Onko täällä lääkäriä?

  • 781 917
  • 2 660

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Ja kun kipu on pois niin voin suositella ainakin yhtä kiropraktikkoa PK-seudulta!

Kiropraptikosta on hyviä kokemuksia, mutta jos on ihminen hieman arempi niin suosittelen naprapaatikkoa. Sama tulos hieman hellemmin ottein, joskin ajan kanssa.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lääkäriaika on klo 12

Mitä lääkärisetä sanoi?

Itse taistellut ajoittaisen selkäkivun kanssa muutaman vuoden ajan. Viime syksynä sattui sitten oikein pahasti ja oli juurikin kuvaamiasi oireita. Kipu alaselässä ja molemmat jalat särkivät. Itse en muutamaan päivään edes päässyt kävelemään kunnolla ja makuuasennossa kipu lisääntyi ja jalat menivät kokonaan alta. Piti olla koko ajan pienessä liikkeessä, nukkua pystyi vain toisella kyljellä.

Lääkäri määräsi lihasrelaksanttikuurin ja vahvaa särkylääkettä. Särkylääkkeen avulla sai nukuttua, mutta lihasrelaksantista en huomannut olevan mitään apua. Kävin myös fysioterapeutilla, jonka neuvomia liikkeitä teinkin useamman viikon ajan. En tiedä auttoiko fysioterapia tai lääkkeet mitään. Itse uskon, että lepo on ainoa asia mikä auttoi. En vieläkään uskalla rasittaa selkää normaalisti. Tämä on kusinen vaiva.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
On ollut oikeassa kämmenessä keskisormen kohdalla noin 2 cm juuresta kämmenen keskustaa kohti oleva herneen kokoinen patti, en ole sen koommin huomioinut pitkään aikaan mutta nyt taas kipeytyy. Varsinkin salilla nyt taas lähiaikoina huomioinut.

Se ei mulju vaan on tommoinen kiinteä, eikä ole edes herneen kokoinen. Vähän pienempi.

Onko vastaavasta kokemuksia?
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On ollut oikeassa kämmenessä keskisormen kohdalla noin 2 cm juuresta kämmenen keskustaa kohti oleva herneen kokoinen patti, en ole sen koommin huomioinut pitkään aikaan mutta nyt taas kipeytyy. Varsinkin salilla nyt taas lähiaikoina huomioinut.

Se ei mulju vaan on tommoinen kiinteä, eikä ole edes herneen kokoinen. Vähän pienempi.

Onko vastaavasta kokemuksia?

Veikkaisin jonkinlaista rustovauriota, eli jostain on irronnut pala rustoa ja se on sitten siirtynyt siihen. Minulla oli polvessa vähän saman sorttinen vaiva. En kyllä mikään lääkäri ole, etten tiedä onko tuo mahdollista sinun tapauksessasi, mutta tuli ainakin ensimmäisenä mieleen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä lääkärisetä sanoi?

Oli lääkäritäti, mutta mitäs se. Lepoa, varovaista venyttelyä, tulehduskipulääkettä, lihasrelaksanttia. Aika selväksi kyllä kävi, että ämmä kuvitteli mun olevan hakemassa perinteistä keskiviikkoaamun vemppasaikkea, "laitetaan tästä nyt tää perinteinen kolme päivää hehheh." Kivut ovat kyllä vähentyneet hyvää kyytiä, ainoastaan pidempään paikallaan ollessa huomaa, että selkä jäykistyy ärsyttävästi. Kai se joku venähdys on/oli ja hyvä niin, en olisikaan kaivannut jo valmiiksi pitkään sairauskertomukseen yhtään lisäystä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Lääkäri sanoi että pitäisi tarkistaa hemoglobiini uudestaan kun se oli vuosi sitten jotain 168. Onko tuo poikkeuksellisen korkea ja jos on, niin millä se alenee? Kahvia juon 10 kuppia päivässä ja poltan tupakkia.

Ehdotti myös veren luovuttamista. Onko tuosta jotain hyötyä noille arvoille vai miksi?
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Lääkäri sanoi että pitäisi tarkistaa hemoglobiini uudestaan kun se oli vuosi sitten jotain 168. Onko tuo poikkeuksellisen korkea ja jos on, niin millä se alenee? Kahvia juon 10 kuppia päivässä ja poltan tupakkia.

Ehdotti myös veren luovuttamista. Onko tuosta jotain hyötyä noille arvoille vai miksi?

En ole lääkäri, mutta käsitykseni mukaan kyllä nimenomaan veren luovuttamisesta on hyötyä hemoglobiinin pudottamisessa. Tunnen henkilöitä joilta otetaan verta useita kertoja vuodessa nimenomaan tästä syystä.

Niin 168 on korkea arvo, mutta ei ehkä liian korkea. Mieshiihtäjien hemoglobiini raja on 170. Sitä korkeammalla arvolla ei pääse kisoihin terveydellisistä syistä. Naisilla raja 160.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silmät nyt toista päivää kuin roskia täynnä. Kuuluuko allergisiin oireisiin vai onko tämä silmätulehdus? Muistaakseni minulla on joskus ollut tulehduskin, tosin silloin myös punoittivat ja rähmivät. Nyt ei, on vaan epämääräinen olo, että silmissä on jotain ylimääräistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Runsas veden juominen ainakin alentaa hieman hemoglobiinia. Minulla on aina ollut varsin korkea hemoglobiini, pahimmillaan parikymppisenä yli 180, mutta kun virtsakivien takia aloin muutama vuosi sitten juomaan litrakaupalla vettä joka päivä niin mitään hirmulukemia ei ole sen jälkeen ollut vaikka keskitasoa korkeampi tuo on edelleenkin.

Tuo verenluovutus on tosiaan hyvä keino alentaa hemoglobiinia, sitä minullekin joskus suositeltiin mutta on jäänyt käymättä. Tuo kuulemma on sellainen että jos kerran käyt luovuttamassa verta niin sitä täytyy sitten luovuttaa säännöllisesti.

rautakanslerille tiedoksi vielä että tuo tupakan poltto ainakin jonkin verran nostaa kuulemma hemoglobiinia.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helmikuussa murtui laskettelu tapaturmassa vasemman jalan pohjeluu. Kuulemma oli hyväasentoinen murtuma eikä sellaisia nykyään varsinkaan nuorilta ihmisiltä kipsailla. Sama ortopedi kietaisi jalkaan liimasiteen ja käski pitää sitä kuukauden. Jalka oli kolmannen viikon jälkeen kävelykuntoinen ja neljännen viikon jälkeen menin sitten töihin koska jalka nyt ei pahemmin haitannut kuin tietyissä asennoissa. Vähän turpoili aluksi muttei mitään ihmeempää. Kontrolliröntgenissä jalka oli lähtenyt paranemaan ihan normaalisti.

Nyt on kulunut reilut pari kuukautta telomisesta ja alkaa huoli painamaan tuleeko tuosta enää helvetti ikinä juoksu ja salibandyjalkaa? Normaali kävely ja elämä onnistuu niin ettei mitään vikaa edes huomaa mutta minkäänlainen hyppääminen tai juokseminen ei. En ole koskaan ennen murtanut mitään luitani joten ei kauheasti ole kokemusta miten kauan murtumakohdan "kuuluu" haitata?
Lääkärit ja kaverit ovat pelotelleet että voi vittuilla vielä etenkin rasituksessa vuodenkin päästä.

Onneksi sentään selvisi tuolla "parhaimmalla" mahdollisella murtumalla ilman ettei vaikka nilkasta hajonnut samalla mitään. Se olisikin tiennyt jo leikkausta ja jo pelkästään paria kuukautta kipsiä. Pää ei varmaan tulisi tuollaista kestämään kun nytkin oli neljässä viikossa havaittavissa rankkaa seinien päälle kaatumista.
 

Bay

Jäsen
Lääkäri sanoi että pitäisi tarkistaa hemoglobiini uudestaan kun se oli vuosi sitten jotain 168. Onko tuo poikkeuksellisen korkea ja jos on, niin millä se alenee? Kahvia juon 10 kuppia päivässä ja poltan tupakkia.

Ehdotti myös veren luovuttamista. Onko tuosta jotain hyötyä noille arvoille vai miksi?

Mulla on korkein hemoglobiinilukema ollut 185, mitattu verta luovuttaessa. Koskaan ei ole ollut alle 170. Verenluovutuksessa olen koittanut muutaman kerran vuodessa käydä ettei ihan hirmulukemiin nousisi. En silti kyllä edes tiedä millaiset lukemat on terveydelle vaarallisia tai mitä vaaroja tuosta edes on. Jotain veritulppariskiäkö?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mistähän voisi johtua, että kun n. vuosi sitten laihduin muutaman kilon, niin siitä asti kylkiluut on tuntuneet oudoilta? Ei varsinaisesti kipeät, mutta jotenkin "kylmä" olo kokoajan tai jotain - en osaa oikein kuvailla tunnetta. Sama juttu vaivannut ennenkin (joskus tosi nuorena, kun paino oli taas alhaalla). En siis ole mikään luuranko, edelleenkin voisi ainakin 5 kiloa tiputtaa.

Joskus vaivaa, tuntuu melkein kun kylkiluiden alla olisi jotain jääpusseja tms. Tästä syystä en voi kunnolla esim. maata selälläni edes sohvalla, kun se vaan tuntuu ikävältä.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Mikäköhän mahtaisi olla paras yskänlääke, jota saisi apteekista ilman reseptiä, kun ei oikein jaksaisi lääkäriinkään vaivautua? Kova yskä ja myös nuha on vaivannut varsinkin iltaisin ja öisin ilmeisesti melko ärsyttävästä siitepölyallergiasta johtuen. Allergialääkekin tuntuu tehoavan noin 10h, vaikka muka pitäisi yksi nappi päivässä riittää. Monesti on ollut pakko ottaa kaksi, että saa edes vähän nukutuksi.

Bisolvonin veteen liukenevia tabletteja on tullut nyt käytettyä, mutta vielä ei ole pahemmin auttanut - tosin kokeilua onkin takana vasta pari päivää...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäköhän mahtaisi olla paras yskänlääke, jota saisi apteekista ilman reseptiä, kun ei oikein jaksaisi lääkäriinkään vaivautua?

En ole lääkäri, mutta omien kokemusteni perusteella ärsyttävä yskä rauhoittuu parhaiten vanhan kansan konstilla: sekoitetaan ruokalusikallinen hunajaa teelusikalliseen omenaviinietikkaa. Ainakin minulla tuo rauhoittaa ärsyttävän yskän paremmin kuin mikään yskänlääke. Ja jotenkin minulla on sellainen käsitys, ettei yskänlääkkeillä edes oikein saavuteta suurempaa hyötyä. Joku lääkäri on joskus todennut, että sokerivesi on yhtä tehokas kuin yskänlääkkeet.

Jos yskä on taas limaista, kannattaa googlettaa sellainen termi kuin vastapainehengitys. Sitä käyttävät monet sairaaloiden vuodepotilaat sekä astmasta kärsivät, ja minäkin sain siitä apua nyt kun olin pahimpaan siitepölyaikaan flunssassa ja keuhkot olivat limaa täynnä. Netistä löytyvien ohjeiden mukaan tuohon tarvitaan vesipullo ja muoviletku. Minä kokeilin ihan mehupilliä, joskaan se ei varmaankaan ole kaikkein optimaalisin. Lääkäri suositteli tuota minulle kun kävin uusimassa allergialääkereseptejäni. Sain samalla toki myös keuhkoja avaavan astma-inhalaattorin (Ventoline), koska pahoina koivukeväinä kärsin rasitusastma-tyyppisistä oireista, vaikka astmaa minulla ei olekaan todettu. Se on siis ajoittaista.

Toinen hyväksi havaitsemani liman irroittaja on nauraminen. Samaisessa flunssassa lueskelin pitkästä aikaa erästä sisäpiirivitsiin liittyvää pitkähköä tekstinpätkää ja kihittelin hiljaa itsekseni. Ilmeisesti pallealihaksen jatkuva "nykiminen" sai aikaan liman irtoamisen, koska jouduin käymään parin minuutin välein rykimässä komeita keltaisia ysköksiä WC-pönttöön.

Siitepölyaikaan suosittelen ehdottomasti tekemään nenähuuhtelua. Se puhdistaa limakalvot räästä ja epäpuhtauksista, ja voi siten välillisesti nopeuttaa myös yskän paranemista. Lima ja epäpuhtaudet kun eivät valu nenästä hengitysteihin... nenäkannu on ollut yksi parhaista ostoksistani ikinä missään koskaan.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisäliitin:
Pitää vielä tarkentaa vaikka sanot näin:
Onneksi sentään selvisi tuolla "parhaimmalla" mahdollisella murtumalla ilman ettei vaikka nilkasta hajonnut samalla mitään.
Niin tuliko siis nilkkaan vaikka jotain vääntöjä jotka vaikutti nivelsiteisiin? Nivelsiteet ainakin voi vaivata muutaman kk tai pidempäänkin. Yleensä monessa vammassahan on ohje että kivun mukaan sitä rasitusta.

Entä millasta toi kipu muuten on ja miten se esiintyy? Näissä kannattaa yleensä vähän tasapainoilla, eli odotella jos sanotaan että voi olla kipua, mutta toisaalta ei kannata venyttää lekurille menoa jos on jotain aihetta. Ei se paljoa maksa jos saa lääkäriltä selvityksen asiasta. Voihan siinä olla jotain muutaki edelleen vialla.

En toki oo lääkäri mut muutaman kerran jotain telonu niin sillä aattelin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäliitin:
Pitää vielä tarkentaa vaikka sanot näin:

Niin tuliko siis nilkkaan vaikka jotain vääntöjä jotka vaikutti nivelsiteisiin? Nivelsiteet ainakin voi vaivata muutaman kk tai pidempäänkin. Yleensä monessa vammassahan on ohje että kivun mukaan sitä rasitusta.

Entä millasta toi kipu muuten on ja miten se esiintyy? Näissä kannattaa yleensä vähän tasapainoilla, eli odotella jos sanotaan että voi olla kipua, mutta toisaalta ei kannata venyttää lekurille menoa jos on jotain aihetta. Ei se paljoa maksa jos saa lääkäriltä selvityksen asiasta. Voihan siinä olla jotain muutaki edelleen vialla.

En toki oo lääkäri mut muutaman kerran jotain telonu niin sillä aattelin.

Voihan se olla että tulikin jotain. Ei sitä kipua olisi silloin huomannut kun tuo murtumakohta oli niin kipeä ja koko jalka turvoksissa.

Kipu on sellaista pistävää tuossa ulkokehräksen "edessä" josta nilkka taittuu. Ei esiinny normaalissa kävelyssä eikä levossa. Pitkän työpäivän jälkeen on sellainen väsynyt ja arka. Vähän samanlainen kuin nilkan pienessä muljahduksessa. Tärähtely ja jonkun potkaiseminen on kaikkein pahinta. Hypätä ei oikein uskalla ja esim. jalkapallon potkaiseminen vihlaisee.

On kuitenkin kokoajan mennyt parempaan. Onnistuu jo yhdellä jalalla päkiälle nouseminen ja turvotusta ei ole enää ollut.

Olen miettinyt että olisikohan nilkka ottanut itseensä parin kuukauden linkkaamisesta kun alitajuisesti on kävellyt pisin vittua ja varonut tuota kipeää murtumakohtaa.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Maanantaina alkoi harvinaisen veemäinen kipu oikealla kylkiluiden päätteen ja selän taitteessa noin puolivälissä selkää. Ei satu kaikissa asennoissa paikallaan, mutta liikkeet ja syvä hengitys aiheuttavat pistävää kipua. Kipupistettä ei kuitenkaan löydy koskettamalla miltään kohtaa. Myöskään mistään kipugeeleistä ei ole ollut apua.
Voisikohan olla joku lihaskramppi tai kylkiluuvälihermo jäänyt puristuksiin.
Hieman sekavasti selitetty, mutta jos saatte selvää, niin auttakee...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Voisikohan olla joku lihaskramppi tai kylkiluuvälihermo jäänyt puristuksiin.

Sama vaiva viime syksynä => kyseessä kylkihermo joka jäänyt puristuksiin...

Meikäläisellä tuo lähti levolla ja käynnillä kiropraktikolla joka rusautti lapaluiden välistä ns. fasettilukon auki! Siinä samalla kaveri kertoili, että jossain ihme kiemurassa (tod.näk. golfkentällä) oli mennyt ilmeisimmin kylkiluun kiinnityskohta selkärankaan vähän vinoon ja aiheutti tuon puristuksen. Kettumainen vaiva, en suosittele aivastamaan... voipi tulla lusikallinen!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla on korkein hemoglobiinilukema ollut 185, mitattu verta luovuttaessa. Koskaan ei ole ollut alle 170. Verenluovutuksessa olen koittanut muutaman kerran vuodessa käydä ettei ihan hirmulukemiin nousisi. En silti kyllä edes tiedä millaiset lukemat on terveydelle vaarallisia tai mitä vaaroja tuosta edes on. Jotain veritulppariskiäkö?

Huomasin tämän kysymyksen vasta nyt. Korkea hemoglobiini voi aiheuttaa punasolujen ahtautumista pienissä suonissa ja altistaa osaltaan verenkiertohäitiöille ja verenpaineen nousulle. No tuo verenpaineen nousu taas aiheuttaa esim samaa jonka itse koin viime vuonna. Eli tuli lyhyt katkos päävirtapiiriin ( lue lyhyt aivorunkoinfarkti, onneksi ns harmittomammassa kohdassa).
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Maanantaina alkoi harvinaisen veemäinen kipu oikealla kylkiluiden päätteen ja selän taitteessa noin puolivälissä selkää. Ei satu kaikissa asennoissa paikallaan, mutta liikkeet ja syvä hengitys aiheuttavat pistävää kipua. Kipupistettä ei kuitenkaan löydy koskettamalla miltään kohtaa. Myöskään mistään kipugeeleistä ei ole ollut apua.
Voisikohan olla joku lihaskramppi tai kylkiluuvälihermo jäänyt puristuksiin.
Hieman sekavasti selitetty, mutta jos saatte selvää, niin auttakee...
Kyllähän tuo löytyy mutta pitää osata painaa niitä selkänikamia oikein. Lupaan että sattuu sopivasti. Jos ei sopivaa henkilöä ole lähipiirissä (ei ole kyllä erityisen vaikeaa) niin kiropraktikolle mars.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos ei sopivaa henkilöä ole lähipiirissä (ei ole kyllä erityisen vaikeaa) niin kiropraktikolle mars.

Sanoisin, että rangan manipulointia ei kyllä kannata antaa muiden kuin ammattilaisten käsiin... Mulla yksi todella osaava urheilijoitakin hoitava / treenaava kaveri tiedossa, mutta toki PK-seudulla.

Yksi juttu mitä itse teen "kotihoitona" säännöllisesti on seuraava:
- kovalle lattialle selälleen, matala tyyny pään alle
- siitä ylös istumaan ja joku (about) 15cm halkaisijaltaan oleva pehmeähkö pallo (tekupallo, lasten kumipallo tms.) tuohon lapaluiden alareunan tasolle
- hitaasti takaisin selinmakuulle ja niin rennoksi kuin mahdollista
Tässä kohtaa pitäisi rangasta kuulua mukava rutina kun lukot aukeaa? Ja jos ei heti niin sellaisia "ylävatsa-liikkeitä" muutama rauhalliseen tahtiin (siis pään ja hartioiden nosto niin, ettei se pallo liiku) aina päättyen täyteen rentoutumiseen pää tyynyllä => a vot !!
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
^Kiitoksia, pitääpä kokeilla ja jos ei kotihoitona helpota, marssitaan kiropraktikolle.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
No tuo verenpaineen nousu taas aiheuttaa esim samaa jonka itse koin viime vuonna. Eli tuli lyhyt katkos päävirtapiiriin ( lue lyhyt aivorunkoinfarkti, onneksi ns harmittomammassa kohdassa).

Toihan on kaikkea muuta kuin harmiton kohta. Aivorunko säätelee mm. hengitystä ja verenkiertoa. Aivrunkoa suonittaa kallonpohjavaltimo (arteria basilaris) joka on yksi tärkeimmistä ja suurimmista valtimoista jotka suonittaa aivoja. Jos tämä valtimo menee tukkoon, kuolleisuus on hoitamattomana jotain 80-90%.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös