Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Olen tässä asiassa samaa mieltä kanssasi, ainakin tuon suhteen, että kun vaaditaan kuolemaa tekijälle. Toki kiduttamisesta ja pahoinpitelystä tulisi tuomita, oli sitten ihminen tai eläin kohteena.On vaan vitun absurdia vaatia kuolemaa ja kidutusta koiran tappajalle, rinnastaa metsästys huvikseen tappamiseen tai väittää että elämää arvottaessa eläin on aina samalla viivalla ihmisen kanssa.
En ole tosin itse mitään sanktioita tässä vaatinut, mutta tuomitsen tuollaiset raakalaismaiset teot silti. Väkivallalla väkivaltaa vastaan lähtemiseen en vaan itse henkilökohtaisella tasolla usko. Se on huono ratkaisu.
Tuo, miten eläimet on ihmisten kanssa samalla viivalla ja ovatko, onkin aika kinkkinen kysymys. En ole koskaan ihan täydellistä vastausta siihen löytänyt ja se on aina jotenkin tilanteeseen sidottuna. On varmasti totta, että ihmislaji pitää kaltaisiaan läheisimpinä, se on ihan normaalia. Tässä mielessä ehkä ihminen on merkittävämpi, ei siis ehkä elävänä olentona itsessään jos ajatellaan kokonaisvaltaisesti, mutta ihmisen omasta perspektiivistä. Aivan kuten leijonalle on laumansa ja pentunsa prioriteetti no. 1. Eläinten käyttäytyminen ja ihmisten käyttäytyminen ei tietysti ole täysin verrattavissa toisiinsa, koska eläimet noudattaa lähinnä vaistoja, eivätkä sen kummemmin päättele mitään. Ihmisillä taas on mahdollisuus valita usein lukemattomista vaihtoehdoista, tämä myös asettaa meidät samalla suurempaan vastuuseen. Tuohon vastuuseen mielestäni kuuluu myös muiden lajien kunnioittaminen, vaikka ovatkin jossain määrin alempia elämänmuotoja. Tuolla alemmuudella en suoraan meinaa huonommuutta tai pienempää merkitystä lajina.
Ihmisten kiihkeät reaktiot lemmikki- ja hyötyeläimiä kohtaan tapahtuvissa asioissa on siis siinä mielessä ymmärrettäviä, että ne ovat keskimääräistä metsäneläintä läheisempiä olentoja, aivan kuten toiset ihmisetkin on. Tuossa mielessä tuohtuminen koiraa kohdistuvaan väkivaltaan on jossain määrin perusteltua, ihan samalla tavalla kun JZZ pitää ihmisiä korkeampina olentoina. Monelle koira edustaa tärkeää apulaista, perheenjäsentä ja ystävää.
Niin tai näin, munakasta ei voida tehdä rikkomatta munia. Metsästys, karjan kasvattaminen ja muut sellaiset asiat kuuluu kiintenä osana ihmisluontoa ja ihmisen selviytymistä. Noista monessa asiassa olisi runsaasti parannettavaa, mutta niiden täyskieltäminen on ihan liian utopistista jopa tälläisen idealistin mielestä kuin minä. Osa-aika realisti minussa myöntää tuon asian.
Ihmisolennolle on kehittynyt tietty valta ja kyky toteuttaa asioita ja niiden kykyjen ja mahdollisuuksien poisheittäminen olisi mitä suurinta haaskausta ja typeryyttä. Onneksi meille on myös annettu potentiaali miettiä miten tehdä asiat paremmin. Ei sen tarvitse merkitä sitä, että se on jotain meiltä pois, jos yritämme hoitaa asiat miellyttävemmin. Mielestäni ihmislaji voi syödä lihaa jatkossakin, koska se aika perustavalaatuisesti kuuluu ravintoomme, mutta voidaan myös yrittää tehdä jotain sille, että ne eläimet jotka uhrautuvat ruoaksemme, eivät joutuisi kärsimään tarpeettomasti. Vaikka ei kristitty olisikaan, joka kädet ristissä pöydän ääressä kiittää Jumalaa ruoasta, niin tietynlainen vilpitön kiitollisuus voisi ehkä sydämeen mahtua sen puolesta, että joku hieno laji soveltuu ruoaksemme ja mahdollistaa, että me jaksamme.
Vielä loppukevennykseksi hieno sanonta Orwellin Eläinten vallankumouksesta:
"Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."