Mielestäni en ole antanut aihetta ymmärtää, että doping-aineet tuovat minun mielestäni vain voimaa tai lihaksia, jos minulla tuohon viittasit. Palautumisen ohella kasvuhormonissa kiistatonta on myös se, on kaikesta huolimatta anabolinen aine, jolla on varsin merkittävät terveysriskit. En siis väitä, etteikö sitä käytettäisi myös jääkiekossa, mutta - kuten sanottua - en usko sen laajempaan käyttöön, juurikin siitä syystä, että NHL:n kokoisessa satojen miljoonien bisneksessä uskoisin olevan pelkästään tuota palautumista ajatellen huomattavasti turvallisemmin asiansa ajavia aineita.
Jääkiekkoilija ei myöskään näytä kehonrakentajalta tai voimanostajalta, eikä toki kuulukaan. Viittasit aiemmin kasvuhormonin lisäksi ulkoisen testosteronin käyttöön jääkiekossa, niin myöskin se on kiistantota, että molemmat aineet - etenkin yhdessä käytettynä - lisäävät tutkitusti lihasmassaa ja voimaa jopa ilman harjoittelua. Ja kun jääkiekkoilijoiden kesäharjoittelu kuitenkin sisältää myös melkoisen usein ihan varsinaista voimatreeniä, ovat jääkiekkoilijat siitä huolimatta jostain kumman syystä jopa moneen varsin kokemattomaan saliharrastelijaan nähden kummallisen heikkoja. Lisäksi en ihan allekirjoita tuota, että jääkiekkoilijoiden ja saliharrastajien (optimaalisissa) ruokavalioissa olisi jotenkin merkittävä ero. Samat lainalaisuudet ravinnon suhteen pätevät pääosin joka lajissa, niin harjoittelusta ja suorituksesta palautumiseen, kuin energian riittävyyteen niiden aikana. Tietenkään jääkiekkoilija ei vedä munuaisten paukkumisen uhalla puolta kiloa proteiinia päivässä kuten pro-bodarit, mutta ei jääkiekkoilijan ruokavalio ainakaan kuuluisi olla kovinkaan erilainen, kuin normaalilla lihaksen/voiman kasvuun tähtäävällä saliharjoittelijalla. Sami Jauhojärveltä voi kysyä lisää, hehkutti aikoinaan useammassa mediassa, miten uusi ravintovalmentaja oli laittanut hänen ruokavalionsa kuntoon samoilla perusjutuilla, millä koutsi oli omalla aktiiviurallaan pärjännyt. Ja tämä kyseinen ravintovalmentajahan sattui olemaan yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä kehonrakentajista. Esimerkiksi makrojakauma ja ravintoaineiden ajoitus oli Jauhojärvellä aika pitkälti samanlainen, mikä yleisesti on punttipaavoillakin käytössä.
Siitä olen samaa mieltä, että paremman palautumisen mahdollistavista lääkkeistä on huomattavasti suurempi hyöty, kuin tarkimmastakaan mahdollisesta ruokavaliosta. Siksipä en ymmärräkään, että miten nämä ruokavaliomuutoksiensa hyötyjä hehkuttaneet konkaripelaajat olisivat saaneet palautumiseensa niin radikaalia parannusta pelkästään keskittymällä tarkemmin ravintoon, jos koko ura olisi vedetty erilaisia palautumista edistäviä lääkkeitä vetäen. Ja tuohon viimeiseen kappaleeseen kaipaisin vielä sen verran tarkennusta, että kuka sen pelaajan sijasta sitä roinaa sitten käyttäisi? Huoltajako siellä lykkää sen piikin hanuriin ilman, että pelaaja hoksaa itse mitään, tai kyseenalaistaa koko toimintaa?
Ja tokihan tämä väittely on sikäli ikuisyyskysymys, että niin kauan kun ei itse ole NHL-pelaaja, tuskin kukaan osaa varmaksi sanoa että mitä vedetään ja miten paljon. Mutta onpahan ainakin saatu aikaan mielenkiintoista keskustelua.