Ukrainan tilanne mediassa lietsottuine pelkoineen on se kauan odotettu keppihevonen, jolla Nato-jäsenyys ratsastetaan lopultakin seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan. Vankkumattomana Nato-jäsenyyden kannattajana hyväksyn toki sen, että
tarkoitus pyhittää keinot.
En sen sijaan ymmärrä alkuunkaan, miksi Ukraina rinnastetaan yhä useammissa puheissa Suomeen. Kyllä, molemmat ovat Venäjän federaation läntisiä naapurimaita, mikä on aivan omanlaisensa "erityisasema" mille tahansa valtiolle, mutta, mutta, mutta... Toinen maa on eurooppalainen, länsimainen oikeusvaltio, joka on ollut itsenäinen 97 vuotta ja kuulunut 20 vuotta Euroopan unioniin (ja 15 vuotta euroalueeseen). Toinen on sen sijaan itsenäistynyt "vasta" vuonna 1991 Neuvostoliitosta ja käynyt läpi toistuvia hallituskriisejä käytännössä koko olemassaolonsa ajan sekä yrittänyt vähitellen opetella demokraattisia prosesseja, mikä selittyy ja näkyy osaltaan maan äärimmäisenä poliittisena
kahtiajakona itä-länsisuunnassa.
Pahaa pelkäänkin, että Nato-jäsenyyttä aletaan markkinoida myös vaalipuheissa populistisen keskustelupalstaretoriikan muodossa:
"Suomi on uusi Ukraina!" Suomen ja Ukrainan nykytilan vertaaminen on nimittäin mielestäni jo ajatuksen tasolla älyllisesti hyvinkin epärehellistä, sillä Ukrainassa on takana puoli vuotta kestänyt totaalisen karmea ja absurdi tapahtumaketju, jossa 1) maan pääkaupungin kaduille on ammuttu 70 mielenosoittajaa, 2) maan presidentti on syrjäytetty, 3) maahan on nimetty toistaiseksi valtaa pitävä väliaikaishallitus, jonka avainministerien salkkuja on osoitettu maan itäosissa viime parlamenttivaaleissa vain 1-2 % kannatuksen saaneen, kansallismielisen ("fasistisen") puolueen edustajille, ja jossa 4) maa on menettänyt merkittävän itsehallintoalueensa rajanaapurilleen kansainvälisen oikeuden vastaisesti sekä 5) ajautunut lopulta sisällissotaan ja kaaokseen itäisillä alueillaan.
On päivänselvää, että kohdat 1-5 eivät koskaan - siis eivät koskaan, voi toteutua suvereenissa Suomen tasavallassa; sen verran on luotettava ja uskottava maamme kansalliseen yhtenäisyyteen, positiiviseen vapauteen sekä demokraattiseen, aitoon kansanvaltaan, joka on satavuotisen itsenäisyyden aikana rakennettu. Edellä kuvatut arvot ovat mielestäni niin ikään laajemminkin länsimaisia, yhteiseurooppalaisia sekä kaikissa oloissa puolustamisen arvoisia, minkä vuoksi kannatan ehdottomasti Suomen Nato-jäsenyyttä. Tämä siitäkin huolimatta, että Nato ja EU ovat tehneet laajentumispolitiikassaan useita räikeitä virheitä viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana (vrt. esim. Bulgaria ja Romania).
Nato ei valitettavasti voi taata, etteikö jokin ulkovalta yrittäisi pahimmassa mahdollisessa tapauksessa horjuttaa Suomen kansallista itsemääräämisoikeutta. Nato-jäsenyys varmistaa kuitenkin, sen sijaan, että kynnys horjuttamisaikeille olisi mahdollisimman korkealla - joka tilanteessa.