Taas lainaan ensin itseäni ja vastaan Fordélille, joka kiinnostui tästä Jukka Rautakorven lausunnosta ja halusi kuulla tähän liittyen lisää. Minusta tämä on päivänselvä asia, kun tarkastelee Jääkiekkoliiton laatuprojekti Nuori Suomi-ohjelman määräyksiä ja sääntöjä Jääkiekkoliiton Nuori Suomi-sinettiseuroille. Tuon ohjelman toteuttaminen ei tukenut millään mittarilla mitaten virtuoosimaisen lajiosaamisen kehitystä riittävän laajasti, mitä on edellytettävä huippujunioreita tuottavalta juniorijärjestelmältä.
Urheilun (tässä tapauksessa jääkiekon) lajiosaaminen ja virtuoositeetti syntyvät harjoittelemisen tuloksena. Tästä on tehty paljon tutkimustyötä maailmalla ja Suomessakin. Urheilusuoritus vaatii erilaisia fyysis-motorisia taito-ominaisuuksia, kuten taitoa, nopeutta, voimaa, aerobista ja anaerobista kestävyyttä sekäliikkuvuutta. Näitä kaikkia ominaisuuksia säätelevät tuki- ja liikuntaelimet, sisä- ja sukupuolielimet sekä hermosto. Yhdessä nämä kaikki ominaisuudet muodostavat kattavan kuvan ihmisen fyysisestä kunnosta ja toimintakyvystä. Sen takia jokaisella ominaisuudella on oma herkkyyskautensa, jolloin kehitys on erityisen nopeaa. Valmentajien olisikin tärkeää tiedostaa nämä herkkyyskaudet, jotta kehitystä tapahtuisi lapselle mielekkäällä tavalla (Armstrong 2006).
Harjoittelussa tulee olla keskimäärin 10 000 toistoa, jotta haluttu liike automatisoituu hermostossa. Hermoston kehittyminen nuorena ja kehityksen hidastuminen 12 ikävuoden kohdalla tarkoittaa valmennuksellisesta näkökulmasta myös sitä, että lapsen tekniikka on hiottava jo nuorena oikeanlaiseksi, koska lapsena väärin opitun tekniikan poisoppiminen ja oikealla tekniikalla korvaaminen on hyvin vaikeaa jo ylä-asteikäiseltäkin (Korkeankangas 2003, Häkkinen 2007).