Olen aina ollut vahvasti sitä mieltä, että jos Venäjä hyökkää Suomeen, niin olen ensimmäisten joukossa Suomea puolustamassa. Tässä kuitenkin muutamana viime vuotena ja varsinkin Venäjän karhun heräillessä on tullut mietittyä, että mikä se Suomi on, mitä pitäisi puolustaa? Yksi EU:n osavaltio? Itsenäisyys sanan varsinaisessa merkityksessä on menetetty jo ajat sitten, siinäkään ei ole mitään aseellista puolustettavaa. Tai ei sitä mitään menetetty ole, ihan sulassa sovussa se annettiin pois.
Tunnenko Suomea enää sen arvoiseksi, että sen puolustaminen olisi henkeni arvoista? Valitettavasti täytyy sanoa, että todennäköisesti se ei olisi sen arvoista, enkä ehkä laittaisi tikkua ristiin estääkseni Venäjää valloittamasta Suomea. Jotenkin kyllä harmittaa, että Suomi ei minusta tunnu enää olevan sen arvoinen, että sitä sietäisi puolustaa. Tai tarkemmin sanoen iso osa (joskus tuntuu että valtaosa) täällä asuvista ihmisistä ei ole sen arvoisia, joiden puolesta minä viitsisin itseni uhrata puhumattakaan että heidän takiaan muita ihmisiä tappaisin. En näe mitään syytä moiseen. Suomi sinänsä on luonnoltaan, kulttuuriltaan, jne. maana hieno paikka asua, mutta ei valtiona, sillä valitettavasti ihmiset pystyvät nykyään pilaamaan kaiken.
Jos sota nyt kuitenkin syttyisi, niin toki läheisiäni puolustaisin viimeiseen asti, mutta sillä taas ei varsinaisesti ole mitään tekemistä Suomen eikä edes sodan kanssa. Puolustaisin lähimmäisiäni myös siinä tapauksessa, että joku toinen suomalainen hyökkäisi heidän kimppuunsa kadulla.