Pointtihan tässä oli alun perin se, että aika moni sivarin valitseva saattaa vierastaa armeijan komentotyyliä ja niitä esimies/alainen suhteita joita siellä on. Esimerkiksi itse pidän noita touhuja täysin epänormaaleina, en ymmärrä miten aikuiset ihmiset viitsivät.
- - - henkilöt joilla ei ole rauhan aikana halua osallistua sotilaskoulutukseen ja jotka saattavat (hui kauhea paikka!) kokea siviilipalvelusmiehen koulutusjakson mielekkääksi toiminnaksi osin siksi että siellä ei huudeta ja äkseerata armeijan tyyliin.
Niinpä! Rauhan aikana!
Yleisen asevelvollisuuden/Suomen Puolustusvoimien tarkoituksena on opettaa nuoret miehet (nykyisin myös naiset) kestämään huutoa ja äkseerausta sekä toimimaan ryhmän osana. Sota-ajan joukkoja ohjataan kuitenkin komentamalla. Siinähän sitä sitten onkin kaikenmaailman vellihousuilla ihan oikeasti ne vellit housuissa, kun joku esimies/pomo kertoo vähän voimakkaammalla äänenpainolla mitä seuraavaksi tulee tehdä.
Täysin hypoteettisena ajatuksena mitä Vellihousu tekee sota-aikana? Kuoriutuuko sinusta sormia napsauttamalla se armoton taistelija, jolla ei vellit valahda housuun, kun joku vähän korottaa ääntään? Vai menetkö tippa silmäkulmassa kertomaan tarinaasi, että
rauhan aikana vakaumuksellisista syistäsi johtuen olet tottunut vain vaihtamaan vaippoja ja pyyhkimään pyllyjä? Pidit sitä mielekkäänpänä toimintana
rauhan aikana kuin armeijan epänormaaleja touhuja.
Mitä taas leikkimiseen tulee, niin pari tuttuani on suorittanut sivarin konkreettisesti leikkimällä työskennellessään päiväkodissa. Voin kuvitella kuinka arvotonta tuokin on jonkun Mr.Foxin silmissä, ei mitään sosiaalisten taitojen oppimista, pelkkää saastaista yksilöllisyyttä.
Ei tarvitse ajatella edes mitään sota-aikoja. Jopa urbaaniolosuhteissa vieraassa kaupungissa armeijasta saaduista suunnistamis- ja oman sijainnin hahmottamistaidoista on hyötyä - toisin sanoen orientaatiosta. Lisäksi aina voidaan miettiä jonkinlaisia pieniä normaalista poikkeavia tilanteita: eksyminen, auton hajoaminen, veneen kaatuminen... esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon. Olisipa mielenkiintoista seurata kuinka vaikkapa kolme päiväkodissa leikkinyttä tuttuasi hoitaisivat kyseisen tilanteen.
Yksi osaa pyyhkiä pyllyjä, toinen osaa vaihtaa vaippoja ja kolmas osaa kertoa lapsille satuja - ja jokainen vielä toimii yksilönä. Jokainen armeijan käynyt yksilö osaa toimia kyseisissä tilanteissa ryhmän osana. Jokainen heistä on nähnyt paljon selviytymisestä. Jokainen heistä osaa (tai ainakin pitäisi osata) käyttää puukkoa ja kirvestä, tehdä nuotion, rakentaa laavun... Siinä voi hyvin äkkiä tulla sivareilla äitiä ikävä, kun pitäisi kuivattaa läpimärät vaatteet, lämmitellä, selvittää sijainti tai yöpyä luonnossa yön yli.
Eihän kaikista armeijan käyneistäkään tule automaattisesti mitään selviytymis-experttejä. Keskimäärin kuitenkin väittäisin, että armeijan käyneillä yksilöillä on paremmat mahdollisuudet selvitä poikkeusolosuhteissa. Vähäisinpänä taitona en pidä sitä, että armeijan käyneistä yksilöistä yksi pystyy ottamaan sen "ryhmänjohtajan" paikan ja muut pystyvät kuuntelemaan sekä toteuttamaan annettuja käskyjä. Kysymys kuuluukin: pystyvätkö sosiaalialalla (esim. hoitotyössä) siviilipalveluksen käyneet yksilöt samaan?
Edelleen siis väitän, että armeijan käyneillä yksilöillä on - erityisesti poikkeusolosuhteissa - paremmat sosiaaliset taidot toimia ryhmän osana sekä antaa tai ottaa vastaan käskyjä kuin siviilipalveluksen suorittaneilla. Tästähän tässä nyt on koko ajan ollut kyse: kasvattaako armeija vai siviilipalvelus paremmin yksilön "sosiaalisia taitoja". Kuten jo aiemmin olen maininnut, mielestäni "sosiaaliset taidot" = "kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa olosuhteissa" = "toimia ryhmän osana".
Siltähän se näyttää joo:
Itse näkisin että on helpompiakin tapoja oppia jotakin kieltä kuin kielipuolena pyöriminen armeijassa, mutta kukin tietysti tavallaan.
Silloin 17-vuotiaana kuvittelin, että Suomen Puolustusvoimilla ei ole minulle mitään muuta annettavaa kuin toinen kotimainen. Se oli siis täysin oma valintani enkä ole katunut sitä päivääkään. Toisellakin tavalla olisin tuon tietysti voinut oppia. Olisiko minulla kuitenkaan ollut motivaatiota tai aikaa oppia käytännön ruotsia samassa ajassa, jossa sen nyt opin?
Kuten sanottua; näin vanhemmiten olen oppinut näkemään mitä muuta Suomen Puolustusvoimat noiden yhdentoista kuukauden aikana minulle antoi. Tärkeimpänä asiana pidän tietysti kykyäni tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa; sellaistenkin, joiden kanssa minulla ei välttämättä ole edes yhteistä kieltä. Kysymys kuuluukin: pystyisitkö sinä siviilipalvelusmiehenä samaan? Koska olet viimeksi edes joutunut tilanteeseen, jossa kommunikointi toisen henkilön kanssa on ollut lähes mahdotonta yhteisen kielen puuttuessa?
Tein oman valintani silloin 17-vuotiaana. Totta kai minulla oli kaikki mahdollisuudet valita tuolloin toisin ja hakea vaikkapa siviilipalvelukseen. Olisiko niistä taidoista kuitenkaan yhtään mitään hyötyä, jos nykyisin matkustaisin kerran vuodessa tuota omaa postilaatikkoani pidemmälle ja jotain tavallisuudesta poikkeavaa sattuisi? Onhan se hienoa osata toimia ryhmän osana siellä lämpimän laitoksen käytävillä 1.200 muun samanhenkisen kanssa. Niitä juttuja on sitten mukava muistella sillä vuosittaisella viikon mittaisella Kreikan etelänlomalla, kun illan hämärtyessä se vuokra-auto rysähtää johonkin pikku vuoristotien ojaan kännykän kuuluvuusalueen ulkopuolella ja lähimpään maalaiskyläänkin on matkaa parikymmentä kilometriä.
Omista kokemuksista huolimatta kannattaisi vähän miettiä ennen kuin lähdet heittelemään mitään päiväkoti-vertauksia liittyen sivarikoulutukseen. Siitäkin on moni saanut paljon irti kuten tästäkin ketjusta näkyy ja varsinaisen sivarinhan moni suorittaa nimenomaan sosiaalialalla, hoito ym. työssä. Tältä pohjalta tuntuu absurdilta miten jaksatkin inttää armeijan ylivoimaisuutta suhteessa sivariin ja tätä siis nimenomaan sosiaalisessa mielessä.
Edelleen... Suomen Puolustusvoimat kouluttaa nuoria miehiä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ryhmän osana poikkeuksellisissa olosuhteissa - nälässä, kylmyydessä, väsymyksessä. Tämä, jos mikä, on sosiaalinen taito, jota ei siviilipalvelukeskuksessa tai sitä seuraavassa työjaksossa opita! Piste, punkt o. slut!
Pitäköön tunkkinsa jokainen joka haluaa armeijaan mennä, ei siinä mitään, mutta osa noista sivaria koskevista kommenteista on jo sen sortin tuubaa ettei uskoisi täysijärkisen kirjoittamiksi.
Ei! Minä en koskaan halunnut mennä armeijaan. Menin sinne, koska koin sen lakisääteiseksi kansalaisvelvollisuudekseni. Halusin myös saada tuolta ajalta jotain. Niin tekevät useat muutkin: toiset haluavat yhdistelmäajokortin, jotkut voimankäyttökoulutuksen, jotkut panostajan paperit... Minä halusin toisen kotimaisen kielen käytännön harjoitusta. Sen myös sain!
Tämän lisäksi sain myös jotain, jota en osannut arvostaa heti reserviin päästyäni. Sain helvetin arvokkaan sosiaalisen taidon tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Tämä toimii jopa silloin, kun meillä ei ole käytössämme yhteistä kieltä. Edelleen väitän, että siviilipalveluksessa en tuota samaa sosiaalista taitoani olisi pystynyt saamaan.
EDIT: typo, typo, typo...