cougar kirjoitti:
Ariel Sharon näinä viimeisinä vuosinaan halusi ja todella yritti saada tätä rauhaa aikaan ja Israel olikin sen takana melko pitkään. Ikävä kyllä tiedämme mitä tapahtui ja mahdollisuus rauhaan kuoli hänen sairastumisensa myötä. Nykyään ei Israelissa ole Sharonin kaltaista voimahahmoa, joka saisi taakseen epäilevimmänkin aatun. Kierre siis tulee jatkumaan.
On pakko kysyä, että tarkoitatko todella miestä, jolle annettiin nimi, "Beirutin teurastaja"?
Sharonin ei ollut rauhan kyyhky. Hän oli enintään rauhan nyrkki rautahansikkaassa. Siinä miehessä oli hyvin vähän mitään rauhallista.
Lapanen esitti aiemmin harvinaisen terävän kysymyksen, oliko Rabinin salamurha yksi tehokkaimmista murhista koskaan. Rabin sai rauhan palkinnon yhdessä Peresin ja Arafatin kanssa vuotta ennen murhaansa. Ehkä hän olisi ehkä voinut saavuttaa jotain. Rabin olisi ehkä saattanut viitoittaa tietä rauhaan, tosin hänen salamurhansa ja sisäinen hajaannus jättivät epäselviksi. Olisiko Israel silloinkaan halunnut rauhaa?
Ketkä lopulta Rabinin tappoivat, jäi minulle kuten aika monelle muulle epäselväksi? Liipasimen painaja kyllä saatiin kiinni.
cougar kirjoitti:
Olisi myös hyvä, että kommentoisit yhtä aktiivisesti myös Hizbollahin toimia, etkä vain yksipuolisesti tuomitsisi Israelia. Ihan näin tasapuolisuuden nimissä jos ei muuten. Luin tekstisi kokonaan ja kyllä huomasin, että tuomitset tekijät samalla tavalla, mutta kirjoituksissasi keskityt lähinnä vain Israelin kritisoimiseen.
Olen kommentoinut liikaakin Hizbollahin toimia ketjussa, ” Onko Israelin operaatio saanut liian suuret mittasuhteet?”
Vastaus ei liene epäselvä. H:lle voi joku omistaa uuden ketjun, jos tahtoo. Lupaan vierailla sielläkin. Yksi mielenkiintoni suuri kohde on kansainvälinen oikeus. Haluaisin uskoa siihen, vaikka jotkut maat esim. kieltäytyvät liittymästä kansainväliseen tuomioistuimeen. Kuka mistäkin syystä haluaa kuulua tuohon rosvovaltioiden joukkoon. Se seurakunta on varsin paljon puhuva.
Tässä konfliktissa minua ihmetyttää suvereenin valtion oikeus kyykyttää toista. Sattumoisin koska olen yhden suvereenin valtion kansalainen. Sellaisen johon suuri itänen naapuri on aikojen saatossa hyökännyt yli 50 kertaa. Toivottavasti ei ikinä enää. Tietyssä mielessä Libanon on sotilaallisesti hyvin samankaltaisessa asemassa. Mitä tekisikään kansainvälinen yhteisö Suomen hyväksi, mitä me voisimme omien toimiemme pohjalta odottaa?
Toisaalta onneksi kansainväliseltä arenalta kuuluu hyviäkin uutisia siviilien kannalta, Yhdysvallat tekevät varsin humaanin teon toimittamalla täsmäaseita Israelille nopeutetussa aikataulussa. :)
Gentleman kirjoitti:
Alaarvoiset hyökkäyksesi minua vastaan kertovat siitä, että asiallisia argumentteja sinulla ei näkemyksesi tueksi löydy.
Olen kovin pahoillani, jos pahoitin mielesi. Ala-arvoista tekstiä näen kirjoittaneeni kuitenkin vähemmän kuin sinä, joten kommenttisi on lähinnä hassu. Vai pitäisikö sanoa linjan mukainen :) Argumentteja löytyy vaikka edellisestä postistani. Ne ovat ne, jotka valitsit ohittaa kokonaan. Yritä edes. Autan hieman. Keskeisin kysymys on, mikä oikeuttaa Israelin kollektiiviseen rangaistukseen, siviilien teurastukseen kansanmurhassa ja miljardiluokan infrastruktuurin tuhoamiseen?
Perusväittämää et ole myöskään käsitellyt ollenkaan, oikeastaan missään vaiheessa. Tiivistetään se nyt vaikka muotoon: Israel ei halua rauhaa, koska se kylvää sotaa. Mikä heinäkuun aikaisista Israelin toimista edistää rauhan syntymistä?
Tosin vastasit tähän kommenttiin: Luulisi elämän jatkuvassa sodassa alkavan väsyttää. Toivottavasti se heijastaa israelilaisten tuntoja, ehkä siellä sittenkin on toivoa …
Gentleman kirjoitti:
Sepä se, kun siellä toisella puolella ei löydy halua.
... on aivan pakko kysyä, kumpaa puolta tarkoitat?
Myönnän toki arvaavani vastauksesi. Mutta koska en ole nähnyt Israelilta mitään rauhaan tähtääviä toimia tänä vuonna, niin on pakko varmistaa mitä tarkoitat? :)
Jos oikein pelottavaksi heittäytyisi kuvitelmissa, niin millainen olisikaan sotainen Israel?
Mitä tulee uutisointiin eli mainitsemaasi mediasotaan, niin huomasitko, miten siviiliuhrit hävisivät kuvasta keskiviikon jälkeen. Israel olennaisesti joko muutti taktiikkaansa tai sitten siviiliuhreista ei enää ole kansainvälistä tietoa. Sen jälkeen on tehty yli 100 taistelulentoa ja ammuttu käytännössä kaikilla jalkaväen aseilla, mitä veikkaat vain massiivista infrastruktuurin tuhoamista vai myös siviiliuhreja?
Näyttää lähinnä siltä, että Israel on mediasodassa yhtä hyvissä asemissa kuin itse taisteluissa. Vai kuka pelkää Libanonin armeijaa, joka on ilmoittanut puolustavansa maatansa? Odota vain, kohta se julistetaan terroristijärjestöksi mediasodassa :)
Helsingin Sanomissa oli tänään viikon tapahtumien vieressä osuva pilakuva. Se kertoo oikeastaan kaiken olennaisen … me olemme lomalla, sota on kaukana Lähi-Idässä saakka …