Lopunkaiken, "tosipaikan" tullen, taitaa olla niin, että yksikään terve ihminen ei ole valmis kuolemaan tai tappamaan jonkun lipun tai edes arvojen puolesta. Siihen "tosipaikkaan" joutuessaan normaalisti ajatteleva ihminen tappaa, pakenee tai suojautuu, koska muuten joutuu itse tapetuksi. Kyseessä on siis kaikille eläimille tyypillinen itsesuojelu. Mitä tiukempi paikka, sitä primitiivisemmät vaistot nousevat pintaan.
Sen sijaan sodan uhan leijuessa ilmassa (ennen sitä "tosipaikkaa"), yllättävän moni on täysin valmis puolustustoimenpiteisiin. Tämä on ehkä sekoitus eläimen vaistoa puolustaa laumaansa ja reviiriään, ihmisten tuntemaa kiintymystä ja solidaarisuutta läheisiään kohtaan sekä ihmisten tuntemaa kiintymystä hänen oppimiaan arvojaan kohtaan (ainoana eläinlajina).
Yhdysvaltain armeijassa saa täysilaidallisen amerikkalaisten arvojen hienoudesta ilman minkäännäköistä kritiikkiä. Se selittää Yhdysvaltain sotilaiden uhon (kunniasta ja isänmaasta) heidän lähtiessään kriisialueelle. Sodassa itsessään nuo arvot jää taka-alalle ja lopulta kokonaan pois ja tilalle astuu itsensä suojelu ja auktoriteetin tottelu kovan rangaistuksen uhalla. Ihan loogista psykologiaa siis: ensin kitketään pelko pois sotapojista lietsomalla heidät täyteen ylpeyttä ja isänmaallisuutta ja sitten annetaan heidän puolustaa itseään tehokkaasti hyvän sotilaskoulutuksen avulla.
En siis usko, että kukaan terve ihminen lopulta kuolee sodassa maansa puolesta, vaan itsensä.
Vaikea sanoa, mitä itse tekisin kriisin uhatessa, mutta itseni tuntien luulisin, että leimaisin itseni erittäin epäoikeudenmukaiseksi ja raukkamaiseksi, jos olisin itse jossakin saakelin Karibialla tai Grönlannissa parhaiden ystävieni ja sukulaisteni ollessa vaarassa. Arvostan myös niitä arvoja ja normeja, joissa olen itse kasvanut ja toivoisin myös, että lapseni voisivat kasvaa myös samanlaisessa ympäristössä. Noin varmasti ajattelee lopulta jokainen ihminen, joka on saanut elää vapaana erilaisista vainoista ja köyhyydestä. Siksi en usko, että mitään massapakoa Suomesta sodankaan uhatessa tulisi. Toivottavasti näitä väittämiä ei voida koskaan todistaa oikeaksi tai vääriksi.