En kommentoinut edellä sinua, lähinnä yleisesti pakinoitsin. Tämä oli kenties itsestään selvää, mutta tulipa tarkennettua.
En suinkaan ajatellutkaan, että kohdistit viestisi minuun tai kehenkään yksilönä vaan juuri yleisellä tasolla kirjoitettuna. Ajattelin kuitenkin tuoda esille toisenkin puolen eli on olemassa ihmisiä, jotka ovat valmiit elättämään itse itsensä maassa joka ottaa kriisin alla vastaan ja tarjoaa suojapaikan.
Katson, että Suomessa minulle riittää se, että teen työtä, maksan veroja ja elän kaikella tavalla kunnollista elämää, tämän päälle en ihan helpolla henkeäni enää luovuttaisi mutta tietty koskaan ei voi sanoa 100% varmuudella, että en aseeseen tarttuisi tässä maassa eläessäni, mutta aika paljon tulisi muuttua, että maata ryhtyisin puolustamaan. En edes siinä tapauksessa, että hyökkääjä tulee maasta jossa olot ovat meitä melkoisesti kehnommat keskimääräisesti ottaen, vaikka joku dosentti voikin asiasta olla toista mieltä.
Mutta jos jatketaan kuvittelua ja tilanne eskaloituisi sodaksi niin nopeasti, että en kykenisi siirtämään persettäni turvaan johonkin kolmanteen maahan niin tällaisessa tilanteessa tekisin kuitenkin jotain jotta vapaus säilyisi. En tiedä tarttuisinko aseeseen, kyse ei ole siitä, että olisin pasifisti ja kammoaisin aseita - jostain selittämättömästä asiasta kuitenkin. Vähintä mitä voisin tehdä on se, että työskentelisin terveydenhuollossa ja tekisin näin osani ihmisten auttamiseksi.
Minun on vaikea kuvailla tilannetta mutta kun en koe Suomea kotimaakseni niin aseeseen tarttuminen ja maan puolutaminen tuntuu oudolta ratkaisulta. Suomessa kuitenkin on sellaisia arvoja jotka ovat puolustamisen arvoisia - sananvapaus on tällainen ja sen puolesta, estääkseni sen horjuttamisen, olisin valmis tarttumaan aseeseen milloin tahansa jos muuta vaihtoehtoa ei enää ole olemassa.
Yksiselitteisiähän nämä asiat eivät tietenkään ole ja vaikka nyt minun on vaikea kuvitella sitä tilannetta, jossa antaisin henkeni maan puolesta niin tosiasiassa en voi täydellä varmuudella sanoa kuinka oikeassa tilanteessa toimisin. Voiko kukaan sanoa? Vasta todellisuus paljastaa sen kuinka itsekukin toimii, kun annetaan ase käteen ja on mentävä tappamaan ihmisiä, paljastuu viimeistään se kuinka itsekukin toimisi kyseisessä tilanteessa.
vlad.