Onko täällä lääkäriä?

• 803 436
  • 2 679

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo koronaa veikkaan myös @Sistis ... Ei itsellä ole noilla oireilla ollut mutta töissä muutamalla oli varsin samoilla spekseillä ja heillä testeillä todettu korona... Ja taisi olla toinen kierros siinä bingossa eli senkin puolesta täsmäisi...

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo koronaa veikkaan myös @Sistis ... Ei itsellä ole noilla oireilla ollut mutta töissä muutamalla oli varsin samoilla spekseillä ja heillä testeillä todettu korona... Ja taisi olla toinen kierros siinä bingossa eli senkin puolesta täsmäisi...

Korona olisi se mieluisin vaihtoehto. Tämä ihan siksi, että nyt olisi ollut täydellinen hetki sairastaa tuo. Aiempina vuosina huhtikuun seuduille on osunut yksi epidemiahuippu tai sellaisen häntä, ja sen verran paljon on tuossa ollut korrelaatiota aiempina vuosina, että hyvin mahdollisena voi tuon toistumista pitää nytkin.

Ja tuolle kuulle osuu itselläni reissu Lontooseen ja myöhemmin viikon talviloma. Jos tällä olisi saanut nyt väliaikaisen suojan tuolle, niin sehän passaisi.

Edellisellä kerralla kotitestit toimivat kummallakin. Ja silloin toipuminen oli hidasta, tuon heittelehtivän väsymyksen vuoksi. Nyt sitä ei ole ollut. Omassa kuplassani melkeinpä kaikki muutaman kuukauden sisään toisen kierroksensa sairastaneet mainitsivat tuon väsymyksen edelleen rankaksi tyyppioreeksi.

Mutta mistäpä näitä tietää. Viralliseen testiin en viitsi sentään lähteä.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tuossa oksenneltua muutamaan otteeseen ja nyt päivää myöhemmin yskiminen ja nauraminen sattuu rintaan tai vähän alle sen. Tulkitsen että jossain tuolla on lihakset kipeänä ja syynä eilinen huuto-oksentaminen.

Ikävän tuntuista.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuli tuossa oksenneltua muutamaan otteeseen ja nyt päivää myöhemmin yskiminen ja nauraminen sattuu rintaan tai vähän alle sen. Tulkitsen että jossain tuolla on lihakset kipeänä ja syynä eilinen huuto-oksentaminen.

Ikävän tuntuista.
Juu, kyllä siinä on sellaiset lihakset saaneet vähän pahaa mieltä, joita ei niin normaalisti käytä. Mä oksensin myös muutama viikko sitten kun sain vahvoja opioideja kovaan selkäkipuun. Oli aloitusannos sen verran kova, että muutaman tunnin pahoinvoinnin jälkeen se laatta vaan tuli väkisin. Hyvä, että vessaan ehdin. Seuraavana päivänä myös yskiminen sattui rinnan alaosaan.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Onkohan se ihan normaalia, että paksun limaklöntin mukana tulee monesti pieni määrä verta mukana? Muuten syljen tai pienen määrän limaa mukana ei tule. Eikä myöskään hampaita harjatessa tai hammavälejä putsatessa. Yskää ei myöskään käytännössä esiinny.

Siis se lima tulee ns väkisin nieltyä pois suusta ja siinä esiintyy pieni määrä verta mukana.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alan itse kallistua siihen, että kyllä tämä korona oli. Kaksikin syytä, miksi näin veikkailen. Ensimmäinen on se, että sain täysin samanlaisen jälkioireen kuin ensimmäisellä kierroksella. Eli sellainen, että kun puhuu vähänkin enemmän, tulee kurkussa tunne, ettei saisi happea. Ääni pettää ja alan hetken aikaa haukkoa henkeä, mikä sitten johtaa kuivaan yskäkohtaukseen. Samanlaista esiintyy toki rajun kurkkukivun ja yskän jälkiseurauksena, mutta nyt (ja edellisellä kerralla) reaktio on ihan ylimitoitettu kurkun alueen oireisiin nähden. Kiusallista, mutta harmitonta.

Toinen seikka oli se, että tauti tarttui lopulta erittäin helposti. Avovaimo tartutti lyhyellä altistumisajalla tuon pariin kollegaansakin.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mua on tutkittu tässä nyt jonkin aikaa verivirtsaisuuden ja vähän muidenkin oireiden vuoksi. On tähystetty virtsatiet ja virtsarakko, ultrattu munuaiset yhden kerran, viipalekuvattu munuaiset ja viipalekuvattu koko mies ja viime viikolla taas ultrattiin munuaiset. Lääkärin kanssa olen viimeksi jutellut, kun kävin virtsateiden tähystyksessä joskus marraskuussa. Tai oli toi viime vikon ultraajakin lääkäri, mutta ei se juuri muuta sanonut kuin huomenta ja ettei näytepalaa pystytä ottamaan ja, että kannattaa viikon parin päästä soitella hoitavaan osastoon. Munuaisista siis löytyi viipalekuvauksissa kasvainepäily. Sellainen reilut kaksi senttiä suuntaansa oleva pahkura.

Iso kiitos, että tutkimuksiin pääsee nopeasti, mutta ihmiskontakti on lähes olematon. Tieto mitä olen tutkimuksistani saanut on sitä mitä olen saanut Omakannasta lukea ja lisäksi olen saanut kirjeitä ja tekstiviestejä tulevista tutkimusajankohdista. Kerran soitin tuonne minua hoitavaan paikkaan ja siellä hoitaja sanoi, että ei ole soitettu tai oltu yhteydessä, kun ei ole ollut mitään kerrottavaa. Sit kuitenkin, kun halusin lisätietoa missä mennään ja miksi mitäkin tutkimuksia oli tehty ja mitä tietyt termit tarkoittavat, niin hoitajalla olikin puhelimessa paljon asiaa. Annoin palautteen ihmiskontaktin lähes totaalisesta puuttumisesta ja kerroin, että juuri se mitä hän minulle puhelimessa kertoi olisi ollut tärkeää saada tietää ensitilassa, eikä itse joutua suomentamaan noita Omakannan diagnooseja.

Tänä iltana menin taas Omakantaan ja kappas siellä oli tulos viime viikkoisesta ultrasta:
solidi tehostuva tuumori.
On tota sitten taas kiva miettiä mielessään, että mitähän toi sitten lopulta tarkoittaa ja tullaanko se leikkaamaan pois, koska näytepalaa ei pystytä ottamaan.
Jatkotoimenpiteistä ei ollut kirjoitettu mitään.

Soitin jo poliklinikan takaisinsoittopalveluun ja odottelen aamulla saapuvaa puhelua.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Vuokralainen tsemppiä sinulle!

Ja mitä tuohon ihmiskontaktin puuttumiseen tulee, niin tiedän tunteen. Minulla oli noin kymmenen vuotta sitten tilanne, jossa minua piti operoida useamman kerran. Monesti huomasin olevani tilanteessa, jossa lääkärit ja hoitajat keskustelivat tilanteestani ammattitermein, mutta minä potilaana jäin pimentoon että mistä puhutaan. Kerran sitten vittuunnuin totaalisesti, ja keskeytin henkilökunnan keskustelun kysymällä että olisiko täällä ketään, joka osaisi minulle kertoa että missä mennään.

Itse hoito oli aivan huippuluokkaa, mutta kyllä ihmisen kohtaamisen pitäisi olla myös siellä listan kärkipäässä.

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla alkoi norovirus torstaina, ja olen kumminkin pystynyt syömään normaalisti. Mutta nyt on sunnuntai, ja joudun vieläkin käydä istumassa tarpeet pönttöön, varsinkin silloin kun olen syönyt.

Ajattelin kysellä, kun en vielä kehtaa lääkäriin soittaa että onkohan tämä ”normaalia”? Kun netissä kuitenkin lukee että oireet paranee itsekseen 1-3 päivän aikana.

Onko teillä kokemuksia?

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minulla alkoi norovirus torstaina, ja olen kumminkin pystynyt syömään normaalisti. Mutta nyt on sunnuntai, ja joudun vieläkin käydä istumassa tarpeet pönttöön, varsinkin silloin kun olen syönyt.

Ajattelin kysellä, kun en vielä kehtaa lääkäriin soittaa että onkohan tämä ”normaalia”? Kun netissä kuitenkin lukee että oireet paranee itsekseen 1-3 päivän aikana.

Onko teillä kokemuksia?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta useammalla tuttavalla nyt ollut noroa perheessä ja useammalla mennyt 3-5 päivään et on oikeasti alkanut pysymään ruokailun jälkeen sisällä asiat. Jotenkin fiilis, että ollut vähän rajumpaa pöpöä tällä kertaa liikenteessä.

Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
En olisi huolissani. Muutamia kertoja saanut tuon herkkutaudin lasten mukana päiväkodista ja on mulla mennyt joskus useampi päivä, että alkaa vatsa tuntua taas normaalilta.

Itsellä ainakin auttaa, että ei juo kahvia (ärsyttää vatsaa) ollenkaan kunnes vatsa palaa normaaliksi.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt en oikeastaan kaipaa lääkäriä, vaan pieniä vinkkejä jäykän olkapään notkistamiseksi.
Palataanpas vanhaan asiaan, kun on ajankohtainen. Kiitos kattavan työterveyden, sain ilman byrokratioaa ajan fyssarille. Mun vaiva on mitä ilmeisimmin takakapselin kireys. Jumppaa muutama viikko parilla yksinkertaisella liikkeellä (juutuubista löytyy myös samat liikkeet) ja kontrollikäynti. Fyssarit on ihan parhaita.

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Onko teillä kokemuksia?

Päivitystä: Kävin äsken lääkärissä, ja norovirusta mulla ei oo koskaan ollutkaan vaan suolistossani jyllää joku bakteeri. CPR-arvo reilusti koholla 70, vaikka sen pitäisi olla normaalisti 10. Ollu niin rankkoja nää päivät..

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Sattuu ihan VITUSTI vasempaan kylkeen. Kuolenko?

Apulanta tarjoaa tähän hyvän lääkkeen: Kipu kuolee huutamalla alastomana lattialla. Joo, tuo soi päässäni 24/7 nelisen vuotta sitten.

Mutta ei, et kuole vielä, kipu on tehty voitettavaksi.

Šatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos vielä oot hengissä ja kipu on edelleen samanlaista suosittelen päivystykseen menoa. Voi olla, että on virtsakivi lähtenyt liikkeelle munuaisesta. Se kipu on juurikin sellaista, että toivoo kuolemaa. Siihen ei auta kotikonstit.
Joo hengissä ollaan ja kipu hävinnyt melkein kokonaan. Tykkään panikoida kun vähän sattuu johonkin "ilman syytä" ja niin taisin tänäänkin tehdä :D

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joo hengissä ollaan ja kipu hävinnyt melkein kokonaan. Tykkään panikoida kun vähän sattuu johonkin "ilman syytä" ja niin taisin tänäänkin tehdä :D

Kuulostaa minun ratkaisulta huomiseen hammaslääkäriin. :D Kun panikoin, kauhistelen ja pelkään kipua, ei niistä ole tietoakaan. Muuten kestän kipua todella hyvin, paitsi tuo taannoinen kokemus, kun tuo Apulantakin oikein vaani päässäni.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kävin lahjakortilla laajassa Puhti-laboratoriotutkimuksessa, jonka tulokset pääosin olivat loistavat. Huolestuttavasti ja yllättävästi ainoa viiterajojen alle jäänyt tulos oli vapaasti laskettava testosteroni (178) ja testotasokin oli alarajoilla (11,5).

Yllättävää, koska olen korkealla libidolla varustettu 36-vuotias aktiiviliikkuja, jonka vahvuus on aina ollut korkea voimataso ja lihas tarttuu helposti. Ylipainoa ei ole, käytän kohtuullisesti alkoholia ja muutenkaan perus riskitekijät eivät minua koske. Kohtalaisen intensiivisellä kuntokuurilla olen ollut, testiä edeltävän 4 päivän aikana oli 2 säbäpeliä (3. div mtsi ja harjoituspeli sekä pari voimaharjoitusta. Luulisi kuitenkin, että nuokin ennemmin nostaisivat tuloksia?

Eli mikähän olkikuukkelia vaivaa?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin lahjakortilla laajassa Puhti-laboratoriotutkimuksessa, jonka tulokset pääosin olivat loistavat. Huolestuttavasti ja yllättävästi ainoa viiterajojen alle jäänyt tulos oli vapaasti laskettava testosteroni (178) ja testotasokin oli alarajoilla (11,5).

Yllättävää, koska olen korkealla libidolla varustettu 36-vuotias aktiiviliikkuja, jonka vahvuus on aina ollut korkea voimataso ja lihas tarttuu helposti. Ylipainoa ei ole, käytän kohtuullisesti alkoholia ja muutenkaan perus riskitekijät eivät minua koske. Kohtalaisen intensiivisellä kuntokuurilla olen ollut, testiä edeltävän 4 päivän aikana oli 2 säbäpeliä (3. div mtsi ja harjoituspeli sekä pari voimaharjoitusta. Luulisi kuitenkin, että nuokin ennemmin nostaisivat tuloksia?

Eli mikähän olkikuukkelia vaivaa?

En ole erityinen asiantuntija, mutta kohtuullisen aktiivisesti itsekin liikkuvana muistelen lukeneeni/kuulleeni, että juuri kova fyysinen suoritus laskee hetkellisesti testotasoja, vaikka ne liikkuvilla muuten ovatkin korkeammalla kuin sohvaperunalla. Sanovat jopa, että äärimmäisen fyysisen rasituksen jälkeen joillekin ei rakkauden työt hetkeen maita, mikä kai on ihan loogista.

Eli oma vinkkini on mennä parin viikon päästä mittauttamaan tasot uudestaan ja pitää vaikka lepopäivä ennen testejä.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En ole erityinen asiantuntija, mutta kohtuullisen aktiivisesti itsekin liikkuvana muistelen lukeneeni/kuulleeni, että juuri kova fyysinen suoritus laskee hetkellisesti testotasoja, vaikka ne liikkuvilla muuten ovatkin korkeammalla kuin sohvaperunalla. Sanovat jopa, että äärimmäisen fyysisen rasituksen jälkeen joillekin ei rakkauden työt hetkeen maita, mikä kai on ihan loogista.

Eli oma vinkkini on mennä parin viikon päästä mittauttamaan tasot uudestaan ja pitää vaikka lepopäivä ennen testejä.

Itsekin mietin tätä vaihtoehtoa, mutta vaikea löytää tietoa asiasta. Mitään testosteronivajeeseen liitettyjä oireita minulla ei ole ja ristiriitaisesti salitulokset ovat kasvaneet todella nopeasti viimeisen kahden kuukauden aikana. Nuo tasot ja varsinkin vapaasti lasketun testosteronin tasot ovat testissä kuitenkin tosi alhaiset.

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itsekin mietin tätä vaihtoehtoa, mutta vaikea löytää tietoa asiasta. Mitään testosteronivajeeseen liitettyjä oireita minulla ei ole ja ristiriitaisesti salitulokset ovat kasvaneet todella nopeasti viimeisen kahden kuukauden aikana. Nuo tasot ja varsinkin vapaasti lasketun testosteronin tasot ovat testissä kuitenkin tosi alhaiset.
Mitä väliä niillä tuloksilla on, jos olkikuukkeli voi hyvin ja muna seisoo? Mene sitten testeihin ja huolestu kun/jos alkaa lerpattamaan ja muutenkin tuntumaan huonolta. Turhia tuollaiset testit terveelle miehelle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy