Onko täällä lääkäriä?

  • 780 333
  • 2 654

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joo hengissä ollaan ja kipu hävinnyt melkein kokonaan. Tykkään panikoida kun vähän sattuu johonkin "ilman syytä" ja niin taisin tänäänkin tehdä :D

Kuulostaa minun ratkaisulta huomiseen hammaslääkäriin. :D Kun panikoin, kauhistelen ja pelkään kipua, ei niistä ole tietoakaan. Muuten kestän kipua todella hyvin, paitsi tuo taannoinen kokemus, kun tuo Apulantakin oikein vaani päässäni.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kävin lahjakortilla laajassa Puhti-laboratoriotutkimuksessa, jonka tulokset pääosin olivat loistavat. Huolestuttavasti ja yllättävästi ainoa viiterajojen alle jäänyt tulos oli vapaasti laskettava testosteroni (178) ja testotasokin oli alarajoilla (11,5).

Yllättävää, koska olen korkealla libidolla varustettu 36-vuotias aktiiviliikkuja, jonka vahvuus on aina ollut korkea voimataso ja lihas tarttuu helposti. Ylipainoa ei ole, käytän kohtuullisesti alkoholia ja muutenkaan perus riskitekijät eivät minua koske. Kohtalaisen intensiivisellä kuntokuurilla olen ollut, testiä edeltävän 4 päivän aikana oli 2 säbäpeliä (3. div mtsi ja harjoituspeli sekä pari voimaharjoitusta. Luulisi kuitenkin, että nuokin ennemmin nostaisivat tuloksia?

Eli mikähän olkikuukkelia vaivaa?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin lahjakortilla laajassa Puhti-laboratoriotutkimuksessa, jonka tulokset pääosin olivat loistavat. Huolestuttavasti ja yllättävästi ainoa viiterajojen alle jäänyt tulos oli vapaasti laskettava testosteroni (178) ja testotasokin oli alarajoilla (11,5).

Yllättävää, koska olen korkealla libidolla varustettu 36-vuotias aktiiviliikkuja, jonka vahvuus on aina ollut korkea voimataso ja lihas tarttuu helposti. Ylipainoa ei ole, käytän kohtuullisesti alkoholia ja muutenkaan perus riskitekijät eivät minua koske. Kohtalaisen intensiivisellä kuntokuurilla olen ollut, testiä edeltävän 4 päivän aikana oli 2 säbäpeliä (3. div mtsi ja harjoituspeli sekä pari voimaharjoitusta. Luulisi kuitenkin, että nuokin ennemmin nostaisivat tuloksia?

Eli mikähän olkikuukkelia vaivaa?

En ole erityinen asiantuntija, mutta kohtuullisen aktiivisesti itsekin liikkuvana muistelen lukeneeni/kuulleeni, että juuri kova fyysinen suoritus laskee hetkellisesti testotasoja, vaikka ne liikkuvilla muuten ovatkin korkeammalla kuin sohvaperunalla. Sanovat jopa, että äärimmäisen fyysisen rasituksen jälkeen joillekin ei rakkauden työt hetkeen maita, mikä kai on ihan loogista.

Eli oma vinkkini on mennä parin viikon päästä mittauttamaan tasot uudestaan ja pitää vaikka lepopäivä ennen testejä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En ole erityinen asiantuntija, mutta kohtuullisen aktiivisesti itsekin liikkuvana muistelen lukeneeni/kuulleeni, että juuri kova fyysinen suoritus laskee hetkellisesti testotasoja, vaikka ne liikkuvilla muuten ovatkin korkeammalla kuin sohvaperunalla. Sanovat jopa, että äärimmäisen fyysisen rasituksen jälkeen joillekin ei rakkauden työt hetkeen maita, mikä kai on ihan loogista.

Eli oma vinkkini on mennä parin viikon päästä mittauttamaan tasot uudestaan ja pitää vaikka lepopäivä ennen testejä.

Itsekin mietin tätä vaihtoehtoa, mutta vaikea löytää tietoa asiasta. Mitään testosteronivajeeseen liitettyjä oireita minulla ei ole ja ristiriitaisesti salitulokset ovat kasvaneet todella nopeasti viimeisen kahden kuukauden aikana. Nuo tasot ja varsinkin vapaasti lasketun testosteronin tasot ovat testissä kuitenkin tosi alhaiset.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itsekin mietin tätä vaihtoehtoa, mutta vaikea löytää tietoa asiasta. Mitään testosteronivajeeseen liitettyjä oireita minulla ei ole ja ristiriitaisesti salitulokset ovat kasvaneet todella nopeasti viimeisen kahden kuukauden aikana. Nuo tasot ja varsinkin vapaasti lasketun testosteronin tasot ovat testissä kuitenkin tosi alhaiset.
Mitä väliä niillä tuloksilla on, jos olkikuukkeli voi hyvin ja muna seisoo? Mene sitten testeihin ja huolestu kun/jos alkaa lerpattamaan ja muutenkin tuntumaan huonolta. Turhia tuollaiset testit terveelle miehelle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Turhia tuollaiset testit terveelle miehelle.

En nyt sanoisi näinkään. Jos testosteronitasot ovat alenemaan päin, niin kyllä siitä ennen pitkää vaikutuksia alkaa näkymään. Mieluummin tiedän etukäteen kuin elämänlaadun jo merkittävästi heikentyessä. Esittelin nuo tulokset työterveyslääkärille, joka myös oli sitä mieltä, että kannattaa varata aika ja selvittää asia.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Syön Tadalafilia pieninä annoksina eturauhasvaivoihin. Helvetti että on nenä / poskiontelot tukossa /turvoksissa ja särkee päätä.

Ei ole allergiaa (kortisonisuihketta testasin, ei auta) eikä myöskään poskiontelontulehdusta kun ei tule yhtään limaa ulos yms. Lääkkeen sivuoireena nimenomaan mainitaan nenän tukkoisuus ja kun alkoi heti kun tuota aloin popsimaan, niin pakko johtua siitä.

Onko kenelläkään kokemuksia, että olisiko toivoa että tämä sivuoire laantuisi ajan myötä kun lääke on ollut pidempään käytössä vai täytyykö valita tämän tai eturauhasvaivojen väliltä?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Polvet ovat alkaneet oireilemaan. Varsinkin illalla, kun on hetken aikaa selällään makoillut, niin ne alkavat särkemään. Kipu on sellaista lievää tykyttämistä, mutta harjoituksissa ei ilmene sen kummemmin kipuja. Polvet leikattiin parisen kymmentä vuotta sitten hyppääjän polven takia. Vittumaista, kun on elämänsä urheillut vähän ehkä väärillä tavoilla ja nyt keski-ikäisenä on kaikki paikat vuorotellen paskana. Onhan tuota tosin nivelrikkoakin suvussa rasitteena.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
 

Isaa

Jäsen
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
Hyvinkin kivuliasta ja hankalaa. Kokeneen tekijän piti oikein kunnolla nylkyttää ja nysvätä letkua parissa kohdassa hyvän aikaa, että päästiin mutkista eteenpäin. Kuulemma tämä ei kuitenkaan ole se normi, vaan suurin osa tutkimuksista sujuu paljon siistimmin ja melko ellei jopa täysin kivuttomasti. Niinkin, että monelle ikävin vaihe koko hommassa on se tutkimusta edeltävä suolen tyhjennys kotona.

edit: En muista oliko rauhoittavaa ennakkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvinkin kivuliasta ja hankalaa. Kokeneen tekijän piti oikein kunnolla nylkyttää ja nysvätä letkua parissa kohdassa hyvän aikaa, että päästiin mutkista eteenpäin. Kuulemma tämä ei kuitenkaan ole se normi, vaan suurin osa tutkimuksista sujuu paljon siistimmin ja melko ellei jopa täysin kivuttomasti. Niinkin, että monelle ikävin vaihe koko hommassa on se tutkimusta edeltävä suolen tyhjennys kotona.

Okei. Otitko rauhoittavaa ennen operaatiota?
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
10 vuotta sitten kävin itse kyseisessä operaatiossa. Itselle tehtiin nukutuksessa ja hyvä niin koska herätessäni oli maha niin saatanan kipeä (ilmaa suolistossa) että Huhu ei olisi hereillä ollessa tuo operaatio onnistunut koska niin heikko kipukynnys itsellä, lisäksi kyseisen operaation tehnyt lekuri nirhaisi hieman suolenseinämää ja piti olla jtn puoli päivää syömättä ja valvotussa tilassa. Hirveämpää oli kuitenkin se litkun juominen että suoli tyhjenee ihan kokonaan. En halua pelotella mutta oma kokemus aivan hirveä..
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
Kaksi kertaa tullut käytyä. Kummallakin kerralla koin, että koko projektin epämiellyttävin osuus oli se operaatiota edeltävä tyhjennys. Ei tosiaan kannata lähteä kovin kauaksi lähimmästä vessasta sen aikana.

