Mikäköhän mahtaisi olla paras yskänlääke, jota saisi apteekista ilman reseptiä, kun ei oikein jaksaisi lääkäriinkään vaivautua?
En ole lääkäri, mutta omien kokemusteni perusteella ärsyttävä yskä rauhoittuu parhaiten vanhan kansan konstilla: sekoitetaan ruokalusikallinen hunajaa teelusikalliseen omenaviinietikkaa. Ainakin minulla tuo rauhoittaa ärsyttävän yskän paremmin kuin mikään yskänlääke. Ja jotenkin minulla on sellainen käsitys, ettei yskänlääkkeillä edes oikein saavuteta suurempaa hyötyä. Joku lääkäri on joskus todennut, että sokerivesi on yhtä tehokas kuin yskänlääkkeet.
Jos yskä on taas limaista, kannattaa googlettaa sellainen termi kuin vastapainehengitys. Sitä käyttävät monet sairaaloiden vuodepotilaat sekä astmasta kärsivät, ja minäkin sain siitä apua nyt kun olin pahimpaan siitepölyaikaan flunssassa ja keuhkot olivat limaa täynnä. Netistä löytyvien ohjeiden mukaan tuohon tarvitaan vesipullo ja muoviletku. Minä kokeilin ihan mehupilliä, joskaan se ei varmaankaan ole kaikkein optimaalisin. Lääkäri suositteli tuota minulle kun kävin uusimassa allergialääkereseptejäni. Sain samalla toki myös keuhkoja avaavan astma-inhalaattorin (Ventoline), koska pahoina koivukeväinä kärsin rasitusastma-tyyppisistä oireista, vaikka astmaa minulla ei olekaan todettu. Se on siis ajoittaista.
Toinen hyväksi havaitsemani liman irroittaja on nauraminen. Samaisessa flunssassa lueskelin pitkästä aikaa erästä sisäpiirivitsiin liittyvää pitkähköä tekstinpätkää ja kihittelin hiljaa itsekseni. Ilmeisesti pallealihaksen jatkuva "nykiminen" sai aikaan liman irtoamisen, koska jouduin käymään parin minuutin välein rykimässä komeita keltaisia ysköksiä WC-pönttöön.
Siitepölyaikaan suosittelen ehdottomasti tekemään nenähuuhtelua. Se puhdistaa limakalvot räästä ja epäpuhtauksista, ja voi siten välillisesti nopeuttaa myös yskän paranemista. Lima ja epäpuhtaudet kun eivät valu nenästä hengitysteihin... nenäkannu on ollut yksi parhaista ostoksistani ikinä missään koskaan.