Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 974
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mutta eikös ole loputon suo aina jättää kaikkea ja lähteä karkuun heti jos joku tulee vaatimaan? Ainahan sellaisia löytyy jotka ottavat muilta sen minkä katsovat haluavansa. Minusta mieluummin kannattaa pistää vastaan kuin vain suosiolla luovuttaa, eihän vääryydelle voi aina antaa periksi.

Oman henkensä menettäminen se vasta vääryydelle periksi antamista olisi. Oletko koskaan kuullut maanpaossa eläneistä poliitikoista, jotka ovat tulleet takaisin entistä kovempina jätkinä? Luusereitako? Enkä usko, että kovin montaa kertaa elämässäni sodan takia joutuisin kaiken jättämään taakseni.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Jos vain ylempää tulisi käsky niin tämä korpraali hyökkäisi Ruotsiin vaikka vielä tämän illan aikana. Vieläkin vituttaa se Helsingin 5-6 mm-peli.
Ahvenanmaan puolesta en olisi valmis kuolemaan, haavoittumaan tai edes saamaan syyhyä.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ehdottomasti olisin valmis. Jos omat sukulaiset, ystävät, kaverit & läheiset olisivat vaarassa sodan takia niin totta hitossa olisin valmis puolustamaan heitä ja kuolemaan tehdessäni sitä jos niin huonosti sattuu käymään.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Et ehkä sinä, mutta jotenkin sellainen vaikutelma tätä ketjua lukiessa on syntynyt, että nuo omaa henkeään ensisijaisesti ajattelevat ovat luusereita isolla ällällä.
Olkoot niin. Mieluummin elävä luuseri kuin kuollut vinneri.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Psyykkisesti palasina, kenties myös fyysisesti palasina, koomassa tai vieraana vankileirien saaristossa. Kylläpä varmasti lohduttaisi olla kuitenkin kova jätkä.

Sotiemme veteraanit...? En tunne ketään, joka olisi psyykkisesti palasina. Muutama tuntemani on fyysisesti kärsinyt. Koomassa ei ole ketään tuntemani veteraani eikä tietääkseni vankileirillä. Tosin aikaakin on kulunut ja mainitsemisiasi tapauksia on varmasti ollut. Siviilissä tosin moni on yhä koomassa, kuolee liikenteessä, kuolee viinaan, kuolee mässäilyyn, kuolee maanmiehen tappamana, tekee itsarin jne...,ihan muuten vain, ilman, että kukaan uhkaa tai hyökkää maahan.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mä väitän näin että jatkiksenkin käyttäjistä joka toinen jätkä vähintään paskoisi housuun jos suomeen julistettaisiin sotatila ja jäisi kotiin imemään äidin tissiä.

Tai sitten olen väärässä ja jokainen menee raivolla kohti ryssää. Itse imisin tissiä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mä väitän näin että jatkiksenkin käyttäjistä joka toinen jätkä vähintään paskoisi housuun jos suomeen julistettaisiin sotatila ja jäisi kotiin imemään äidin tissiä.

Tai sitten olen väärässä ja jokainen menee raivolla kohti ryssää.

Ennemmin niin että aremmatkin saisivat voimia ja maanpuolustustahtoa. Ei me Suomaliset olla muututtu muutamassa vuosikymmenessä.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
No oliko hän mielestäsi turhaan uhrannut terveytensä ja elämänsä?

Ei sinänsä. Mutta onneksi historiallinen tilanne oli tuolloin sellainen kuin oli; meillä oli vähän etelämpänä isompi liittolainen, joka veti Puna-armeijan päähuomion itseensä, sekä lisäksi PV:n ylipäällikkönä Mannerheim, josta Stalin onneksi edes jonkin verran diggasi.

Olisko meillä nyt liittolaisia, jos itänaapurin aggressiot tänne kohdistuisivat?
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Sotiemme veteraanit...? En tunne ketään, joka olisi psyykkisesti palasina.

Se, että juuri sinä et tunne ketään sodan vuoksi psyykkisesti vammautunutta tarkoittaa siis sitä, ettei niin tapahtunut kenellekään 1939-1945?

Ja sotako ilmiönä ei siis aiheuta mielenterveysongelmia? Kysypä vaikka Vietnamin, Afganistanin, Persianlahden tai muun konfliktin kokeneelta. Tässä valossa herää kysymys, että ovatko suomalaiset veteraanit siis muita kovempia "jätkiä" vai kenties vaiettiinko traumoista, painajaisista ja depressiosta, jotka sitten saatettiin purkaa hakkaamalla naisia ja lapsia lauantaipullon jälkeen? Tässä maassahan heikkouden ja inhimillisyyden osoitus ovat edelleenkin syntiä ja tärkeintä olla ihan vitun häjy äijä.

Vähän luettavaa:
http://www.vunet.org.cn/tiede/amerikkalaissotilaat-494.html
 

Jindebyne

Jäsen
En missään tapauksessa. Olen ylpeä suomalaisuudestani sekä kotimaastani, mutta omassa arvojärjestyksessäni mikään ei mene ihmiselämän edelle.

Voisin tottua asumaan jossain länsimaisessa maassa ja aloittaa uuden elämän siellä mielummin kun kuolla jonkun venäläisen luotiin, joka on ohjelmoitu tappamaan ilman sen kummempaa tarkoitusta, unhan toinen osapuoli haluaa vaan lisää maaplänttiä ja valtaa maailmassa.

Elän itselleni, enkä uhraa ainoaa elämääni tietentahtoen edes Suomen puolesta. Varmasti moni isänmaan patriootti noituu kaltaisistani ihmistä, mutta arvojärjestyksiä on monia.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen aina ollut ylväiden elokuvarepliikkien vietävänä ja helposti hehkuttanut omassa mielessäni kunniaa, velvollisuuden täyttämistä ja niin edelleen. Toisaalta jokin vuosi sitten olin vankasti sitä mieltä, että häipyisin maasta sodan syttyessä. Mitä sitä nyt riskeeraamaan omaa henkeään? Ja kuitenkin tämän kaiken jatkoksi tuli vannottua vuonna 2000 eräs vala, jonka varmasti moni täällä "Ei"-vastauksen valinnut on vannonut.

Tässä ketjussa ei taida olla kovin monta, joka on tositilannetta nähnyt tai kokenut. Siis tilannetta, jossa oma henkesi on uhattuna jonkun toisen ihmisen uhkaamana. Minä en ole. Ja väitän, että siltä pohjalta monikaan meistä ei voi tajuta, miten vakavasta asiasta tässä on puhutaan.

Olen kahden pienen lapsen isä ja vanhemmuus on keikauttanut elämänarvot uuteen uskoon. Mainitsemani kunniaa ja velvollisuuden täyttämistä hehkuttavat leffarepliikit ovatkin yhtäkkiä paljon todenmukaisempia. Vanhemmuuden myötä pistää itsensä täysin eri tavalla likoon ja raataa päivästä toiseen sen eteen, että pienillä ihmisillä olisi hyvä olla.

Jos kaikki tämä, jonka vuoksi raadan päivittäin ja jonka vuoksi joka päivä nousen sängystä, olisi uhattuna, mitä tekisin? Pistäisin itseni likoon ihan yhtä lailla kuin tähänkin asti ja valitsisin keinon, jolla voin parhaiten rakkaiden asioiden säilymiseen vaikuttaa.

Isänmaallisuus ei ole vain jonkin maapläntin puolustamista vaan elämäntavan ja elinmahdollisuuksien puolustamista. Kunniallisuus, velvollisuudentunto ja rehellisyys ovatkin yhtäkkiä muodostuneet niiksi arvoiksi, jotka ohjaavat tätä ihmistä eteenpäin.

"Brothers! What we do in life, echoes in eternity."

Kyllä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Mä väitän näin että jatkiksenkin käyttäjistä joka toinen jätkä vähintään paskoisi housuun jos suomeen julistettaisiin sotatila ja jäisi kotiin imemään äidin tissiä.

Tai sitten olen väärässä ja jokainen menee raivolla kohti ryssää. Itse imisin tissiä.

"Pelkää kai tässä nyt jokainen, mutta luulis sentään käden saavan liikkuu.." Elikkäs varmasti sitä pelotti miehiä, poikia, naisia unohtamatta viime sotienkin aikaan ja se äipän tissi tuli mieleen ja "housuun paskottiin", mutta kaippa sitä pelkoon tottuivat, tai siis siihen, että pelottaa ja sotatyö alkoi luonnistua suurimmalta osalta ainakin. En näe syytä miksi ihminen tässä sen kummemmin käyttäytyisi nytkään jos kriisitilanne tulisi.

edit: hieman mietityttää tuo kysymyksen asettelu, elikkäs jos äänestät, että olet valmis kuolemaan Suomen puolesta, niin tarkoittaako se sitä, että voit sen kummemmin miettimättä tapattaa itsesi, vai tarkoittaako se sitä, että hyväksyy sen mahdollisuuden, että ei välttämättä palaa rintamalta?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En haluaisi tässä ketjussa puuttua toisen viestiin, mutta tämä on kyllä aika lapsellinen ja naivi.

Ehkä, mutta mikä ihmeen tuki ja turva Eurooppa on meille ennen puolustussopimuksen allekirjoittamista? Ei yhtään mikään. Koska EU ei todistetusti turvatakuita pysty myöntämään, niin olisko vaihtoehtoja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös