Nollatoleranssi SM-liigassa

• 46 632
  • 282

Rocco

Jäsen
DarkTower kirjoitti:
Milloin tämä uusi ja hienompi ja upeampi, tuleva tuomarilinja on muuttunut nollatoleranssilinjaksi? Eikö Järvelä nimenomaan korostanut ettei linja tule olemaan niin tiukka kuin NHL:ssä ja etteivät tuomarit hae nollatoleranssia vaan samanlaista linjaa kuin MM-kisoissa. Eikö kyseisissä kisoissa oltu aika lähellä nollatoleranssia, heh?

Ainakin alkusarjassa mentiin niin nollatoleranssille että voisi puhua jopa miinustoleranssista!

Mutta, kyllähän kisoissa sitten kun hieman pidemmälle päästiin niin tuomarit katsoivat hieman enemmän sormien läpi ja antoivat normaalien vääntöjen kuulua peliin yms.

Sanotaanko niin että jos linja on kuten alkusarjassa -> Vaihdan kokonaan salibandyn seuraamiseen.

Jos linja on kuten mitalipeleissä -> Jatkan ilomielin jääkiekon seuraamista.

Kyylä

Jäsen
Seuroille lähetetty DVD

Seuroille lähetettiin kesän aikana DVD tästä tulevasta tuomitsemislinjasta, eli mitä vihelletään ja mitä ei. Onkohan joku nähnyt tämän? Olisi ihan mielenkiintoista nähdä itsekin, millaiseksi linja on tarkoitettu.

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyylä kirjoitti:
Seuroille lähetettiin kesän aikana DVD tästä tulevasta tuomitsemislinjasta, eli mitä vihelletään ja mitä ei. Onkohan joku nähnyt tämän? Olisi ihan mielenkiintoista nähdä itsekin, millaiseksi linja on tarkoitettu.

En ole DVD:tä nähnyt, mutta muistelisin jossain lehtijutussa mainitun, että kyseistä nauhaa näytetään myös yleisölle otteluiden yhteydessä hallien videotauluilta.

Saa nähdä toteutuuko.

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Pakko ottaa kantaa vielä tähän.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikenmoinen kahvaaminen yms. pitää karsia pois liigasta, sana:"nollatoleranssi" nähtäneen otetun liian tosissaan, ainakin kun taas katsoo esim. tämänpäiväisen Blues-Davos-pelin jäähymääriä.

Pelissä on jaettu toistaiseksi 24kpl 2min jäähyjä, jota ei voi mielestäni enää puolustella millään lailla.
pahoin pelkään, että koko kausi tullaan pelaamaan 5-4 tai 5-3 yli/alivoimaa... lajina jääkiekko saa kyllä aivan uuden ulottuvuuden ja käsityksen tuolloin.

ZOOM kirjoitti:
Pakko ottaa kantaa vielä tähän.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikenmoinen kahvaaminen yms. pitää karsia pois liigasta, sana:"nollatoleranssi" nähtäneen otetun liian tosissaan, ainakin kun taas katsoo esim. tämänpäiväisen Blues-Davos-pelin jäähymääriä.

Pelissä on jaettu toistaiseksi 24kpl 2min jäähyjä, jota ei voi mielestäni enää puolustella millään lailla.
pahoin pelkään, että koko kausi tullaan pelaamaan 5-4 tai 5-3 yli/alivoimaa... lajina jääkiekko saa kyllä aivan uuden ulottuvuuden ja käsityksen tuolloin.

NHLlässä meni jokunen kuukausi tottumiseen. Itse pahoin pelkään, että tuomarit muuttavat tulkintojaan ennen tottumista.. silloin se ei onnistu. Koripallotuomarit ovat siitä hyviä, että he viheltävät virheistä vaikka heillä on ihan samalla lailla tulkinnan vara. Jääkiekossa yms. lajeissa on se vaikeus tietysti, että yhden miehen alivoima on tosi raaka verrattuna koripalloon.. Mutta tuomarit voisivat ajatella etteivät he anna jäähyjä vaan pelaajat ottaa.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Niin varmasti koukut saadaan pidemmällä aika välillä pois, mutta entä kulmaväännöt vähän torppaa tai ottaa kiekkoa äijämäisesti niin boksia tulee. Ei pikku kontakteista tule antaa jäähyjä vaikka teoriassa se on toisen estämistä. NHL:ssä ainakin kunnon pommit lisääntyivät, mutta en tiedä lisääntyykö SM-liigassa. Pelkään että pikkuhiljaa joukkueet passivoituvat kiekon ja oman maalin väliin, koska pelätään 1vs1 tilanteita jäähyjen takia.

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Snaipperi #16 kirjoitti:
Niin varmasti koukut saadaan pidemmällä aika välillä pois, mutta entä kulmaväännöt vähän torppaa tai ottaa kiekkoa äijämäisesti niin boksia tulee. Ei pikku kontakteista tule antaa jäähyjä vaikka teoriassa se on toisen estämistä. NHL:ssä ainakin kunnon pommit lisääntyivät, mutta en tiedä lisääntyykö SM-liigassa. Pelkään että pikkuhiljaa joukkueet passivoituvat kiekon ja oman maalin väliin, koska pelätään 1vs1 tilanteita jäähyjen takia.
Ei ole kyllä tasan tarkkaan kovat pommit lisääntyneet, vaan koko liiga on mennyt pehmeämpään suuntaan. Taklauksista jaettiin paljon helpommin rangaistuksia kuin aikaisemmin.

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
DarkTower kirjoitti:
Milloin tämä uusi ja hienompi ja upeampi, tuleva tuomarilinja on muuttunut nollatoleranssilinjaksi? Eikö Järvelä nimenomaan korostanut ettei linja tule olemaan niin tiukka kuin NHL:ssä ja etteivät tuomarit hae nollatoleranssia vaan samanlaista linjaa kuin MM-kisoissa.

Juuri samaa olen ihmetellyt useampien viesteissä. Nyt on mennyt monelta tarpeeksi asiasta mesotessaan puurot ja vellit sekaisin. Liigan suunnalta on puhuttu vain tiukemmasta tuomarilinjasta, ei nollatoleranssista.

Ehkäpä tämän topikin otsikkoa pitäisi muuttaa, arvon modet?

http://www.sm-liiga.fi/uutiset.asp?id=64485

Jääkiekon SM-liigan alkavan kauden otteluissa käytetään Kansainvälisen Jääkiekkoliiton IIHF:n määrittämää tuomitsemislinjaa. Uuden linjauksen myötä erotuomarit keskittyvät erityisesti ns. estopelin karsimiseen.

Uuden tuomitsemislinjan myötä kaukalosta karsitaan erityisesti pelaajaan takaapäin kohdistuvat rikkeet.

- Jääkiekko on maalintekopeli. Uudella linjalla pyritään edesauttamaan maalintekotilanteiden syntymistä. Jos pelaaja karkaa vastustajalta, häntä ei voi pysäyttää esimerkiksi koukkaamalla ilman rangaistusta, SM-liigan erotuomarijohtaja Arto I. Järvelä sanoo.

- Kyse ei ole NHL:n nollatoleranssin tuomisesta SM-liigaan. Näkemyksemme mukaan nollatoleranssia ei voi toteuttaa ilman neljän erotuomarin järjestelmää. Nyt omaksumamme linjaus seuraa IIHF:n linjaa, Järvelä korostaa.

Itse olen nyt tyytyväinen näihin uusiin päätöksiin, nyt kun tuo kiekko katsomoon saatiin viilattua kohdilleen.

npc

Jäsen
Vai Jatkoaika kehittänyt haasteen valmentajille olla itkemäti uudesta tuomarilinjasta. Ihan kiva idea. Mutta hienoa, että Mälkiä on tippunut heti kättelyssä pois. Herra edustaa sellaista jääkiekkopeliä, josta itse olen aina pitänyt ja jos hänen mielestään uudet kujeet eivät ole niin kovin kivoja, uskon häntä, ainakin näin alkuun mitään näkemättä.

Veikkaan että Aravirralla on isoin kukkakimppu lokakuun lopussa hyppysissään. Ehkä Elorannallakin, se syyttää enemmin omia pelaajia liian kovasta pelistä, kuin mitään tuomareita tai linjaa.

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
Yxsarvinen kirjoitti:
Vai Jatkoaika kehittänyt haasteen valmentajille olla itkemäti uudesta tuomarilinjasta. Ihan kiva idea. Mutta hienoa, että Mälkiä on tippunut heti kättelyssä pois. Herra edustaa sellaista jääkiekkopeliä, josta itse olen aina pitänyt ja jos hänen mielestään uudet kujeet eivät ole niin kovin kivoja, uskon häntä, ainakin näin alkuun mitään näkemättä.

Mälli on realisti ja tietää, ettei nyky-SaiPa pärjää liigassa uusilla säöäntötulkinnoilla. Siksi hän 'itkee' kaikkiin suuntiin. Kotipeleissä koko Kisapuiston yhteisitku voi vielä vaikuttaa, mutta karu fakta on se että Mällin kahvakiekko ei toimi vieraissa.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Immortal kirjoitti:
Mälli on realisti ja tietää, ettei nyky-SaiPa pärjää liigassa uusilla säöäntötulkinnoilla. Siksi hän 'itkee' kaikkiin suuntiin. Kotipeleissä koko Kisapuiston yhteisitku voi vielä vaikuttaa, mutta karu fakta on se että Mällin kahvakiekko ei toimi vieraissa.
On tuota tullut tätä lajia seurattua sen verran pitkään, että hevillä en usko tuon itkemisen loppuvan, sitä on ollut aina ja mikä sen nyt lopettaisi?
Luulen, että saa päätoimittaja syödä lokakuun lopussa toisenkin kilon mustaamakkaraa kukkapuskien ympäröimänä.

Olisikohan "nollatoleranssin" ansiota että kun pikaisella vilkaisulla SM-liigan pistepörssiin näyttää pisteitä ropisevan pääasiassa ylivoimalla. Joku tilastoniilo voisi varmaan verrata viimekauden alkua nykyiseen. Onko YV-maalimäärissä muutosta näkyvissä. Sen huomasin itse että pistepörssin 20 parhaan joukosta ei löytynyt yhtään nimeä jolla tehotilastossa olisi +2 tai enemmän. Parhailla oli +1 ja useimmilla pistetehtailijoilla oli tehotilasto pakkasen puolella. Toki tehotilastoon vaikuttaa myös tasakentällisin päästetyt maalit mutta siltikin voisi kuvitella että jo useampikin olisi kyennyt vähintään +2 lukemaan.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Bluesbrother kirjoitti:
Olisikohan "nollatoleranssin" ansiota että kun pikaisella vilkaisulla SM-liigan pistepörssiin näyttää pisteitä ropisevan pääasiassa ylivoimalla. Joku tilastoniilo voisi varmaan verrata viimekauden alkua nykyiseen. Onko YV-maalimäärissä muutosta näkyvissä. Sen huomasin itse että pistepörssin 20 parhaan joukosta ei löytynyt yhtään nimeä jolla tehotilastossa olisi +2 tai enemmän. Parhailla oli +1 ja useimmilla pistetehtailijoilla oli tehotilasto pakkasen puolella. Toki tehotilastoon vaikuttaa myös tasakentällisin päästetyt maalit mutta siltikin voisi kuvitella että jo useampikin olisi kyennyt vähintään +2 lukemaan.

Huomasin saman seikan. Silmiinpistävän pienet teholukemat oli pörssin kärkipäällä. Aluksi ajattelin, että no, onhan sitä yksi jos toinen porukka koomaillut sen verran, että omissakin on soinut. Mutta sitten heräsin, että onhan se käytännössä mahdotonta kahden ottelun jälkeen, että tasaisesti koko kärkipää on hasardi molemmissa päissä.

Tällä erikoistilannemäärällä +/- on täysin merkityksetön tilasto. Maalit tulevat pääsääntöisesti yli- tai alivoimalla. Yksikin omiin tasaviisikoin, niin pakkasen puolelle mennään.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tuossa juuri katselin elitserien matsia

ja siellä ei vissiin ole mitään nollatoleranssia vielä käyttöön otettu. Ihme roikkumista ja jäähymäärät SM-liigassa olisivat olleet jossain sadan tuolla puolen...

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
peruspata kirjoitti:
Tällä erikoistilannemäärällä +/- on täysin merkityksetön tilasto. Maalit tulevat pääsääntöisesti yli- tai alivoimalla. Yksikin omiin tasaviisikoin, niin pakkasen puolelle mennään.
Eikös miinusta tule, jos olet alivoimamaalin aikana kentällä, mutta vastaavasti plussa merkintää ei saa jos olet ylivoimamaalin aikana kentällä. Näin olen antaanut itseni ymmärtää.

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
masaman kirjoitti:
ja siellä ei vissiin ole mitään nollatoleranssia vielä käyttöön otettu. Ihme roikkumista ja jäähymäärät SM-liigassa olisivat olleet jossain sadan tuolla puolen...

Elitserienissähän nollatoleranssi otettiin kättöön jo viimekaudella. Tälle kaudelle näköjään se on unohdettu. Ainakin eilisen TV-pelin perusteella.

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito kilpailu ja rehellinen tuomaritoiminta
arpa80 kirjoitti:
Eikös miinusta tule, jos olet alivoimamaalin aikana kentällä, mutta vastaavasti plussa merkintää ei saa jos olet ylivoimamaalin aikana kentällä. Näin olen antaanut itseni ymmärtää.

+ tulee jos olet kentällä, kun joukkueesi tekee maalin tasa- tai alivoimalla

- tulee jos olet kentällä, kun joukkueesi päästää maalin tasa- tai ylivoimalla

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liittyen tuohon edelliseen viestiin, miten menetellään tilanteissa, joissa pisteen tehnyt pelaaja ei enää ole kentällä maalin syntyhetkellä? Tarkoitan siis tilanteita, joissa pelaaja "tekee maalin/syötön vaihtoaitiosta käsin". Saako tämä kyseinen pelaaja itselleen plus/miinuspistettä? Esim. tilanne, jossa pelaaja laukoo kiekon hitaasti vastustajan tyhjään maaliin ja menee nopeasti vaihtoaitioon ennen kuin kiekko on maalissa.

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lawless kirjoitti:
Liittyen tuohon edelliseen viestiin, miten menetellään tilanteissa, joissa pisteen tehnyt pelaaja ei enää ole kentällä maalin syntyhetkellä? Tarkoitan siis tilanteita, joissa pelaaja "tekee maalin/syötön vaihtoaitiosta käsin". Saako tämä kyseinen pelaaja itselleen plus/miinuspistettä? Esim. tilanne, jossa pelaaja laukoo kiekon hitaasti vastustajan tyhjään maaliin ja menee nopeasti vaihtoaitioon ennen kuin kiekko on maalissa.

Hyvä kysymys, käsittääkseni tilastointi tapahtuu siten, että +/- saldoaan kasvattavat ne, jotka vaikuttavat tilanteen syntymiseen.

Esim: Pakki A vetää rehelliset lipat ja vastustaja pääsee karkuun, jolloin A päättää livahtaa vaihtoon ja pakki C tulee tilalle ennen kuin kiekko on maalissa. Jos maali syntyy -> miinus tulee A:lle

Esim 2: Pakki C Kompastuu samaan korotettuun keskiviivaan ja jälleen vastustaja pääsee karkuun. C päättää kirmata vaihtoon ja A tulee kentälle. Vastustaja ei saa kiekkoa läpiajosta maaliin vaan kiekko painuu kulmaan, jonne A painaa niska kyyryssä. A taklaa ohi, ja vastustaja tekee tilanteesta maalin, miinus tulee A:lle.

Esim 3: Hyökkääjä D syöttää hyökkääjän E läpi ja menee vaihtoon, E tekee läpiajosta maalin hieman sen jälkeen kun F on tullut jäälle -> plus merkintä tulee E:lle.

esim 4: Hyökkääjä E tarjoilee D:lle maukkaan läpiajon ja painelee itse vaihtoon. E:n tilalle tulee G, mutta D ei saa kiekkoa läpiajosta maaliin. D hakee itse kiekon kulmasta, nousee maalille ja painaa kiekon maaliin lainaamatta sitä muille. Plussa tulee G:lle.

Tämä on oma tulkintani, eikä perustu tarkkaan tietoon. Saattaa olla, että tämä on tilastoijasta kiinni.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Puolikaspakki kirjoitti:
Esim 3: Hyökkääjä D syöttää hyökkääjän E läpi ja menee vaihtoon, E tekee läpiajosta maalin hieman sen jälkeen kun F on tullut jäälle -> plus merkintä tulee E:lle.

E:n käsillä on kyllä vaikea uskoa maalia läpiajosta syntyvän. Mutta asiaan...

Olen tästä +/- tilastoinnista keskustellut aikanani ihan asiaan perehtyneiden tahojen kanssa, ja minulle kerrottiin, että tilastomerkinnän saavat pelaajat, jotka ovat jäällä maalin syntyessä. Tämän lisäksi mahdolliset tehopisteen saavat vaihtoaitiossa olevat pelaajat saavat ylimääräisen plusmerkinnän. Miinuspistettä ei siis vaihtoaitiossa oleva pelaaja voi saada.

Esimerkki: A syöttää kiekon keskialueelle pelaaja B:lle. A menee vaihtoon, C hyppää kentälle. B pistää vastustajat kahville ja tekee maalin. Plusmerkinnän saa tässä tilanteessa kuusi kenttäpelaajaa - jokainen kentällä olija sekä syöttöpisteen saanut vaihtoaitiossa olija.

Nämä tilastoinnit on aina jonkin verran tilastoijasta kiinni, mutta ainakin muutamia vuosia sitten siis minulle uskoteltiin tilastoja tehneen ihmisen toimesta käytännön olevan tämä.

saippua

Jäsen
Puolikaspakki kirjoitti:
Esim: Pakki A vetää rehelliset lipat ja vastustaja pääsee karkuun, jolloin A päättää livahtaa vaihtoon ja pakki C tulee tilalle ennen kuin kiekko on maalissa. Jos maali syntyy -> miinus tulee A:lle

Minun ymmärtääkseni tällaisessa tilanteessa miinukset kerää pakki c. Tai ainakin jossain välissä eräillä pelaajilla oli tapana livahtaa vaihtoon miinuksia karkuun.

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
E kirjoitti:
Nämä tilastoinnit on aina jonkin verran tilastoijasta kiinni, mutta ainakin muutamia vuosia sitten siis minulle uskoteltiin tilastoja tehneen ihmisen toimesta käytännön olevan tämä.

Plussan antaminen syöttöpisteen saaneelle, mutta jo vaihtoaitioon ehtineelle pelaajalle on selkeä juttu, jota tietääkseni jokainen toimitsija noudattaa.

Miinusmaalien kohdalla käytäntö on kirjavampi. Jotkut merkitsevät Puolikaspakin esim1:ssä mainitsemalla tavalla, toiset merkkaavat miinukset vain jäällä maalin syntyhetkellä oleville. Oikeudenmukainen tapa olisi totta kai merkitä tilanteen aiheuttajalle miinus, mutta joskus tilanne jää näkemättä. Silloin on pakko tyytyä jäällä oleviin.

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
saippua kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni tällaisessa tilanteessa miinukset kerää pakki c. Tai ainakin jossain välissä eräillä pelaajilla oli tapana livahtaa vaihtoon miinuksia karkuun.

Joo monet toimittajathan luulevat olevansa hauskoja, kun kysyvät, että johtuuko hyvä +/- saldosi siitä, että osaat hypätä oikeaan aikaan kentälle ja sieltä pois. Tuskin kovin moni tuosta pääsee hyötymään useasti kauden aikana.

Puolikaspakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
E kirjoitti:
E:n käsillä on kyllä vaikea uskoa maalia läpiajosta syntyvän. Mutta asiaan...

Olen tästä +/- tilastoinnista keskustellut aikanani ihan asiaan perehtyneiden tahojen kanssa, ja minulle kerrottiin, että tilastomerkinnän saavat pelaajat, jotka ovat jäällä maalin syntyessä. Tämän lisäksi mahdolliset tehopisteen saavat vaihtoaitiossa olevat pelaajat saavat ylimääräisen plusmerkinnän. Miinuspistettä ei siis vaihtoaitiossa oleva pelaaja voi saada.

Esimerkki: A syöttää kiekon keskialueelle pelaaja B:lle. A menee vaihtoon, C hyppää kentälle. B pistää vastustajat kahville ja tekee maalin. Plusmerkinnän saa tässä tilanteessa kuusi kenttäpelaajaa - jokainen kentällä olija sekä syöttöpisteen saanut vaihtoaitiossa olija.

Uskon sinua, tuo käytäntö kuulostaa loogiselta. Itse tilastoin +/- omissa peleissä juuri noiden tilanteeseen vaikuttaneiden (+ kentällä olleiden) pelaajien osalta, eikä tämä käytäntö perustu mihinkään viralliseen tapaan.

Tuota oikea-aikaista kentälle hyppäämistä ja sieltä poistumista tuskin kovin moni voi hyödyntää, kun valmentaja antaa melkoisen ripityksen pelaajalle, joka livahtaa kentältä karkuun kesken tilanteen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy