Taito-Ojanen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Anaheim Ducks, Kärpät
Laraque on ollut myös tukemassa PETAn kampanjaa, mikä tekeekin hänestä jo sadan prosentin puunhaalaajakettutyttöhipin.
HS: Facebook-ryhmässä uhataan vahingoittaa epäiltyjä eläinrääkkääjiä.
Kyse on siis tästä FB-ryhmästä. Lisäkimmoketta ryhmän toiminnalle ovat varmasti antaneet viimepäivien uutiset:
HS: Poliisi tutkii koiranpennun raakaa pahoinpitelyä
ES: Neljä kissaa pakkasessa matkalaukussa
En kovin montaa raukkamaisempaa tekoa tiedä kuin puolustuskyvyttömien eläinten kiduttamisen, joten sinällään se, että tuota retalejengiä vähän kovistellaan ryhmäpaineen kautta on aivan oikein. Toki tuohon piirileikkiin osallistuu aivan samanlaisia vajakkeja kuin itse tekijätkin eli siinä mielessä melko arveluttavasta toiminnasta toki on myös kyse, varsinkin jos jotain oikeasti tapahtuu. Ilmiönä kuitenkin mielenkiintoinen ja varmasti tulee vaikuttamaan näiden, ja tulevien, rääkkääjien elämään, jos/kun nimet alkavat jatkossa vuotaa julkisuuteen.
Ymmärrän, että monet näistä ihmisistä yrittävät kehittää ihmisten suhtautumista eläimiin, mutta näillä kostoprojekteilla ja "omankädenoikeudella" viedään kyllä oma käyttäytyminen suoraan jonnekin kivikaudelle.
Toki tuohon piirileikkiin osallistuu aivan samanlaisia vajakkeja kuin itse tekijätkin eli siinä mielessä melko arveluttavasta toiminnasta toki on myös kyse, varsinkin jos jotain oikeasti tapahtuu.
Välillä tuntuu, että me ihmiset raivostumme enemmän eläinten kuin ihmisten huonosta kohtelusta.
Niin, sitähän kutsutaan spesismiksi, jos en ihan väärässä ole. Eikä siinä itsessään ole välttämättä vikaa, se on ihan inhimillistä käyttäytymistä. Ainoa vaan, että monetkaan ei ole rehellisiä ajattelunsa kanssa ja väittää itseään suuriksi eläin/luonnonsuojelijoiksi, vaikka sanat ja teot ei sitä tosiasiassa tuekaan. Ovat juuri enemmänkin näitä spesistejä ja arvottavat lajeja niiden kauneuden/söpöyden/viihdyttävyysarvon perusteella.Ei. Välillä tuntuu, että ihmiset raivostuvat enemmän söpöjen, pehmeiden ja karvaisten lemmikkiotusten huonosta kohtelusta kuin muiden.
Syytteet tulevat julkisrauhan rikkomisesta ja törkeästä kunnianloukkauksesta.
Toivottavasti tuomari lukee näille oikeutta sieltä asteikon raskaimmasta päästä.
Niin, sitähän kutsutaan spesismiksi, jos en ihan väärässä ole.
Aa, selvä. Kiitos korjauksesta. Olen jotenkin saanut käsityksen, että tuota käytetään myös siinä, että suosii tiettyjä eläinlajeja toisia enemmin. Juuri näistä läheisyys/suloisuus syistä. Milloin mitäkin. Siinä ei siis sinänsä ole mielestäni mitään vikaa, mutta ihmiset eivät rehellisesti tahdo tunnustaa, että "jotkut eläimet on tasa-arvoisempia kuin toiset eläimet", näin Eläinten vallankumousta vapaasti lainaten.Tietääkseni spesismillä tarkoitetaan ihmisen suhtautumista lajitoveriinsa, verrattuna ihmisen suhtautumista johonkin muuhun eläimeen.
Minulle luontodokkareissa eläinten kohtalo on sinänsä aika samantekevää, koska se on silkkaa luonnon kamppailua. Tosin saalistajan "puolella" ehkä jossain määrin on sikäli, että ilman saalista se on paljon tukalammassa asemassa kuin ne laumaeläimet. Vielä kun on pentuja ruokittavana, niin jollain kissapedolla on loppujen lopuksi tukalempaa se elo.Toisaalta kyllä minäkin jännitän luontodokkareita katsessani jäniksen puolesta, jos sitä jahtaa käärme. Toisaalta toivon myös luontodokkareissa, että tiikeri saa sen peuran kiinni. Pikkumuksuna vihasin satuja, jossa se ovela hiiri pääsi aina "juuri ja juuri" pahaa kissaa karkuun - minä kun olen aina pitänyt kissoista. :D
Ei kenkään ole lain velvoittamana pakko juosta kohti tulevan junan eteen omaan henkeään uhmaten pelastamaan joku toinen ihminen.Edit. Mitä tulee muuten tuohon BitterX:n esimerkkiin pelastamisesta, niin eikös se ole ihmisen velvollisuus yrittää pelastaa nimenomaan toinen ihminen? Jos et näin tekisi, voisit saada syytteen ihmisen jättämisestä kuolemaan.
Joo, no sanoinkin: yrittää (joka sisältää monenlaisia keinoja). Mietin tosin enemmän yleisesti ottaen tilannetta. Ihminen kai pitäisi asettaa eläimen edelle tärkeysjärjestyksessä jos kumpikin on yhtä lailla pelastettavissa. No, ei siitä sen enempiä, eikä tämä nyt oikeastaan edes liity tähän ketjuunkaan.Ei kenkään ole lain velvoittamana pakko juosta kohti tulevan junan eteen omaan henkeään uhmaten pelastamaan joku toinen ihminen.
Joo, no sanoinkin: yrittää (joka sisältää monenlaisia keinoja). Mietin tosin enemmän yleisesti ottaen tilannetta. Ihminen kai pitäisi asettaa eläimen edelle tärkeysjärjestyksessä jos kumpikin on yhtä lailla pelastettavissa. No, ei siitä sen enempiä, eikä tämä nyt oikeastaan edes liity tähän ketjuunkaan.
Aiheena toki mielenkiintoinen ja ehkä keskustelun arvoinen.
vlad,
Lähinnä mietin, että onko se kirjoitettu lakiin, että ihmisen olisi valittava ihminen pelastettavaksi ennen eläintä. Toki voit päättää toisin, kukaan ei sitä estä tekemästä, mutta voit joutua kärsimään seurauksista. Eli sinun nähdään jättäneen toinen ihminen kuolemaan tai vaaraan.
Voin toki olla väärässä, mutta luulisin, että laki on näissä asioissa ihmisen edun puolella ja edellyttäisi toimimaan hätätilanteessa noin.
Enemmän tätä puolta siis tuossa mietin, en niinkään henkilökohtaista moraalia ja syitä toimia miten toimii. Ne ei minua sinänsä kiinnosta tipan vertaa.
Itse toki myönnän olevani varsin ihmiskeskeinen tätänykyä.
Minua kiinnostaa erityisesti myös se miksi joku valitsee tietyn syyn toimia, myös tällaisessa tilanteessa. Miksi asettaa ihminen etusijalle? Sen tähden koska ihminen on "luomakunnan kruunu" - kuvottavaa sinänsä, vai jonkin muun syyn tähden?
No, se sallittakoot. Myönnettävä on, että ei tämä meidän lajimme ehkä kaikkein mukavin ja reiluin ole noin isossa mittakaavassa, mutta se on silti olemassa ja me olemme sen jäseniä, haluttiin tai ei. Vasta kuolema muuttaa sen asian.Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sitä enemmän opin vihaamaan heitä.
Niin, no en minäkään sitä pidä terveenä ja siitä juuri puhuin tuolla jossain aiemmin. Kyseisillä ihmisillä on yleensä todellisuudenkuva hämärtynyt ja heitä leimaa ihmisviha ja yleinen luottamuspula lajikumppaneihinsa. Näen sen jonkinlaisena todellisuuspakoiluna.Ihmetyttää ihmiset, jotka pitivät eläimiä jotekin tärkeimpinä kuin ihmisiä. Sairasta!
Minua kiinnostaa erityisesti myös se miksi joku valitsee tietyn syyn toimia, myös tällaisessa tilanteessa. Miksi asettaa ihminen etusijalle? Sen tähden koska ihminen on "luomakunnan kruunu" - kuvottavaa sinänsä, vai jonkin muun syyn tähden?
Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sitä enemmän opin vihaamaan heitä.
vlad.