Kirjoitin jo toiseen ketjuun mielipiteeni tämän hetken maalivahtitilanteesta, mutta jatketaan täällä hieman laajemmin.
Mielestäni Suomella on hyvä maalivahtitilanne, kun jatketaan puolivälieriin. Rask aloitti kilpailut vähän nihkeästi, mutta Lehtonen sen sijaan pelasi upean pelin Norjaa vastaan. Rask sai eilen Kanadaa vastaan kovan pelin alle ja suoriutui siitä vähintään ihan hyvin. Tuukka antoi Suomelle täydet mahdollisuudet ottelun voittoon ja harvoin otteluita voitetaan, mikäli kyetään tekemään vain yksi maali.
Siitä huolimatta taakse livahti kaksi helpohkoa maalia, eikä minulle ole muodostunut 100%:sti luottoa Raskia kohtaan tässä turnauksessa. Hän pelaa pitkälti samalla tavalla kuin NHL:ssä, mutta tällä kertaa edessä on selkeästi heikompi puolustus, eikä kiekkoja ole varaa torjuja niin paljoa eteen. Rask pelaa myös todella usein tilanteita yli ja kahden ottelun perusteella sopeutuminen isoon kaukaloon on vielä kesken.
Uskon vahvasti, että Suomi ei maalivahtiin kaadu, pelaapa puolivälierässä sitten Rask tai Lehtonen. Sen sijaan minulla on sellainen kutina, että Lehtosella on tällä hetkellä tuolla Sotshissa mahdollisuus napata ottelussa se 1-2 gamesaveria enemmän kuin Raskilla ja täten voittaa yksittäinen tärkeä peli. Suomi häviää materiaalissa monelle muulle huippumaalle sen verran paljon, että Leijonien maalivahtipelin on oltava liki täydellistä, mikäli mitalipelit kiinnostavat. Eilisen kaltaisella esityksellä Suomi tulee myös häviämään Venäjälle, joten meidän on lähdettävä siitä liikkeelle, että Suomi ei välttämättä Venäjää vastaan tee kuin korkeintaan kaksi maalia. Silloin maalivahdin täytyy pelata unelmapeli ja oma valintani maalille olisi Kari Lehtonen.
Olen 99%:sti varma, että Tuukka Rask siellä maalilla pelaa, mutta mielestäni valmennusjohdon täytyy hieman riskilläkin hakea sellaista kokoonpanoa, jolla voittoon on kaikista parhaimmat mahdollisuudet.