Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 568
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

julle-jr

Jäsen
Sotilasvala tuli vannottua elokuussa 2002, joten tietysti olisin valmis pakkotilanteessa kuolemaan kun jotain sensuuntaistahan siinä valassa tuli luvattua. Toki pelkkä kuoleminen ei sinänsä mitään hyödyttäisi, mutta jos sen avulla pystyisi omalta osaltaan estämään miehityksen niin mikäs siinä. En myöskään tiedä olisiko elämä enää elämisen arvoista jos Suomi olisi venäläisten miehittämä, joten tältä kantilta katsottuna sama vaikka kuolisikin. Elävänä voisi kyllä paremmin laittaa kapuloita vihollisen rattaisiin, siinä mielessä ei kannattaisi kuolla.

Sanotaan, että olisin valmis asettamaan itseni kuolemanvaaralle alttiiksi, mikäli tilanne vaatisi, vala on kuitenkin vannottu ja jos jotain luvataan niin siitä pidetään kiinni vaikka henki menisi.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En äänestänyt kumpaakaan vaihtoehtoa. Tekisin velvollisuuteni, jos tilanne sitä vaatisi eli lähtisin. Aika samat fiilikset asiasta kuin AnaMasalla.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En voi sanoa, että olisin valmis kuolemaan, mutta tappamaan kyllä, jos jotkin ääliöt tänne yrittäisivät tulla.

Yhdyn tähän kommenttiin täysin. Jos ryssä tulee rajan yli, niin olen valmis kyllä tappamaan vaikka kaikki ryssät jos niikseen tulee.
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Rafael kirjoitti:
En voi sanoa, että olisin valmis kuolemaan, mutta tappamaan kyllä, jos jotkin ääliöt tänne yrittäisivät tulla.
Voiko sen enää paremmin sanoa? Ei varmasti voi. Uskon että tuohon lauseeseen yhtyy vähintään 75% suomalaisista. Kuten myös minä itse.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos vaihtoehtona olisi antautua ilman vastarintaa ja suostua kiltisti vihollisen vaatimuksiin, tai sitten lähteä omaa maata puolustamaan henkensä kaupalla, niin valitsisin jälkimmäisen. Monet ovat nykyään niin pirun yksilökeskeisiä, että omaan napaan tuijottelu koetaan tärkeimmäksi ja riittää kun se, ja oman perhepiirin selusta on turvattu. Näille tyypeille on kaiketi yhdentekevää, jos joku valtio (esim. Venäjä) haluaa vallata Suomen ja ottaa täällä määräysvallan.

Jotkut tuossa aiemmin väittivät kyllä ampuvansa, jos tänne joku yrittää hyökätä, mutta kuolemaan eivät ole valmiita. Pieni paradoksi tässä valitettavasti on, sillä luotia voi viuhua vastaan jo siinä vaiheessa kun itse vasta olet asettasi lataamassa.
 
Viimeksi muokattu:

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Perheen, ystävien, muiden suomalaisten hyvinvoinnin puolesta voisin kuolla vaikka joka päivä, ja pakon edessä varmaan sitten tappaakin, vaikka siihen olisi kyllä paljon suurempi kynnys.

Sen sijaan vaikkapa Jyrki Kataisen oikeutta brunssi-espressoonsa tai Wahlroosin oikeutta EU-tukiinsa en kyllä puolustaisi henkeni kaupalla. Tarkoitan siis tietysti sitä että hyvät syyt saa sodalla olla, ennenkuin siihen lähtisin mukaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Omaa tonttiaan puolustaessan voi iskeä pikkuinen sivuoire eli saakin vastapelurin osoittaman rauta-annoksen arkaan paikkaan...eli kyllä pitää olla valmis kuoloon jos lähtee hippasille. Riski on olemassa ja jos ei halua riskeerata niin sitten vaan kiltisti ostamaan halpaa kaksiota ruåtsista.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika vaikea tälläistä kuvitella/ajatella, mutta onhan se nyt mielessä pyöriny nämäkin jutut, lähinnä tuon Venäjän ja Georgian kahinan aikana.

Tuossa ylenpänä oli kuitenkin jo kiteytettynä myös minun kantani eli en tiedä kuolemisesta, mutta tappamaan tämän maan puolesta olen täysin valmis!
 

Sartar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän Suuret muinaiset
Tietysti olisin valmis kuolemaan maani puolesta! Tosin kyllähän täältä ajetaan alas kaikki hyvinvointivaltion merkit pikkuhiljaa, mutta taistelisin sen pienen Suomalaisen puolesta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa ylenpänä oli kuitenkin jo kiteytettynä myös minun kantani eli en tiedä kuolemisesta, mutta tappamaan tämän maan puolesta olen täysin valmis!
Jos olet täysin valmis tappamaan maamme puolesta, niin suurella todennäköisyydellä olet silloin myös itse vaarassa tulla tapetuksi. Se on sitten eri asia, miten valmis olet tähän.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Ei, en todellakaan olisi. Jonkin maan, kansan, aatteen, uskonnon tai muun vastaavan vuoksi en ryhtyisi osumaa ottamaan. Kuitenkin ihmiselämä/ihmisyys pitkänä ja raskaanakin kasvuprosessina on liian arvokas asia heittää menemään vain sen vuoksi, että mikä passi on taskussa ja mitä kieltä puhuu. Totta kai omia rakkaimpiaan voi ja pitää äärimmäisessä paikassa puolustaa eläimen lailla, mutta suomalaisuuden tai siniristilipun vuoksi en alkaisi verta vuotamaan(enkä vuodattamaan).

Maailmaa ja sen menoa "jonkin verran" nähneenä voin todeta, että voisin sopeutua aivan varmasti elämään hyvää ja rauhallista elämään moneen muuhunkin paikkaan. Suomi on hieno maa, meillä on kaunis luonto järvineen, (toistaiseksi)toimiva sosiaaliturva, hyvät mahdollisuudet opiskella ym. mutta ei se silti kuolemisen arvoinen asia ole.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei, en todellakaan olisi. Jonkin maan, kansan, aatteen, uskonnon tai muun vastaavan vuoksi en ryhtyisi osumaa ottamaan. Kuitenkin ihmiselämä/ihmisyys pitkänä ja raskaanakin kasvuprosessina on liian arvokas asia heittää menemään vain sen vuoksi, että mikä passi on taskussa ja mitä kieltä puhuu. Totta kai omia rakkaimpiaan voi ja pitää äärimmäisessä paikassa puolustaa eläimen lailla, mutta suomalaisuuden tai siniristilipun vuoksi en alkaisi verta vuotamaan(enkä vuodattamaan).

Maailmaa ja sen menoa "jonkin verran" nähneenä voin todeta, että voisin sopeutua aivan varmasti elämään hyvää ja rauhallista elämään moneen muuhunkin paikkaan. Suomi on hieno maa, meillä on kaunis luonto järvineen, (toistaiseksi)toimiva sosiaaliturva, hyvät mahdollisuudet opiskella ym. mutta ei se silti kuolemisen arvoinen asia ole.

Tämä viesti vastaa kyllä omaakin mielipidettäni sanasta sanaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eino_Mies kirjoitti:
Jos vaihtoehtona olisi antautua ilman vastarintaa ja suostua kiltisti vihollisen vaatimuksiin, tai sitten lähteä omaa maata puolustamaan henkensä kaupalla, niin valitsisin jälkimmäisen. Monet ovat nykyään niin pirun yksilökeskeisiä, että omaan napaan tuijottelu koetaan tärkeimmäksi ja riittää kun se, ja oman perhepiirin selusta on turvattu. Näille tyypeille on kaiketi yhdentekevää, jos joku valtio (esim. Venäjä) haluaa vallata Suomen ja ottaa täällä määräysvallan.

Yksilö ja ihmisarvo on aina tärkeämpää kuin yksikään valtio, uskonto, tai muu järjestö. Ihmettelen tuota yksilö/läheisyys-keskeisen ajatusmaailman paheksuntaa ja muiden henkilökohtaisiin valintoihin puuttumista. Onko ihmiselämä vain "suoritusta yhteiskunnalle"? Minun ei ainakaan ole, mutta jokainen taplaa tyylillään ja tehkööt niinkuin haluaa.

Ja mitä määräysvaltaan tulee, niin siinä on toinen syy olla puolustamatta "maataan". Yksilönvapaus on arvoista se tärkein ja Suomi (kuten monet muutkin valtiot) loukkaavat tätä. Määräysvalta omista asioista pitäisi olla jokaisella yksilöllä itsellään (kuten myös vastuu). En ole anarkisti, mutta yhteiskunta haisee paskalle.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suomi on hieno maa, meillä on kaunis luonto järvineen, (toistaiseksi)toimiva sosiaaliturva, hyvät mahdollisuudet opiskella ym. mutta ei se silti kuolemisen arvoinen asia ole.

Silloin kun ei ollut toimivaa sosiaaliturvaa tai hyviä mahdollisuuksia opiskella niin ihmiset halusivat kuitenkin puolustaa maataan. Jos sulla nämä asiat eivät ole OIKEASTI tärkeitä niin varaa se kaksio ruåtsista.

Tuo heittosi "Suomi on hieno maa" taitaa olla sanahelinää...

Ja usko tai älä...sä kuolet kuitenkin.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tässähän koko juju piilee - sodassa olet valmis tappamaan mutta et kuolemaan vaikka esim. tässä tapauksessa se on se todennäköisempi vaihtoehto. Jos olet siis valmis tappamaan, pitää olla valmis myös kuolemaan -> olet valmis puolustamaan asein isänmaatasi -> olet valmis kuolemaan.
Harva on valmis kuolemaan, mutta hyväksyy riskin, että sodassa niin voi käydä.
 

julle-jr

Jäsen
Yksilö ja ihmisarvo on aina tärkeämpää kuin yksikään valtio, uskonto, tai muu järjestö.
Jos Venäjä hyökkäisi Suomeen, niin sehän hyökkäisi maahan, jossa yksilönvapautta ja ihmisarvoa pidetään suuressa arvossa, toisin sanoen hyökkäys olisi hyökkäys myös näitä arvoja vastaan. Jos todella kunnioittaisit yksilönvapautta ja ihmisarvoa, olisit varmaankin valmis myös uhrautumaan näiden arvojen puolesta. Nyt mieluummin pakenet ja annat ison pahan Venäjän polkea arvostamasi asiat suohon? Ainakin minun mielestäni Suomessa on vähintään kohtuulliset olosuhteet jokaisella yksilöllä rakentaa omaa elämäänsä siihen suuntaan kuin itse haluaa, ehkä kirkkaimpana helmenä mahdollisuus opiskella, täällähän voi kuka tahansa halutessaan suorittaa vaikka kolme korkeakoulututkintoa ilmaiseksi (!). Kyllä tällaisten asioiden puolesta voi pakon vaatiessa vaikka uhrautuakin, siis jos niitä arvostaa riittävän paljon, ilmeisesti kaikki eivät arvosta. Ja koska joku muu on minua aikaisemmin uhrautunut ko. asioiden puolesta, tuntuu ihan reilulta, että minäkin uhrautuisin niiden puolesta jos tarve vaatii, ikään kuin jonkinlaista vastavuoroisuutta siis.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Silloin kun ei ollut toimivaa sosiaaliturvaa tai hyviä mahdollisuuksia opiskella niin ihmiset halusivat kuitenkin puolustaa maataan. Jos sulla nämä asiat eivät ole OIKEASTI tärkeitä niin varaa se kaksio ruåtsista.

Tuo heittosi "Suomi on hieno maa" taitaa olla sanahelinää...

Ja usko tai älä...sä kuolet kuitenkin.

Yritetään, vaikka virtuaalinen parabellum niskassa onkin hankala kirjoittaa.

Ajat olivat eri ja niitä eroavaisuuksia voidaan luetella sekä niistä kiistellä vaikka ensi syksyyn saakka. Mutta kansallispaatoksen läpikyllästämä agraarinen Suomi 1900-luvun alkupuoliskolla ja kansainvälistynyt sekä tiedostava 2000-luvun Suomi ovat lähtökohtina hieman erilaiset ihmiselle, jos vakava paikallinen uhka ilmaantuu. Oman pellon ja kirkonkylän muodostama mikrokosmos eivät ole enää välttämättä ainoita vaihtoehtoja elämälle ja sen jatkamiselle. Esim. kaksio Ruotsissa menisi vaihtoehtona ihan näin rauhan aikanakin.

Ja Suomi on hieno maa, mutta se ei kuitenkaan tarkoita "hienoin maa", "ainoa maa jossa voin elää" tai muuta ehdotonta.

Ja tuo viimeinen kohta on kivan arvoituksellinen, joka enempi paranoiasta kärsivä saattaisi jopa nähdä pienen uhkauksen ilmassa.;) Mutta kyllä, olet tehnyt aivan oikean havainnon, koska me todellakin kuollaan kaikki joskus. Ero on vaan siinä, että missä ja miten. Itse ajattelin välttää vaihtoehtoa "mutainen juoksuhauta ja tukehtuminen johonkin taistelukaasuun parhaassa iässäni".
 
Viimeksi muokattu:

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Olisin valmis ottamaan riskin ja kuolemaan. Mietitäänpä jos ei taisteltaisi niin menetettäisiin varmuudella kaikki. Kotiseudut ja kyllähän valloittaja tuhoaisi ja rellestäisi täällä ja ryöstelisi ja raiskaisi naisia.

En tiedä voisinko elää siinä tilanteessa, että pääosa muista sotisi ja itse lähtisin jonnekin ulkomaille huitelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Hahahaha, mahtava heitto! Loistoa. Tämä sai hymyn huulille. =D

Näinhän se kyllä on.
Kyllähän Suomessa moni asia on pielessä, esimerkiksi laiskureita elätetään ahkerien rahoilla ja välillä tuntuu, että ihmisiä holhotaan kuin pikkulapsia kun esimerkiksi alkoholia ei saa ostaa yhdeksän jälkeen jne. mutta en nyt ihan sanoisi, että yhteiskunta haisee paskalle, jotkut yksilöt kylläkin haiskahtavat voimakkaasti kun eivät tunne velvollisuutta ottaa vastuuta vaan antavat muiden elättää itsensä ja makaavat itse mieluummin himassa.

Näistä ja monista muista asioista huolimatta Suomi on kuitenkin hyvä maa, esimerkiksi sen takia, että ihmisille annetaan mahdollisuus rakentaa elämästään sellainen kuin haluaa. Ja hyvää kannattaa mielestäni tässä maailmassa vaalia, ainakin minä olen sitä mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös