Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 72 236
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos esimerkiksi Venäjä hyökkäisi Suomeen, toivoisitko että Suomea puolustettaisiin aseellisesti?
Ts. olisiko mielestäsi ihannetilanne, että kaikki suomalaiset asevelvolliset olisivat samaa mieltä kuin sinä, eli etteivät ole oikeutettuja tappamaan toista ihmistä sodan nimissä?

Ihannetilanne on se, ettei kyseistä tilannetta (sodan uhka tai jopa sota) pääsisi enää ikinä syntymään. Toivon, että se olisi myös monen muun mielestä ihannetilanne. Ihannetilanteessa lisäksi kaikki muut maailman ihmiset ajattelisivat sodasta samalla tavalla, niin sotia ei syntyisi. Valitettavasti tämä tuskin on ikinä mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kertoisitko noin lyhyesti, että mikä leikkiminen? Vai tiedätkö siitä jotain? Mutta et taatusti menetä yhtään työpaikkaa.

No lähinnä mitä nyt isoveljeltä, hänen kavereiltaan ja omilta tutuilta kuullut tuosta intistä niin kaikkien mielestä pelkkää pelleilyä oikeastaan. Sitä lähinnä tarkoitin tuolla leikkimisellä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luuletko, ettei tuo sitten ole noin 100% asevelvollisista mielestä ihannetilanne?

Noin sataprosenttia pyöristettynä ylöspäin kyllä, mutta ei tarvita kuin se 0,01% jotka ovat sodan puolella, niin sota on mahdollista saada aikaiseksi. Ja maailma muuttuu. Mistä tietää kuinka moni on tuota mieltä 10 vuoden tai 100 vuoden päästä. Ennen ensimmäistä maailmansotaa sodan vastustajat olivat jopa vähemmistössä osassa Euroopan maita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten kirjoitin toisessa viestissä, ymmärrän kyllä ettei noin voida toimia. Maailma on julma paikka, jossa isot pojat tönivät hiekkalaatikolta puolustuskyvyttömät. Ja kuten kirjoitin myös, että valintani oli itsekäs. Se ei kuitenkaan tarkoita etten ymmärtäsisi maailman menosta mitään.

Eihän silloin ole kysymys mistään maailmankatsomuksesta vaan sinun itsekkäästä valinnastassi. Sinä jeesustelet tappamisesta, mutta samalla olet valmis seisomaan isojen poikien selän takana ja hyväksymään heidän suorittamat tappot. Täytyy sanoa, että erittäin itsekäs ja raukkamainen ajatusmalli sinulla.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän silloin ole kysymys mistään maailmankatsomuksesta vaan sinun itsekkäästä valinnastassi. Sinä jeesustelet tappamisesta, mutta samalla olet valmis seisomaan isojen poikien selän takana ja hyväksymään heidän suorittamat tappot. Täytyy sanoa, että erittäin itsekäs ja raukkamainen ajatusmalli sinulla.

Ei vaan tuo on ainoastaan osa kokonaisuutta. Olen valmis toimimaan ehkäistäkseni sotaa, mutta sodassa en koe olevani oikeutettu tappamaan yhtään ketään. Kuka minulle siihen antaa oikeuden, jos minä en itse sitä hyväksy. Ja muutenkin tämä armeija/sota kysymys on vain osa maailmankatsomusta. Kokonaisuus on eri asia. Valtiot joiden nimissä soditaan ovat ihmisten keksimiä ja perustamia. Siis toinen valito koostuu samanlaisista ihmisistä kuin minä. Sota on kriisitilanne, joka puhkeaa konfliktiksi. Se, onko kriisitilanteen aikana oikeus tappaa muita. Niin minusta ei. Se, etten voi pysäyttää jokaista luotia ennen sen ampumista ja ymmärrän, että sotia sattuu, ei minusta ole raukkamaista. Mitä mieltä olet raukkamaisuuksista puheen ollen sodissa tapahtuvista ihmisoikusrikkomuksista. Esim. suomalaistenkin sodassa suorittama patojen avaus/tuhoaminen ja kylien hukuttaminen.

Edit. Ja edelleen en hyväksy sotien vuoksi tappamista, toisin kuin väität.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täysin hypoteettisena ajatuksena mitä Vellihousu tekee sota-aikana?

En tiedä eikä kiinnosta yhtään. Suomessa mikä tahansa paska perustellaan aina sodan mahdollisuudella vaikka sotaa ei ole ollut näköpiirissä vuosikymmeniin. Minä olen aina ollut kiinnostunut omasta elämästäni tässä ja nyt olemassa olevana asiana enkä minään hypoteettisena entä jos-tilanteena. Koska sivari oli mahdollista valita minä valitsin sen enkä ole ratkaisuani katunut yhtään. Siitä tässä keskustelussakin kaiketi on kyse eikä siitä mitä itse kukin tekisi sodan aikana. Silloin ei valinnan mahdollisuutta ole, tässä keskustellaan valinnoista.

Lisäksi aina voidaan miettiä jonkinlaisia pieniä normaalista poikkeavia tilanteita: eksyminen, auton hajoaminen, veneen kaatuminen... esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon. Olisipa mielenkiintoista seurata kuinka vaikkapa kolme päiväkodissa leikkinyttä tuttuasi hoitaisivat kyseisen tilanteen.

Juttujesi perusteella voisi melkein luulla että useimmille ihmisille ruuvataan aivot päähän vasta armeijassa. Minkäänlainen älyllinen toiminta ja tilanteisiin reagoiminen ei ole ilmeisesti mahdollista jos ei ole seisonut rivissä laulamassa ukkonooaa. Ehkä tämä päteekin sinuun itseesi, mutta useimpiin kyllä ei.

Se, että mies työskentelee päiväkodissa on puolestaan sitä arvokasta sosiaalityötä josta juhlapuheissa aina jauhetaan. Alle kouluikäisille kundeille on tosi kova juttu kun tarhatätien joukossa on myös yksi setä. Toinen sivarin päiväkodissa suorittaneista kavereistani on itse asiassa työllistynyt alalle pysyvästi. Pitkälle tähtäimellä tästä on enemmän hyötyä yhteiskunnalle kuin useimpien pakolla suorittamasta asepalveluksesta.
 
"Opetella tappamaan" on ehkä väsynein klisee koskien armeijaa. Miten sitä opetellaan? Tarkoitetaanko tässä ampumista? Onko Juha Hirvi Suomen parhaimpia tappajia? Kamppailua? Ewa Wahlström? Kuntoilua? Päivi Tikkanen?

Aikanaan Upinniemessä yksi aseettoman palveluksen suorittaja ei suostunut heittämään metallimötikkää narusta tehtyyn neliöön vakaumuksen perusteella. Melkoinen vakaumus. Oli tosin aseeton palveluskin tuolloin aivan perseestä. Toivottavasti ne tekee nykyään muutakin kuin tähtäilee harjanvarrella.

On erittäin hyvä asia, että varusmiespalvelukselle on vaihtoehtoja, muutenhan siellä olisi kaiken maailman hipit ja pasifistit pyörimässä jaloissa. Kunhan nyt jokainen vaan auttaisi yhteiskuntaa jotenkin, eikä kusettaisi itselleen vapaamatkustajan papereita.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Voiko ihminen, joka menee vankilaan totaalikieltäytyjänä, mielestäsi auttaa yhteiskuntaa jotenkin?

Nämä sankarit sijoitetaan yleensä avolaitokseen ja avolaitoksissa on työvelvoite, joten jossain määrin auttavat tekemällä työtä.
Tämä ei siis ole minun mielipiteeni näistä kukkahattutädeistä, vaan fakta.
 
Voiko ihminen, joka menee vankilaan totaalikieltäytyjänä, mielestäsi auttaa yhteiskuntaa jotenkin?

Onhan se nyt näistä tarjollaolevista vaihtoehdoista yhteiskunnankin kannalta selvästi huonoin. Omasta mielestäni se on myös surkein valinta yksilön kannalta. Käyhän ne vangitkin tosin yleensä jotain puuhastelua tekemässä lusimisen ohella.

Totaalikieltäytyminenhän tarkoittaa, ettei suostu toimimaan säädetyn lain mukaan, jolloin siitä määrätään lakiin kirjattu rangaistus, kuten muistakin rikoksista.
 
Onhan se nyt näistä tarjollaolevista vaihtoehdoista yhteiskunnankin kannalta selvästi huonoin. Omasta mielestäni se on myös surkein valinta yksilön kannalta. Käyhän ne vangitkin tosin yleensä jotain puuhastelua tekemässä lusimisen ohella.

Tosiaan omassa tuttavapiirissäni on vain yksi totaalikieltäytyjä, ja tämä kaveri maksaa tuloveroja luultavasti ainakin viisi kertaa enemmän kuin minä keskituloisena suomalaisena. Näkisin kyllä, että yhteiskunnan kannalta hän on huomattavasti hyödyllisempi jamppa kuin minä tai työkaverini, vaikka me sen 6-12 kuukautta olemme metsässä ja kasarmilla pyssyleikkejä harjoittaneetkin. Ja termiä "kukkahattutäti" en ihan heti tuosta jampasta olisi käyttämässä, ei tarvitse juttujen rasvaisuudessa kovin monen rinnalla hävetä.
 
Tosiaan omassa tuttavapiirissäni on vain yksi totaalikieltäytyjä, ja tämä kaveri maksaa tuloveroja luultavasti ainakin viisi kertaa enemmän kuin minä keskituloisena suomalaisena. Näkisin kyllä, että yhteiskunnan kannalta hän on huomattavasti hyödyllisempi jamppa kuin minä tai työkaverini, vaikka me sen 6-12 kuukautta olemme metsässä pyssyleikkejä harjoittaneetkin.

Eihän näillä ole mitään tekemistä keskenään. Vaikka olisit supervarusmies ja kova panemaan, ei se välttämättä korreloi ansiotuloverotuksen kanssa, tietenkään.

Ja jos tulisi tilanne, jossa varusmiespalveluksessa opittuja taitoja tarvittaisiin ei taas auttaisi vaikka kaikilla suomalaisilla olisi paksu lompakko.
 
Viimeksi muokattu:

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Käyhän ne vangitkin tosin yleensä jotain puuhastelua tekemässä lusimisen ohella.
Aika useissa tapauksissa totaalikieltäytyjillä on tapana käydä puuhastelemassa esimerkiksi korkeakoulututkintoon tähtäävää opiskelua.
 
No jos tämä totaalikieltäytyminen toi hänelle lopulta isomman tilipussin kuin varusmies- tai siviilipalvelus olisi tuonut, niin hieno homma! Silloin varmaan kannatti lusia.

Käsittääkseni tuon vankilatuomion kesto on vain sen puoli vuotta, ja kaveri taisi saada vielä armahduksen ennen kuin sekään ehti tulla täyteen. Joten ainakin sivariin verrattuna tuossa tuli ajallisesti melkoisesti voittoa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Käsittääkseni tuon vankilatuomion kesto on vain sen puoli vuotta, ja kaveri taisi saada vielä armahduksen ennen kuin sekään ehti tulla täyteen. Joten ainakin sivariin verrattuna tuossa tuli ajallisesti melkoisesti voittoa.

Nyt sitten vaan kaikki isänmaan toivot kieltäytymään ja kouluttamaan itseä hyväpalkkaisiin hommin. Voi ottaa sitten menon Karibialle kun alkaa rytinä.

Vakavasti ottaen on kyllä itsekäs näkökulma suhtautumisesta lakeihin ja yhteiskuntaan.
 
Vakavasti ottaen on kyllä itsekäs näkökulma suhtautumisesta lakeihin ja yhteiskuntaan.

Ihminen noin yleisesti ottaen mun nähdäkseni toimii itsekkäistä motiiveista aina, niin sivari, inttiin menijä kuin totaalikin. Aika itsekkäänä kai voi pitää sitäkin, jos mies tienaa niin vähän, että jää maksamiensa verojen ja yhteiskunnan palveluiden käytön erotusta laskiessa nettosaajan asemaan.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onhan se totta, että armeija on melkoinen ui tai uppoa -tilanne (ja miksi ei siviilipalveluskin), mutta lienenköhän liian karu, kun ajattelen, että näitä tilanteita on elämässä pakostakin ja että suurelta osin on tervettä, että näin on. Vaikka miten haluaisimme, emme todennäköisesti koskaan pysty tekemään elämästä täydellisen pehmeää ja haasteetonta, eikä varmasti pitäisikään tehdä. Tällä en tarkoita sitä, että ihannoisin armeijaa "miesten kouluna", mutta näkisin että on oltava sellaisiakin esteitä elämässä, joista kaikki eivät selviä. Voi olla, että se maitojuna itsessään on se "miehen koulu": jossain vaiheessa joka tapauksessa tässä maailmassa olisi saavutettava tietty varmuus ja luottamus itsensä suhteen, eikä spesifillä reitillä ole niin väliä.

Samoilla linjoilla kanssasi, jo vanhemmat tekevät siinä suuren virheen, jos he kasvattavat lapsensa siten ettei hän koskaan (tai juuri koskaan) joudu kohtaamaan hankalia ja monimutkaisia tilanteita ja kokemuksia elämässään - curlingvanhemmuus.

Minusta on hyvä, että lapsesta saakka joudutaan ainakin ajoittain liikkumaan "epämiellyttävyysalueella", olipa se sitten millainen tahansa. Se opettaa ja kasvattaa itsekutakin. Toisaalta on sitten hyvä, että lapsia ja nuoria tuetaan ja kannustetaan heidän mennessään "epämiellyttävyysalueelle" saadakseen kokemuksia.

Onko sitten elämässä oltava esteitä joista kaikki eivät selviä (tai halua selvitä)? Kyllä minustakin on hyvä, että on olemassa alueita jotka ovat joillekuille haasteellisia ja kenties ylivoimaisia, mutta se ei tarkoita, että tällainen ihminen on automaattisesti muita huonompi - me emme vain kaikki ole samanlaisia.


vlad.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ihminen noin yleisesti ottaen mun nähdäkseni toimii itsekkäistä motiiveista aina, niin sivari, inttiin menijä kuin totaalikin.

Jeps, ja totaalista täytyy sanoa että sen valitsevat henkilöt kyllä useimmiten tietävät aika tarkkaan mitä tekevät. Sivarin voi vielä valita "kun en muutakaan keksinyt"-pohjaisesti, mutta totaaliin menijöillä on useimmiten jo totista vakaumusta takanaan. Ei ole helppo ratkaisu, esimerkiksi itse en olisi pystynyt moista tekemään.

Enkä tällä nyt tarkoita että ihailisin totaalikieltäytyjiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa vain tämä siviliipalvelusjuttukin naurattaa kun aina intin käynyt tulee nauramaan johonkin palstalle tai välillä normaalissä elämässäkin törmää näihin, "mummojen vaippoja vaihtamassa yhyyhyyhyyy" kommenteihin. Ihan kuin sivari olisi tätä ja olisi yhteiskunnon syöpä. Eiköhän jos sota syty sodassa tarvita myös muita kuin rynkän kanssa juoksevia ihmisiä Suomen metsässä. Onko tuo nyt enää edes niin nykypäivää.. Puhumattakaan näin rauhan aikana paljonko sivari tuo säästöjä verrattuna armaijassa käyneeseen. Lisäksi vaikka itse nyt lopulta lähdin armeijassa niin jos sota olisi syttymässä ei se tarkoita etteikö voisi sodan aikana olla hyödyllinen tai pystyisi puolustamaan isänmaata ja perheitä. Jos aseen käteen saa kyllä sillä itseä ja muita puolustetaan ja mikä estää sodan uhkan ollessa todellinen etteikö vaikka sivaritkin voisi kouluttaa sotimaan. Mutta kuitenkin sodassakin tarvitaan moneen tehtävään ihmisiä. Sehän vasta heikkoutta olisikin jos sielä sotimassa olisi kaikenmaailman nörtit, hipit ym.. ( ei yleisestetä ketään, mutta armeija ja sotiminen ei ole kaikkien juttu) jotka ei pääsisi edes löntystään tietokoneelta jääkaapille.

Mutta haluan vielä tuohon varsinkin parin sivun takaisiin juttuihin sosiaalisista taidoista palata. Meinataan siis että jos nyt olen tosiaan sivarissa, kävin kuukauden lapinjärvellä koulutusta ja nyt olen hommissa palvelukodissa. Sielä on 30 erilaista asukasta. Juoppoja ja kaikenmaailman mielenvikaisia ym.. Tuolla kun pelailee, jutustelee ja on kuskina noille 30 ihmisille meinaat etteikö se antaisi elämälle mitään sosiaalisia taitoja. Lisäksi henkilökuntaa on varmaan kaikkinensa joku 10 ihmistä. Myös asukkaat vaihtuu välillä eli yli 40 eri asukasta on törmännyt ja välillä erittäin hankaliakin asiakkaita on. Kuskin hommissa varsinkin joutuu usein tekemään hirveästi kompromissejä sillä osa asukkaista on oikeasti erittäin vaikeita ja joutuu oikeasti paiskimaan hommia että kaikki pysyy tyytyväisinä ja pystyy hommansa tekemään.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Minut on vapautettu palveluksesta selkäni vuoksi. Kenties olisin palvelun voinut suorittaa alta pois, jos olisivat ottaneet, mutta eipä jäänyt harmittamaan, ettei kelvannut. Ei ole urakehitystä ainakaan hidastanut tuo suorittamattomuus, varsinkin kun noista sinällään vakavista selkävaivoistakin selviää lääkityksen avulla suhteellisen hyvin.

Henkilökohtaisesti kyllä ihmettelen, miten huonon kotikasvatuksen on saanut, jos armeijaiässä vielä joutuu opettelemaan sosiaalisia taitoja tai erilaisten ihmisten kanssa toimimista. Missä muuten naiset tätä opettelee? Entä valtaosa muusta maapallon väestöstä?

Pienenä kuriositeettina voinee mainita myös sen, että oikeastaan jokainen tuntemani sivari on menestynyt varsin mallikkaasti siviilielämässään. On hyvät duunipaikat, isotissiset vaimot ja kaikki kohdillaan. Kertooko tämä jotain siviilipalveluksesta vai olisiko menestyminen elämssä kuitenkin kiinni siitä yksilöstä itsestään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös