En voi sanoa, että olisin valmis kuolemaan, mutta tappamaan kyllä, jos jotkin ääliöt tänne yrittäisivät tulla.
Helvetin loistavasti kiteytetty!
En voi sanoa, että olisin valmis kuolemaan, mutta tappamaan kyllä, jos jotkin ääliöt tänne yrittäisivät tulla.
Parempi tuo kuin Jagsiin.
Voiko sen enää paremmin sanoa? Ei varmasti voi. Uskon että tuohon lauseeseen yhtyy vähintään 75% suomalaisista. Kuten myös minä itse.Rafael kirjoitti:
Jos olet täysin valmis tappamaan maamme puolesta, niin suurella todennäköisyydellä olet silloin myös itse vaarassa tulla tapetuksi. Se on sitten eri asia, miten valmis olet tähän.Tuossa ylenpänä oli kuitenkin jo kiteytettynä myös minun kantani eli en tiedä kuolemisesta, mutta tappamaan tämän maan puolesta olen täysin valmis!
Ei, en todellakaan olisi. Jonkin maan, kansan, aatteen, uskonnon tai muun vastaavan vuoksi en ryhtyisi osumaa ottamaan. Kuitenkin ihmiselämä/ihmisyys pitkänä ja raskaanakin kasvuprosessina on liian arvokas asia heittää menemään vain sen vuoksi, että mikä passi on taskussa ja mitä kieltä puhuu. Totta kai omia rakkaimpiaan voi ja pitää äärimmäisessä paikassa puolustaa eläimen lailla, mutta suomalaisuuden tai siniristilipun vuoksi en alkaisi verta vuotamaan(enkä vuodattamaan).
Maailmaa ja sen menoa "jonkin verran" nähneenä voin todeta, että voisin sopeutua aivan varmasti elämään hyvää ja rauhallista elämään moneen muuhunkin paikkaan. Suomi on hieno maa, meillä on kaunis luonto järvineen, (toistaiseksi)toimiva sosiaaliturva, hyvät mahdollisuudet opiskella ym. mutta ei se silti kuolemisen arvoinen asia ole.
Eino_Mies kirjoitti:Jos vaihtoehtona olisi antautua ilman vastarintaa ja suostua kiltisti vihollisen vaatimuksiin, tai sitten lähteä omaa maata puolustamaan henkensä kaupalla, niin valitsisin jälkimmäisen. Monet ovat nykyään niin pirun yksilökeskeisiä, että omaan napaan tuijottelu koetaan tärkeimmäksi ja riittää kun se, ja oman perhepiirin selusta on turvattu. Näille tyypeille on kaiketi yhdentekevää, jos joku valtio (esim. Venäjä) haluaa vallata Suomen ja ottaa täällä määräysvallan.
Hahahaha, mahtava heitto! Loistoa. Tämä sai hymyn huulille. =DEn ole anarkisti, mutta yhteiskunta haisee paskalle.
Suomi on hieno maa, meillä on kaunis luonto järvineen, (toistaiseksi)toimiva sosiaaliturva, hyvät mahdollisuudet opiskella ym. mutta ei se silti kuolemisen arvoinen asia ole.
Yksilö ja ihmisarvo on aina tärkeämpää kuin yksikään valtio, uskonto, tai muu järjestö.
Harva on valmis kuolemaan, mutta hyväksyy riskin, että sodassa niin voi käydä.Tässähän koko juju piilee - sodassa olet valmis tappamaan mutta et kuolemaan vaikka esim. tässä tapauksessa se on se todennäköisempi vaihtoehto. Jos olet siis valmis tappamaan, pitää olla valmis myös kuolemaan -> olet valmis puolustamaan asein isänmaatasi -> olet valmis kuolemaan.
Jos Venäjä hyökkäisi Suomeen, niin sehän hyökkäisi maahan, jossa yksilönvapautta ja ihmisarvoa pidetään suuressa arvossa, toisin sanoen hyökkäys olisi hyökkäys myös näitä arvoja vastaan. Jos todella kunnioittaisit yksilönvapautta ja ihmisarvoa, olisit varmaankin valmis myös uhrautumaan näiden arvojen puolesta. Nyt mieluummin pakenet ja annat ison pahan Venäjän polkea arvostamasi asiat suohon? Ainakin minun mielestäni Suomessa on vähintään kohtuulliset olosuhteet jokaisella yksilöllä rakentaa omaa elämäänsä siihen suuntaan kuin itse haluaa, ehkä kirkkaimpana helmenä mahdollisuus opiskella, täällähän voi kuka tahansa halutessaan suorittaa vaikka kolme korkeakoulututkintoa ilmaiseksi (!). Kyllä tällaisten asioiden puolesta voi pakon vaatiessa vaikka uhrautuakin, siis jos niitä arvostaa riittävän paljon, ilmeisesti kaikki eivät arvosta. Ja koska joku muu on minua aikaisemmin uhrautunut ko. asioiden puolesta, tuntuu ihan reilulta, että minäkin uhrautuisin niiden puolesta jos tarve vaatii, ikään kuin jonkinlaista vastavuoroisuutta siis.Yksilö ja ihmisarvo on aina tärkeämpää kuin yksikään valtio, uskonto, tai muu järjestö.
Silloin kun ei ollut toimivaa sosiaaliturvaa tai hyviä mahdollisuuksia opiskella niin ihmiset halusivat kuitenkin puolustaa maataan. Jos sulla nämä asiat eivät ole OIKEASTI tärkeitä niin varaa se kaksio ruåtsista.
Tuo heittosi "Suomi on hieno maa" taitaa olla sanahelinää...
Ja usko tai älä...sä kuolet kuitenkin.
Kyllähän Suomessa moni asia on pielessä, esimerkiksi laiskureita elätetään ahkerien rahoilla ja välillä tuntuu, että ihmisiä holhotaan kuin pikkulapsia kun esimerkiksi alkoholia ei saa ostaa yhdeksän jälkeen jne. mutta en nyt ihan sanoisi, että yhteiskunta haisee paskalle, jotkut yksilöt kylläkin haiskahtavat voimakkaasti kun eivät tunne velvollisuutta ottaa vastuuta vaan antavat muiden elättää itsensä ja makaavat itse mieluummin himassa.Hahahaha, mahtava heitto! Loistoa. Tämä sai hymyn huulille. =D
Näinhän se kyllä on.