Aivan, sapelihammastiikeri vai auto. Se hirvihän ei muodosta mitään uhkaa, vaan se auto, kuten itsekin toteat. Mieleeni tulee muutamakin keino päästä eroon hirvionnettomuuksista hirvikantaa vähentämättä.
Väännetään nyt rautalangasta, auto ei ole se ongelma tässä yhteydessä, vaan se auto-infrastruktuuriin sopimaton olento ts. hirvi (tai toinen ihminen, kyllähän onnettomuusriski korreloi kai väestötiheydenkin kanssa).
Nythän infrastruktuurissa on jo tehty paljon, ettei niitä kuulumattomia olentoja päätyisi niin paljoa teille, mutta kaikkia tienreunoja ei voi aidata.
Luolamiehelle taas "autona" toimivat omat jalat ja kävelyretkelle vesilähteelle ei sovi sapelihammastiikerin vierailu. Kyse on yhä yhdestä yksittäisestä muuttujasta, jolla on vaikutusta ihmispopulaation selviytymiseen, ei sen monimutkaisemmasta asiasta.
Aina kun olen tappanut hyttysen minulla on ollut siihen syy. Todennäköisesti aina kun tulen tappamaan jonkun muun luomakunnan olennon, olkoon sitten ihminen, hirvi tai ameeba minulla on siihen syy. Hyttysen olen tappanut ihan muutaman kerran useammin kuin hirven tai ihmisen tai vaikka sinisorsan. Siksi todennäköisesti en pidä hyttysen hengen säästämistä yhtä tärkeänä kuin hirven. En siis tapa hyönteisiäkään huvikseni, ei tulisi mieleenkään.
Niin, syitähän on monella, mutta miksi muitten syyt ovat sitten mielestäsi huonompia kuin omasi.
Jos siis tappaa jotain paljon, se on ok?
Tämäpä vasta olennaista. Olet siis sitä mieltä että hirvet ovat suurempi riski liikenteelle kuin vauhti? Eikö ihmisen reaktiokyky ole yhtälailla tähän infraan sopimaton tekijä?
Vauhti on hallittavissa infralla ml. autojen turvalaitteistot.
Koska ihmisten on myös päästävä paikasta toiseen riittävän nopeasti, vauhtia ei voi loputtomiin laskea, hirvien määrää taas voi, sen vaikuttamatta mitenkään yhteiskunnan toimintaan.
Ongelmaa voi ratkaista monella tavalla ja yleisesti ottaen on parempi käyttää sitä tapaa, joka aiheuttaa vähiten ongelmia ihmisille.
Tästä asiasta kai eläinten oikeuksissa on kysymys. Jos ei tarvitse mitään syytä eläimen tappamiselle, ei varmaankaan ole kovin eläinrakas. Luonnonlaissa tämä oikeutuksen ajatus taas on tarpeeseen tappaminen, lähinnä syödäkseen tai reviiriään ja henkeään puolustaakseen. Eläimet, jotka tappavat ilman mitään syytä eivät ole kivoja, vai ovatko? Entäs ihmiset?
Luonnossa ei ole oikeutusta, eikä sen ajatusta, luonnossa on vain elämää ja kuolemaa. Eli selvästikään en saa tässä(kään) keskustelussa vastausta kysymykseeni.
Ihmiset tappavat jatkuvasti ilman mitään syytä miljoonia elämänmuotoja joka sekunti, mutta aika moni on silti ihan kivoja.
Noh, kun selvästikin ihmiskeskeinen lähestyminen luontoon on syöpynyt niin syvälle tajuntaan, on turha edes aloittaa käsittelemään asiaa _oikeasti_ biodiversiteetin kannalta, ihan kuin vain silminnähtävät olennot olisivat ajatuksen arvoisia.