Niitä tyhjennysjuomia on erilaisia ja olet varmasti jo ohjeet niistä saanut, paremman lopputuloksen saanee niillä, joita tulee juoda paljon - ei niin kivaa eikä maistu hyvälle, mutta puhdistaa vastaavasti suoliston tehokkaammin. Ja mitä "puhtaampi" on niin sitä paremmat edellytykset tåhystykselle.

Ensimmäisellä kerralla tähystys oli hämmentävänkin kivuton, toisella kerralla oli kivuliaampi mutta kyllä sen kesti. Tämä on toki hyvin yksilöllistä ja tiedän kyllä, että joillakin on kovia kipuja - en halua pelotella mutta en myöskään antaa kuvaa, että on varmuudella kivutonta hommaa. Esilääkitystä en itse ottanut.

Eli lyhyesti sanottuna, kyllä siitä selviää.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niitä tyhjennysjuomia on erilaisia ja olet varmasti jo ohjeet niistä saanut, paremman lopputuloksen saanee niillä, joita tulee juoda paljon - ei niin kivaa eikä maistu hyvälle, mutta puhdistaa vastaavasti suoliston tehokkaammin. Ja mitä "puhtaampi" on niin sitä paremmat edellytykset tåhystykselle.

En ole itse vielä ohjeita saanut, mutta kuullut kavereilta että kannattaa pyytää Picopreppiä, se on kuulemma ihan hyvän makuista.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
Virtsarakon tähystys paljon veemäisempi. Ja siitäkin selvittiin. Joku letkun nieleminen keliakiajutuissa kuulemma täyttä agonya verrattuna kaikkiin edellisiin.
 

Analyzer

Jäsen
Tähystetty on molemmista päistä. Letkun nieleminen oli ihan helppo homma. Perseeseen tunkeutuminen sen sijaan ei niin miellyttävä kokemus. Ilmeisesti riippuu myös suoliston rakenteesta ja mutkaisuudesta miten toimenpide menee. Itsellä oli pari hankalaa kohtaa, missä sattui ikävästi ennen kuin matka pääsi jatkumaan.

Siitäkin selvittiin ja onneksi se nyt on aika lyhytkestoinen toimenpide.

Tutkimuksen tehnyt lääkäri oli kyllä itselläni molemmissa tavauksessa todella tympeä, joka jätti ehkä sieluun lisäarpia.
 

444

Jäsen
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?
Pari vuotta sitten kävin. Harvinaisen perseestä, ihan kaikin puolin. Ensin pitkä paasto, jossa puolet ajasta lipittää jotain suolentyhjennyslinimenttiä ja toisen puolikkaan imee lihalientä. Silkkaa vittuilua siinä nälän tunteessa.
Sitten se itse operaatio. Ai että. Johonkin saatanan mutkaan jää jumiin ja alkaa se armoton nylkytys ja veivaaminen. Huusin kivusta, hoitaja sössöttää vieressä, että yritä vain rentoutua. Teki mieli tempaista se letku omasta hanurista irti ja survaista hoitajan pylperöön ja hokea samalla, että ”yritä vain rentoutua, ei se oikeesti satu”. Päälle sitten vittuilut, kuinka oli ”suboptimaalinen tyhjennys”, vaikka tein kaiken tismalleen ohjeiden mukaan. Vittu, tehkää paremmat ohjeet.

Toisilla kuulemma menee ihan kivasti ja hyvästi. Ehkä jos saa kilon diapamia pohjalle, niin hyvin menee. Mä sain pelkästään liukkaria hanuriin. Toki tosi kiva, että edes sitä.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joudun ensi viikolla kolonoskopiaan. Ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä operaatiosta?

Tosiaan mulla oli eilen suolen tähystys, ja se meni kyllä ihan hyvin loppujen lopuksi. :) Oireille löytyi syy: IDB eli crohnin tauti, oli pitkään oireettomana ja sitten se perkele yhtäkkiä alkoikin jylläämään. Noh, tämän sairauden kanssa pitää oppia elämään. Huomenna pääsen varmaankin sairaalasta kotiin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tosiaan mulla oli eilen suolen tähystys, ja se meni kyllä ihan hyvin loppujen lopuksi. :) Oireille löytyi syy: IDB eli crohnin tauti, oli pitkään oireettomana ja sitten se perkele yhtäkkiä alkoikin jylläämään. Noh, tämän sairauden kanssa pitää oppia elämään. Huomenna pääsen varmaankin sairaalasta kotiin.
Tsemiä. Itellä todettiin kanssa vuosi sitten krooninen suolistotulehdus, joten tähyt on tulleet tutuiksi. Ei oikein ole lääkitys osunut, toivottavasti sulle löytyy helpommin. Nyt toki vaikuttaa ihan hyvältä, mutta en uskalla vielä juhlia.
Vedin vuoden aikana neljä pitkää kortisonikuuria, nyt olen ollut kolmatta viikkoa ilman. Päivittäiseen käyttöön on kokeilussa Mercaptopurin, sytostaatti.

Naama on kuin narkkarilla, kun kortisoni laittoi ihon kukkimaan näytöstyyliin. Vaikka tuo on ärsyttävää, niin huomattavasti vähemmän ärsyttävä kuin tulehtunut paksusuoli.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Onko muita kenellä on lääkäri kaverina? Odottelen tässä, että koska alkaa laskuttamaan kun kokoajan jotain pikkuvikaa josta kyselen :D hyvähän se on ammattilaisen mielipide aina kysyä, mutta vähän typerää kun aina on vaan näitä asioita hänelle. Täytyy varmaan jokunen bisse tarjota joskus, kun jaksaa vapaa-ajalla kaverille vastata. Oli vaan pakko avautua.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko muita kenellä on lääkäri kaverina? Odottelen tässä, että koska alkaa laskuttamaan kun kokoajan jotain pikkuvikaa josta kyselen :D hyvähän se on ammattilaisen mielipide aina kysyä, mutta vähän typerää kun aina on vaan näitä asioita hänelle. Täytyy varmaan jokunen bisse tarjota joskus, kun jaksaa vapaa-ajalla kaverille vastata. Oli vaan pakko avautua.
Tuttavani vaimo on lääkäri. Jos ollaan illanistujaisissa jossa on ennestään vieraampia ihmisiä mukana, vastaa hän ammattiaan koskeviin kysymyksiin aina jotain ympäripyöreätä. Muuten yleensä se seuraava kysymys onkin; "voisitko ihan nopsaan vilkaista?" tai "mitä mieltä olet tästä ja tästä vaivasta?".
Kuulemma ihan yleistä ja ammattiin kuuluvaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: J.K.

Boomshaka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oilers
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voinko varata ajan suoraan julkiselta labrasta jos olen asiasta keskustellut yksityisen lääkärin kanssa jatkosta vai pitääkö mennä vielä julkisen lääkärin kautta?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voinko varata ajan suoraan julkiselta labrasta jos olen asiasta keskustellut yksityisen lääkärin kanssa jatkosta vai pitääkö mennä vielä julkisen lääkärin kautta?
Käsittääkseni pitää olla jonkinlainen lähete labraan että ne ottaa sisälle. En osaa sanoa voiko se yksityinen lääkäri tehdä sen vai pitääkö se hakea muualta, mutta uskoisin että et vaan voi kävelä labraan ja sanoa että "tarviin verikokeen x"... Mahdollista on että olen väärässä mutta omien kokemusten perusteella paras arvaus...
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voinko varata ajan suoraan julkiselta labrasta jos olen asiasta keskustellut yksityisen lääkärin kanssa jatkosta vai pitääkö mennä vielä julkisen lääkärin kautta?

Nyt vastaan ehkä epävarmasti mutuillen.

Saitko siis yksityiseltä lähetteen? Käsittääkseni jos saa, pitää käydä heidän labrassaan (koska raha…). Julkisen lääkäri laittaa julkiseen labralähetteen. Yksityisellähän voi käydä ilman lähetteitäkin, jos haluaa itse tarkistuttaa vaikka verensokerit (näillä erilaisia pakettihintoja). Tuo tulos näkyy sitten kaikille toki Kannassa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta voinko varata ajan suoraan julkiselta labrasta jos olen asiasta keskustellut yksityisen lääkärin kanssa jatkosta vai pitääkö mennä vielä julkisen lääkärin kautta?
Ainakin Oulun Nordlabilla pystyy otattamaan tiettyjä verikokeita tietyssä toimipisteessä itsemaksavana asiakkaana. Toki siis pitää itse kokeet maksaa ja sitten kiikuttaa tulokset lekurille tulkittavaksi. Olettaisin saman onnistuvan ainakin isommissa kaupungeissa. Kannattaa vierailla oman kaupungin labran kotisivuilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös