SergeiK kirjoitti:
Sota on politiikan jatke. Salomaa ei ottanut kantaa politiikkaan - vaikka olisi pitänyt. YK:n asemiin iskemisellä on sen ilmiselvän agendan lisäksi myös pidempikantoisia vaikutuksia. YK näyttää tässä hampaattomalta vetäytyessään ja kun se ei USA:n torpedoidessa saa edes iskua tuomituksi, niin merkitsee YK:n aseman heikentymistä Lähi-Idässä. YK on ollut varsinkin EU:lle se keskeinen kanava vaikuttaa. Tästä ex-presidenttimme Mauno Koivisto puhui eilen televisiossa (toki siihen pitää suhtautua varauksella kun se on kommari). YK:n ja EU:n vaikutusvallan pienetyessä Lähi-Idästä tulee USA:n ja Israelin oma hiekkakenttä. Syyriaa ja erityisesti Irania on helpompi käsitellä, kun siellä ei ole eurooppalaisia (ja venäläisiä ja kiinalaisia) sohlaamassa.
Mikäli näytin silmissäsi puolustuskyvyttömältä, selvisi motiivisikin reuhaamiseesi varsin hyvin. Mutta koska palasit muutoin asialinjalle (pl. Salomaan väittäminen idolikseni), voinen jatkaa.
Kieltämättä tuo teoriasi on mielenkiintoinen pohdiskeltava ja äkkiseltään katsottuna varsin kulkukelpoinenkin. Eikä käy kiistäminen sitäkään, etteikö ulkopuolisten tahojen (EU, YK, Venäjä, Kiina) puuttuminen Lähi-Idästä antaisi USA:lle ja Israelille vapaammat kädet harjoittaa oikeaksi katsomaansa politiikkaa.
Edelleen vain korostaisin sitä seikkaa ja vain sitä, että Israelilla lienee täysin luonnollinen oikeus puolustaa itseään vihollisiaan vastaan. Nuo viholliset (tällä hetkellä näkyvimpänä Hizbollah) ovat länsimaisen katsantokannankin mukaan selkeästi vihamielisiä juuri Israelia kohtaan. Tässäkin ketjussa on monen nimimerkin suulla todettu, että olisi syytä pyrkiä myös asettumaan Israelin osaan mielipidettä muodostettaessa. Kun itse olen tehnyt noin, olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei vain yksi taho ole tuossa konfliktissa syytön/syyllinen tai oikeutettu/vailla oikeuksia. Loppujen lopuksi aika helppoa. En edes ymmärrä, miksi tässä ainakaan yksityisen ihmisen tulisi asettua jomman kumman puolelle?
Jos taas sinä saat tekstistäni sen käsityksen, että olen pelkkä USA:n ja Israelin propagandatorvi, on valiteltava sitä, että olet niin harhaanjohtavasti tulkinnut minua kenties ennakkokäsityksiesi saattelemana, mene ja tiedä. Sinustahan minä en ole edes mitään väittänyt, mutta esimerkiksi TOJ:n erittäin vahva Israel-vastaisuus ihmetyttää. Ikään kuin hän ei edes haluaisi nähdä asiaa toiselta kantilta.
Summa summarum: En epäile Israelin tarkoitushakuista politiikkaa toimissaan, sehän on yhtä päivänselvä asia kuin Hizbollahin tarkoitushakuisuus omissa toimissaan. Sen sijaan YK-iskun tuomitseminen suoralta kädeltä tahalliseksi tappoiskuksi ja samalla Israelin tuomitseminen puhtaaksi roistovaltioksi on mielestäni kovin äkkipikaisesti ja yksipuolisesti tehty.
EDIT: typo (ei tekstistäsi vaan tekstistäni)