Oikeutta eläimille

  • 96 568
  • 838

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmetyttää ihmiset, jotka pitivät eläimiä jotekin tärkeimpinä kuin ihmisiä. Sairasta!

Niin no miten sen nyt ottaa.. jos ottaa itselleen koiran tai kissan niin siitä saa uskollisen ystävän 10-20 vuodeksi. Harvan ihmisen kanssa on 20 vuotta läheisiä, saati elinikänsä jos ei omia vanhempia tai lapsia lasketa lukuun.

Nuo eläimet mitä syödään on oma lukunsa, ei tunnu missään nylkeä riistaa jos tilanne sitä vaatii.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nuo eläimet mitä syödään on oma lukunsa, ei tunnu missään nylkeä riistaa jos tilanne sitä vaatii.
Aivan. Silloin on vaan pakko myöntää, että näkee tietyt lajit toisia korkeammassa arvossa ja niihin ei päde samat säännöt kuin toisiin.

Minusta on hiukan suppeaa käsitellä tätä asiaa vain lemmikkien kautta, tai nähdä itsensä esim. yksiselitteisesti eläinrakkaana koska on kotona vaikkapa kissoja. Luonnollisestikin ne on tärkeitä ja rakkaita, joita haluaa suojella, mutta se on kuitenkin usein pelkkää lajikohtaista kiintymystä. Monilla muilla eläinlajeilla ei ole niin suurta arvoa tai merkitystä mitä niille tapahtuu.

On siis mielestäni hivenen kohtuutonta katsoa ihmiskeskeisyyttä halveksien, jos itse sortuu samaan määrättyjen luontokappaleiden kohdalla.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On siis mielestäni hivenen kohtuutonta katsoa ihmiskeskeisyyttä halveksien, jos itse sortuu samaan määrättyjen luontokappaleiden kohdalla.

No kyllä minua harmittaa jos näen kotipiirissä puissa kiipeilleen oravan jääneen auton alle. Jos taas luen lehdessä että Helsingissä on kuollut kaksi ihmistä tulipalossa, niin so what!

Edit: Toki menen katsomaan ensiksi ihmistä jos samassa onnettomuudessa jää oravan kanssa auton alle. Jos onnettomuudessa on tuntematon ihminen ja oma koira tai kissa niin kyllä lemmikki vie voiton.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oma laji ensin, bro's before ho's. Tuon mukaan ainakin minä toimisin. Koira on koira, mutta ihminen on persoona. Tästä saisi aikaan kunnon filosofisen väännön olemassaolosta ja todellisuudesta, mutta jätetään se väliin ja todetaan, että ihminen tulee aina ensin (ainakin minun mielestäni).

Jos elää vaikkapa 10 vuotta lemmikkinsä kanssa, alkaa hänet (tietoisesti kirjoitan "hänet") nähdä persoonana. Nähdä erilaisia piirteitä, jotka erottavat lajikumppanista. On positiivisia piirteitä, kuten vaikkapa uskollisuus ja luottavaisuus, sitten voi olla piirteitä joista soisi pääsevän eroon, kuten vaikkapa jääräpäisyys, mutta yhtäkaikki, nämä eri piirteet muodostavat lemmikin persoonan - tekee siitä erilaisen muihin lajitovereihin verrattuna. Yhtälailla toinen lemmikinomistaja näkee oman lemmikkinsä persoonana ja piirteet erityislaatuisina, sellaisina joita ei muiden lemmikeillä siinämäärin ole.

Sama pätee ihmisiin, toki tiedostan, että jokainen meistä on omanlaisensa persoona ja jokainen on (inhimillinen) olento mutta silti ne minulle läheisimmät ihmiset ovat persoonallisimpia ja heistä löytyy sitä tarttumapintaa. Joku tuntematon kadulla on minulle tuntematon kadulla vailla tarttumapintaa, jollei hän tee jotain todella poikkeuksellista ja jää täten mieleeni. Tämän jälkeen hän on edelleen tuntematon minulle mutta hän on jättänyt jäljen minuun ja hän on tässä mielessä merkityksellisempi kuin joku toinen "tuntematon kadulla".

Ikävä kyllä minulle ihminen ei tule ensin läheskään aina. Minusta lähes koko ihmiskunnan saisi hävittää tältä pallolta, koska se olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä ainoa keino saada pysyvä muutos aikaan. Enkä laske itseäni niin merkittäväksi henkilöksi, että minut tulisi säästää tässä operaatiossa.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysymys taitaa vain olla siinä ettei kukaan voi astua oman lajinsa ulkopuolelle, et edes sinä arvoisa vlad, vaikka ihmiskuntaa tunnut vihaavan. Kaikilla teoilla on seurauksensa ja koska ilmeisesti olet ihminen, niin niitä myös mitataan inhimillisellä tasolla.

Ikävä kyllä olen ihminen, vaikka toisinaan häpeän suuresti sitä mitä lajina olemme saaneet aikaan ja toivoisin olevani joku muu, tai vielä enemmän, toivoisin etteivät vanhempani olisi koskaan siittäneet minua. Olisivat jättäneet ne sänkyhommat väliin...

vlad.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Niin, no en minäkään sitä pidä terveenä ja siitä juuri puhuin tuolla jossain aiemmin. Kyseisillä ihmisillä on yleensä todellisuudenkuva hämärtynyt ja heitä leimaa ihmisviha ja yleinen luottamuspula lajikumppaneihinsa. Näen sen jonkinlaisena todellisuuspakoiluna.

En tiedä ymmärsinkö sinua väärin, mutta olen aika paljon eri mieltä kanssasi tästä asiasta.

Itse työskentelen ihmisten parissa, itse asiassa olen työskennellyt koko ikäni ja pidän työstäni, mutta ei siitä sen enempää.

Jos tulisi tilanne, että minun pitäisi valita oman lemmikin tai vieraan ihmisen välillä kumman pelastaisin, jos hätä olisi, niin valitsisin silmiä räpäyttämättä oman lemmikin. Poikkeuksena olisi pieni lapsi.

Mielestäni en vihaa ihmisiä ja tykkään tutustua uusiin ihmisiin, mutta en silti kykene tuntemaan kauheasti surua tms. jos kuulen jonkun ihmisen kuolleen jota en tunne. Ehkä olen vain tunnevammainen tjsp.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hämmentävää juttua täällä parilta kirjoittajalta. En jaksa tai halua uskoa, että todellisessa tilanteessa nämä sankarit lähtisivät pelastamaan lemmikkieläimiään ihmisten sijaan. Ei kukaan oikeasti voi olla niin VITUN pihalla.

Toisaalta kaipa sellaisiakin ihmisiä löytyy, jotka yliajon jälkeen käyvät heti ensimmäiseksi huolestuneina katsomassa, missä kunnossa auto on.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, henkilökohtainen kiintymys voi toki olla mittari tuollaisessa valintatilanteessa. Silloin ei tarvitse olla kysymys edes eläimestä - ihminen voi kiintyä hyvinkin voimakkaasti vaikka kasviin tai esineeseen. Toisaalta myös rahallinen arvo voi painaa vaa'assa eli pelastanko vaikka vakuuttamattoman arvo-tauluni tulipalosta vai ventovieraan 5-vuotiaan lapsen? Ellei pidä ihmiselämää itseisarvona niin miksi olisi erityistä syytä tai velvollisuutta pelastaa se lapsi? Olisin kiinnostunut kuulemaan esimerkiksi vladin vastauksen tähän kysymykseen. (En usko että tuli epäselvyyttä, mutta en siis kysy tätä riitaa haastaakseni vaan ihan neutraalisti ja jatko-keskustelun toivossa.)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä ymmärsinkö sinua väärin, mutta olen aika paljon eri mieltä kanssasi tästä asiasta.
Voi olla, että ymmärsit väärin. En tietenkään tarkoita, että kaikilla eläinrakkailla ihmisillä joilla on lemmikki, olisi jotenkin kontakti ja luottamus toisiin ihmisiin kadoksissa. Heitä silti kuitenkin on ja mielestäni se on määrätyllä tavalla huolestuttava mielentilan ongelma. Kas kun tuontyyppisillä ihmisillä on usein pahimmillaan taipumusta hamstrata hoiviinsa luontokappaleita jopa niin paljon, että eivät pysty kunnolla huolehtimaan niistä. Tällöin ei voida kyllä mistään eläinrakkaudesta enää puhua, vaikka perimmäisenä ajatuksena on kenties ollutkin estää eläimen heitteillejättö tai lopettaminen.

Se eläinrakkaus ei vaan toteudu tuossa kohtaa ja eläimistä voi alkaa olla myös haittaa ympäristössä eläville ihmisille. Puhumattakaan, että ei niiden omatkaan olot ole välttämättä kovinkaan kummoiset.

Lievemmässä muodossa olen sitten törmännyt eläintenpalvojiin, joille se oma lemmikki (laji vaihtelee, mutta useimmiten koira tai kissa) on kuin jumala ikään ja kaikkia ihmisiä ylempänä. Joissain tapauksissa kotona jopa eletään eläinten ehdoilla, puhumattakaan aikatauluista jne. Varsinkin koiran kanssa se on jopa vaarallista leikkiä, jos siitä antaa tehdä talon isännän. Itse näen tuossa taustalla epäterveen arvostuksen itseä ja omaa lajiaan kohtaan. Se ei nyt varsinaisesti ole tietysti minun ongelmani ja jos ihminen on onnellinen noin, niin olkoot. Pidän sitä silti hivenen surullisena, jos luottamus kanssaeläjiin on kadoksissa.

Totta kai lemmikkiä tulee kunnioittaa, pitää siitä hyvää huolta ja ajatella sen parasta. Se paras ei vaan mielestäni aina ole sen nostaminen korokkeelle. Ei se eläin siitä kärsi, jos sen paikka on ihmisen alapuolella. Kunhan sitä kohtelee arvokkaasti. Myöskään sääntöjen määrääminen eläimelle ei ole pahasta, ei sen tarvitse kaikkialle mennä ja päästä. Ei lapsiakaan niin kasvateta, tai ainakaan pitäisi kasvattaa.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika hämmentävää juttua täällä parilta kirjoittajalta. En jaksa tai halua uskoa, että todellisessa tilanteessa nämä sankarit lähtisivät pelastamaan lemmikkieläimiään ihmisten sijaan. Ei kukaan oikeasti voi olla niin VITUN pihalla.
En minä ainakaan väittänyt että onnettomuudessa olleen ihmisen jättäisin hunningolle. Totuus vaan on että jos joskus jotain niin kamalaa kävisi, niin eka huomio olisi omassa koirassa tai kissassa ja sen jälkeen muissa. Ne on mun perheenjäseniä ja jos tuollainen tilanne tulee niin siinä mennään vaiston varassa eikä ajatella.

Jos joku väittää ettei lemmikkiään menisi ensimmäiseksi katsomaan puhuu täyttä paskaa!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jaa, henkilökohtainen kiintymys voi toki olla mittari tuollaisessa valintatilanteessa. Silloin ei tarvitse olla kysymys edes eläimestä - ihminen voi kiintyä hyvinkin voimakkaasti vaikka kasviin tai esineeseen. Toisaalta myös rahallinen arvo voi painaa vaa'assa eli pelastanko vaikka vakuuttamattoman arvo-tauluni tulipalosta vai ventovieraan 5-vuotiaan lapsen? Ellei pidä ihmiselämää itseisarvona niin miksi olisi erityistä syytä tai velvollisuutta pelastaa se lapsi? Olisin kiinnostunut kuulemaan esimerkiksi vladin vastauksen tähän kysymykseen. (En usko että tuli epäselvyyttä, mutta en siis kysy tätä riitaa haastaakseni vaan ihan neutraalisti ja jatko-keskustelun toivossa.)

Koska suhteeni lapsiin on hyvin kompleksinen ja negatiivinen - en tunne kovinkaan montaa lasta, josta voisin sanoa pitäväni edes vähäisessä määrin, joten täysin tuntematon lapsi on minulle yhtälailla "olematon" kuin täysin tuntematon aikuinen. Tässä suhteessa tuntematon ihminen on siis merkityksetön minulle ja koskapa suhteeni lapsiin on vieläkin negatiivisempi, kenties jopa vihamielisempi, en oikein osaa kuvitella sellaista tilannetta jossa lähtisin vaarantamaan nahkani ventovieraan lapsen tähden. Toisaalta en tiedä vaarantaisinko nahkani arvotaulunkaan tähden, kenties jos sillä rahallisen arvon ohella on tunnearvoa minulle.

Ehkäpä olen itsekäs ja tunnevammainen mutta arvotan asioita minulle tärkeistä lähtökohdista katsoen. Tuntematon ihminen ei sellainen ole, jollei - huom - ole jokin muu merkityksellinen asia jonka takia koen avustamisen tärkeäksi. Tämä merkityksellinen asia voi juontaa juurensa esim. minun taustoihin. Se, että vihaan ihmisiä tai suurta osaa heistä, ei tarkoita taas sitä ettenkö olisi valmis tekemään likimain mitä tahansa auttaakseni ja tukeakseni omia ystäviäni ts. lähipiirini on minulle merkityksellinen ja sen eteen olen valmis tietyssä mielessä jopa "uhrautumaan" mutta että tuntemattoman, ei hitossa!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Aika hämmentävää juttua täällä parilta kirjoittajalta. En jaksa tai halua uskoa, että todellisessa tilanteessa nämä sankarit lähtisivät pelastamaan lemmikkieläimiään ihmisten sijaan. Ei kukaan oikeasti voi olla niin VITUN pihalla.

Paree vaan uskoa, että näin "pihalla" ole kirjoittaja on olemassa. Kyllä minulle marssijärjestys on hyvin selvä ja se on tuntemattoman ihmisen ja lemmikkini kohdalla yksiselitteinen - lemmikkini ensin ja sitten tuntematon ihminen.

Mutta kukin tavallaan, joku pelastaa lemmikkinsä, toinen haluaa pelastaa maailman ne miljardi nälkäänäkevää vaikka samaan aikaan Suomessa on ihmisiä, jotka kaipaavat apua. Jokainen arvottaa asiat omalla tavallaan ja omasta hyötynäkökohdastaan tarkastellen.

vlad.
 

Lohipoika

Jäsen
Jos elää vaikkapa 10 vuotta lemmikkinsä kanssa, alkaa hänet (tietoisesti kirjoitan "hänet") nähdä persoonana. Nähdä erilaisia piirteitä, jotka erottavat lajikumppanista. Yhtälailla toinen lemmikinomistaja näkee oman lemmikkinsä persoonana ja piirteet erityislaatuisina, sellaisina joita ei muiden lemmikeillä siinämäärin ole.

Yli kymmenvuotias koira on jo sen verran vanha, että sen voi jo antaakin mennä. Tosiasia on, että muut eläimet ovat vain eläimiä, myös lemmikit, eikä niitä tule nostaa oman lajin tasolle. Esimerkiksi koirien kohdalla ihminen on vuosisatojen ajan jalostanut niihin haluttuja ominaispiirteitä: henkivartija, seurakoira, uskollisuus, tottelevaisuus, söpöys... Näiden ominaisuuksien takia me olemme alkaneet inhimillistää niitä ja kuvittelemme, että koira ajattelee ja tuntee syvällisiä, ymmärtää meitä ja lohduttaa meitä, vaikka totuus on, että koira, kuten muutkin eläimet, ei ajattele vaan reagoi. Koira on oppinut, että tiettyjä asioita tekemällä se saa herkkuja tai seuraa aivan samalla tavalla, kuin metsäpeura on oppinut lähtemään karkuun, kun se kuulee rasahduksen. Yksikään eläin ei todistetusti ole osoittanut tajuavansa olevansa olemassa. Simpanssi, norsu, delfiini ja joku neljäs tosin osaavat tunnistaa itsensä peilistä, joten he kai pääsevät lähimmäksi. Jos palavasta pitäisi pelastaa oma lemmikkikissa tai tuntematon kaduntallaaja, minä lähtisin pelastamaan tätä perusjormaa, mutta yrittäisin myös pelastaa kissani. En minkään syyn takia uhraisi ihmistä eläimen takia (poislukien hätävarjelu).
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
koko teksti...

Niin tämä kirjoituksesi on mielestäni täysin eri kuin se johon vastasin ja olen kanssasi samaa mieltä monestakin asiasta.

Ja mitä tulee lemmikkien asemaan ja kohteluun, niin täysin samaa mieltä kanssasi. Siltikin valitsisin oman lemmikin ennen tuntematonta ihmistä, jos joskus sellainen valinta tulisi eteen.

En mielestäni missään vaiheessa nostanut lemmikkejä jalustalle tai sanonut palvovani niitä tms, joten vähän väärille urille päätelmäsi(?) lähti. Noh, kai jokainen nämä asiat itsekseen painii, kai.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, no en minäkään varsinaisesti osaa vastata, kenet tai minkä pelastaisin siinä (onnettomuus)tilanteessa jossa voisin toimia jotenkin auttavasti ja olisi pakko valita jompi kumpi. Harvoin sellaisia asioita voi mitenkään ennalta päättää. Paitsi jos kyseessä on joku todella läheinen, on se sitten ihminen tai eläin, niin valinta ei tosiaan kai ole vaikea. Voi toki olla, että pelastaisin eläimen ennen ihmistä, etenkin jos se eläin olisi todella rakas itselleni. Ennen olin jokseenkin varma asiasta, että pelastaisin, enää en jostain syystä ole.

Alunperin kai lähdin enemmän miettimään tätä asiaa siltä pohjalta, mikä on yleinen velvollisuus. Sitä ei ole pakko noudattaa, mutta jollain voisi ehkä tuokin asia pyöriä mielessä, että mitkä olisi sanktiot jos vaikka pelastaisi koiran ennen ihmistä ja ihminen menehtyisi sen takia.

Ihminen kuitenkin usein myös ajattelee ensisijaisesti itseään...
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Niin, no en minäkään varsinaisesti osaa vastata, kenet tai minkä pelastaisin siinä (onnettomuus)tilanteessa jossa voisin toimia jotenkin auttavasti ja olisi pakko valita jompi kumpi. Harvoin sellaisia asioita voi mitenkään ennalta päättää. Paitsi jos kyseessä on joku todella läheinen, on se sitten ihminen tai eläin, niin valinta ei tosiaan kai ole vaikea. Voi toki olla, että pelastaisin eläimen ennen ihmistä, etenkin jos se eläin olisi todella rakas itselleni. Ennen olin jokseenkin varma asiasta, että pelastaisin, enää en jostain syystä ole.

Alunperin kai lähdin enemmän miettimään tätä asiaa siltä pohjalta, mikä on yleinen velvollisuus. Sitä ei ole pakko noudattaa, mutta jollain voisi ehkä tuokin asia pyöriä mielessä, että mitkä olisi sanktiot jos vaikka pelastaisi koiran ennen ihmistä ja ihminen menehtyisi sen takia.

Ihminen kuitenkin usein myös ajattelee ensisijaisesti itseään...

Asia selvä ja niin kuin itsekin toteat, niin ei noita tilanteita varmaan kovin montaa kertaa elämässä eteen tule.

Itse ajattelen asian kärjistäen niin, että mielummin pelastan jostain tilanteesta oman vaimon kuin vaikkapa naapurin Irman, vaikka onkin vaimo. Eli omat perheenjäsenet ensin ja muut sitten. Kaikkihan näin ei tietyskään ajattele, mutta sallittakoon se heille...
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Nämä "kumman pelastaisit palavasta talosta, koirasi vai tuntemattoman ihmisen" -keskustelut menevät nyt aina vähän samalla tavalla. Juttuhan on niin, että taitaa harvemmin tulla vastaan tällainen tulipalo / ratakiskotilanne. Tokihan näistä saa aina hyvät, verenpainetta nostavat keskustelut ja toisen keskustelijaosapuolen päivittelyt aikaan. Eikä siis pahalla tai itseäni ylemmäksi nostaen, täällähän sitä minäkin olen ja olen näihin keskusteluihin osallistunut aiemminkin.

Joka tapauksessa, pelastaisin luonnollisesti oman perheenjäseneni - oman koirani - ennen tuntematonta ihmistä. Toisella on minulle suuri merkitys, toisella ei varsinaisesti merkitystä. Tämä ei tarkoita sitä, että koira olisi minun talossani perheenpää tai edes tasavertainen. Kyllä se paikkansa tietää, mutta ei se sen takia yhtään vähempää rakas minulle ole.

En ole pahoillani, jos itse olen siinä ratakiskoilla ja joku valitsee samalla tavalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ehkäpä olen itsekäs ja tunnevammainen mutta arvotan asioita minulle tärkeistä lähtökohdista katsoen. Tuntematon ihminen ei sellainen ole, jollei - huom - ole jokin muu merkityksellinen asia jonka takia koen avustamisen tärkeäksi.

En oikeastaan syytä sinua tunnevammaisuudesta tai itsekkyydestä, mutta pitäisin vain omia tuntemuksia tavallaan huonona mittapuuna etiikalle ja moraalille. Tai tavallaan nietzscheläisenä yli-ihmis -mittapuuna, jossa oma tahto on ylin moraalinen mittari (ja kyllä, tiedän yksinkertaistavani tässä hullun Reetun ajattelua). Toki on totta, että nämä "pelastaisitko äiti Teresan vai lemmikki-kultakalasi" -kysymyksenasettelut ovat keinotekoisia, mutta ne kuitenkin pyrkivät mittaamaan jotain systemaattista moraalista järjestelmää mikä itse kullakin on. Ja tuo sinun versiosi, lähinnä oman tuntemuksen voimakkuus, ei tunnu kovin systemaattiselta (eikä missään tapauksessa kovin viisaalta kollektiiviselta ratkaisulta). Itse pidän ihmishenkeä itseisarvona monestakin syystä, mutta yksi tärkeimmistä on historiallinen kokemuksemme: ne yhteiskunnat, missä ihmishenki ei ole ollut itseisarvo ovat yleensä olleet sekä tuhoisia että hyvin vastenmielisiä paikkoja - meille on aikamoisen vaarallista suhteellistaa ihmisarvo ja ihmishenki.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Niin no miten sen nyt ottaa.. jos ottaa itselleen koiran tai kissan niin siitä saa uskollisen ystävän 10-20 vuodeksi. Harvan ihmisen kanssa on 20 vuotta läheisiä, saati elinikänsä jos ei omia vanhempia tai lapsia lasketa lukuun.

Vai saa kissasta uskollisen ystävän:) Kissa saa itselleen palvelijan:D

Kyllä mä näkisin, että aika helpolla pääsee elukoiden kanssa, ne kun eivät ymmärrä tätä inhimillistä puolta, keskustelua ja mielipiteiden perusteluja:D

Ja kyllä mulla on ainakin useampikin yli 20 vuotta kestänyttä ihmissuhdetta, joita ystävyydeksikin voisi kutsua...
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
ne yhteiskunnat, missä ihmishenki ei ole ollut itseisarvo ovat yleensä olleet sekä tuhoisia että hyvin vastenmielisiä paikkoja - meille on aikamoisen vaarallista suhteellistaa ihmisarvo ja ihmishenki.

Täälllä Suomessa perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalla Kimmo Sasilla on merkintä henkirikoksesta.
Vastaavat henkilöt muualla on joko teloitettu tai piilotettu maan alle. Ei taida olla missään muualla vastaavaa skandaalia joka on päästetty läpi sormien. Ei edes P-Koreassa tai Yhdysvalloissa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Toki on totta, että nämä "pelastaisitko äiti Teresan vai lemmikki-kultakalasi" -kysymyksenasettelut ovat keinotekoisia, mutta ne kuitenkin pyrkivät mittaamaan jotain systemaattista moraalista järjestelmää mikä itse kullakin on.

Eivätköhän ne mittaa lähinnä sokeaa biologispohjaista reagointia. Tulipalossa ihminen saattaa ryhtyä vaikka millaisiin sankaritekoihin, mutta jo seuraavana päivänä ostaa epäeettisesti (ihmisiä ja luontoa kohtaan) tuotettuja tuotteita.

Selvää lienee, että moraali on erittäin tilannekohtainen. Se on kehittynyt evoluutiossa turvaamaan lajin sisäisen yhteistyön, mutta se myös toimii ainoastaan suhteessa yhteisön ja kunkin tilanteen vaatimuksiin ja odotuksiin.

Uskotko itsekään, että ihmisyksilöllä on moraalinen järjestelmä?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täälllä Suomessa perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalla Kimmo Sasilla on merkintä henkirikoksesta.
Vastaavat henkilöt muualla on joko teloitettu tai piilotettu maan alle. Ei taida olla missään muualla vastaavaa skandaalia joka on päästetty läpi sormien. Ei edes P-Koreassa tai Yhdysvalloissa.

Toki moraalin kannalta kaikki yhteiskunnat ovat vakavan puutteellisia, mutta tarkoitin lähinnä sitä asiaintilaa, ettei yhteiskunnallinen väkivalta ja terrori ole rutiininomaista ja jokapäiväistä kuten esimerkiksi Stalinin ja Hitlerin valtakunnissa tai vanhan aristokraattisen ja feodaalisen Euroopan aikana.
 

julle-jr

Jäsen
Itse pidän ihmishenkeä itseisarvona monestakin syystä, mutta yksi tärkeimmistä on historiallinen kokemuksemme: ne yhteiskunnat, missä ihmishenki ei ole ollut itseisarvo ovat yleensä olleet sekä tuhoisia että hyvin vastenmielisiä paikkoja - meille on aikamoisen vaarallista suhteellistaa ihmisarvo ja ihmishenki.
Niin siis nämä yhteiskunnat ovat olleet tuhoisia ihmisille, vai? Jos taas ei pidä ihmishenkeä tai ihmistä tärkeänä, niin mitä haittaa siitä on, jos joku yhteiskunta on tuhoisa ihmiselle? Voisihan ihmisten määrän väheneminen olla jollekin muulle asialle ihan hyväkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eivätköhän ne mittaa lähinnä sokeaa biologispohjaista reagointia. Tulipalossa ihminen saattaa ryhtyä vaikka millaisiin sankaritekoihin, mutta jo seuraavana päivänä ostaa epäeettisesti (ihmisiä ja luontoa kohtaan) tuotettuja tuotteita.

Selvää lienee, että moraali on erittäin tilannekohtainen. Se on kehittynyt evoluutiossa turvaamaan lajin sisäisen yhteistyön, mutta se myös toimii ainoastaan suhteessa yhteisön ja kunkin tilanteen vaatimuksiin ja odotuksiin.

Uskotko itsekään, että ihmisyksilöllä on moraalinen järjestelmä?

En oikein ymmärrä, että moraalijärjestelmien olemassaolon ehtona olisi niiden täydellinen noudattaminen. Toki reaalisesti tuollaiset tilanteet ovat arpapeliä, sitä tarkoitin sillä, että kysymyksenasettelu on keinotekoinen, mutta silti merkityksellinen siinä suhteessa, että sen kautta pyritään saamaan esille jotain systematiikkaa. Evoluutio ei minusta ole mitenkään hyödyllinen moraalin mittari, toki meidän kaikki ominaisuutemme jollain tasolla ovat evoluution tulosta, mutta evoluution käyttäminen moraalin perustana on yllättävän hankala yhtälö. Toki uskon että ihmisyksilöillä on moraalisia järjestelmiä, suorastaan valtavia määriä erilaisia järjestelmiä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin siis nämä yhteiskunnat ovat olleet tuhoisia ihmisille, vai? Jos taas ei pidä ihmishenkeä tai ihmistä tärkeänä, niin mitä haittaa siitä on, jos joku yhteiskunta on tuhoisa ihmiselle? Voisihan ihmisten määrän väheneminen olla jollekin muulle asialle ihan hyväkin.

Uskonpa että reaalisesti useimmat eivät kovin korkealle arvostaisi elämistä yhteiskunnassa, jossa on pelkkä väkivallan ja vallankäytön objekti. Toki jos itse on huipulla niin voi saada jotain tyydytystä massateurastuksista (Stalin ja Hitler varmasti saivat nautintoa harjoittamastaan kollektiivisesta terrorista). Mutta en toki väitä, että oma humanistis-kristillinen etiikkani olisi objektiivisesti parempi kuin yksilöllisen tahdon ja tunteen moraalin mittapuuksi nostava nietzscheläis-vaikutteinen moraalioppi. Toki tässä jälkimmäisessä tapauksessa toivoisi sitten tiettyä systemaattisuutta ja logiikkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös