On aika oluen

  • 677 496
  • 3 968

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Marketin hyllylle oli ilmestynyt uusi tuttavuus, brittiläinen Hook Norton "Hooky Gold". Tyypiltään "Golden Ale". Ensi tuoksussa ja maussa toden totta oli havaittavissa havumetsän pihkaisuutta. Runsas humalointi oli ainakin meikäläisen mieleen ja varmasti tulee kokeiltua tätä vielä uudestaan. Hintakin niukasti alle 3 €/50 cl.

Onpa tuosta netissä useampikin arvostelu; tässä yksi:

Hooky Gold
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä kuussa Alkon hyllyille putkahtaa tuo Saimaan panimon Luostari Dubbel. Pitää kyllä heti ostaa ja maistaa. Onhan sitä saanut esim. Bruuverista, mutta hinta on kova. Alkossa pullo maksaa jotain alle 3 euroa. Ei tuota kyllä ihan hirmuisesti ole kehuttu, mutta pitäähän se kuitenkin testata. Tuollaisia belgialaistyyppisiä oluita kun ei suomalaisia pahemmin näe missään. Kenties jos suosiota saa, niin samantapaisia alkaa ilmaantua lisääkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On joulu, on aika oluen

No, ei se joulu ihan vielä sentäs ole, mutta Alkon varsin laajahko jouluolueiden valikoima on tullut julki ja on tämännäköinen:

Suomi:

Sinebrychoff jouluolut
Keisari Talvi
Stallhagen Jullbock
Malmgård Arctic Circle Ale (0.5l)

Viro:

Saku Porter (0.5l)

Englanti:

Fuller`s Old Winter Ale (0.5l)
Insanely Bad Elf
Samuel Smith`s Winter Welcome Ale (0.55l)
Winter Time Stout (0.5l)

Saksa:

Ayinger Winter-bock (0.5l)
Kapuziner Winter-Weissbier (0.5l)
Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock (0.5l)

Belgia:

St Feuillien Cuvee de Noel
La Chouffe (0.75l)
Gulden Draak Vintage Ale
Liefmans Cuvee-Brut (0.375l)
La Rulles Triple (0.75l)

USA:

Samuel Adams Winter Lager (0,355l)
Anchor Christmas Ale (0.355l)

Norja:

Nøgne Special Holiday Ale (0.5l)

Tanska:

Mikkeller Santa`s Little Helper 2010 (0.75l)
Svaneke Bryghus Julebryg (0.5l)
Wintercoat Yule Ale (0.5l)

0,33l ellei toisin mainita suluissa.

Noin. Eipä nyt juurikaan ole tuttuja, mutta seassa jokunen ihan kiehtova, jota tekisi mieli maistaa ja tulee ostettua jos vaan riittää. Malmgårdin olut, St Feuillien, La Chouffe, Ayinger ja Nøgne kiinnostanee eniten. Monet vaan hinnaltaan aika hurjaa luokkaa, joten joutuu miettimään. Eiköhän muutamaa tule kuitenkin maisteltua.

Tukholmassa tulee käväistyä marraskuussa, joten jos sieltä saisi poimittua jotain valikoimasta joka on kyllä paljon laajempi mitä Alkossa, jouluolueidenkin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Alkosta löytyi uutuus ja samalla aikalailla ilmeisesti harvinaisuus. Luostari Dubbel joka on siis Valamon luostarissa pantu ja nyt ainakin itse näin ensimmäistä kertaa tuon Alkon hyllyillä. Tosin tavara oli tullut Torstaina ja tänään se oli jo loppu. Onneksi Torstaina kerettiin ostamaan yksi pullo ja olihan se yksi parhaista suomalaisista oluista mitä minä olen maistanut. Aika vahva 7,5% mutta maussa tuo ei tunnu lainkaan.

Ostakaa ihmeessä jos hyllystä löytyy.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo Saimaan panimon Luostari Dubbel on vähän heikkoja arvioita saanut mutta pitihän sitä pullo maistiaisiksi ostaa, illalla matsin jälkeen pitää korkata.

Olutopas-blogista löytyy hieman juttua noista jouluoluista sekä hinnat niille.

Monta mielenkiintoista olutta on kyllä listalla, vajaa kymmenen viime vuodelta tuttua ja kaikki muut taitavatkin vielä olla minulta maistamatta. Todennäköisesti tulee vähintään yksi pullo (melkein) jokaista ostettua. Suurin mielenkiinto omalta osalta kohdistuu La Chouffeen, La Rullesiin, Liefmansiin, Malmgårdiin, Nøgneen sekä Anchoriin. Viime vuodelta tutuista ainakin Aecht Schlenkerla on erinomaista.
 

J.Petke

Jäsen
Tuo Saimaan panimon Luostari Dubbel on vähän heikkoja arvioita saanut mutta pitihän sitä pullo maistiaisiksi ostaa, illalla matsin jälkeen pitää korkata.

Itse olen taas lopettanut kaikkien arvioiden lukemisen kun tuntuu, että mikään ei saa hyviä pisteitä jos ei maistu vanhentuneelta strutsin kuselta.
 

J.Petke

Jäsen
Malminkartanon Dinkel on erittäin juotavaa. Ei mitenkään erityisen maukasta mutta voisin kuvitella, että moni suomalainen voisi tästä pitää. Aikalailla helppo olut. Voi tulla ostettu toistekin.

Williams veljesten Midnight Sun porter on taas sitten sieltä toisestä päästä suomalaisten mieltymyksissä. Mausteinen ja hieman tuollainen lakritsainen. Ihan hyvä mutta ei tätä tarvi toista ostaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, saako Suomesta luxemburgilaista Borfferdingia mistään, mutta itse tykästyin männä viikolla siihen. Aika peruskamaa paikallisissa ravintoloissa, mutta oikein hyvää sellaista. Ja marketeissa halpaa kuin vesi, sixpack oli muutaman euron. Hinnasta tuli mieleeni myös Chimay Blue, neljän pullon pakkaus 5,50 ja Chimay Red, neljä putelia 3,99. Aika sairasta, että täällä yhdestä pullosta saa maksaa saman verran.

Muista mauista mieleen jäi Grimemberg tai Grimberg, joku belgialainen trappisti kuitenkin, ja muutama sakuolut, joiden nimiä en nyt saa päähäni. Luxilainen Diekirch ei sen sijaan potkinut kovasti. Intilainen Cobra oli nepalilaisen sapuskan kanssa ihan hauska kaveri, mutta aika mitään sanomaton itsekseen. Maku loppui totaalisesti kesken.

Mutta juu, jos haluatte monipuolista ja halpaa olutmatkailua, niin kannattaa suunnatta Luxemburgiin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo Saimaan panimon Luostari Dubbel on vähän heikkoja arvioita saanut mutta pitihän sitä pullo maistiaisiksi ostaa, illalla matsin jälkeen pitää korkata.
Itse tuollaisen join taannoin ja mielestäni pidin. Eihän se nyt belgialaisille virkaveljilleen tietenkään pärjää, eikä nyt dubbelia sillä tapaa oikein muistuta millaisena itse dubbelin miellän, mutta tarviaako sitä toisaalta ollakaan suora kopio. Onpahan omanlaisensa tuotos. Voisin juoda toistekin ja varmaan juonkin, koska oli silloin jo jokunen alla ja ehkei makuaisti ollut enää ihan terävimmillään.

Mukavaa, että Suomestakin tulee tälläisiä hiukan poikkeavia tuotoksia. Jostain se on aina pakko aloittaa.

Suurin mielenkiinto omalta osalta kohdistuu La Chouffeen, La Rullesiin, Liefmansiin, Malmgårdiin, Nøgneen sekä Anchoriin. Viime vuodelta tutuista ainakin Aecht Schlenkerla on erinomaista.
Juu noista ainakin La Chouffe on omalla ostoslistalla. Kaveri oli ostanut La Rullesia ja sitä pääsin maistamaan ja oli kyllä herkullisen hedelmäinen viekoitteleva olut, hinta vaan aika paha. Harkitsen jos on varaa.

Tuota Malmgårdin Arctic Circle Ale:a join Kaislassa (siellä kuukauden oluena) viikonloppuna ja oli elämys, vei kielen mennessään. Loistava olut ja parhaita suomalaisia oluita mitä olen koskaan juonut. Tuota on kyllä joulupöytään saatava.

Aecht Schlenkerla Urbockin taidan jättää hyllylle, en oikein lämmennyt sille voimakkaalle savunmaulle. Vaikka selkeästi laadukas olut kyseessä, ei vaan ihan minun makuhermoilleni. Toisaalta pitäisi aina antaa se toinen mahdollisuus.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse tuollaisen join taannoin ja mielestäni pidin. Eihän se nyt belgialaisille virkaveljilleen tietenkään pärjää, eikä nyt dubbelia sillä tapaa oikein muistuta millaisena itse dubbelin miellän, mutta tarviaako sitä toisaalta ollakaan suora kopio. Onpahan omanlaisensa tuotos. Voisin juoda toistekin ja varmaan juonkin, koska oli silloin jo jokunen alla ja ehkei makuaisti ollut enää ihan terävimmillään.

Mukavaa, että Suomestakin tulee tälläisiä hiukan poikkeavia tuotoksia. Jostain se on aina pakko aloittaa.

Itse en kyllä tuosta pitänyt, turhan yksiulotteinen ja alkoholinen, mieleen tuli lähinnä joku bock. Saattaa nyt kuitenkin toimia "suomalaiseen makuun" ja toivottavasti toimii porttioluena maistuvampiin tuotoksiin. Ja positiivista on tosiaan että yritetään tehdä jotain uutta vaikka siinä ei täydellisesti heti onnistuttaisikaan, mukavaa myös että Alko on tuollaisen valikoimiin ottanut.

Jouluoluita on nyt tullut testattua jo kohtuullinen määrä. Maitokaupan tuotokset ovat olleet odotuksien mukaan suhteellisen vaatimattomia. Koffin, Lapin Kullan ja Olvin jouluoluet ovat kaikki hyvin samantyylisiä makeahkoja tummia lagereita ja samaan laskisin vielä Mallaskosken Joulu Kuohun, jos joku noista pitäisi valita niin se olisi Olvi. Stallhagenin Julbock ei sekään mitään kauhean jouluista tai erikoista tarjoa mutta on kuitenkin ihan harmiton ja kohtuullisen miellyttävä juotava. Laitilan Kievari Tuomas 2010 sentään yrittää olla hieman jouluinen kun tumman lagerin sekaan on heitetty joulumausteita, valitettavasti lopputulos on kuitenkin jotenkin epämiellyttävän makuinen, pisteet kuitenkin yrityksestä. Maitokaupan tuotoksista olisi maistamatta nyt vielä ainakin Teerenpelin Pakkaspaavo joka taisi peräti olla jotain muuta kuin tummaa lageria.

Alkon jouluoluistakin on tullut jo muutama testattua. Aecht Schlenkerla Urbock oli erinomainen kuten viime vuonnakin, jos savuoluesta yhtään pitää niin ei tästä paljoa (jos yhtään) parempaa voi valita.

Kapuziner Winter-Weissbier on laadukas ja ihan maistuva saksalainen hefe, valitettavasti itsellä on vaan kesän jäljiltä iskenyt pieni kyllästyminen noihin joten tuskin tulee enempää ostettua.

Anchor on mukavan jouluinen maustepommi, kaipaisi ehkä aavistuksen lisää runkoa mutta toisaalta ihan mukava että eivät ole tehneet mitään älyttömän vahvaa kuten nuo jouluoluet usein tuppaavat olemaan.

Liefmans on taas aivan erilaisena oluena mukava lisä valikoimaan, kunnon kirsikkaolutta kun Alkossa ei ole ollut, minun makuun saisi olla aavistuksen happamampi ja vähemmän makea mutta saattaisi pullossa kehittyä vuosien kuluessa hyvään suuntaan kun säilyvyyttä luvataan kymmenen vuotta, laadukas tuotos kuitenkin ja saattaisi maistua sellaisellekin henkilölle joka ei normaalisti olutta juo. Pitää ostaa varastoon pari pulloa ja katsoa vuoden päästä miltä maistuu.

Nokian Talvi taas on omaan suuhun jotenkin todella epämiellyttävä, oli todella suuria vaikeuksia saada edes tuota pikkupulloa tyhjäksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kirjoitin aika tarkkaan 3kk sitten näin:
Onkohan kukaan muu tutustunut skotlantilaiseen Williams Ginger -inkivääriolueeseen? Ostin tätä äskettäin Citymarketista muutaman pullon kokeeksi, eli olut on suunnilleen kolmosvahvuisena myynnissä. Jo tuoksu on vahvan inkiväärinen, ja maku on todella voimakkaan mausteinen. Tällä ei ole mitään tekemistä Ginger Alen kanssa, Williamsin aromi on todella tiukka. Kuin pureksisi inkiväärin maavartta. Ei varmasti toimi Karhumäyrän korvikkeena perusjuopottelutarkoituksiin, mutta maistelijoille sopivan ruoan kanssa ehdottomasti. Grillatun kanan kanssa tuo oli aika maukasta, ja saattaisi istua hienosti vaikkapa thai-ruoan seuraan.
Nyt olen jäänyt aika pahasti koukkuun tähän Williams Gingeriin. Maistuu pullo pullolta vaan herkullisemmalta. Ei sillä että juoppous uhkaisi, mutta jos päättäisin ryhtyä denan haasteelliselle uralle, niin tinttaisin ahkerasti juurikin Williams Gingeriä.

Itse asiassa Ginger sopii tarkemmin ajatellen mihin tahansa, vaikka kesällä elämöitsin kana- ja thai -ruokaoluesta. Ehkä kerran kuussa tapaan vetäistä saavillisen tuoreita keitettyjä sinisimpukoita ihan elämänilon ylläpitämiseksi, yleensä vehnäoluen kanssa. Pari kertaa olen poikennut riitistäni vaihtamalla juomaksi Williams Gingerin, ja kyllä toimii. Liitto on väkevä kuin Edith ja Archie Bunkerilla, jos nyt täällä monikaan Archien muistaa...

Ihan Camping-lärssin kanssa Gingerin sielu ei varmaan pääse luontevasti esille, en ole kyllä kokeillutkaan. Sitä vastoin jopa grillipossun ja rasvaisen entrecôten tapaisten juttujen seuralaisena juoma pelaa yllättävän loistavasti. Myös väkevänpuoleisten kovien juustojen kuten vintage-goudan kanssa Ginger on osoittanut kyvykkyytensä.
 

Outsider

Jäsen
Kirjoitin aika tarkkaan 3kk sitten näin:Nyt olen jäänyt aika pahasti koukkuun tähän Williams Gingeriin. Maistuu pullo pullolta vaan herkullisemmalta. Ei sillä että juoppous uhkaisi, mutta jos päättäisin ryhtyä denan haasteelliselle uralle, niin tinttaisin ahkerasti juurikin Williams Gingeriä.

Itse asiassa Ginger sopii tarkemmin ajatellen mihin tahansa, vaikka kesällä elämöitsin kana- ja thai -ruokaoluesta. Ehkä kerran kuussa tapaan vetäistä saavillisen tuoreita keitettyjä sinisimpukoita ihan elämänilon ylläpitämiseksi, yleensä vehnäoluen kanssa. Pari kertaa olen poikennut riitistäni vaihtamalla juomaksi Williams Gingerin, ja kyllä toimii. Liitto on väkevä kuin Edith ja Archie Bunkerilla, jos nyt täällä monikaan Archien muistaa...

Ihan Camping-lärssin kanssa Gingerin sielu ei varmaan pääse luontevasti esille, en ole kyllä kokeillutkaan. Sitä vastoin jopa grillipossun ja rasvaisen entrecôten tapaisten juttujen seuralaisena juoma pelaa yllättävän loistavasti. Myös väkevänpuoleisten kovien juustojen kuten vintage-goudan kanssa Ginger on osoittanut kyvykkyytensä.

Nappasin tänään pari pulloa olutta mukaan paikallisesta cittarista ja mukaan tarttui myös tuota Gingeriä. Piti tulla heti tarkastamaan täältä, että kyseessä oli juuri tuota Williamssin tavaraa. Pitää muistaa raportoida tänne sitten kun saan sen joskus juotua.

Pitää varmaan alkaa taas ostamaan sillon tällöin muutama olut maisteltavaksi, kun viimeisen parin kuukauden aikana kesäloman jälkeen oluen juonti on jäänyt yhteensä pariin pulloon. Kuten tänne on varmaan tullut kirjoitettuakin, niin vehnäoluet on mulle se suurin suosikki, mutta kaupoissa näyttää tarjontaa löytyvän paljon enemmän lagereista ja aleista, niin ehkä olisi aika yrittää tutustua niihinkin enemmän. Lancaster-panimon Blonde maistui ainakin sen verran hyvältä, että sitä tarttuu mukaan varmasti ensi kerrallakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En muista, oliko gingerini samaa, mutta CM:stä sen kerran mukaani poimin ja kas, en saanut pulloa tyhjäksi. Ensimmäinen kerta koko parivuotisen olutseikkailuni aikana. Ehkä tuo maku joskus avautuu, mutta en kyllä ole antamassa inkiväärituotoksille ihan heti edes mahdollisuutta.

Joo, mutta se mulle on avautunut, että olen aika vahvasti bitter-poikia. Hyviä tapauksia on toki ympäri olutperheen, mutta jos en tuotetta tunne ennaltaa, löytyy bittereistä yleensä aina hyvä. Ne pääsevät toki enemmän oikeuksiinsa kesällä, mutta osuvat näin syksylläkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo, mutta se mulle on avautunut, että olen aika vahvasti bitter-poikia. Hyviä tapauksia on toki ympäri olutperheen, mutta jos en tuotetta tunne ennaltaa, löytyy bittereistä yleensä aina hyvä. Ne pääsevät toki enemmän oikeuksiinsa kesällä, mutta osuvat näin syksylläkin.
Harvoin olen huonoa bitteriä juonut. Vehnissä on jo enemmän vaihtelua. Lagerit ovat keskimäärin helppoja, juomakelvottomia ei juuri satu vastaan. Ja sitten ovat nämä maustetut... Pysyn niistä kaukana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lagerit ovat kyllä helppoja, mutta täytyy sanoa, että aika usein myös ponnettomia. Maku loppuu kesken. Ja pahimmillaan on kuin jotain väljähtynyttä vichyä kaataisi kurkkuunsa. Mutta joo, jokunen hyvä lager on tullut vastaan, muttei niin hyvä, että muistaisin nimiä.

Stouteista sen verran, että kaverini kehui maistaneensa hyvää enkku-stoutia, jossa oli vahva suklainen vivahde ja koostumuskin melkein siirappinen. Aika kaukaa haettu, mutta olisiko jollain hajua, mistä on kyse? Ajattelin jouluoluena kokeilla, jos satun löytämään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Stouteista sen verran, että kaverini kehui maistaneensa hyvää enkku-stoutia, jossa oli vahva suklainen vivahde ja koostumuskin melkein siirappinen. Aika kaukaa haettu, mutta olisiko jollain hajua, mistä on kyse? Ajattelin jouluoluena kokeilla, jos satun löytämään.
Olisiko tämä Young's Double Chocolate stout? Hyvää on!

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/704466
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En muista, oliko gingerini samaa, mutta CM:stä sen kerran mukaani poimin ja kas, en saanut pulloa tyhjäksi. Ensimmäinen kerta koko parivuotisen olutseikkailuni aikana. Ehkä tuo maku joskus avautuu, mutta en kyllä ole antamassa inkiväärituotoksille ihan heti edes mahdollisuutta.
Williams Ginger kannattaa jättää väliin, jos mausteiset aromit tai -yllätys - inkiväärin maku eivät miellytä. Itse tykkään eritoten tuosta juuresmaisen polttavasta jälkimausta.

Williamsin panimon verkkopalvelussa toimii myös online-kauppa, mutta näköjään he eivät toimita oluitaan UK mainlandin ulkopuolelle. Sääli. Tuolta irtoaisi 12 pullon case hintaan £14.95, eli vajaalla 18 eurolla. Tuo on melko täsmälleen kolmasosa suomalaisesta markettihinnasta. Jumaliste kehkeytyykö tästä vielä pakuautoreissu Skotlantiin ensi suvena..?
 

Outsider

Jäsen
Williams Ginger kannattaa jättää väliin, jos mausteiset aromit tai -yllätys - inkiväärin maku eivät miellytä. Itse tykkään eritoten tuosta juuresmaisen polttavasta jälkimausta.

Näin on. Jaan nimittäin täysin käyttäjä sampion kokemuksen, eli juomatta jäi täälläkin. Enpä muista juoneeni ikinä mitään noin kamalaa, mutta tulipahan nyt kuitenkin kokeiltua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Skottiolueista puhuttaessa, niin suosittelen lämpimästi testaamaan Belhaven Wee Heavya, jos jostain sattuu saamaan. Käytiin tuossa Tukholmassa viikonvaihteessa ja sieltä tuli Systembolagetissa ostettua kori täyteen oluita, joita ei Suomessa saa kuin korkeintaan jossain oluthuoneilla.

Muutama pullo Wee Heavya oli myös otettava. Tuossa kesällä join viimeeksi ja teki oikein mieluisan vaikutuksen nautiskeluolueena.

Tässä vielä linkki olutoppaaseen kyseisen oluen tiimoilta.

Edit. Pakuautoreissu kuulostaa hyvältä. Samanmoisen voisi joskus tehdä Belgiaan myös. =)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jumaliste kehkeytyykö tästä vielä pakuautoreissu Skotlantiin ensi suvena..?

Älä sitten vaan vahingossakaan osta alkoholitonta siideriä...

Mitä oluisiin tulee, niin tässä olen muutamaan otteeseen juonut Tampereen Gastropub Prahassa varsin maistuvaa Saimaan panimon Sportteria. Vahva, kuten portterin kuuluukin, mutta silti mukavan pehmeä maku. Melkein yhtä hyvää, kuin Plevnan Siperia Imperial Stout, joka on edelleen tuon genren kärkipään tuote.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Williams Ginger kannattaa jättää väliin, jos mausteiset aromit tai -yllätys - inkiväärin maku eivät miellytä. Itse tykkään eritoten tuosta juuresmaisen polttavasta jälkimausta.

Ostin Pisimmän Kääpiön esille tuomaa Williamsin inkivääriolutta. Täytyy olla parin muun kirjoittajan kanssa eri mieltä ja kompata Kääpiötä. Onpahan hyvää olutta. Tuoksu ja maku erinomaisia. Lisää mukavasti poltetta, kun ajattelematta heitin naamariin jokusen jalapeno-oliivin ennen oluen avaamista. Ei tosin peitä onneksi makua. Nyt harmittaa, että ostin vain yhden pullon. Täytynee ensi viikonlopuksi ostaa muutama enemmän.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Älä sitten vaan vahingossakaan osta alkoholitonta siideriä...

Mitä oluisiin tulee, niin tässä olen muutamaan otteeseen juonut Tampereen Gastropub Prahassa varsin maistuvaa Saimaan panimon Sportteria.

Hyvä tuote, tuolla tuli jurrit vetäistyä viime HBF:ssä. Pitäis käydä Bruuverissa maistelemassa taas joku päivä.

Vittu tota Lapparin jouluolutta. Jo pullon ulkonäöstä alkaen kaikki perseestä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko tämä Young's Double Chocolate stout? Hyvää on!

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/704466
Oli. Sain nimittäin pullon kaverilta, hän kun oli aivan täpinöissään, kun löysi Suomesta lempioluttaan. Ihan hyväähän tuo on, vaikka ei ehkä aivan niin tajunnanräjäyttävää kuin odotin.

Edit. Pakuautoreissu kuulostaa hyvältä. Samanmoisen voisi joskus tehdä Belgiaan myös. =)
Kannattaa poiketa myös Luxemburgin puolella. Halvempaa olutta kuin missään ikinä, 4x Chimay Blue viiden euron kieppeillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen tuli testattua pari kappaletta skottilaisen Belhavenin tuotteita. Kyseisen panimon Indian Pale Ale oli oikein loistava tuttavuus. Pale Aleksi tuote oli ehkä hivenen pehmeähkö, mutta kokonaisuutena oluessa yhdistyivät hyvällä tapaa raikkaus, kitkeryys ja jotenkin hedelmäinen jälkimaku. Saman panimon stout oli jostain syystä lievähkö pettymys. Maku toi enemmänkin mieleen saksalaiset Swartzbierit, kuin stoutit. Ei siinä, Swartzbieritkin ovat oikein maistuvia, mutta jos tilaa stoutia, haluaa myös stoutia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös