Nämä kysymykset sinun tulee esittää HPK:n juniorijääkiekkoilusta vastaaville henkilöille, en minä voi heidän puolestaan vastata.
Ihmettelen vain, että vuosien vaikuttamisenkaan jälkeen sinun näkokulmaasi ei ole omassa seurassasikaan huomioitu, mutta ehkäpä siellä osataan nähdä mediastrategioiden taakse.
Mitä sinä, msg, olet mieltä Nuori Suomi -järjestöstä. Tarvitaanko järjestöä mielestäsi urheiluseurojen yhteyteen? Jos tarvitaan, niin miksi? Jos ei tarvita, niin miksi?
Sopiiko, että unohdetaan vihasi kohteet Kalervo ja Eero, kun kumpikaan ei liene Nuori Suomessa duunissa?
Jos lähdetään vähän kauempaa liikkeelle, niin suomalaiset urheilu- ja liikuntaseurat ovat juuri sellaisia kuin niiden toiminnassa mukana olevat henkilöt haluavat seuransa olevan. Oikeasti taitaa olla niin, että valta seuroissa on niissä harvoissa käsissä, jotka haluavat uhrata vapaa-aikaansa seuratoimintaan saamatta mitään rahallista korvausta. Aika monessa seurassa pääsee varmaan hallitukseen asti, jos vain haluaa. Ja seuran hallitus sitten linjaa mitä seura haluaa olla. Joku haluaa olla puhdasoppinen urheiluseura ja joku toinen taas yhdistää kilpailullisuuden ja liikunallisuuden ja kolmas sitten vain liikuttaa.
Moni seura tuntuu haluavan olla jotain muutakin kuin pelkkä puhdasoppinen urheiluseura. Esimerkkinä vaikkapa juuri HPK juniorit.
Ja jatketaan sitten Nuori Suomeen
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Nuori Suomi -sinetin saadakseen pitää täyttää tietynlaiset laadulliset kriteerit. Kyseessä on siis eräänlainen auditointi, joka takaa toiminnalle tietyn laadun. Se arvostaako joku näitä mittareita on kunkin oma valinta ja sinun mediastrategisen kantasihan me tiedämme.
Myönnän, että puhdasoppinen urheiluseura ei varmasti tarvitse ketään eikä mitään, mutta monta prosenttia suomalaisista seuroista on näitä puhdasoppisia? Mutta kuten sanottua, jos seura haluaa olla jotain muuta, niin miksi se ei mittauttaisi toimintaansa suhteessa Nuori Suomen periaatteisiin?
Tämä on muutama lainaus erään sinettiseuran sivuilta:
Pitää huolta jokaisesta mukana olevasta lapsesta ja nuoresta
Sinettiseuralta odotetaan, että se pitää huolta jokaisesta mukana olevasta lapsesta ja nuoresta. Seuran toiminnan on oltava kasvatuksellista. XXX on avoin seura, johon voi kuka tahansa tulla mukaan.
Haluamme, että myös jatkossa jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus olla mukana seuramme toiminnassa. Toiminnan on oltava tasavertaista ja turvallista. Jokaisella on oltava oikeus olla mukana taustastaan riippumatta.
Tämä voisi varmaan lukea myös HPK junnujenkin sivuilla? Kuullostaa näin isän näkökulmasta luettuna hyviltä asioilta.
Tämä seura siis haluaa olla sellainen alueensa seura, joka tarjoaa kaikille omille kyvyilleen ja haluilleen sopivan mahdollisuuden harrastaa.
Estääkö tämä Sinetti sitten laadukkaat harjoitukset, tasojoukkueet, pelaamisen ikäistään vanhemmissa, talenttitreenit ja kilpailullisuuden? Voin kertoa, että ei estä., mutta kyllähän sinä sen tiesitkin.
Ja sitten vielä, että pääsemme kanssasi samalle sivulle, mikä sinun suhteesi on tähän mennessä pelaajana tai valmentajana tai seurajohtajana tai toimihenkilönä tai isänä/äitinä Nuori Suomi -järjestöön?
Sinun kanssasi en pääse samalle sivulle enkä todella edes halua olla sillä samalla sivulla kuin sinun mediastrategiasi.
Minä olen kahden eri joukkueurheilulajiaa harrastavan alakouluikäisen lapsen isä. Toinen pelaa sinettiseurassa ja toinen ei. Ja itse asiassa sinettiseurassa moni asia todella on laadukkaammin hoidettu kuin tässä ei sinettiseurassa. Sinettiseura toimii ammattimaisemmin ja se esimerkiksi panostaa valmentajien koulutukseen ja valintaan paljon enemmän kuin tämä toinen seura. Isän näkökulmasta katsottuna voin siis sanoa, että sinettiseuran toiminta on laadukasta.
Enkä tässä sano, että toisessa olisi hoidettu asiat huonosti. Ja itseäänähän sitä vielä vähän moittisi, kun olen yhden ikäkausijoukkueen Joukkueenjohtaja tässä ei sinettiseurassa. Valmentajaksi en itseäni missään tapauksessa kutsu, vaikka olenkin vähäisen auttavan käteni tarjonnut myös valmennukselle.
Peluutuksiin en ota muuta kantaa kuin sen, että jokaiselle tarjotaan lähtökohtaisesti yhtäläiset pelimahdollisuudet. Jos sitten joku jättää mahdollisuuden käyttämättä, niin se on oma valinta. Ja sen voin taata, että meidän jengissä kukaan poika tai vanhempi ei ole valittanut, ettei ole päässyt pelaamaan vaikka meillä poikia onkin sangen runsaasti mukana joukkueen toiminnassa. Ei kukaan ole meille tullut kertomaan kuinka monta tapahtumaa tai matsia saamme viikossa järjestää eikä ole käsittääkseni tässä NS-seurassakaan mitään tällaisia asioita linjattu.
Ja jos sinun johonkin pitäisi voida vaikuttaa, niin se minä ja me muut lasten vanhemmat joita ilman ei tule yhtään 1. kierroksen varausta vaikka liitossa seistäisiin päällään ja poltettaisiin Nuori Suomi -sinettejä. Mutta tämä ei taida mahtua mediastrategiaan, kun tätä vanhemmuutta ei voi sillä tavalla kivasti henkilöidä ja kärjistää?
Minä siis olen se, joka kuljettaa, kustantaa ja kannustaa ja vielä hoitelee vapaaehtoisena yhden jengin joukkueenjohtajan hommat, hoitekee kahden jengin toimitsijavuoroja, pullia ja kaikki muitakin hommia mitä ilman nämä seurat eivät yksinkertaisesti pyörisi.
Eli yhteenvetona:
Puhdasoppinen urheiluseura ei tarvitse Nuori Suomea yhtään mihinkään eikä puhdasoppisen urheiluseuran pitäisi vähäkään välittää niistä arvoista, jotka juuri Nuori Suomelle ovat tärkeitä.