Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 72 101
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kyllä se intti muokkaa kermaperseistä miehiä!

Se, että sinä tarvit inttiä tuohon muokkautumiseen ei tarkoita, että kaikki suomalaiset miehet sitä tarvisivat.

Edelleenkin odottelen, että joku kertoo, missä naiset ja valtaosa muusta maapallon väestöstä oppii nämä tärkeät taidot, jotka ainoastaan suomalaiset asevelvolliset saavat varusmieskoulutuksessa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kyllä se intti muokkaa kermaperseistä miehiä!

Voitko tarkentaa miten tuo tapahtuu? Itse yritin tuollaista kehitystä aikanaan havainnoida mutten havainnut sitä sen enempää itsestäni kuin muistakaan.

Mitä sellaista siihen miehuuteen liittyy, mikä on näkyvissä armeijan käytyään muttei sitä ennen?

Armeijassa oli kyllä paljon ihan OK juttuja ja kannatan periaatteessa nykyistä systeemiä, mutta tuota "pojista miehiksi" argumenttia en ole oikein koskaan ostanut. Mielestäni suuri osa tyypeistä pikemminkin ajoittain taantui aika lapselliselle tasolle intissä.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kyllä se intti muokkaa kermaperseistä miehiä!

Itse en kyllä huomannut minkäänlaista muutosta itsessäni tai muissa sen 9 kuukauden aikana kun armeijassa vietin. Kusipäät oli kusipäitä senkin jälkeen, jantterit janttereita, ja särmät särmiä.

Minä en usko, että joidenkin kuukausien kärvistely intissä muuttaa juuri ketään. Jos on ollut kermaperse armeijaan mennessään niin pystyy palaamaan kermaperseilyyn varmasti vaivattomasti intin jälkeen. Intissä sitä ehkä joutuu vähän vähentämään, mutta vain hiukkasen. Joidenkin luonne voi tietysti karaistua tai muuten muuttua, mutta sanoisin, että se enemmän harvinaista kuin pääsääntö. Enkä minä näe, että siellä mies oppisi yhtään itsenäisemmäksi. Kaikkihan siellä opetetaan ja neuvotaan kädestä pitäen ja harjoitellaan niin usein, että onnistuu. Kyllä siellä aika nollat taulussa voi haahuilla ja silti selvitä puhtain paperein.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen käynyt. Reissusta jäi ikäviä jälkivaikutuksia. Ei meinannut millään oppia jonottamaan kaupassa ruotsalaistuntumalla, kun väkisin meinasi mennä 5 m välein polvelle.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olen käynyt. Reissusta jäi ikäviä jälkivaikutuksia. Ei meinannut millään oppia jonottamaan kaupassa ruotsalaistuntumalla, kun väkisin meinasi mennä 5 m välein polvelle.
Mites tuon ilmasuojan kanssa? Pistitkö kaupan korin päähäsi vai pyritkö ostokärryjen alle? Markettien pitkissä ja hitaissa jonoissa altistuu helposti ilmahyökkäysvaaralle!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mites tuon ilmasuojan kanssa? Pistitkö kaupan korin päähäsi vai pyritkö ostokärryjen alle? Markettien pitkissä ja hitaissa jonoissa altistuu helposti ilmahyökkäysvaaralle!
Onneksi ei ole vielä viheltänyt.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asepalvelus suoritettu hieman vanhemmalla iällä IlmavVK:ssa Tikkakoskella II/2002 . Pääsin pois hyvällä käytöksellä 6 kuukaudessa. Mukava paikka.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Saapumiserä 1/1989, Parolan PsPr, Panssaripataljoona, 1. Panssarivaunukomppania, Taisteluvaunu (ehta venäläinen T-72 M1) ja kaikki 11kk... Näin jälkikäteen ajateltuna hienoa aikaa ja iso ryhmä huippujätkiä, toki silloin välillä vähän poikaa ahisti.

Ja tuolloin ylpeydenaiheena ollutta mustaa barettia ei saaneet pitää muut kuin meikäläiset (taisteluvaunu)! Nyt taitaa olla likimain kaikkien lomalätsänä?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Saapumiserä 1/1989, Parolan PsPr, Panssaripataljoona, 1. Panssarivaunukomppania, Taisteluvaunu (ehta venäläinen T-72 M1) ja kaikki 11kk... Näin jälkikäteen ajateltuna hienoa aikaa ja iso ryhmä huippujätkiä, toki silloin välillä vähän poikaa ahisti.

Ja tuolloin ylpeydenaiheena ollutta mustaa barettia ei saaneet pitää muut kuin meikäläiset (taisteluvaunu)! Nyt taitaa olla likimain kaikkien lomalätsänä?

Miten muistelen, että mustaa barettia pitivät myös panssari-ilmatorjuntapatterin miehet? Taisteluvaunumiehet kyllä leuhottivat asiasta enemmän, mutta sama komppania joka tapauksessa kyseessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja tuolloin ylpeydenaiheena ollutta mustaa barettia ei saaneet pitää muut kuin meikäläiset (taisteluvaunu)! Nyt taitaa olla likimain kaikkien lomalätsänä?
Jaa? Mulla oli musta baretti -84, PSTK.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
II/94 Sodankylässä velvollisuus suoritettiin. Tuon jälkeen useampaan otteeseen pyydetty kertailemaan, vaan kahdesti olen päässyt kertaamaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Korjaan, Panssaripataljoonan miehillä oli Musta Baretti...
Sen verran leuhotan, että ko. päähine tuli juuri minun palvelusaikanani käyttöön. Samoin Pasit. Jollen kamalasti erehdy, meillä taisi olla ihan eka Pasi käytössämme. Pl. varmaan tehtaan proto-mallit.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Sivari suoritettu 2002-2003 pois kuleksimasta. Armeijaan piti mennä ensin, mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin ja menin sivariin. Erinomainen päätös. Työjakso tuli suoritettua mukavassa paikassa valtiolla, jonne jäinkin "oikeisiin" töihin sivarin jälkeen seitsemäksi vuodeksi.

Sivarin perusjakso Lapinjärvellä oli kokemus sekin. Legioonalaiset antavat sivarille stereotypian, josta ei tulla ikinä varmaan pääsemään eroon. Omassa kämpässäni oli lisäkseni yksi lääkäriopiskelija, joka valitsi sivarin sillä perusteella, että pääsi työjaksolle johonkin labraan, joka liittyi kiinteästi opintoihin. Ei kuulemma paljon tarvinnut inttiin menoa miettiä. Lisäksi atk-guru/nörtti ja yksi tuleva humanisti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Käskyjen noudattamista huomattavasti tärkeämpänä taitona pitäisin sitä, että pystyy kyseenalaistamaan käskyjä, ja parhaaksi katsoessaan jättämään niitä noudattamatta.

Tärkeä taito sekin, siis arkielämässä. Tosin siinä vaiheessa, kun kyseenalaistamisesta ja noudattamatta jättämisestä tulee itseisarvo, niin ollaan vajottu heikompaan tilanteeseen kuin silloin, jos ei kyseenalaistettaisi ollenkaan. Se käskyjen lähes refleksinomainen noudattaminen on aika tärkeä taito nimenomaan taistelutilanteessa. Minua ainakin kiinnostaisi silloin selvitä hengissä, ja ne mahdollisuudet vähenisivät huomattavasti, jos jäisin joka käskyn jälkeen pohtimaan, että kannattaisiko sittenkään totella, vai pitäisikö vaikka tehdä päinvastoin.

Pohdiskelinpa tuossa akateemista keskustelua jonottamisesta lukiessani, että opinko armeijassa jotain ihan oikeasti hyödyllistä. Ja opinhan minä. Kun jonnekin ollaan lähdössä, niin pakkaaminen sujuu nopeasti ja tehokkaasti. Siinä on sitten aikaa istua ja odottaa, että vaimo saa oman osuutensa tehtyä. Odottaminen tuli sekin armeijassa tutuksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoista olisi lisäksi tietää, että miten selität itsellesi sen, että kuitenkin ilmeisesti tosipaikan tullen kuulut jollain tavalla armeijaan(?). Eli olet osa organisaatiota ja pyrit parhaasi mukaan tukemaan muita ihmisiä tappamaan vihollisia. Mietin vain, että eikö lopulta ole aika sama, vedätkö itse liipasimesta, vai autatko kaveria tekemään sen?
Ei se aivan sama ole. Ymmärrän kyllä, että kuuluisin organisaatiion, joka harjoittaa tappamista ja periaatteessa olisin tuon kollektiivin syyllinen jäsen. Mun on kuitenkin vaikea vetää yhtäsuuruusmerkkejä aseettoman autokuskin, lääkintämiehen tai kirjurin ja normisotilaan käytännön toiminnan välille. Toki aina voidaan saivarrella, että lääkintämiehen pelastama sotilas tappaa vihollisia, jolloin lämäri olisi osallisena siinä. Enpä jaksa tuota.

Nuorempana valintani perustui vahvasti vakaumukseen ja oli automaatio. En sen kummemmin ajatellut edes muita vaihtoehtoja. Hiukan aikuistuttuani ja itsenäisen ajattelun kehityttyä olin periaatteessa aseellisen kannalla, mutta nyttemmin kun olen oppinut tuntemaan enemmän itseäni, en ehkä kuitenkaan haluaisi altistaa päänuppiani tilanteelle, jossa joutuisin ottamaan jonkun toisen hengen suoraan ja välittömästi kontolleni. Kun aseeton vaihtoehto on olemassa Suomessa niin ehdottomasti sen käytän.

Aseellinen palvelushan olisi toki ollut mielenkiintoisempi armeija-aikana. Olen ollut aina kiinnostunut armeijasta ja jossain määrin aseistakin, joten ei päätös aivan kivuton aikanaan ollut. Lisäksi olen ollut kaikessa lapsellisuudessani kuitenkin varsin särmä tyyppi jo nuoresta saakka, joten käytännössä luovuin myös mahdollisuudesta johtajakoulutukseen aseettomuuteni myötä. Mutta ajattelen asian niin, että tällainen kysymys täytyy ratkaista kuitenkin siltä pohjalta, että joskus tuo oma ratkaisu saatetaan jopa punnita. Toivottavasti ei kuitenkaan.

Lyhyesti - hyväksyn maanpuolustustoiminnan, ja koska Suomessa maanpuolustusvelvollisuutensa pystyy hoitamaan myös aseettomana, on valintani ehdottomasti se.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos käsky kuuluu: "Muodostetaan tästä yksi suora jono tuohon suuntaan.", niin kerrotko mulle, miksi kenenkään pitäisi kyseenalaistaa kyseistä käskyä ja/tai jättää noudattamatta?
On ehdottoman tärkeää noudattaa välittömästi ja kyseenalaistamatta jononmuodostuskäskyä tilanteesta, ajankohdasta ja paikasta riippumatta. Itsekin ajattelin huomenna käydä käskyttämässä ABC:n aulassa lomalaisia. Tai jos aurinko paistaa, menen rannalle huutamaan. Kyllä sieltä aina n. puolet osaa homman. Sivarit ja akat vain kyseenalaistaa ja ihmettelee.
 
On ehdottoman tärkeää noudattaa välittömästi ja kyseenalaistamatta jononmuodostuskäskyä tilanteesta, ajankohdasta ja paikasta riippumatta. Itsekin ajattelin huomenna käydä käskyttämässä ABC:n aulassa lomalaisia. Tai jos aurinko paistaa, menen rannalle huutamaan. Kyllä sieltä aina n. puolet osaa homman. Sivarit ja akat vain kyseenalaistaa ja ihmettelee.

Tuo suorastaan yltiöoptimistinen arvio "noin puolet" paljastaa, ettei sinulla ole läheskään riittävästi kokemusta asiasta. Kyllä sieltä armeijan käyneistäkin löytyy kaiken maailman B- ja tykkimiestä ja muuten vaan auktoriteettiongelmaista hampuusia, joilta ei jonon muodostaminen luonnistu.

Kannattaa muuten Sampio sitten jonomuotoon käskyttämistä esim. uimarannoilla ja huoltoasemilla harrastaessa varoa valkotakkisia setiä. Niillä on kummallinen tarve ehdotella muuttoa pyöreään pehmustettuun huoneeseen, vaikka harrastuksen tarkoitus on vain osoittaa intin käyneiden ylivertaisuus muotoon järjestäytymisessä.
 
Viimeksi muokattu:

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Se, että sinä tarvit inttiä tuohon muokkautumiseen ei tarkoita, että kaikki suomalaiset miehet sitä tarvisivat.

Edelleenkin odottelen, että joku kertoo, missä naiset ja valtaosa muusta maapallon väestöstä oppii nämä tärkeät taidot, jotka ainoastaan suomalaiset asevelvolliset saavat varusmieskoulutuksessa.

Olet varmaan sitten sivari, ok. Kyllä intissä ainakin peruskunto parani (Cooperin testi 2600->3000), oppi liikkumaan pilkkopimäessä metsässä, oppi myös viihtymään siellä metsässä sen 2 vkoa putkeen, oppi ampumaan monilla eri aseilla ja sisuuntui entisestään kun aina oli väsy, liian kuuma tai liian kylmä.

Ja mikä tärkeintä niin intissä sai paljon uusia kavereita ja joidenkin kanssa olen vielä nyt 10v päästäkin kavereita!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Olet varmaan sitten sivari, ok. Kyllä intissä ainakin peruskunto parani (Cooperin testi 2600->3000), oppi liikkumaan pilkkopimäessä metsässä, oppi myös viihtymään siellä metsässä sen 2 vkoa putkeen, oppi ampumaan monilla eri aseilla ja sisuuntui entisestään kun aina oli väsy, liian kuuma tai liian kylmä.

Ja mikä tärkeintä niin intissä sai paljon uusia kavereita ja joidenkin kanssa olen vielä nyt 10v päästäkin kavereita!

Minä opin ennen inttiä ottamaan taskulampun mukaan pimeään metsään. lisäksi urheilemaankin aloin jo ala-asteikäisenä ihan ohjatussa toiminnassa ja kuntoa se kyllä kasvatti.

Vielä en ole keksinyt miksi helvetissä pitäisi olla metsässä kaksi viikkoa putkeen. Ketään ei ole tarvinnut ampua, onneksi, mutta olen kyllä ihan metsästyshommissa oppinut aseita käsittelemään.

Mutta olet kyllä oppinut hankkimaan uskomattoman sisun. Propsit siitä
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Olet varmaan sitten sivari, ok. Kyllä intissä ainakin peruskunto parani (Cooperin testi 2600->3000), oppi liikkumaan pilkkopimäessä metsässä, oppi myös viihtymään siellä metsässä sen 2 vkoa putkeen, oppi ampumaan monilla eri aseilla ja sisuuntui entisestään kun aina oli väsy, liian kuuma tai liian kylmä.

Ja mikä tärkeintä niin intissä sai paljon uusia kavereita ja joidenkin kanssa olen vielä nyt 10v päästäkin kavereita!

Näkee, että ihmisillä on hieman eri kokemuksia kyseisestä laitoksesta. Itselläni kunto heikkeni armeijassa. Cooperin testi 2900 --> 2500, vaikkakin tuossa intin lopussa suoritetussa huonommassa cooperissa motivaatio juosta kieli vyön alla oli heikko. Yritin kuitenkin kohtuullisesti. Kavereita sieltä ei kyllä tullut. Ihan hyvissä väleissä olin intin aikaan joidenkin kanssa, mutta yhteyttä ei olla pidetty eikä ole ollut kiinnostustakaan. Ei juuri muuta yhteistä heidän kanssaan kuin intti. Itse en ole koskaan ollut suuri pierujuttujen ystävä.

Metsässä en oppinut siellä viihtymään, tosin meidän ei koskaan tarvinnut siellä 7 päivää enempää ollakaan. Luonnossa kulkemisesta olen oppinut pitämään nyt vanhemmalla iällä, siis 30 ikävuoden jälkeen.

Minä enemmänkin vittuunnuin kuin sisuunnuin. Johtuen heikosta motivaatiosta. En nähnyt tarvetta sisuuntua koska missään vaiheessa ei oikein tuntunut, että onko siinä jotain järkeä vai ei. Mukavaa tosin oli ammuskella eri aseilla. Erityisesti pistoolilla ja haulikolla. Ja köysilaskeutumiskoulutuskin oli hauskaa. Siinäpä se sitten. Minun motivaatiotani tosin heikensi se, että opiskelupaikka oli taskussa ja mieluummin olisin ollut aloittelemassa niitä hommia kuin kärvistellyt siellä leikkimässä erilaisia leikkejä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä opin ennen inttiä ottamaan taskulampun mukaan pimeään metsään. lisäksi urheilemaankin aloin jo ala-asteikäisenä ihan ohjatussa toiminnassa ja kuntoa se kyllä kasvatti.

Vielä en ole keksinyt miksi helvetissä pitäisi olla metsässä kaksi viikkoa putkeen. Ketään ei ole tarvinnut ampua, onneksi, mutta olen kyllä ihan metsästyshommissa oppinut aseita käsittelemään.

Mutta olet kyllä oppinut hankkimaan uskomattoman sisun. Propsit siitä

En ymmärrä mikä valtava tarve on väheksyä sitä mitä joku kertoo oppineensa armeijassa. Täällä tuntuu olevan suurijoukko Suomen toivoja, jotka ovat osanneet jo kaiken parikymppisenä. Mitä omaa intti aikaa muistelen, niin aika mammanpoikia oli tupa täynnä.

Itselle parasta oli RUK ja sitä kautta johtajakoulutus. Olin nuorena vässykkä ja huono johtaja armeijassa, mutta paljon tuli oppia tulevaisuutta varten.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Santahamina 1/93, jääkäri.

Armeija ei onnistunut kokonaan tappamaan maanpuolustustahtoa, vaikka hetkittäin jo siltä näytti. Olin äärimmäisen turhautunut kaikkiin niihin piirteisiin, joita voidaan kutsua sotilaallisuudeksi tai joiden perusteella armeijaa pidetään miesten kouluna. Ei se ole. Pikemminkin järkevät aikuiset taantuvat yläastetasolle. Ja ne jotka ovat yläastetasolla pysyneet koko ajan, eivät vaikuttaneet yhtään aikuisemmilta sen 8 kk:n jälkeenkään.

Vaikka omat kokemukset olivatkin enemmän negatiivisia kuin positiivisia, kannatan silti yleistä asevelvollisuutta niistä syistä, joista on keskusteltu siinä toisessa ketjussa. En siksi, että muidenkin pitäisi kestää sama kuin minun. Pikemminkin päinvastoin! Asevelvollisuuden sisältöä kannattaisi - jo legitimiteettisyistä - kehittää enemmän kohti "maanpuolustuskoulua".

Siellä opeteltaisiin ennenkaikkea teknisiä taitoja. Niihin sisältyisi sekä aseiden ja työkalujen käyttöä että ryhmätoimintaa ja yleistä organisoitumista. Kasarmilla vietettäisiin vain minimiaika. Aika kuluisi koulutuksessa, tai jos sellaista ei ole niin kotona.

Yhtä asiaa en kuitenkaan muuttaisi ainakaan merkittävästi: rangaistuskäytäntöjä. Nykypäivänä koululaitos on jo ongelmissa, koska tuomittavaan käyttäytymiseen ei oikein voida puuttua millään konkreettisella tavalla. Armeijassa rangaistuskeinoja vielä on, ja varsinkin poistumiskielto toimi hyvin ennaltaehkäisesti. Sellaisia rikkeitä selvästi välteltiin, joista oli pelkona viikonloppuloman palaminen.

Tehokkaat rangaistusmenetelmät auttaisivat pitämään kurin yllä myös "maanpuolustuskoulussa." Annettuja käskyjä kannattaa noudattaa, jos pelkona - tai takuuvarmana seurauksena tottelemattomuudesta - on seuraavaan viikonlopun "gines". Kuitenkin jos käsky olisi jotain aivan mahdotonta, niin pelkkä "pekka" ei estäisi käyttämästä omaa harkintaa näissä onneksi harvinaisissa tilanteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös