Lue kirjoituksestani sana "merkittävin". Tottakai kun keho on anabolisessa tilassa keinotekoisesti, niin lihaskasvua tulee normaalini tallaajaan nähden helpommin, MUTTA se harjoitusmuoto on se merkittävin asia. Edelleen toistan tätä samaa mantraa tässä, joka nyt ei taida saada yhtään ymmärrystä.
Edelleen eri mieltä. Esimerkiksi Hannu Rautala on maininnut treeniensä perustuvan pikajuoksun ja kymmenottelun oppeihin. Itse olen treenannut salilla tavoitteellisesti jo vuosia, treenityylini on ollut pitkälti ns. voimabodausta koko ajan. Jostain kumman syystä suurin osa pikajuoksijoista ja kymmenottelijoista on kuitenkin minua lihaksikkaampia ja vahvempia. Ja jostain syystä hyvin harva jääkiekkoilijakaan näyttää Markus Pöyhöseltä, Usain Boltilta, Ashton Eatonilta, Trey Hardeelta tai Bryan Claylta. Harva jääkiekkoilija myöskään ottaa kyykystä 250-300 kilogrammaa tai penkkaa 150-170 kg edellä mainittujen tapaan.
Jos sä ilman aineita vetäset 45sek vaihtoja x määrän ja alat piiputtamaan kolmannessa erässä, jolloin virheiden määrä kasvaa ja saat siihen ongelmaan hyötyä kesken kauden muullakin tavalla kuin vaan lisäämällä riisin määrää pelin jälkeisessä ateriassa, ni kilpaurheilun puolella tähän tapahtumaan varmasti otetaan kaikki apu vastaan.
Kuulostaa minulta ihan sellaiselta tilanteelta, jossa erilaisista hapenottokykyä parantavista lääkkeistä kuten EPO:sta tai meldoniumista saataisiin enemmän irti, kuin kasvuhormonista. Ja et ole edelleenkään vastannut, että miksi nämä, jo moneen kertaan esiin nostamani, konkarijääkiekkoilijat kokevat nimenomaan tämän "riisin määrän lisäämisen pelinjälkeisessä ateriassa" niin merkittäväksi osaksi palautumiskykyjensä paranemiseen, jos roinaa olisi vedetty läpi uran.
Joe Roganin vieraana oli tuossa taanoin Dorian Yates, entinen kehonrakentaja, joka nykyään toimii ravinto ja kuntovalmentajana monien huippu-urheilijoiden kanssa. Hieman valoittaa tuota urheilijoiden mentaliteettia samalla. Poimin linkkiin tietyn kohdan, missä vähän käydään tota läpi.
Joe Rogan Experience #989 - Dorian Yates - YouTube
(koitin linkata suoraan kohtaan 52:30, missä hyvä kohta aiheeseen liittyen)
Voit kysyä tätä itseltä, että onko perusteltua, jos saadaan Johnnie jaksamaan paremmin noita pelejä varsinkin back-to-back pelien aikoihin. Valvotussa ympäristössä ammattilaisten vierellä kun noita haittavaikutuksia on hieman eri tavalla kuin jollain body-rotalla joka tekee kaiken yksin ilman valvontaa.
Sanottakoon tähän vielä, että eihän niitä aineita paukuteta 24/7 ympäri vuoden ja ei niitä aineita JOKAINEN siellä käytä. Suuri joukko kylläkin.
Mulla itsellä ystävä kävi pelaamassa muutaman kauden amerikassa ammatikseen kiekkoa. Oli kengän numero kasvanut tuolla reissulla, vaikka ennen oli sama jalan koko mun kanssa. Jännä homma.... Ainii... Kasvuhormoni vaikuttaa myös tuohon.
Olen kuullut tuosta Yatesin mainitsemasta tapauksesta itsekin, mutta en oikein ymmärrä, että mitä tekemistä sillä on tämän keskustelun kanssa. Yatesin esimerkissä ei nimittäin kysytä, että "Ottaisitko tämän pillerin, millä luultavasti jaksat pelata runkosarjan paremmin, mutta sinulla on 50 % mahdollisuus kuolla? Se ei kuitenkaan takaa maalikuninkuutta, mestaruutta, tai edes kymmenen tehopisteen parannusta viime kauteesi. Ai niin, tarjollahan on tosiaan myös vaihtoehtoisia aineita, ja lisäksi voit myös tehdä itsekin jotain jaksaaksesi sen runkkarin paremmin". Tätä odotellessa.
Ja ei, ei ole perusteltua. Ei, jos Johnnie tietää, että ei ole käyttänyt puoliakaan omasta kapasiteetistaan puhtaana. Ei, jos Johnnie tietää, että on olemassa muitakin aineita, joiden kanssa ei tarvitse pelätä päätyvänsä ennenaikaiseen hautaan sydänongelmien vuoksi. Joihin muuten tuskin valvottu ympäristö auttaa. Itse en ainakaan ole kuullut sellaisista guruista, jotka saisivat rajattua kasvuhormonin vaikutukset vain haluamilleen kropan elimille.
Itselläni on salikaveri, jonka tiedän varmasti naturaaliksi. Ollut mm. useampaan kertaan mitaleilla CBB:ssä, doping-testatussa kehonrakennuslajissa. Minulla on myös monta salikaveria, jotka roinaavat. Tämä CBB-kaveri on silti lähes jokaista tuntemaani roinaajaa isompi ja vahvempi. Lahjakkuudella ja asioiden paremmin tekemisellä lienee jotain tekemistä tämän kanssa.