Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 964
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
No en tiedä. Jonkun valtion puolesta kuoleminen kuulostaa ajatuksena ainakin hirveän etäiseltä. Varmaan luku kuitenkin nousee suuresti, jos kyseeseen tulee läheiset. Tavallaanhan heitä siellä sodassa kuitenkin puolustetaan. Tai ainakin luullakseni monet sotilaat omassa mielessään näin ajattelevat ja ovat ajatelleet.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En haluaisi kuolla nyky-Suomen puolesta.

Hyvin yleinen näkemys ja jos vielä hieman vedetään mutkia suoraksi, niin varsin usein näkee mielipiteitä joissa ihannoidaan sota-aikojen veteraatinen kaatumisia, mutta samalla todetaan, ettei nykyisen Suomen puolesta samaa pystyisi tekemään.
Suomi vuonna 2019 on huomattavasti parempi maa kuin Suomi vuonna 1939.

Sotimisen ja siellä kuolemisen jätän kuitenkin suosiolla niille, jotka sen osaavat parhaiten.
 

Tukaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on kuin seuraisi murrosikäisten uhoamista: Minä ainakin suksin vittuun täältä jos rytinä alkaa...". Kuulostaa myös hyvin samalta kuin 80-luvun rauhanpuolustajien retoriikka.

En ole kenellekään velkaa, mutta olen vannonut sotilasvalan. Eikä minusta valapetturia saa tekemälläkään, eli kepeästi käy tieni tuonelaan jos niin vaaditaan.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on kuin seuraisi murrosikäisten uhoamista: Minä ainakin suksin vittuun täältä jos rytinä alkaa...". Kuulostaa myös hyvin samalta kuin 80-luvun rauhanpuolustajien retoriikka.

En ole kenellekään velkaa, mutta olen vannonut sotilasvalan. Eikä minusta valapetturia saa tekemälläkään, eli kepeästi käy tieni tuonelaan jos niin vaaditaan.

Se on juuri näin ja hattuni sinulle. Kaikki täällä haluu elää ja olla rauhassa veljeskansojen kesken. Mutta jos tilanne vaatii, niin silloin on tekojen aika, ei retorotiikan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Varmasti on. Vaan saisi olla helvetin paljon parempi nykyistäkin että sen takia hengestäni luopuisin. Ja minä en henkilökohtaisesti ihannoi sodissa kaatuneita. Jokaikinen elämä meni siellä hukkaan.
Olisi mielestäsi ollut parempi jos Suomi olisi liitetty Neuvostoliittoon?
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sankarivainaja on yliarvostettu

Kerrotko meille omaisille, mikä olisi ollut vaihtoehto kuin kuolla suomen puolesta. Oletko muuten ikinä miettinyt, mikä olisi tilanne nyt, jos maatamme ei olisi puolustettu?
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
En enää nykyään. Tai riippuu. Jos "ne" ovat, niin sitten minäkin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Mitä sitten tarkoitit kommentillasi? Kun kaikki sodassa kuolleet kuolivat turhaan.

Tarkoitin ihan yksinkertaisesti sitä että sodassa kuoleminen on turhaa. Elämä(yleensä nuori sellainen) menee täysin hukkaan. Sodassa nuori mieshenkilö tapetaan toisen nuoren mieshenkilön toimesta sen vuoksi koska jotkut poliitikot niin päättävät.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tarkoitin ihan yksinkertaisesti sitä että sodassa kuoleminen on turhaa. Elämä(yleensä nuori sellainen) menee täysin hukkaan. Sodassa nuori mieshenkilö tapetaan toisen nuoren mieshenkilön toimesta sen vuoksi koska jotkut poliitikot niin päättävät.
Okei tajuan tuon kun vähän avasit. Epäilin vähän tuota, mutta hyvän internet kasvatuksen saaneena otan käyttööni vain huonoimman mahdollisen tulkinnan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerrotko meille omaisille, mikä olisi ollut vaihtoehto kuin kuolla suomen puolesta. Oletko muuten ikinä miettinyt, mikä olisi tilanne nyt, jos maatamme ei olisi puolustettu?
Ymmärrä lukemaasi. Sodassa ei ole päämäärä tulla tapetuksi vaan hoitaa homma. Mitään kantaa en ottanut valmiisiin sankarivainajiin.

Olen muuten miettinyt ja senpä takia on kasaantunut aika läjä vapaaehtoisia kertausharjoitusvuorokausia. Mitä sinä olet tehnyt?
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrä lukemaasi. Sodassa ei ole päämäärä tulla tapetuksi vaan hoitaa homma. Mitään kantaa en ottanut valmiisiin sankarivainajiin.

Olen muuten miettinyt ja senpä takia on kasaantunut aika läjä vapaaehtoisia kertausharjoitusvuorokausia. Mitä sinä olet tehnyt?

Ensinnäkin tein Sakot, eli lainasin tekstiäsi omiin tarkoituksiini sopivaksi. Sait vähän tuntumaa miten ärsyttävää se on. Toisekseen nostan hattuani sinulle noista kertauksista ja myönnän, että olet tolla sadalla/saralla aika paljon parempi mies kuin minä. Minä en ole tehnyt mitään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onkos tässä huomioitu sitä (omasta mielestäni Suomen tapauksessa varsin suurta riskiä), että tuo yllä mainittu skenaario voi tapahtua vaikka sodittaisikiin?

Edit. Oma vastaukseni otsikon kysymykseen on: ehdottomasti en.

On. Paska diili, mutta sille emme voi mitään kuka naapurissa asuu. Kavereitaan kyllä voi valita. Siksi Natoon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olisinko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

Vuosikymmenen sitten olisin ottanut ritolat, vältellyt vastuuta, koettanut paeta maasta, tai jotain muuta vastaavaa, jota pelkurimaisena toimintana pidetään. Tai jonain velliperseilynä.

Tänään, todennäköisesti edelleen pelkäisin niin maar perkeleesti kun kutsu kävisi, mutta eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin pistää tavalla tai toisella hanttiin. Rolla mukaan ja tossua toisen eteen.
 

A Siente

Jäsen
Riippuu vihollisesta ja vihasta sitä kohtaan. Jos ryssät hyökkää, niin turhaan mä henkeäni uhraan. Ei me voiteta kuitenkaan. Jos taas afrikasta tai lähi-idästä tulevat tänne sotimaan, niin sit oon valmis kuolemaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Missään tapauksessa en ole valmis kuolemaan maan, ilman, veden tahi uskonnon puolesta. Rakastamiani ihmisiä olen valmis suojelemaan vaikka henkeni kaupalla, mutta maan? En edes omista tätä maata yhtään. Tai no 102 neliötä rivitaloa ja pläntin takapihaa vaimon kanssa, mutta sekin on suurimmaksi osaksi Osuuspankin vielä toistaiseksi.

Sota jos tulisi niin eturiviin maata puolustamaan pitäisi laittaa maanomistajat. Heillähän sitä menetettävää eniten on.
 
En olisi, en sitten millään. Ensinnäkään en ole kauhean isänmaallinen ihminen ja toiseksi armeija on käymättä. Ei minusta olisi mitään hyötyä kellekään jos sota syttyisi Suomeen. En pysty ketään auttamaan siinä vaiheessa. Ei jäänyt laiskuuden takia armeija käymättä vaan onhan niitä sairauksia, joita jotkut eivät halua ymmärtää ja leimataan petturiksi ilman mitään tietoa asioista. Paniikkihäiriötä ja tärinää pukkaa. Lasketaanko ne teidän mielestä hyväksytyiksi syiksi? Lääkäriin varmaan pitäis mennä, mutta onhan siinä sekin että antaako ison miehen luonne periksi? Vai kärsitäänkö loppuun asti?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mörkö, Mörkö, Mörkö, Mörkö, heiiiiiii!!!...
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka ikäni puolesta taidan kuulua jo ns. nostoväkeen ja virastani johtuen jäisin tilanteen tullessa hoitamaan sisäistä turvallisuutta, niin silti vastaus otsikon kysymykseen on ehdoton kyllä. Omat isovanhempani olivat sodankäyneitä miehiä enkä haluaisi olla tässä asiassa heitä huonompi. Molemmat selvisivät hengissä, mutta tuurinkauppaahan se selviytyminen sodassa on. Nykyinen sodankäynti taitais kuitenkin poiketa melko paljon meidän viime sodista, mutta tarpeen vaatiessa lähtisin sinne metsäänkin ryömimään kuolemankin uhalla. Ainoa potentiaalinen uhka tulee idästä ja ainakin yrittäisin tappaa niin monta ryssää kuin vaan pystyisin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Olisin valmis. Päätöstä helpottaisi se, että en usko tämän maailman olevan ihmiselle päätarkoitus, vaan se odottaa kuoleman jälkeen taivaassa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olisin valmis. Päätöstä helpottaisi se, että en usko tämän maailman olevan ihmiselle päätarkoitus, vaan se odottaa kuoleman jälkeen taivaassa.
Se varmasti helpottaisi. Se taatusti helpottaa elämää, joutuipa tällaiseen tilanteeseen tai ei. Mulla on sellainen ongelma, että en oikein osaa luottaa siihen seuraavaan elämään. Jotenkin ajattelen, että meillä on tämä paikka täällä nyt, ja täällä on klaarattava. Yritän olla täällä kiltisti enkä tarkoituksella loukkaa enkä vahingoita ketään. En edes syö salaattia, koska kasviksen elämä on arvokasta. Ehkä mulla on sitten mahdollisuus, jos ja kun taivas on.

Olen pakana, en kuulu mihinkään kirkkoon. Ortodoksiksi minut on kuitenkin kasvatettu. Lisäksi toki luterilaisuus on tullut tutuksi, katolilaisuutta olen tutkinut, juutalaisuutta, islamia, buddhalaisuutta... Kaikissa näissä on jotain hyvää, mutta myös jotain mitä en ole valmis allekirjoittamaan. Siksi olen uskonnoltani Lonely Rider, mutta pyrin arvostamaan uskontojen pohjavirtana kulkevaa elämän ja elävän kunnioittamista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisin valmis. Päätöstä helpottaisi se, että en usko tämän maailman olevan ihmiselle päätarkoitus, vaan se odottaa kuoleman jälkeen taivaassa.


Näitä seuraavaan elämään uskovia taistelijoita nyt on viimeisen 20 vuoden aikana ollut erinäisten konfliktien keskiössä varsin huomattava määrä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös