Näkemykseni perustuvat ennen muuta asiantuntijanäkemyksiin, mutta myös terveen järjen käyttöön. Teillä toivotalkoissa toki nämä jäänevät vähemmälle huomiolle, kun se kuuluisa sisäinen tunne ajaa näiden asioiden ohi mielipiteen muodostamisessa.
Missä helvetin toivotalkoissa? Argumentit loppuvat, niin otat sitten tuollaiset nimittelyt kehiin? Olen muuten sitoutumaton, ja äänestän aina sitä ehdokasta ja puoluetta, mikä sopii minulle parhaiten.
Mitään sisäistä tunnetta ei siis asiassa ole. Olen aika monta viestiä tälle palstalle kirjoittanut, missä olen kertonut, että terrori-isku on minusta mahdollinen ihan missä tahansa "Länsimaassa". Norjassa on
tällä hetkellä tiedustelutietojen mukaan erittäin korkea iskun uhka, mutta se ei ole mitenkään pysyvä olotila. Onhan asiantuntijalausuntoja annettu myös siitä, että Ruotsissa ja Suomessa on kohonnut iskujen mahdollisuus.
Minä näen edelleen, että Nato-jäsenyys ei vaikuta pitkällä aikavälillä ollenkaan siihen, miten todennäköinen isku jossain maassa on tai ei ole. Perusteluina iskuille voivat terroristien mielissä olla mm. maallistunut länsimainen yhteiskunta, maan uskonto, maan toimiminen erilaisissa kansainvälisissä tehtävissä, maan lehdistön julkaisemat Muhammed-pilakuvat, tai vaikkapa vain se, että maahanmuuttajataustaiset nuorukaiset kokevat syrjäytyneensä yhteiskunnasta, ja kokevat saavansa sympatiaa oman etnisen ryhmänsä ääriaineksilta suostumalla iskuun. Vaihtoehtoja on paljon.
En väheksy Norjan tämän hetken tilannetta millään muotoa. Ystäväpariskunta on pienen lapsensa kanssa tällä hetkellä matkalla Oslossa, joten ihan henkilökohtaistakin pelkoa on taustalla, vaikka todennäköisyys joutua kohdalle on tilastojen valossa tässäkin tapauksessa varsin pieni.