Itse tuollaisen join taannoin ja mielestäni pidin. Eihän se nyt belgialaisille virkaveljilleen tietenkään pärjää, eikä nyt dubbelia sillä tapaa oikein muistuta millaisena itse dubbelin miellän, mutta tarviaako sitä toisaalta ollakaan suora kopio. Onpahan omanlaisensa tuotos. Voisin juoda toistekin ja varmaan juonkin, koska oli silloin jo jokunen alla ja ehkei makuaisti ollut enää ihan terävimmillään.
Mukavaa, että Suomestakin tulee tälläisiä hiukan poikkeavia tuotoksia. Jostain se on aina pakko aloittaa.
Itse en kyllä tuosta pitänyt, turhan yksiulotteinen ja alkoholinen, mieleen tuli lähinnä joku bock. Saattaa nyt kuitenkin toimia "suomalaiseen makuun" ja toivottavasti toimii porttioluena maistuvampiin tuotoksiin. Ja positiivista on tosiaan että yritetään tehdä jotain uutta vaikka siinä ei täydellisesti heti onnistuttaisikaan, mukavaa myös että Alko on tuollaisen valikoimiin ottanut.
Jouluoluita on nyt tullut testattua jo kohtuullinen määrä. Maitokaupan tuotokset ovat olleet odotuksien mukaan suhteellisen vaatimattomia. Koffin, Lapin Kullan ja Olvin jouluoluet ovat kaikki hyvin samantyylisiä makeahkoja tummia lagereita ja samaan laskisin vielä Mallaskosken Joulu Kuohun, jos joku noista pitäisi valita niin se olisi Olvi. Stallhagenin Julbock ei sekään mitään kauhean jouluista tai erikoista tarjoa mutta on kuitenkin ihan harmiton ja kohtuullisen miellyttävä juotava. Laitilan Kievari Tuomas 2010 sentään yrittää olla hieman jouluinen kun tumman lagerin sekaan on heitetty joulumausteita, valitettavasti lopputulos on kuitenkin jotenkin epämiellyttävän makuinen, pisteet kuitenkin yrityksestä. Maitokaupan tuotoksista olisi maistamatta nyt vielä ainakin Teerenpelin Pakkaspaavo joka taisi peräti olla jotain muuta kuin tummaa lageria.
Alkon jouluoluistakin on tullut jo muutama testattua. Aecht Schlenkerla Urbock oli erinomainen kuten viime vuonnakin, jos savuoluesta yhtään pitää niin ei tästä paljoa (jos yhtään) parempaa voi valita.
Kapuziner Winter-Weissbier on laadukas ja ihan maistuva saksalainen hefe, valitettavasti itsellä on vaan kesän jäljiltä iskenyt pieni kyllästyminen noihin joten tuskin tulee enempää ostettua.
Anchor on mukavan jouluinen maustepommi, kaipaisi ehkä aavistuksen lisää runkoa mutta toisaalta ihan mukava että eivät ole tehneet mitään älyttömän vahvaa kuten nuo jouluoluet usein tuppaavat olemaan.
Liefmans on taas aivan erilaisena oluena mukava lisä valikoimaan, kunnon kirsikkaolutta kun Alkossa ei ole ollut, minun makuun saisi olla aavistuksen happamampi ja vähemmän makea mutta saattaisi pullossa kehittyä vuosien kuluessa hyvään suuntaan kun säilyvyyttä luvataan kymmenen vuotta, laadukas tuotos kuitenkin ja saattaisi maistua sellaisellekin henkilölle joka ei normaalisti olutta juo. Pitää ostaa varastoon pari pulloa ja katsoa vuoden päästä miltä maistuu.
Nokian Talvi taas on omaan suuhun jotenkin todella epämiellyttävä, oli todella suuria vaikeuksia saada edes tuota pikkupulloa tyhjäksi.