Uniongelmia puskee.
Olen nukkunut aika huonosti viime syksystä lähtien, tai oikeamminkin minun on vaikea saada unta. Jossain vaiheessa unet alkoivat jäädä niin lyhyiksi, että kävin lääkärissä juttelemassa ja sieltä määrättiin melatoniinia unen saannin helpottamiseksi. Kyllähän nuo ovat vähän auttaneet, kunhan malttaa mennä sänkyyn makoilemaan nappien oton jälkeen. Tai auttoivat tähän asti.
Viime viikkoina on sitten tullut toisenlaista ongelmaa. Uni tulee kyllä ihan hyvin, mutta 2-5 tuntia nukuttuani säpsähdän hereille ilman mitään loogista syytä enkä saa tämän jälkeen enää uudestaan unta. Ongelma on toistunut joka yö viimeisen viikon ajan, riippumatta siitä otanko melatoniinia ennen nukkumaanmenoa. Kummallista on se, että huolimatta unien vähyydestä, tunnen itseni herätessä pirteäksi kuin peipponen ja univaje alkaa vaikuttaa vasta iltapäivästä.
Väliin pieni yhteenveto 3 viime yöstäni unien suhteen:
Yö 1 (to-pe yö), menin nukkumaan n. klo 01, heräsin kolmelta ja yritin saada nukutuksi lisää, tuloksetta. Lopulta nousin sängystä kuudelta nukuttuani yhden vartin pyrähdyksen kolmen jälkeen. (max ~2½h unta yhteensä)
Yö 2 (pe-la yö), menin nukkumaan klo 02 ja säpsähdin hereille klo 05, yritin tunnin verran saada unen päästä kiinni, kunnes nousin keittämään kahvia. (3h unta, max 5½h yhteensä)
Yö 3 (viime yö eli la-su välinen), menin nukkumaan 02.30, heräsin klo 07 säpsähtämällä ja yrityksistä huolimatta en saanut unta enää. Nyt olo on aivan pirteä, joskin univajeen kyllä tuntee. Iltapäivästä mistään ei tule taas mitään. (4½h unta, ~10h unta yhteensä viimeisen 3 yön aikana)
Vastaavaan tahtiin olen vedellyt nyt pari viikkoa. Lisäksi unen saanti on vaikeutunut ilta illalta enkä saa unta iltapäivisinkään, vaikka päikkäreitä olen yrittänyt ottaa. Keskittymiskyky alkaa olla aivan nollissa ja töistä ei meinaa tulla yhtään mitään heti jos joutuu menemään perusrutiinien ulkopuolelle. Lihaksia särkee jatkuvasti, varsinkin jaloista, oletettavasti koska palautumisaika on niin pieni vähäisen levon vuoksi. Mitä nyt olen mahdollisia syitä miettinyt, niin rahahuolet, stressi ja vuorotyö nyt ainakin omalta osaltaan varmasti vaikuttavat nukkumiseen. Joskin kaikki nämä asiat ovat olleet olemassa jo vuosikaudet.
Pahoittelut sekavasta tekstistä, joskin se varmasti omalta osaltaan vahvistaa vaikutelmaa. Mikä neuvoksi?