No ei kai minkään mainen bulkkilager tyyliin Heineken mene vähääkään erikoisemman ja voimakkaammanmakuisen bissen edelle? Miksi edes verrata Koffin kolmosta johonkin trappistikamaan, kun oikea verrokki olisi Stella Artois?
Näin toki on. Omasta mielestäni Heineken on muuten varsin kehno olut bulkiksikin. Ihmettelen, miten se on niin laajalle levittäytynyt, sillä tuntuu siltä, tuo tuote on tullut vakiohanaoluena vastaan niin Pohjois-Amerikassa, Japanissa, Balkanilla kuin Irlannissakin. Valitsisin varmaakin Koffin Heinekenin sijaan, mutta Stella olisi noista kolmesta ehdoton valintani. Jos trappistia olisi tarjolla ottaisin toki sellaisen.
Mutta kyllä eri oluttyylejä voi mielestäni verrata keskenään, koska samaa kysymystä joutuu myös pohtimaan baaritiskillä asioidessaan.
Tuo Warsteiner-juttu oli ihan tositarina, jonka erääseen pöytäseurueeseen eksyttyäni aikoinaan kuulin jonkun suusta helsinkiläisessä "olutravintolassa". Koetin siinä sitten sivistää senkin paikan kotimaisesta tarjonnasta, mutta kaveri kieltäytyi juomasta suomalaista olutta, koska se oli hänestä paskaa.
Kotimainen pienpanimotarjonta on ilahduttavasti parantunut viime aikoina. Valitettavan monessa paikassa tarjonta kuitenkin rajoittuu edelleen pariin bulkkiin ja ehkä hyvässä lykyssä Kukko Pilsiin. Mutta nuo todelliset helmet loistavat poissaolollaan.
Sanoit itse vain kysyneesi räkälässä ulkomaisten oluiden perään. Siitä voi joku saada tunteen, ettei kotimainen kelpaa, kun rajataan kysymyksellä ne heti pois. Ja pitää sinua hieman snobina, vähän kuten joku saattoi pitää tätä suomalaisesta bissestä kategorisesti kieltäytyvää tunariakin. Siihen viittasin.
Kysymykseni taustalla oli puhtaasti se, että paikan valikoiman saattoi päätellä koostuvan bulkkikamasta. Ja ulkomaisestakin "yleistarjonnasta" löytyy kotimaista bulkkia parempaa - esim. tummat perustshekit. Tarkoituksenani oli vain kokeilla selvittää mahdollisimman yksinkertaisesti paikan valikoimaa. Totuus oli valitettavasti se, että paikalla ei ollut muuta olutta, kuin "tuoppi" ja "yksi kalja" -merkkejä.
Mutta esim. Tampereen olutravintoloissa (mm. Plevna, Konttori, Tuulensuu, Nordic) otan usein mielelläni kotimaisen (tai pohjoismaisen) pienpanimohanan. Samalla maistelen noita ulkomaisiakin merkkejä.
Ehkä tällä menin siihen miinaan, että heti räksytän kun joku puhuu ulkomaisesta oluesta. Valitettavan monesti vain tuntuu, että kyse on näistä "ulkomainen kura on hyvää koska se on ulkomailta" -tyyppejä. Sinä taidat kuitenkin tuntea asiaa huomattavasti paremmin.
En tiedä, olenko mikään asiantuntija, mutta kokeilen kuitenkin juoda oluita moneen lähtöön. Kyllä minä suomalaista bulkkiakin juon, jos sitä on tarjolla. Se soveltuu esim. hyvin grillailun kyytipojaksi. Itse en tosin sitä kaupasta osta, koska ulkomaiset, ihan peruskaupasta saatavat oluet ovat vain vähän kalliimpia, ja ne maistuvat minun suuhuni paremmalle. Samaten myös suomalaiset pienemmät merkit (kuten mm. Mallaskosken kuohu) ovat ihan kohtuullinen valinta.