Aivan oikein, olen syyllistänyt Nuorta Suomea siitä, että se on taannut kaikille samassa joukkueessa pelaaville 11-vuotiaille tasavertaisen peliajan. NS ei kuitenkaan ole määrännyt peluuttamaan A-tason pelaajaa AAA-joukkueessa eikä pelaamaan neljällä kentällä kaikkia kauden 10 ottelua. Enkä tekisi tästä niin suoraa johtöpäätöstä, että Suomesta ei löydy vuosittain kuin keskim. yksi 1. kierroksen pelaaja, koska on pari vuotta joutunut pelaamaan hihanauhoilla?
Hyvä, kun tunnustat syyllistäneesi Nuorta Suomea siitä, että kaikki juniorit ovat saaneet tasaisen peliajan. Sen lisäksi syyllistit Nuorta Suomea siitä, että junioreilla oli liian vähän peliaikaa, tosin et syyllistänyt yksin Nuorta Suomea vaan myöskin Jääkiekkoliiton syyksi laitoit tämän.
On epärealistista odottaa, että Suomi tuottaisi yhtä paljon huippuja kuin aiemmin mainitsemasi Kanada, USA, Venäjä tai Ruotsikaan. Näin on aina ollut, ennen Nuorta Suomea, NS:n aikana kuin myös tulevaisuudessa. Tilanne on monien mielestä heikko, mutta se ei johdu Nuori Suomesta.
En ole missään kirjoittanut, että Suomen pitäisi tuottaa yhtä paljon huippuja kuin Kanada, USA ja Ruotsi. Olen sitä mieltä, että Venäjä on tuottanut/tuottaa laadukkaan juniorijärjestelmänsä vuoksi myös enemmän huippujääkiekkoilijoita kuin Suomi. Olen sitä mieltä, että Suomen laajoilla pelaajamassoilla olisi pitänyt pystyä parempaan kuin, mihin viime vuosina on kyetty. Minun mielestäni meidän tulisi olla Tanskaa selvästi parempia ja vähintään Tshekkien tasolla.
Voisitko sinä perustella ylläolevan väittämäsi? Faktat pöytään, ja mikäli niistä löytyy katetta ylläolevaan väitteeseesi niin minä olen valmis muuttamaan kantaani NS:n suhteen. Kuten olen jo aiemminkin maininnut, niin en pidä Nuorta Suomea mitenkään välttämättömänä ideologina SJL:n toiminnassa, mutta en ole vielä nähnyt todistetuksi sen syyllisyyttä Suomen "heikkoon" juniorituotantoon.
Nuori Suomi-ideologia on Jääkiekkoliiton valinta juniorijärjestelmäksi. Jääkiekkoliitto on kuulunut Nuori Suomen lajiliitoksi 1990-luvun puolestävälistä alkaen. Itse törmäsin Kouvolassa ensi kertaa Nuori Suomeen jääkiekon puitteissa, kun lappeenrantalainen työkaverini syyllisti KooKoo vuonna 1986 syntyneiden valmentajat Nuori Suomen vastaisesta peluuttamisesta. Sen takia tutkin vuonna 1986 ja sen jälkeen syntyneet tämän kauden NHL-pelaajat. Jätän nyt listasta Kanadan ja USA:n pois ja keskityn eurooppalaisiin NHL-pelaajiin.
Vuonna 1986 ja sen jälkeen syntyneitä pelaajia on tällä kaudella pelannut NHL:ssä: ruotsalaisia 27, tshekkejä 17, venäläisiä 14, tanskalaisia 5, suomalaisia 4; itävaltalaisia ja slovenialaisia 2; slovakkeja, latvialaisia, valko-venäläisiä, italialaisia ja puolalaisia 1.
Vuonna 1988 ja sen jälkeen syntyneitä pelaajia on tällä kaudella pelannut NHL:ssä: ruotsalaisia 18, venäläisiä 10, tshekkejä 9, tanskalaisia 3; suomalaisia, italialaisia, latvialaisia ja sloveneja 1.
Nuorten ja 18-vuotiaiden MM-kisamenestys niinä vuosina, kun Nuori Suomi-ideologia ja sen Jääkiekkoliiton tulkinta ovat vaikuttaneet juniorituotantoomme, on ollut yksi mittari siitä, miten hyvä juniorijärjestelmämme on tuottanut maailman huippujunioreita. Suomen menestys niin nuorten kuin 18-vuotiaiden MM-kisoissa on hiipunut hälyttävästi viime vuosina.
Arvostaisin, mikäli voisit kertoa oman mielipiteesi esittämistäni juniorikiekkoilun epäkohdista? Minun mielestänihän nämä ovat Jääkiekkoliiton ja sen toimijoiden virhe-arvioita eivätkä Nuori Suomen aikaansaannoksia.
Sinä olet kirjoittanut vuonna 2007, että Nuori Suomi on osaksi syyllinen noihin epäkohtiin. Jääkiekkoliiton valinta liittyä Nuori Suomen lajiliitoksi ja sen tulkinta valitsemastaan Nuori-Suomi-ideologiasta on luonnollisesti se suurin syy siihen, että ollaan huippujuniorien tuottamisessa jääty pahasti jälkeen kilpailijamaistamme.