähäisempi kuin näiden häiriköiden koskemattomuus. Millä tavalla pystytään perustelemaan sille kunnolliselle oppilaalle, se että takarivin Juha tai Jonne saa melskata ja häiritä opetusta, kenenkään siihen puuttumatta? Miksi hänelle ei turvata rauhallista opiskeluympäristöä? Voi olla että muutaman koulun rehtorit joutuvat lähiaikoina vastaamaan vanhemipien vaatimuksiin rauhallisesta opiskeluympäristöstä ja näissä vaatimuksissa viitataan nimenomaan tunneilla häiriköivien oppilaiden tekemisiin. Kyllä ne oikeudet pitää ensin taata sellaisille jotka osaavat käyttäytyä, eivätkä häiritse muita. Jos joku mesoamisellaan tätä oikeutta häiritsee, ei hän voi olla vaatimassa sitä samaa oikeutta ensimäisenä itselleenkään. Onko joku eri mieltä?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kysehän on ihan tavallisesta koulun arjesta, josta yksi suhteellisuudentajuton keksi tehdä numeron.

Opettajan pahoinpitelysyytteitä tutkivan poliisin mukaan opettajan ja oppilaan välikohtaus olisi pitänyt käsitellä koulun sisäisesti.

Olisiko asia pitänyt hoitaa koulun sisäisesti?

- Ehdottomasti kyllä! Jos tutkisimme kaikki tällaiset tapaukset, meillä olisi pelkästään Helsingissä 400-500 tutkimusta meneillään, Petersohn sanoo.

Tutkinnanjohtaja: Alppilan välikohtaus olisi pitänyt tutkia koulun sisäisesti | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok, hyvä jos näin on. Aika moni on kuitenkin sanonut opettajan toimineen ihan oikein. En kyllä muista kovinkaan monen tuoneen esiin, että kirjallinen huomautus olisi opettajalle paikallaan. Mutta hyvä jos sinä kykenet näin tulkitsemaan, että se on valtaosan mielipide.

Korhosen ei kuuluisi saada kirjallista varotusta, koska tilanteessa käytettiin PoL § 36b mukaisia voimakeinoja. Mikäli rehtoria asia mietitytti, hän olisi voinut käydä kehityskeskustelun Korhosen kanssa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Sivuseikka, että pahimmille pikkunilkeille on nyt annettu oikein video-ohje, miten ajaa opettaja takajaloilleen, elleivät ole sitä vielä osanneet? Miten tarkoitetusta auktoriteetista ei tarvitse välittää paskan vertaa, koska jos ja kun tilanteen antaa kärjistyä siihen pisteeseen, että opettaja joutuu ohjaamaan oppilaan ulos, lievä pahoinpitelykortti on valmiina rintataskussa. Oli siihen oikeasti aihetta tai ei.
...

Tämä!

Nyt armaat tulevaisuudentoivomme tulevatkin auliisti kertomaan heitä sivistämään koulutetuille ja palkatuille hirviöille, kuinka mono viuhuu välittömästi ja juklkinen häpeäpaalu sekä kortisto kutsuu, jos joku noista hirviöopettajista on niikin yritteliäs, että katsoo aiheelliseksi edes yrittää vaikuttaa opetus- ja koulurauhaan omilla tunneillaan.

Olenkin vahvasti sitä mieltä - etenkin näissä koulurauha-asioissa, että "väkivalta lopettaa vittuilun" eikä "vitsaa pidä säästettämän" kotonakaan - ja pahimmat "saunan taakse"...
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta mikä on oma näkemyksesi, täyttikö opettajan toiminta tuossa lain vaatimukset? Eli huomioiko opettaja vastarinnan voimakkuuden tai tilanteen uhkaavuuden riittävällä tavalla käyttäessään voimakeinoja? Huomioiko hän riittävällä tavalla sen fyysisen ympäristön, jossa hän alkoi tönimään oppilasta? Aiheuttiko hän toiminnallaan vaaraa vai ei?
Nämä ovat olennaisia kysymyksiä. Jos uskomme opettajan selityksen tilanteesta, niin aiempi rauhallinen siirto oli aiheuttanut taistelua vastaan ja roikkumista ovenkarmeissa.

Kun tarkoitus on saada opiskelija poistettua tilasta ja siihen on opettajalla oikeus, niin aika luonnollista, ettei lähtenyt käyttämään aiempaa huonoksi havaitsemaansa poistamistaktiikkaa. Rauhallista taluttamista siis yritettiin, mutta heikoin tuloksin. Siksi otteita piti koventaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysehän on ihan tavallisesta koulun arjesta, josta yksi suhteellisuudentajuton keksi tehdä numeron.
No jaa, en tiedä sitten sitä, onko koulumme jotenkin erityisen selkeälinjainen, mutta ei meillä vastaavantyylisiä tapauksia ole kovin usein. Äkkiseltään tulee jotain vastaavaa mieleen kaksi tässä neljän vuoden aikana. Hirveän paljonhan näissä on kyse myös koulun ilmapiiristä ja työyhteisöstä ylipäätään. Ei tästäkään tiedettäisi mitään, jos rehtori ei olisi kussut nilkoille. Ihan tyytyväinen kai saan olla siitä, että meillä on aika selkeät toimintamallit näihin tapauksiin ja linjakas johto talossa.
 
Pari kommenttia

Opetusministeri lässyttää ministerimäisesti, peläten ettei vaan sano mitään mitä voitaisiin käyttää häntä ja hänen poliittista uraa vastaan myöhemmin. Koulun rehtori ja opetustoimi puukottivat opettajaa selkään peläten oman nahkansa puolesta.

Muistan yhä omilta opettajavuosiltani kuinka rehtori veti maton erään naisopettajan jalkojen alta asettumalla oppilaan vanhempien puolelle jossain vähäpätöisessä ja tulkinnanvaraisessa asiassa. Ei siinä paljon muilta kollegoilta saatu tuki lohduttanut kun opettaja oli käytännössä menettänyt auktoriteettinsa ko. oppilaan sekä luokan edessä. Tällöinkin oli rehtorilla kysymyksessä pelko seuraamuksista, joten oli helpompi myötäillä vanhempia kuin tukea opettajaa vaikkei opettaja ollut tehnyt mitään väärää.

Tämä munattomuus tuntuu vaan kasvavan vuosi vuodelta myös koulumaailmassamme ja aina kun mietin näin keväisin, että palaisinko takaisin arvostetuksi kansankynttiläksi, tuntuu päätös olevan vuosi vuodelta helpompi: miksi ihmeessä vaivautuisin?

Olen myös odotellut milloin ns. normaalien lasten vanhemmat alkavat perätä oikeuksiaan. Kuinka taataan heidän lapsilleen oikeus oppia, ettei 20% joka vuoden oppitunneista mene erilaisiin riitojen selvittelyyn ym. järjestyksen pitoon? Onko tulevaisuus lukukausimaksullisissa erityiskouluissa?
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei tästäkään tiedettäisi mitään, jos rehtori ei olisi kussut nilkoille.

Video on tässä se ongelma. Olisiko video noussut julkisuuteen, vaikka asia olisi käsitelty koulussa sisäisesti. Sitä ei välttämättä tiedä kukaan, mutta oli varmaan olennainen syy rehtorin toimintaan ja oman selustan turvaamiseen. Nyt vain näyttää epäonnistuneen kun yleinen mielipide kääntyy vahvasti vastaan ja poliisikin varsin selvästi ilmoitti tutkintapyynnön tekemisen olleen ylilyönti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös