On aika oluen

  • 675 940
  • 3 968

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan hyväähän tuo on, vaikka ei ehkä aivan niin tajunnanräjäyttävää kuin odotin.
Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.
Tässä on oppimista monelle oluenystävälle. Myös itse sain sen kantapään kautta kokea: Kaikki oluet ei suinkaan ole parhainta jääkylmänä nautittuna. Helposti bulkkilagereihin tottuneena lähtee tuolle jääkaappikylmennys linjalle. Tätä siis tein itse. Nyt olen oppinut, että osa olueista totta vie on oikeanmakuisia "lämpimänä".

Sen takia itse säilytän määrättyjä oluita viileässä komerossa jääkaapin sijaan. Toimii huomattavasti paremmin.

Vähän oma taitolajinsa kyllä jäähdyttää olut sopivan lämpöiseksi, jotta aromit tulee parhaiten esiin.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Oluen suurena ystävänä kannan tähän ketjuun hieman erilaisen tarinan.
Onko joku maistanut Kievari Tuomasta? Löysin maitokaupan hyllyltä ja olihan se pakko kokeilla sekin uutuus. Hyi hel...tti mit pas..aa!!! Tämähän on niitä maustettuja joulunajan oluita. Mauste nimeltään korianteri pilasi koko maun ja minulle ei tullut millään jouluaika ja pimeät illat siitä mieleen. Nyt olen sitten katsonut kausiuutuuksista tarkemmin mitä siellä etiketissä lukee.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kievari Tuomas on jäänyt ostamatta, mitenkään kovin lupaavalta ei vaikuttanut kyllä. Eikä arviotkaan muistaakseni ole puoltanut sitä oikein missään. Luultavasti jää hyllyyn omalta osalta, vaikka utelias tulisi olla ja maistaa kaikenlaista. Mieluiten säästän rahat Alkon jouluoluisiin, niissä varmasti löytyy spirittiä ihan eri tavalla. Myös nämä Sinebrychoffin ja kumppaneiden tusinajouluoluet jätän ihan omaan arvoonsa. Maistuvat kaikki samalta tylsältä mausteelta. Ei mitään ideaa. Hyvä jos jollekulle toimii, itseäni kuvottaa ajatuskin.

Tänään tuli otettua Alkon reissulla Ayingerin Winter-Bock mukaan. Jos tuossa tulevana viikonloppuna maistelisi. Jos ja kun osoittautuu hyväksi, niin sitä voi sitten jouluksi ottaa uudelleen.

Vielä pitäisi valikoidusti osa jouluoluista ainakin maistella läpi tässä.
 

J.Petke

Jäsen
Tuosta oluen lämpötilasta tulee mieleen ensimmäinen kerta kun join Schenkerlan savuolutta ottaen sen suoraan jääkaapista ja mietin, että missä se savu oikein pitäisi maistua. Sitten seuraavalla kerralla otin samanlaisen oluen ja unohdin sen vahingossa pöydälle puoleksi tunniksi jonka jälkeen avasin sen. Siinä vaiheessa ymmärsin missä se savun maku oikein on.

Vielä pitäisi valikoidusti osa jouluoluista ainakin maistella läpi tässä.

Suosittelen ainakin Gulden Draak Vintagea sekä Wintercoat Yule Alea. Tuo ensimmäinen on aika erilainen mitä itse olen tottunut juomaan mutta erittäin maistuvaa silti. Toinen on hieman perinteisempi "tummempi".
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Savuoluesta tulikin mieleen uutuus Prykmestarilta: Savukataja. Alkoholiprosentteja löytyy mukavat 9 ja hintaa melkein 7 euroa. Savuoluen ystävänä täytyy ilmeisesti yksi testata koska tuo hinta on aika rapea ja periaatteenani on ollut, että yli 4 euron oluita ostan harvoin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.
Mulla on ollut pahana tapana ottaa oluet liian myöhään jääkaapista, ja näin jälkeenpäin ajateltuna voi olla, että join tuon liian kylmänä. Tosin aika pitkään mulla menee yhteen pulloon, mutta varsinkin alussa se oli aika laimea johtuen varmasti kylmyydestä. Pitää ottaa uusi pullo ja nauttia se hieman seisoneena.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suosittelen ainakin Gulden Draak Vintagea sekä Wintercoat Yule Alea. Tuo ensimmäinen on aika erilainen mitä itse olen tottunut juomaan mutta erittäin maistuvaa silti.
Gulden Draak kotiutui tänään yhdessä La Chouffen kanssa. Em. aion maistaa kyllä tässä viikonloppuna, mutta La Chouffe odottakoot toista hetkeä. Säilynee pullossa hyvin, joten voi olla, että korkkaan vasta ensi vuonna. Ellei sitten oluthammasta ala kolottaa.

Nyt on maistelussa Ayinger Winter-Bock. Oikein maukas. Ensipuraisu oli jotenkin hiukan "shokki", jotenkin erilainen kuin kuvittelin. Aika portermainen jotenkin, toki tiettyä makeata maltaisuutta on. Hyvä olut. Jos tätä riittää alkoissa, niin voisi ehkä toistekin ottaa.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
La Chouffe odottakoot toista hetkeä. Säilynee pullossa hyvin

Kyllä säilyy. Join vappuna 1,5 vuotta kellarissa kypsyneen yksilön, ja mainio oli edelleen - itse asiassa niin hyvä, että avaamisen jälkeen se ei kauaa pullossa säilynyt... La Chouffe on mielestäni enemmänkin kevät- ja kesäolut kuin varsinainen jouluolut, jollaisena sitä ilmeisesti etiketin tontun vuoksi pidetään. Myös Alkon valikoimasta löytyvä Kapuziner Winter-Weissbier voisi maistua toukokuisella terassilla vielä paremmalta kuin näin joulukuussa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä säilyy. Join vappuna 1,5 vuotta kellarissa kypsyneen yksilön, ja mainio oli edelleen - itse asiassa niin hyvä, että avaamisen jälkeen se ei kauaa pullossa säilynyt... La Chouffe on mielestäni enemmänkin kevät- ja kesäolut kuin varsinainen jouluolut, jollaisena sitä ilmeisesti etiketin tontun vuoksi pidetään.
Hiukan silmällä pitäen ostinkin, että esimerkiksi pääsiäisenä tai vappuna tuon voisi korkata. Vieläpä jos kyseistä olutta ei valikoimissa silloin ole, niin löytyy sitten kotoa yksilö.
 

J.Petke

Jäsen
Ensimmäistä kertaa maistan v.s.p:n Savu-Katajaa ja kyllä on olueen saatu makua. Savu maistuu ja siinä sivussa se sellainen jotenkin metsän maku. Aika karua tavaraa näinkin juopolle kaverille. Hyvää kyllämutta ei tätä yhtä enempää juo. Paljon tätä oli hehkutettu ja en kyllä arvannut, että tämä on näin voimakas.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko joku maistanut Kievari Tuomasta? Löysin maitokaupan hyllyltä ja olihan se pakko kokeilla sekin uutuus. Hyi hel...tti mit pas..aa!!! Tämähän on niitä maustettuja joulunajan oluita. Mauste nimeltään korianteri pilasi koko maun ja minulle ei tullut millään jouluaika ja pimeät illat siitä mieleen. Nyt olen sitten katsonut kausiuutuuksista tarkemmin mitä siellä etiketissä lukee.
Osti tuota juuri tänään pari pulloa Tuomasta, tai siis eilisen puolella. Pitihän sitä maistaa kun noin paljon "kehutaan". Itse asiassa avasin juuri jälkimmäisen pullon ryhtyessäni kirjoittamaan tätä viestiä. Edellisen nautin aromilasimaisesta olutastiasta, mutta nyt kokeilen bordeaux-tyyppistä yleispunaviinilasia, josko sillä saisi eriteltyä paremmin makuja.

Korianterin aromi ei tule kovin painavasti esille. Semmoinen hyvin etäinen aavistus tuntuu hajuaistimuksena hetken aikaa kun olutta on suussa, mutta se häviää heti kun luulee saaneensa sen esille. Etiketin mukaan maustamisessa on käytetty myös vanilliinia ja kanelia, ja nämä aromit löytääkin helpommin. Hiukan kitkerän oloinen ensivaikutelma, mutta jälkimaku on varsin sopuisa. Tuomas voisi hyvinkin soveltua käytettäväksi ruokapöydässä joidenkin savuoluiden tapaan, esimerkiksi savukinkun ja maustettujen makkaroiden kanssa. Oluen tuoksu ei ole erityisen raikas ja vaahtokukka on hiukan ruman värinen. Maku on onneksi selvästi parempi, ja varsinkin jälkimakuina tulee esille runsaasti vaniljaa ja hieman kermaista pehmeyttä. Ekan suutuntuman perusteella ei todellakaan uskoisi, kuinka jälkimaut saavat kitkeränoloiselta vaikuttavasta tuotteesta noinkin meheviä sävyjä esille.

Ei tästä mitään suosikkiani silti tullut. Noin neljän euron hinta on tästä tuotteesta aika paljon, kun tuossa hintaluokassa on tarjolla vaikka mitä. Edellä kuvatun tapaisessa ruokapöydässä Tuomasta voisi ajatella kyytipojaksi. Muihin tarkoituksiin on mielestäni paljon sopivampiakin juomia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Alkosta tuli napattua mukaan myös Liefmans Cuvee-Brut kokeeksi. Joulunajan erikoisoluiden hyllyssä tätä myytiin.

Olueksi Liefmans on aika arvokas tuote, sillä 0,375 pullosta veloitetaan lähemmäs viisi euroa. Hinnalle saa kyllä melkoisesti vastinettakin. Varsin täyteläinen, erittäin kirsikkainen ja kypsän aromikas maku. Oikean lasin valinta on tärkeää, sillä tätä kannattaa myös haistella ahkerasti. Liefmans Cuvee-Brut voisi olla aivan huippua jonkin hedelmäisen jälkiruoan kanssa. Jopa triviaalin oloinen omenahyve vaniljakastikkeella saisi tästä todella jännittävän seuralaisen. Toki Liefmans menee ihan digestiivinä myös.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Tässä syksystä alkaen oon hissukseen alkanut kasvattamaan "olutkellaria" itselleni...
Jemmassa on tällähetkellä hurjat yhdeksän pulloa ja ideana kypsytellä pulloissa vielä jokunen vuosi joitakin oluita.
Listaan nyt tähän mitä kaapissa on:
  • Mikkeller Draft Beer
  • Mikkeller Black
  • Mikkeller Santas Little Helper 2010
  • Nøgne Ø Special Holiday Ale
  • La Rulles Triple
  • Harviestoun Ola Dubh 30
  • Goose Island Bourbon Count Stout 2009 x 2
  • Brewdog Tokyo

Nuo jouluoluset olisi tarkoitus jemmata ensivuoden jouluun, ehkä seuraavaankin ja sitten toki ostan erikseen vielä jouluksi noita tälle joululle.

La Rullesin tarina on muuten vekkuli. Olut varsinaisesti edes ole mikään jouluolut, mutta se myydään jouluoluena Alkossa. Panimo on sen verran pieni että haluaa kasvattaa markkinoitaan ulkomaille myös, eikä tie varmaankaan olisi edes pohjolaan auennut ilman, ettei olutta olisi "brändätty" johonkin tiettyyn ajankohtaan.

Tässä kuukausi sitten sain tilaisuuden maistella Brewdogin AB2:ta Olipa mielenkiintoinen. Tuoksu lupasi paljon enemmän kuin mitä sai mausta. Tuoksu oli jopa "mansikkasnöremäinen" ÄÄRIMMÄISEN hedelmälllinen ja erottuva. Olut olikin väriltään punaista, vähän kuin jotain marjamehua... Mielenkiintoinen, ristiriitainen olut.

Samana maisteluiltana ihmeteltiin myös Nøgne Ø Dark Horizonin 2 editionia. Olut oli pullossa kypsynyt vielä vuoden ostohetkestä, mutta maku oli siltikin vielä jotenkin raaka. Runkoa ei ollut tarpeeksi vaikka jälkimakua olikin komeasti. En ole edition 1 maistanut, mutta kaverini kehuivat sitä onnistuneemmaksi kuin 2. 3 onkin sitten hankintalistalla omaan kaappiin jonain päivänä...
 
Viimeksi muokattu:

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Tuli vietettyä pitkä viikonloppu Münchenissa ja eihän baijeriin ole mitään järkeä matkata jos ei maistele paikallisia oluita. Sen verran amatööri olen oluenmaistelussa, että tällä(kin) kertaa tuli juotua lähinnä vain suurimpien panimojen kuten Paulanerin, Hofbräun, Löwenbraun ja Augustinerin tuotteita. Eniten omia makunystyröitä miellytti Augustinerin Edelstoff- ja Hell-oluet. Pitääkin kysyä, että onko joku nähnyt jossain marketissa kyseisen panimon tuotteita? Alkon listoilta ei (yllättäen) kyseistä herkkua löydy.

Matkaa Müncheniin voi kyllä varauksetta suositella jokaiselle oluen ystävälle. Saksalainen bierhalle-kulttuuri on mielestäni aika uniikkia, eikä sitä voi oikein kokea kuin paikan päällä. Mielellään vielä sillä tavalla, että käy muuallakin kuin Hofbräuhaus:ssa, jossa nyt ei sinänsä ole mitään vikaa (kaljakin on Suomen mittakaavassa halpaa niin kuin kaikkialla Münchenissä), mutta huomattavasti vähemmän japanilaisia kameroineen on vaikka Augustiner bierhallessa. Sen lisäksi, että kalja on halpaa, niin myös safka on ainakin Suomeen verrattuna näissä oluthalleissa edullista. Siis mikäli nyt ei kaipaa ihan viimeisimpien gourmet-virtausten mukaisia mättöjä.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Pitkän viikonlopun aikana tuli käytyä Brysselissä maistelemassa belgialaisia oluita. Belgiassahan olutkulttuuri on ehkä hivenen hienostuneempaa kuin vaikkapa Saksassa tai Tsekeissä. Normaalikokoinen olut on 0,25/0,33 litraa ja jokaiselle olutlaadulle löytyy toki oma lasinsa. Jos et tilaa hanasta jotain, vaan pullosta, saat pullon pöytään lasin viereen tutkailtavaksi.

Chimay on ja pysyy allekirjoittaneen suosikkina yhdessä Leffen kanssa. Toki myös muita laatuja tuli maisteltua, kuten Orval, Westmalle, Karmeliet, Achel, Grimbergen, Rochefort jne. Lisäksi tuli testattua paria lambicia.

Kotiin asti sain kuljetettua ehjänä 4 pientä pulloa Leffeä (ei alkosta löytyviä Blondea ja Brunea, vaan Triple (8,4%), Radieuse (8,4%), 9° (9%) ja olisikohan neljäs ollut Ruby. Lisäksi piti tietysti hommata Leffen ja Chimayn parit lasit, sekä kentältä vielä Chimayta pari isoa pulloa.

Ei ole belgialaisen oluen voittanutta. Ainakin tällä hetkellä tuntuu vahvasti siltä.

Edit. Neljäs ei ollut Ruby vaan Vieille Cuvee.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kotiin asti sain kuljetettua ehjänä 4 pientä pulloa Leffeä (ei alkosta löytyviä Blondea ja Brunea, vaan Triple (8,4%), Radieuse (8,4%), 9° (9%) ja olisikohan neljäs ollut Ruby. Lisäksi piti tietysti hommata Leffen ja Chimayn parit lasit, sekä kentältä vielä Chimayta pari isoa pulloa.
Tuota Leffe 9°:a olen itse juonut, sellaisen 0,75l pullon jonka kaverit toivat reissuiltansa. Omasta mielestäni se oli parempaa kuin normi 6,6% Leffe. Kyllä ne lisäprosentit tuovat siihen jotain lisäpotkua. Aika kivaan hiprakkaankin tuli tuollaisesta isommasta putelista, heh. Monesti taitaa myös olla niin, että (määrätyt) oluet on isommissa pulloissa paremman makuisia. Näin ainakin jotkut asiantuntijat väittää. Voihan se ollakin. Itse en ihan syytä siihen osaa kunnolla arvailla.

Varsin hienolta kuulostaa kyllä reissusi. Toivon mukaan ensi vuonna (kesällä) itsekin tulisi päädyttyä Belgiaan ja nimenomaan Brysseliin. Ei varmaankaan vaikea arvata minkä asian tiimoilta, osaltaan... ;)
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Lisäisin tuohon belgialaisten olueiden listaan oman suosikkini Kwakin, jota juodaan hieman erilaisesta, tiimalasin muotoisesta lasista. Tuollainen lasi ja neljä tölkkiä ovat odottamassa syyskuisen Brysselin reissun jäljiltä joulua kaapissani. Ihan kaikki oluet siellä eivät näin kauaa yleensä säily.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lisäisin tuohon belgialaisten olueiden listaan oman suosikkini Kwakin, jota juodaan hieman erilaisesta, tiimalasin muotoisesta lasista.
Kwakia olen kerran juonut sellaisesta autenttisesta lasista. Se on kyllä näky.

Pullon Kwakia ostin taannoin kun Tukholmassa käytiin Systembolagetissa. Sinne nyt saisi rahaa uppoamaan paljonkin vielä kun hintataso on Suomeen verrattuna alhaisempi, mutta budjetti on aina mitä on ja se kantokyky myös. Tälläisiä sieltä kuitenkin ostelin:

- Grebbestad Lager (oli ihan ok lager, suhteellisen humaloitu ja raikas)
- Slottskällans Red Ale (maistamatta)
- Belhaven Wee Heavy (todella mainio hedelmäinen ja sopivan makea ale, tätä onneksi tuli ostettua muutama pullo)
- Fuller's London Porter (saahan tätä Suomestakin, mutta oli tölkkiversiona sen verran halpa, että tuli poimittua, ei oikein pudonnut mutta pitää kokeilla vielä toiste)
- Kwak (tuli jo mainittua, oikein miellyttävä belgiale)
- Noir De Nottignies (maistamatta)
- La Trappe Tripel (maistamatta)
- La Trappe Witte Trappist (pehmeä ihan miellyttävä vehnäolut, jos nyt vähän enemmän odotin)
- Solstice D'Hiver (niinkin eksoottinen löytö kuin kanadalainen olut Montrealista, maistamatta)
- Great Divide Hibernation Ale (maistamatta)

Slottskällansin Imperial Stoutia olisin halunnut, mutta kyseinen tuote oli loppu juuri sillä hetkellä. Harmi, on nimittäin yksi parhaimmista oluista mitä olen juonut.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eikä belgeistä puhuessa voi unohtaa Duvelia tai Hoegaardenia. Palm menee myös alas varsin mainiosti.

Duvelin vaahto on kyllä niin eeppinen, että tulee aina jotenkin latteampi, surullisempi olo kun lasissa on jotain muuta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä belgeistä puhuessa voi unohtaa Duvelia tai Hoegaardenia.

Itse en ole ikinä ymmärtänyt Hoegaardenin suosiota. Kyseessä on minusta jotenkin vetinen vehnäolut, jossa korianterin maku tulee ikävästi pintaan. Ja tuota vetistä makua yritetään vielä korjata sitruunallaa. Suosion taustalla veikkaisin osaltaan olevan tuon erikoisen ja varsin tyylikkään lasin.

Vaikka Hoegaarden onkin tunnettu ja suosittu merkki, on se minusta aika lailla poikkeuksellinen belgi. Minä miellän belgeiksi nimenomaan nuo vahvat trappis-oluet sekä sitten myös lambicit.

Mutta, makuasioistahan voi aina kiistellä.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Itse en ole ikinä ymmärtänyt Hoegaardenin suosiota. Kyseessä on minusta jotenkin vetinen vehnäolut, jossa korianterin maku tulee ikävästi pintaan. Ja tuota vetistä makua yritetään vielä korjata sitruunallaa. Suosion taustalla veikkaisin osaltaan olevan tuon erikoisen ja varsin tyylikkään lasin.

Vaikka Hoegaarden onkin tunnettu ja suosittu merkki, on se minusta aika lailla poikkeuksellinen belgi. Minä miellän belgeiksi nimenomaan nuo vahvat trappis-oluet sekä sitten myös lambicit.

Mutta, makuasioistahan voi aina kiistellä.
Samoilla linjoilla. Itselleni ei Hoegaarden maistu, ei sitten ollenkaan. Vetistä tavaraa, joka on itselleni melkeinpä se viimeinen vaihtoehto ravintolassa, jos mitään muuta ei ole tarjolla. Vähän kärjistetysti näin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli vietettyä pitkä viikonloppu Münchenissa ja eihän baijeriin ole mitään järkeä matkata jos ei maistele paikallisia oluita. Sen verran amatööri olen oluenmaistelussa, että tällä(kin) kertaa tuli juotua lähinnä vain suurimpien panimojen kuten Paulanerin, Hofbräun, Löwenbraun ja Augustinerin tuotteita. Eniten omia makunystyröitä miellytti Augustinerin Edelstoff- ja Hell-oluet. Pitääkin kysyä, että onko joku nähnyt jossain marketissa kyseisen panimon tuotteita? Alkon listoilta ei (yllättäen) kyseistä herkkua löydy.

Vakituista maahatuojaa Augustinerille ei näytä olevan, Eikan pubi on jotain noita omatuontina myynyt. Hyvä paikka Suomen saatavuuksien tarkistukseen on Olutopas.info.

Tälläisiä sieltä kuitenkin ostelin:
- Fuller's London Porter (saahan tätä Suomestakin, mutta oli tölkkiversiona sen verran halpa, että tuli poimittua, ei oikein pudonnut mutta pitää kokeilla vielä toiste)
- Noir De Nottignies (maistamatta)

London Porteria ei valitettavasti enää Alkosta saa, pitää toivoa että jossain vaiheessa tekee paluun, onneksi on itsellä vielä pari pulloa kaapissa varastossa. Noir De Nottignies taas tuli vas'tikään Alkon valikoimiin, hinta on kyllä erittäin suolainen melkein 15€/0,75l. Systembolagetin hintoja ja valikoimia on kyllä tullut kuolattua useaan otteeseen, harmi vaan kun asuu täällä itärajalla niin matka on pitkä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä minulle ainakin maistuu Hoegaarden jäähdytetystä lasista esim. kesäkuumalla. Ei tuo mikään ehdoton suosikki ole mutta tulee silloin tällöin juotua. Muuten tulee juotua lähinnä perus-lagereita ja vehnäoluita, olen makuani yrittänyt sivistää London Prideillä ja vastaavilla mutta ne on liian katkeria minun makuuni. Joulun kunniaksi voisikin käydä alkossa hakemassa erinäisen valikoiman uusia tuttavuuksia ja etsiä sieltä uusia suosikkeja.

Jossain irkkupubissa oli aikanaan hanassa todella pehmeän makuista olutta, hieman tummempaa kuin lager ja vaahto oli matala mutta aika paksu. Nimi ei muistu mieleen mutta jotain vastaavaa voisi useamminkin juoda.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös