Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.Ihan hyväähän tuo on, vaikka ei ehkä aivan niin tajunnanräjäyttävää kuin odotin.
Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.Ihan hyväähän tuo on, vaikka ei ehkä aivan niin tajunnanräjäyttävää kuin odotin.
Tässä on oppimista monelle oluenystävälle. Myös itse sain sen kantapään kautta kokea: Kaikki oluet ei suinkaan ole parhainta jääkylmänä nautittuna. Helposti bulkkilagereihin tottuneena lähtee tuolle jääkaappikylmennys linjalle. Tätä siis tein itse. Nyt olen oppinut, että osa olueista totta vie on oikeanmakuisia "lämpimänä".Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.
Vielä pitäisi valikoidusti osa jouluoluista ainakin maistella läpi tässä.
Mulla on ollut pahana tapana ottaa oluet liian myöhään jääkaapista, ja näin jälkeenpäin ajateltuna voi olla, että join tuon liian kylmänä. Tosin aika pitkään mulla menee yhteen pulloon, mutta varsinkin alussa se oli aika laimea johtuen varmasti kylmyydestä. Pitää ottaa uusi pullo ja nauttia se hieman seisoneena.Ihan vaan varmistukseksi, ethän juonut sitä liian kylmänä? Tuo on parhaimmillaan jossain 14-asteisena. Suoraan jääkaapista otettuna menettää liikaa luonteestaan.
Gulden Draak kotiutui tänään yhdessä La Chouffen kanssa. Em. aion maistaa kyllä tässä viikonloppuna, mutta La Chouffe odottakoot toista hetkeä. Säilynee pullossa hyvin, joten voi olla, että korkkaan vasta ensi vuonna. Ellei sitten oluthammasta ala kolottaa.Suosittelen ainakin Gulden Draak Vintagea sekä Wintercoat Yule Alea. Tuo ensimmäinen on aika erilainen mitä itse olen tottunut juomaan mutta erittäin maistuvaa silti.
La Chouffe odottakoot toista hetkeä. Säilynee pullossa hyvin
Hiukan silmällä pitäen ostinkin, että esimerkiksi pääsiäisenä tai vappuna tuon voisi korkata. Vieläpä jos kyseistä olutta ei valikoimissa silloin ole, niin löytyy sitten kotoa yksilö.Kyllä säilyy. Join vappuna 1,5 vuotta kellarissa kypsyneen yksilön, ja mainio oli edelleen - itse asiassa niin hyvä, että avaamisen jälkeen se ei kauaa pullossa säilynyt... La Chouffe on mielestäni enemmänkin kevät- ja kesäolut kuin varsinainen jouluolut, jollaisena sitä ilmeisesti etiketin tontun vuoksi pidetään.
Osti tuota juuri tänään pari pulloa Tuomasta, tai siis eilisen puolella. Pitihän sitä maistaa kun noin paljon "kehutaan". Itse asiassa avasin juuri jälkimmäisen pullon ryhtyessäni kirjoittamaan tätä viestiä. Edellisen nautin aromilasimaisesta olutastiasta, mutta nyt kokeilen bordeaux-tyyppistä yleispunaviinilasia, josko sillä saisi eriteltyä paremmin makuja.Onko joku maistanut Kievari Tuomasta? Löysin maitokaupan hyllyltä ja olihan se pakko kokeilla sekin uutuus. Hyi hel...tti mit pas..aa!!! Tämähän on niitä maustettuja joulunajan oluita. Mauste nimeltään korianteri pilasi koko maun ja minulle ei tullut millään jouluaika ja pimeät illat siitä mieleen. Nyt olen sitten katsonut kausiuutuuksista tarkemmin mitä siellä etiketissä lukee.
Tuota Leffe 9°:a olen itse juonut, sellaisen 0,75l pullon jonka kaverit toivat reissuiltansa. Omasta mielestäni se oli parempaa kuin normi 6,6% Leffe. Kyllä ne lisäprosentit tuovat siihen jotain lisäpotkua. Aika kivaan hiprakkaankin tuli tuollaisesta isommasta putelista, heh. Monesti taitaa myös olla niin, että (määrätyt) oluet on isommissa pulloissa paremman makuisia. Näin ainakin jotkut asiantuntijat väittää. Voihan se ollakin. Itse en ihan syytä siihen osaa kunnolla arvailla.Kotiin asti sain kuljetettua ehjänä 4 pientä pulloa Leffeä (ei alkosta löytyviä Blondea ja Brunea, vaan Triple (8,4%), Radieuse (8,4%), 9° (9%) ja olisikohan neljäs ollut Ruby. Lisäksi piti tietysti hommata Leffen ja Chimayn parit lasit, sekä kentältä vielä Chimayta pari isoa pulloa.
Kwakia olen kerran juonut sellaisesta autenttisesta lasista. Se on kyllä näky.Lisäisin tuohon belgialaisten olueiden listaan oman suosikkini Kwakin, jota juodaan hieman erilaisesta, tiimalasin muotoisesta lasista.
Eikä belgeistä puhuessa voi unohtaa Duvelia tai Hoegaardenia.
Samoilla linjoilla. Itselleni ei Hoegaarden maistu, ei sitten ollenkaan. Vetistä tavaraa, joka on itselleni melkeinpä se viimeinen vaihtoehto ravintolassa, jos mitään muuta ei ole tarjolla. Vähän kärjistetysti näin.Itse en ole ikinä ymmärtänyt Hoegaardenin suosiota. Kyseessä on minusta jotenkin vetinen vehnäolut, jossa korianterin maku tulee ikävästi pintaan. Ja tuota vetistä makua yritetään vielä korjata sitruunallaa. Suosion taustalla veikkaisin osaltaan olevan tuon erikoisen ja varsin tyylikkään lasin.
Vaikka Hoegaarden onkin tunnettu ja suosittu merkki, on se minusta aika lailla poikkeuksellinen belgi. Minä miellän belgeiksi nimenomaan nuo vahvat trappis-oluet sekä sitten myös lambicit.
Mutta, makuasioistahan voi aina kiistellä.
Tuli vietettyä pitkä viikonloppu Münchenissa ja eihän baijeriin ole mitään järkeä matkata jos ei maistele paikallisia oluita. Sen verran amatööri olen oluenmaistelussa, että tällä(kin) kertaa tuli juotua lähinnä vain suurimpien panimojen kuten Paulanerin, Hofbräun, Löwenbraun ja Augustinerin tuotteita. Eniten omia makunystyröitä miellytti Augustinerin Edelstoff- ja Hell-oluet. Pitääkin kysyä, että onko joku nähnyt jossain marketissa kyseisen panimon tuotteita? Alkon listoilta ei (yllättäen) kyseistä herkkua löydy.
Tälläisiä sieltä kuitenkin ostelin:
- Fuller's London Porter (saahan tätä Suomestakin, mutta oli tölkkiversiona sen verran halpa, että tuli poimittua, ei oikein pudonnut mutta pitää kokeilla vielä toiste)
- Noir De Nottignies (maistamatta)
Mihin tuota tarvitaan? Suomessa tehdään maailman parasta portteria.London Porteria ei valitettavasti enää Alkosta saa