Gentleman kirjoitti:Tuomitset ilman oikeudenkäyntiä? Kenellä nyt sitten on oikeus päättää muiden elämästä ja kuolemasta?
Erinomaista. Kiitos asiallisesta huomautuksesta, vaikka tavoittelinkin alkuperäisellä kommentilla lähinnä ironiaa. Hauskaa että olemme samaa mieltä siitä ettei ihmisiä saa tappaa mielivaltaisesti ilman oikeudenkäyntiä. Voisimme siis varmaan olla myös samaa mieltä perusväittämästä: Kuka vain näin menetteleekin pitää saada oikeuden eteen vai mitä?
Olen tyytyväinen siitä, että tästä asiasta ollaan ilmeisesti samaa mieltä. Ihmisiä ei saa tappaa mielivaltaisesti.
Gentleman kirjoitti:Minun sukuni ei suojele terroristeja.
Sinä et ilmeisesti tunne minun veljeäni.
Oletan etten tunne veljeäsi, enkä ole aivan varma mitä merkitystä sillä olisi. Et vastannut kysymykseen eli saisiko vaikkapa terroristi Abun Marokosta tappaa, jos samalla tappaisi veljesi? Oletetulla veljelläsi ei luonnollisestikaan täytyisi olla mitään tekemistä terroristien kanssa. Se on yleensä siviiliuhrin osa. Muuten hänet kyllä varmasti leimataan esim. Lähi-idässä terroristiksi ikään tai sukupuoleen katsomatta. Siitä voi olla aivan varma, että luokittelussa terroristiksi ollaan erittäin joviaaleja :)
Mitä tulee tuohon terroristien suojeluun, niin Pohjois-Libanonissa esim. Tripolissa pommitettiin useita kohteita mm. kommunikaatiolaitteita ja infraa. Myös näissä iskuissa tuli siviiliuhreja. Oletettavasti ja tai välttämättä kukaan näistä siviileistä ei ollut nähnyt yhtä ainutta terroristia saati että olisi suojellut niitä. Jätät edelleen vastaamatta avain kysymykseen, miksi tälläisen ihmisen saisi tappaa täysin vailla mitään rangaistusta tai miten hän poikkeaisi jotenkin sinun omaisestasi ja hänen tappamisesta?
Minä en ainakaan tahtoisi, että venäläiset alkaisivat tappaa yhtään sukulaistani tai tuttavaani. Vaikka samalla saisivat miten pahan miehen tapettua, minusta se on vain väärin. Onko se todella oikeutta sinulle?
Venäjällä esim. Hodorkovski on varsin vaaralliseksi ja törkeäksi rikolliseksi tuomittu mies. Hänet he varmaan tahtoisivat tappaa, jos hän sattuisi pakenemaan Suomeen.
Oikeastaan kun nyt puhutaan hyväksyttävistä siviiliuhreista, niin voisi vaikka käydä huviksesi lävitse sukusi ja tuttavapiirisi. Kuinka monta heistä saa tappaa yhden tai parin abun vuoksi, entä kuinka monta saisi tappaa Bin Ladenin vuoksi ... tämä on mielipuolista pohditaan ja siksi siviiliuhrien hyväksyjä on myös mielipuolisuuden tiellä. Se tie ei johda mihinkään hyvään.
Viimeksi muokattu: