Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 976
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .

julle-jr

Jäsen
Minä pystyisin, mutta ehkä olen vain tunnevammainen sosiopaatti. Uskon siihen, että elämän voi aina aloittaa alusta, vaikka nuo mainitsemasi asiat olisikin menetetty.
Mutta eikös ole loputon suo aina jättää kaikkea ja lähteä karkuun heti jos joku tulee vaatimaan? Ainahan sellaisia löytyy jotka ottavat muilta sen minkä katsovat haluavansa. Minusta mieluummin kannattaa pistää vastaan kuin vain suosiolla luovuttaa, eihän vääryydelle voi aina antaa periksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei tämä maa merkitse minulle tippaakaan sen enempää kuin joku tietty hiekkalaatikko merkitsi kersana. Naapuripihassa oli aina toinen hiekkalaatikko, ja seuraavassa pihassa, ja seuraavassa...

Juu ymmärrän...tämä maa ei merkitse sulle enempää kuin jokin toinen maa. Tää varmasti koskee myös lätkäjoukkueita:)
 

ilevan

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, Saipa, Titaanit, Newcastle, Barcelona
Kyllä olisin valmis kuolemaan Suomen puolesta, ovathan vaarimme myös olleet, heidän ansiosta voimme olla täällä ja elää. Jos he sotivat Suomen puolesta, niin kyllä mekin.
 

julle-jr

Jäsen
Ei tämä maa merkitse minulle tippaakaan sen enempää kuin joku tietty hiekkalaatikko merkitsi kersana. Naapuripihassa oli aina toinen hiekkalaatikko, ja seuraavassa pihassa, ja seuraavassa...
Eikö se muka oikeasti merkitse mitään, että tämä maa on sellainen jossa jokaiselle annetaan mahdollisuus elää suurinpiirtein sellaista elämää kuin haluaa ja kehittää niitä ominaisuuksiaan mitä haluaa tai opiskella mitä haluaa? Eihän tällaisia maita ole kovin montaa, hiekkalaatikkoja sen sijaan on monta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja eivätkö venäläiset nyt Putinin klaanin otettua vallan muka elä propagandassa? Mitä muuta nuo massiiviset voitonpäivänparaatit ja kansallislaulujen palauttaminen neuvostohymniksi ovat kuin helvetin selkeätä propagandaa? Samaten historian sensuroiminen koulukirjoista jne.

Suomessa kansainvälisesti tiedostettu kova kansallistunne? En ole kyllä tällaisesta koskaan kuullut.

Tshetshenia ja Afganistan opettivat Venäjää juuri niin paljon, että päättivät juuri puolistoista viikkoa sitten hyökätä Georgiaan.

Tilanne on huolestuttavan samanlainen.

Venäläiset voivat pitää paraatejaan ihan kuinka paljon tahansa mutta tieto leviää esim. netin kautta ihan eri tavalla kuin 70v sitten jolloin ainoa tieto tuli lehdistä ja radiosta joita on helppo sensuroida.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juu ymmärrän...tämä maa ei merkitse sulle enempää kuin jokin toinen maa. Tää varmasti koskee myös lätkäjoukkueita:)
Touché.

No, kyllähän minä Suomessa viihdyn niin kauan kuin täällä on rauhallista. Jos maa pannaan jonkun toimesta paskaksi, saattaa siinä mennä lätkäjoukkueetkin.

Eniten Suomesta kaipaan, ulkomailla ollessani, kieltä ja muutamia ihmisiä. Siinä se. Kaikkea muuta saa muualtakin, usein jopa parempaa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ja eivätkö venäläiset nyt Putinin klaanin otettua vallan muka elä propagandassa? Mitä muuta nuo massiiviset voitonpäivänparaatit ja kansallislaulujen palauttaminen neuvostohymniksi ovat kuin helvetin selkeätä propagandaa? Samaten historian sensuroiminen koulukirjoista jne.

Suomessa kansainvälisesti tiedostettu kova kansallistunne? En ole kyllä tällaisesta koskaan kuullut.

Tshetshenia ja Afganistan opettivat Venäjää juuri niin paljon, että päättivät juuri puolistoista viikkoa sitten hyökätä Georgiaan.

Tilanne on huolestuttavan samanlainen.


Niin no Suomen kansallistunne on aika hyvä verrattuna moniin muihin maihin. Monissa maissa on eri kansallisuuksiakin sikin sokin niin ei ole sellaista yhtenäisyyden tunnetta.

Ja ei nykyään voi elää samanlaisessa tietopimennössä kuin 40- luvun venäläiset. Nykyään kun Venäjä mättää jossain Georgiassa niin noheva venäläinen voi lukea vastapainoksi ulkolaisten medioiden sivuilta mitä siellä näytetään.

Lisäksi Venäjällä armeijaa pakoillaan ja vältellään viimeiseen asti, ei se motivaatio sotia jotain pikkumaita vastaan ole suuri.

Venäjä on aika hajanainen ja kansojen sekamelska. Koko federaatio voi vielä hajota käsiin. Lisäksi Venäjä on uskomaton säheltämään, penailua pahimmillaan, laivaston ylpeydet uppoavat suunnilleen omaan satamaan ja apujoukkoja pitää lähettää Britanniasta. Muistatteko Kurskin jne.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eikö se muka oikeasti merkitse mitään, että tämä maa on sellainen jossa jokaiselle annetaan mahdollisuus elää suurinpiirtein sellaista elämää kuin haluaa ja kehittää niitä ominaisuuksiaan mitä haluaa tai opiskella mitä haluaa? Eihän tällaisia maita ole kovin montaa, hiekkalaatikkoja sen sijaan on monta.
Silti olen mieluummin hengissä muualla kuin vainajana tässä erinomaisessa maassa, jos ne ovat vaihtoehdot.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse en nauttisi elämästä, jos olisi hylännyt kaverini, osan sukulaisista, maanmieheni ja -naiseni sen takia, että MINÄ selviän hengissä. En pystyisi tämän luokan itsekkyyteen ja nauttimaan elämästä tämän jälkeen.
Samoilla linjoilla TosiFanin kanssa tässä. Nykyisessä Suomessa ovat aito yhteisöllisyys, me-henki ja kaveria ei jätetä -ajattelutapa kadonnut lähes olemattomiin. Eikö edes maamme rajojen ulkopuolelta tuleva mittava aseellinen uhka olisi sellainen kokoava voima, joka saisi itsekkäät paskiaset unohtamaan hetkeksi oman napansa ja puolustamaan yhteisiä asuinsijojamme? Ne muutamat narsistit, jotka näin ajattelevat saisivat vaikka samantien painua sinne Ruotsista hankkimaansa kaksioon tai Espanjan aurinkorannikolle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
OT: Voisimmeko tehdä moderaattoreille anomuksen TOJ:n puolesta. Yhden vuorokauden "loma" elinkautisesta, saataisiin vähän referenssiä näihin ketjuihin..
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Venäläiset voivat pitää paraatejaan ihan kuinka paljon tahansa mutta tieto leviää esim. netin kautta ihan eri tavalla kuin 70v sitten jolloin ainoa tieto tuli lehdistä ja radiosta joita on helppo sensuroida.

Venäläiset eivät ole vielä niin tottuneita nettiin sun muihin "uusiin" tietolähteisiin. Venäjän johto (lue: Putin) on jo kohta kymmenen vuotta iskostanut sitä kansallistunnetta ja omaa suoranaista henkilökulttia tuon kansan päähän, että vaikka osaisivatkin hakea netistä tietoa, pitäisivät sitä lännen propagandana, joka uhkaa äitä-Venäjää.
 

Viljuri

Jäsen
EOS. Nämä hypoteettiset kysymykset ratkaistaan vasta käytännössä. Toivottavasti tätä ei koskaan... Ensinnäkin sitä voi huomata vähin askelin joutuvansa tilanteeseen, jossa luovuttaa oman ja veripalvelulta saadun veren isänmaan aamunkoiton hyväksi. Ensiksi voi olla kansainvälinen kriisi suhteellisen kaukana Suomen rajoilta, mutta kuitenkin niin vakava, että kutsutaan reservejä aseisiin - tässä vaiheessa vielä numero-ykköstäkin silmälläpitävät voivat vielä hyvin mennä mukaan, kriisi voi laueta ja sotilaskarkuruus ei näyttäisi hyvältä CV:ssä. Sitten sitä onkin jo armeijassa, ja siellä ei tunnetusti aina ehdi omasta kulustaan päättämään, asiat voivat ikäänkuin luisua tilanteeseen, että yhtäkkiä siellä ovatkin kovat piipussa ja vaikka kuinka on vannonut juoksevansa Tornionjoelle - tai vaikka varmuuden vuoksi Trondheimiin - niin voikin huomata, että tilanteessa onkin vähän vaikea heittää sitä torrakkoa lepikkoon, monestakin syystä. Toisaalta voi olla mitä uhoavin sinivalkoinen espoolainen, mutta kun sieltä tuleekin lyijyä silmille eikä kovin vähääkään niin sitä voikin huomata, että on peräti niin länsimielinen, että jalat vetää heti siihen ilmansuuntaan. Eli ei voi itsestään varmasti tietää, mitä tulee tekemään ennenkuin oikeasti joutuu tilanteeseen. Ja sitten voikin olla jo liian myöhäistä...

Onneksi sodan ajan puolustusvoimien maksimaalista kokoa ja siten myös reservin kokoa on supistettu melkoisesti, sillä monet nykyajan nettisankarit eivät ole luonteeltaan tai muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että minkäänlaista tappovälinettä tai edes lapiota heidän haltuunsa voisi uskoa.

Laajassa mitassa oikeat henkilöt lienevät aktiivisen sijoituksen alla, mahdollisissa muissa kuin sotilaallisissa tehtävissä työvelvollisuuden alla, nostoväessä ja osa myös turvasäilössä. Toki yksittäisiä poikkeuksia varmasti on, että liikekannallepanon aikana po. ryhmien välillä liikettäkin esiintyy.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nykyisessä Suomessa ovat aito yhteisöllisyys, me-henki ja kaveria ei jätetä -ajattelutapa kadonnut lähes olemattomiin.
Tästä olen yhtä mieltä. Onko siis ihme, että yksilöiden ja yhteiskunnan pettämiksi, syrjimiksi joutuneet ja muuten kusetetut eivät ensimmäisenä ja innoissaan ole valmiita kuolemaan niiden paskiaisten ja sen paskan yhteiskunnan puolesta, jotka heitä ovat linssiin viilanneet?
 

julle-jr

Jäsen
Silti olen mieluummin hengissä muualla kuin vainajana tässä erinomaisessa maassa, jos ne ovat vaihtoehdot.
No, selväksi tuli. Onhan tuossa pointtia. Kuitenkaan tässä ei minun mielestäni ole kyse pelkästään itsestä ja omasta hengestä vaan enemmänkin kanssaihmisistä ja tulevistakin sukupolvista ja ehkä myös jonkinlaisesta periaatteesta. Tuntuu väärältä antaa vääryydelle periksi.

Joskus teini-iässä somalit vetivät turpaan Kaisaniemen puistossa jos sinne erehtyi menemään. Eräs kaverini sanoi, että eihän elämä ole kuitenkaan elämisen arvoista jos ihminen ei kotikaupungissaan voi viettää aikaa siellä missä haluaa, hänen mukaansa ihmiselämään kuuluu vapaus kuljeskella kotonaan miten haluaa. Niinpä kyseinen kaveri päätti vastaisuudessakin mennä ko. puistoon vaikka tulikin turpaan tai "vaikka tapettaisiin" :) En nyt tiedä liittyykö tämä kovin vahvasti aiheeseen mutta tulipa kerrottua.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Millä perusteella väität näin??

Sillä perusteella, että Venäjän elintaso ei ole vielä sillä tasolla, että tietokoneita olisi joka kodissa tai välttämättä edes jokaisessa Tatarstanin tai Marimaan koulussa. Siperiasta puhumattakaan.

Maa oli vielä vuonna 1998 käytännössä kehitysmaa, kun täällä internet oli jo käytännössä kaikille tuttu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuitenkaan tässä ei minun mielestäni ole kyse pelkästään itsestä ja omasta hengestä vaan enemmänkin kanssaihmisistä ja tulevistakin sukupolvista ja ehkä myös jonkinlaisesta periaatteesta. Tuntuu väärältä antaa vääryydelle periksi.
No, minun toimestani siitetty seuraava sukupolvi kylläkin tulee mukaan sinne Espanjaan.

Onhan se noin ajatuksena totta, ettei vääryydelle saisi antaa periksi. Tuskin se vääryys siihen kuitenkaan loppuu, että minä kuolla kuukahdan sitä vastustaessani. Enkä varmaankaan yksin sitä pysty estämäänkään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onneksi sodan ajan puolustusvoimien maksimaalista kokoa ja siten myös reservin kokoa on supistettu melkoisesti, sillä monet nykyajan nettisankarit eivät ole luonteeltaan tai muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että minkäänlaista tappovälinettä tai edes lapiota heidän haltuunsa voisi uskoa.

Tuo on kyllä aika laittamattomasti sanottu... Mutta eiköhän omatoiminen kodinturvaaja osaa kriisitilanteessa toimia itsekin. Sen sijaan niille, jotka eivät halua omalla saatikka vihollisen hurmehella peittää maata, voi moderni konflikti osoittautua tosiaan suopeaksi. Joskin kyllähän siviilit tuppaavat joutua vaaran tielle hekin. Tuskin missään potentiaalisessa konfliktissa venäläiset aseet niin tarkkoja ovat, että jättävät pasifistit väliin? Eli jos haluaa tällöin varmistaa henkiin jäämisensä niin hyvissä ajoin ennen konfliktin alkua ostettu lentolippu voisi olla kova sana.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vanha mummeli barrikaadeilla Georgiassa on kovempi "jätkä" kuin moni täällä kirjoittavista, jotka olisivat valmiita pötkimään karkuun tosipaikan tullessa.

Hyvä Suomi!
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Mikäpä sen hienompi loppu, kuin kuolema taistelukentällä isänmaansa puolesta. Kaikista vioistaan huolimatta Suomeen on aina kiva reissuiltansa palata eikä palaakaan siitä pidä muille enää antaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vanha mummeli barrikaadeilla Georgiassa on kovempi "jätkä" kuin moni täällä kirjoittavista, jotka olisivat valmiita pötkimään karkuun tosipaikan tullessa.

Hyvä Suomi!
Ei paljon kiinnosta olla kuollut kova jätkä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mikäpä sen hienompi loppu, kuin kuolema taistelukentällä isänmaansa puolesta.

Riippuu kyllä vähän haavoittumisen laadusta - olen antanut itselleni kertoa, että voi olla vähän ikävänkinlaista kuolla taistelukentällä isänmaansa puolesta. Jotkut ovat peräti olleet niin epäriemuissaan, että ovat pyytäneet toisia jouduttamaan loppuaan tai sitten itse yrittäneet. Vaikka luulisi tietysti että jokainen suoraselkäinen sotilas maksimoisi isänmaan siunatulla äidinkamaralla viettämänsä ajan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Entäs jos oletkin kova jätkä ja hengissä?
Ryssäähän tässä kaikki tuntuvat taas pelkäävän, joten jos oletetaan että vastassa on veli venäläinen, on todennäköisyys tuolle liian pieni minun makuuni. Tykkään riskien minimoimisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös