Hämmentävää kritiikkiä Lapinjärvestä. Sehän oli jumalauta paratiisi. Lämmintä (ja yleensä ihan hyvää) ruokaa 4 kertaa päivässä, löysät ja simppelit päiväohjelmat, melkein joka ilta vapaana, jne. Vapaa-ajalla voi pelata futista tai biljardia, surffailla netissä, kalastella, soudella tai ryypätä ihan miten tykkäsi.
Tähän vahva sama. Olihan tuo ihan erilaista kuin mitä tuosta koulutusjaksosta aluksi kuvittelin. Yleisesti ottaen todella fiksua porukkaa paikalla, joskin joukossa myös uskomattomia perseilijöitä jotka pilaavat sivarien mainetta. Ruokaa tosiaan neljä kertaa päivässä ja se oli vielä useimmiten hyvää, nettiin pääsi kun huvitti, punttisalia sai käyttää ja futista tuli pelattua ahkeraan. Siihen päälle vielä luennot, jotka olivat suurilta osin mielenkiintoisia ja kaupan päälle vielä järjestyksenvalvojan paperit taskuun. Porukan keski-ikä varmaan likemmäs 25 ja monella oli jo AMK/yliopisto-paperit taskussa. Meikäläinen on vielä melko nuori ja opinnot vasta edessä, joten oli mukava keskustella itseäni sivistyneempien kanssa.
Palveluksen loput 11 kuukautta on muutamaa viikkoa vaille paketissa ja olen työpaikallani viihtynyt ja ilmeisesti sielläkin on tykätty. Asenteeksi otin sen, että yritän opetella kaikkea mahdollista ja jos joku on kaivannut apua olen auttanut ja yrittänyt olla mahdollisimman oma-aloitteinen. Ja koen tehneeni paljon ja myös tutustunut työelämään oikeasti. Ja uskokaa tai älkää, sivariksi vaihtaminen intin alussa vaati enemmän miestä kuin intin suorittaminen ikinä olisi minulta vaatinut. Mutta erittäin tyytyväinen olen valintaani ja siihen, että uskalsin kunnioittaa arvojani ja maailmankatsomustani ja valita sivarin. Sillä jos minä en niitä kunnioittaisi tarpeeksi, kuinka voisin muilta samaa vaatia. Vuodella lykätyt opinnotkin alkavat vielä syksyllä, joten pidän tätä todella onnistuneena vuotena. Tiedostan, vaikkakaan en täysin ymmärrä, mahdollisesti joskus joutuvani kärsimään sivari-tittelistä kenties työelämässä. Toisaalta enpä haluaisikaan töihin paikkaan, joka ei valitse parhaita mahdollisia työntekijöitä vaan harjoittaa jonkin sortin syrjintää. Armeijan käyneitä kohtaan minulla on myös kunnioitusta, sillä he ovat valmiita puolustamaan asein omaa maataan.
Eli vastaan siviilipalvelus, vaikka se vielä pari viikkoa on kesken.