Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 71 867
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olet varmaan sitten sivari, ok.

Ei, en ole. Aiemmassa viestissäni jo kerroin omasta kohtalostani. En tosin ymmärrä, mitä tekemistä asialla edes tuon kommenttini kanssa on. Kuitenkin hieno homma, että sinä opit noita asioita täysi-ikäisenä. Itse opin mainitsemasi taidot (pl. aseen käyttö) hieman aiemmin elämässäni. En siis vieläkään ole aivan vakuuttunut, että asepalveluksen puute jotenkin haittaisi mun elämää.

Ei kait täällä kovin moni edes ole väheksynyt sitä, mitä joku on oppinut armeijassa. Kovin erilaisia kokemuksia porukalla on ja sehän vain kertoo siitä, ettei armeijalla ole kaikille mitään annettavaa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En ymmärrä mikä valtava tarve on väheksyä sitä mitä joku kertoo oppineensa armeijassa. Täällä tuntuu olevan suurijoukko Suomen toivoja, jotka ovat osanneet jo kaiken parikymppisenä. Mitä omaa intti aikaa muistelen, niin aika mammanpoikia oli tupa täynnä.

Itselle parasta oli RUK ja sitä kautta johtajakoulutus. Olin nuorena vässykkä ja huono johtaja armeijassa, mutta paljon tuli oppia tulevaisuutta varten.

Niin, tässä koitin hieman humoristisella tavalla tuoda esille, että jos armeijan opetukset ovat tuollaisia, niin sen tarpeellisuuden nykymuodossaan voi oikeutetusti kyseenalaistaa. Ei valtio voi ylläpitää laitosta että vässykkä alkaa juoksemaan ja oppii sisuuntumaan 6-12 kk aikana. Se pitäisi tapahtua paljon aiemmin. Ei vasta armeijassa.

Ai niin perkele, tänään menen Prismaan, hyödynnän taitoja jotka opin jonotuksesta. Pääsen loistamaan. Ja jos jono on pitkä, vedän odotuksen sisulla loppuun

Terveisin nimim:

Armeija oli turhinta aikaa tähän asti
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ihmisillä on erilaisia kokemuksia armeijasta riippuen henkilöstä ja esim. palveluspaikasta. Aivan samoin kuin ihmisillä on hyvin vaihtelevia kokemuksia monista muistakin paikoista, vaikkapa omasta opiskelupaikastaan.
"Miesten koulu" tai "täysin turha paikka" sopivat ehkä joidenkin ihmisten omakohtaisiksi kokemuksiksi muttei niitä voi yleistää kaikkia muita koskeviksi totuuksiksi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Huokaisuttaa tämä nykymeno. En jaksa ymmärtää miksi armeijan pitäisi hirveästi hyödyttää yksilöä, tai miksi siitä pitäisi saada jotain. Varmasti jotkut kokevat jääneensä kokemuspuolella voitonpuolelle, mutta toisaalta toiset ovat liian hedonisteja ja sohvaperunoita ymmärtääkseen ajoittaisen epämukavuusalueen hallitun kokeilun yksilölle tarjomat hyödyt. Omasta mielestäni armeija lähinnä antaa kansalaisille taitoja puolustaa tätä maata, niin ettei tarvitse ruveta asioita ihan tyhjästä opettelemaan suurvaltavihollisen panssaroitujen divisioonien vyöryessä yli Ravijoen. Ei sen tarvitse sen enmpää antaa kuin mahdollisuuden puolustautua, mikäli se on tarpeen. Aika monet toki pääsevät irti äidin helmoista ja ottavat ensiaskeleet vastuulliseen toimintaan. Jotkut saavat kavereita, joitakuita ei homma kiinnosta. Itse aikanani viihdyin, vaikka en toki joka päivä. Intti on aikapitkälle korvien välistä kiinni.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En ymmärrä mikä valtava tarve on väheksyä sitä mitä joku kertoo oppineensa armeijassa.

No, kun joku julistaa armeijan sivaria paremmaksi koska armeijassa opitaan järjestäytymään riveihin, jonoihin yms. muotoihin on selvää että seuraksena on naurua ja vittuilua.

Henkilökohtaisesti en yhtään epäile etteikö moni oppisi armeijassa hyödyllisiäkin asioita. Umpikaupunkilainen oppii olemaan metsässä, syrjässä asunut maalaispoika tottuu olemaan ja toimimaan isommassa ryhmässä. Aseiden käytön ynnä muun opettelu on varmasti monen mielestä oikeasti kehittävää ja mielenkiintoista ja armeijan tarjoamaa johtamiskoulutusta on joku kehunnut minullekin. Ei siinä mitään, hieno homma. Tämä siviilipalveuluksen vähättely täysin puolijauhoisilla argumenteilla rupesi vaan ottamaan pannuun.

Ylipäätään olen sitä mieltä että Suomessa pitäisi lopettaa lässytys kansalaisvelvollisuudesta ja siirtyä palkka-armeijaan ja jos tämä on jostakin syystä mahdotonta, niin ainakin asepalvelusta kannattaisi tuunata siihen suuntaan mitä nimimerkki Vaughan kirjoitti. Eli huomio vain ja ainoastaan asiaan, maanpuolustukseen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Uskomatonta paskaa täältä saa lukea. Suomessa ei ole asevelvollisuutta siksi että valtio juoksuttaisi nuoria miehiä ympäri kasarmia, ei siksi että valtio haluaisi vittuilla kaikille nuorille miehille suomen maassa. Asevelvollisuus on olemassa siksi, että jos jossain vaiheessa olisi tositilanne, Suomella olisi jotain millä puolustaa maatamme. Ei tämän kokoisessa maassa ole mahdollisuutta pitää palkka-armeijaa, sotilaita ei yksinkertaisesti olisi tarpeeksi puolustamaan.

Ja siellä metsässä oloa harjoitellaan jopa kaksi viikkoa putkeen siitä syystä, jos sattuisikin tulemaan tilanne, että siellä joutuu olemaan kaksi vuotta putkeen. Välillä sitä hiljaisesti jopa toivoo, että joku tällainen tositilanne tulisi, ei se armeija-aika tuntuisikaan enää niin turhalta, vai?

Mua ainakin huolettaa nykyinen maanpuolustustahto. Itse ainakin kävin intin myös kunnioituksesta veteraaneja kohtaan.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Mua ainakin huolettaa nykyinen maanpuolustustahto. Itse ainakin kävin intin myös kunnioituksesta veteraaneja kohtaan.

Vittu tämä se vasta naurattaakin. Nämä käsittämättömät kunnioitusjutut pitäisi jättää omaan arvoonsa, mutta perustelen omalta osaltani.

Mummoni on Karjalan evakko ja kun hän kuuli muinoin, että menen sivariin hän soitti minulle ja...

...itki ilosta, koska sota on niin hirveä asia. Kävin sivarin kunnioituksesta sodassa ollutta isoäitiäni kohtaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Vittu tämä se vasta naurattaakin. Nämä käsittämättömät kunnioitusjutut pitäisi jättää omaan arvoonsa, mutta perustelen omalta osaltani.

Mummoni on Karjalan evakko ja kun hän kuuli muinoin, että menen sivariin hän soitti minulle ja...

...itki ilosta, koska sota on niin hirveä asia. Kävin sivarin kunnioituksesta sodassa ollutta isoäitiäni kohtaan.

Sodassa olleiden veteraanienko mielestä sota ei ollut hirveä asia? Vittu ei kukaan halua saatana sotia, ei halunnut silloin eikä halua nyt, mutta silloin kun sua kohtaan hyökätään, on silloin puolustauduttava pelotti sitten kuinka paljon tahansa. Kunnioitan kaikkia sodan aikana eläneitä ihmisiä, sen takia että he kestivät sen kauheuden, ja erityisesti kunnioitan veteraaneja että he oman henkensä uhalla puolustivat tämän maan itsenäisyyttä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Sodassa olleiden veteraanienko mielestä sota ei ollut hirveä asia? Vittu ei kukaan halua saatana sotia, ei halunnut silloin eikä halua nyt, mutta silloin kun sua kohtaan hyökätään, on silloin puolustauduttava pelotti sitten kuinka paljon tahansa. Kunnioitan kaikkia sodan aikana eläneitä ihmisiä, sen takia että he kestivät sen kauheuden, ja erityisesti kunnioitan veteraaneja että he oman henkensä uhalla puolustivat tämän maan itsenäisyyttä.

Kuka vittu tänne on hyökkäämässä?
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Itse aikanani viihdyin, vaikka en toki joka päivä. Intti on aikapitkälle korvien välistä kiinni.

Aika pitkälle samaa mieltä tästä koko kirjoituksesta. Intissä viihtyminen on hyvin pitkälle motivaatio ja asenne kysymys. Kun itse menin inttiin niin motivaatiota ei ollut, enkä viihtynyt vaan vitutti 24/7 lomia lukuunottamatta. Nykyisessä olomuodossani jos menisin niin saattaisin jopa viihtyä pikkuisen paremmin ja saada siitä irti aika paljon enemmän. Silloin aikoinaan vain oli väärä aika.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuka vittu tänne on hyökkäämässä?

Se olisikin fiksua että mennään armeijaan vasta sitten kun joku vittu on tänne hyökkäämässä.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Toki. I/06 Parolannummella lääkintämiehenä seikkailin 9kk.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuka vittu tänne on hyökkäämässä?

Ei tällä hetkellä kukaan, mutta historia osoittaa, että Suomen puolustusvoimia tarvitaan.

Varoitus, nyt tulee paatosta:

30-luvun lamavuosina oltiin ihan samaa mieltä, ei tänne kukaan hyökkää.

Paatos loppui.

Suomi tarvitsee asevelvollisuuteen perustuvat puolustusvoimat, koska se on halvin ja paras tapa puolustaa koko Suomea. Se mitä kukakin henkilökohtaisella tasolla on kokenut saaneensa velvollisuutensa suorittamisesta on toissijainen asia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
30-luvun lamavuosina oltiin ihan samaa mieltä, ei tänne kukaan hyökkää.
No jos tänne nyt päättäisi joku hyökätä, nehän jyräis meitin joka tapauksessa, jos oltaisiin pelkästään oman armeijan puolustuskyvyn varassa.
 

Sambody

Jäsen
Tosiaan kohta vuosi siitä, kun mosasäkki palautettiin viimeisen kerran ja omiin kokemuksiin perustuen kyllä sieltä jotain käteenkin jäi. Kunto parani jonkun verran ja painoa lähti. Tosin niin jäi käteen myös röökaaminen. Lisäksi, kun 9kk kuunteli sitä itkua ja parkua, mikä lähes hommasta kuin hommasta aina jostain suunnalta kuului niin tajusi itsekkin kuinka naurettavista asioista sitä on tullut maristua ennen inttiä muun muassa työelämässä. Jotkut duunit on vain tehtävä vaikka on paskoja duuneja ja tällä hetkellä osaa arvostaa, että siitä maksetaan kohtuullinen korvauskin toisin kuin intissä. Ei ne hommat itkemällä tule tehtyä. Lisäksi jonkun verran sitä kai sisuuntui palveluksessa tai siis paremminkin oppi elämään ja toimimaan huomattavan väsyneenäkin. Lisäksi, kun sellainen määrä erilaisia ihmisiä pyöri palveluksen aikana ympärillä niin kai sitä jonkinlaisia sosiaalisia taitoja ja miten toimia erilaisten ihmisten kanssa oppi vaikka olin ennen inttiäkin varsin sosiaalinen. Lisäksi olin ennen inttiä maailman surkein teitittelijä, joten kyllä sieltä kai käytöstapojakin tarttui matkaan.

Vaikka en sitä 9 kuukauden rumbaa mielelläni uudestaan kävisi niin silti oli sielä hyviäkin hetkiä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tästä on keskustelu toisessa armeijaketjussa ja voin sanoa, että olet väärässä.
No sittenhän asia on selvä, jos se on keskusteltu jo valmiiksi jossain toisessa ketjussa.

Me on hävitty tää sota!
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mua ainakin huolettaa nykyinen maanpuolustustahto. Itse ainakin kävin intin myös kunnioituksesta veteraaneja kohtaan.

Saanen huomauttaa tähän väliin, että edesmennyt isoisäni, veteraani hänkin, kertoi avoimesti halveksuvansa inttiä ja asevelvollisuutta. Sangen epäkunnioittavaa siis sinulta jättää huomioimatta ansioituneen sotaveteraanin tunteet ja ajatukset.

Hiljaiseksi vetää tämä kivikautinen paasaaminen jostain veteraanien kunniasta ja verivelasta. Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa asein suojella tätä maaplänttiä, mutta mä en ainakaan koe olevani yhteiskunnalle yhtään enempää velkaa kuin tällä hetkellä maksan törkeiden verojen muodossa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Omasta mielestäni armeija lähinnä antaa kansalaisille taitoja puolustaa tätä maata, niin ettei tarvitse ruveta asioita ihan tyhjästä opettelemaan suurvaltavihollisen panssaroitujen divisioonien vyöryessä yli Ravijoen. Ei sen tarvitse sen enmpää antaa kuin mahdollisuuden puolustautua, mikäli se on tarpeen.

Kuvailemassasi tilanteessa jokainen kynnelle kykenevä ja selkeästi ajatteleva pakenee kaikin käytettävissä olevin keinoin. Armejassahan opetetaankin käsittääkseni myös siirtymään ripeästi paikasta a paikkaan b, eli sikäli opit eivät ehkä menisikään hukkaan! :D
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
1994 tuli istuttua 8 kuukautta Vekaralla. Alokasaika meni PstK:ssa (jälkeenpäin avautui että Apulannan T. Wirtanen oli samassa yksikössä samaan aikaan) mutta koin sen tylsäksi ja siirryin erikoiskommandoksi. Loppuaika menikin sitten kirjaimellisesti istuskellessa ja välillä lähetin tehtäviä hoidellen. Ei ole sen jälkeen kutsuja tullut ja hyvä niin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kuvailemassasi tilanteessa jokainen kynnelle kykenevä ja selkeästi ajatteleva pakenee kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Näinhän sitä jotkut uhoavat, mutta tosipaikan tullen tuskin kantti riittäisi pakoon pötkiä. Aika harva on oikeasti valmis nostamaan kädet pystyyn epäoikeudenmukaisuuden edessä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Sun olisi pitänyt kysyä mummoltasi, että kuka vittu tänne on hyökkäämässä.

Mummoni on sen verran fiksu, toisin kuin sinä, ettei hän suostu lähtemään tuohon "ryssät jyrää meidät"-meininkiin.

Pannaanpa vähän edittiä.

En ole misään tapauksessa armeijavastainen. Aivan sama, mitä kukakin tekee. Nimimerkki Vellihousu sanoikin itse asiassa kaiken oleellisen eräässä viestissään tuossa aiemmin. Jos(/Kun) joku tulee kertomaan, kuinka vitun paljon hienompia ihmisiä intin käyneet on kuin sivarit, totaalikieltäytyjät, vapautetetut tai naiset, niin kyllähän siitä rupeaa kierrokset nousemaan. Tämä lähinnä nimimerkeille Mr. Fox ja iibor.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mummoni on sen verran fiksu, toisin kuin sinä, ettei hän suostu lähtemään tuohon "ryssät jyrää meidät"-meininkiin.
Nooh, enpä minäkään ole mitään russofobiaa täällä ollut lietsomassa, kuten voit viesteistäni lukea. Tuo edellinen oli lähinnä vain hassun hauska viittaus lievään ristiriitaan kirjoituksissasi, kun kehuit ensin sodan kokeneen mummosi - hattu päästä kaikkien näiden edessä - reaktiolla potentiaalisen sodan välttämisestä ja seuraavaksi ihmettelit iiborille, että kukahan tänne muka hyökkäisi. Mutta ei mitään vakavaa, piis and lööv, mään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös