Huoh...
Paatosta, isänmaallisia kosiskelevia sanoja... tällaisesta porukasta pysyn mielusti kohtuullisen matkan päässä. Edellinen ei sitten tarkoita sitä ettenkö ole isänmaallinen, olen, mutta sen ohella ajattelen myös rationaalisesti ja tämä ajattelumalli kehottaa minua pysyttelemään mahdollisimman kaukana tästä porukasta.
Viestin lähetti essulu
Ohessa lainaan erään erittäin järkevän nuoren pitämän puheen koulussaan. Lukekaa kaikki, varsinkin ne, jotka ymmärtämättömyydessään eivät halua Suomelle kuuluvaa Karjalaa takaisin:
Niinpä niin, unohdit vallan mainita, että kyseessä on sinun (täysin subjektiivinen) mielipiteesi siitä, että kyseessä on järkevä nuori. Se että sinä nimität häntä järkeväksi ei tee hänestä vielä järkevää. Entäpä jos minä sanoisin häntä, siis puheen pitäjää, idiootiksi? Ei se hänestä tekisi idiootti, kyseessä olisi vain minun mielipiteeni hänestä. Edellinen esimerkkinä, todellisuudessa minulla ei ole tarvetta määritellä häntä millään lailla yhden ainoan puheen perusteella, (enhän edes tiedä onko hän itse kirjoittanut kyseisen puheen).
Olemme nyt Venäjän kanssa tasavertaisia valtioita ja voimme käydä neuvottelupöytään rauhallisin mielin, vailla valloitusuhkaa. Ja silti on vielä olemassa henkilöitä, jotka Suvi-Anne Siimeksen tapaan sanovat luovutettujen alueiden palautuksesta: "Ei. Ihmettelen ketkä tätä asiaa vielä viitsii pitää yllä."
Olemmeko me todella tasavertaisia valtioita, vai kuvittelemmeko me vain olevamme? Kannattaa miettiä.
Miten tähän on tultu? Suomen Tasavallan rajat määriteltiin Tarton rauhansopimuksessa lokakuun neljäntenätoista 1920 "ikuisiksi ajoiksi" kuten sopimuksessa sanotaan. Sitä edelliset rauhat on tehty Ruotsin ja Venäjän välillä.
Kuinkahan monta "ikuisiksi ajoiksi" määreiteltyä sopimusta maailmanhistoria pitää sisällään? Mielestäni näin epämääräisiin aikarajoihin ei ole kovinkaan viisasta tukeutua tahi vedota, painotan, kyseessä on minun täysin subjektiivinen mielipiteeni vailla sen suurempaa painoarvoa.
Vuonna 1941 he aloittivat jatkosodan, jossa Suomi sai jälleen torjuntavoiton.
Tässäpä sitä onkin ongelmaa kerrakseen. Suomi antoi saksalaisten käyttää alueitaan hyväkseen hyökkäyksessään Neuvostoliittoon, kuten tässäkin ketjussa on jo todettu. Mikäli muistan oikein kansainvälisiä sopimuksia, tämä toiminta antoi Neuvostoliitolle oikeuden vastatoimiin ts. Suomi voitiin rinnastaa hyökkääjään. Tuolloin spekulointi sillä on oikeastaan turhaa olisiko N:liitto hyökännyt Suomeen kaikesta huolimatta. Tosiasiassa Saksa aloitti sotatoimet ensin käyttäen hyväkseen Suomen maa-alueita (Utin lentokenttää) sekä ilmatilaa. Mikäli Suomi olisi koettanut estää saksalaisten toimet, olisi Suomen asema toinen kuin nyt.
Ei siis ole epäilystäkään, etteikö palautuksen vaatiminen olisi oikeutettua. Mutta onko siitä hyötyä? Totta tosiaan on.
Samojen asioiden toistaminen tuntuu todella turhauttavalta, joten sille tielle en nyt tällä kertaa lähde kovinkaan syvällisesti.
Täällä on jo tuotu esille Saksojen yhdistyminen. Kuinka kivulias se todellisuudessa on ollut vaikka alunperin kuvitelmat olivat aivan toiset - ja siellä elintasokuilu ei ollut niin suuri kuin se on Suomen ja Karjalan (Venäjän) välillä. Jo tähän mennessä Saksojen yhdityminen on tullut maksamaan monin verroin enemmän kuin ennakoitin ja summa kohoaa yhä, tälläkin hetkellä itäinen-Saksa köyhtyy entisestään sekä valtaosa koulutetusta väestä siirtyy länteen. Saksassa raja-aidat on kaadettu mutta henkinen muuri on yhä olemassa.
Ei millään pahalla Karjala intoilijoita kohtaan mutta meillä on tärkeämpiäkin rahareikiä kuin syytää miljardeja euroja Karjalan kunnostamiseen, väestön kouluttamiseen.
Monet varmaan ovat valmiit ottamaan vastaan Karjalan, mutta ovatko he valmiit ottamaan vastaan samalla noin 500 000 venäläistä? Tuskin, ja en oikein usko, että kovinkaan suuri osa heistä haluaisi palata takaisin Venäjälle - tai sinne mistä nyt ovat Karjalan alueelle aikoinaan tulleet. Lisäksi, kuten todettua, huomattava osa asukkaista on syntynyt Karjalasta, jolloin heille Karjala on se kotiseutu eivätkä he sieltä vapaaehtoisesti lähde joten he siirtyisivät Karjalan mukana Suomelle. Löytyykö saunan takaa tilaa näille karjalalaisille?
Haluaako Putin olla vihattu suomensyöjä vai arvostettu Karjalan palauttaja? Palautus olisi Venäjälle mahdollisuus selkeästi irtautua stalinistisesta perinnöstään. Se olisi ainoa mahdollinen pohja suomalaisten ja venäläisten aidosti luottamuksellisten suhteiden kehittämiselle.
Kumpikohan painaa Putinin vaakakupissa enemmän, 5 miljoonaa suomalaista vai 150 miljoonaa venäläistä?
Muutaman vuoden päästä nykyiset Karjalan asukkaat voisivat pyytää Suomen kansalaisuutta kielen opittuaan. Mitään uutta Isä Aurinkoista ei tarvita.
Entäpä jolleivat he opettelisikaan suomea? Kokemukseni perusteella voinen jopa sanoa, että tässä tapauksessa kun venäjänkielisiä kerralla siirtyisi näin paljon Suomeen ei heillä enää välttämättä olisikaan intressejä opiskella suomea vaan he jatkaisivat venäjän käyttöä ja kas, aivan yllättäen, meillä olisikin satojen tuhansien venäjänkielinen vähemmistö.
Tämän syvällisemmin en nyt jaksa kirjoittaa. En edes jaksa ottaa kantaa ProKarelia liikkeen tutkimustulosten luotettavuuteen, ihmisiähän hekin ovat ja jos, tai kun, intressi jonkin asian puolesta on tarpeeksi suuri voi objektiivisuus hämärtyä ja tilalle astua selkeä subjektiivisuus arviointeja tehdessä.
vlad#16.