Naisasiat

  • 7 519 729
  • 26 580

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Näin.

Yksikään omista vakavista suhteistani ei ole ollut sellainen, jossa miehellä olisi ollut erityisen suuret tulot, cooleja harrastuksia (mitä ne muuten ovat?), paljon varallisuutta tai huomattavan korkea sosioekonominen status. Olen kyllä tapaillut sellaisia miehiä, mutta ne tapailut ovat päättyneet ennen kuin niistä tuli mitään vakavampaa, ja pääsääntöisesti minun aloitteestani. Kiva kroppa, hauskat jutut, mukava luonne, velaton uusi omakotitalo pk-seudulla ja oma menestyvä yritys eivät ole mitään, jos "se jokin" ja kipinä puuttuu.

Harvassa ovat tietämäni naiset, joille raha olisi se juttu. Useimmille riittää, kun mies tulee toimeen omillaan. Ämmämäistä kitinää ja ruikuttamista (pun intended) sen sijaan ei kestä kukaan.

Aika monella miehellä ongelma on se, että persoona puuttuu. Ollaan sellaista harmaata massaa, joilta ei jää mieleen jutut koska niissä ei ole mitään mieleenpainuvaa. Erityisen vaikeaa tuntuu olevan toisen jutuista kiinnostuminen. "Naisten juttuja". Emmää sellaista. Tykkään juoda kaljaa ja kattoa lätkää. Ei kiinnosta keskustella mistään ja jos keskustellaan, niin asiassa kuin asiassa on vain yksi totuus. "Kyllä se on niin, että..."

Ja sitten kehdataan valittaa kun naiset eivät jaksa moista katella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minua on alkanut entistä enemmän ahdistaa tämä, kun tulevistakin parisuhteista puhutaan monikossa. Puhumattakaan kuinka paljon monikkoa käytetään menneistä.

Tosin tämäkin on asia mikä pitää vain hyväksyä. En usko ollenkaan, että tässä nyt mitään suhdetta on tulossa. Jos nyt kuitenkin niin kävisi, niin sitten silti olisi taas uuden eron käsittely edessä jopa parissa vuodessa tai alle, mutta kuitenkin kaikissa tapauksissa noin kymmenen vuoden päästä.

Olen jo JA seniori-iässä, mutta silti tässä on useita eroja edessä tai yksin eläminen. Ainoa hyvä puoli on se, että seuraava ero ei voi mitenkään enää satuttaa samalla lailla kuin edellinen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minua on alkanut entistä enemmän ahdistaa tämä, kun tulevistakin parisuhteista puhutaan monikossa. Puhumattakaan kuinka paljon monikkoa käytetään menneistä.

Tosin tämäkin on asia mikä pitää vain hyväksyä. En usko ollenkaan, että tässä nyt mitään suhdetta on tulossa. Jos nyt kuitenkin niin kävisi, niin sitten silti olisi taas uuden eron käsittely edessä jopa parissa vuodessa tai alle, mutta kuitenkin kaikissa tapauksissa noin kymmenen vuoden päästä.

Olen jo JA seniori-iässä, mutta silti tässä on useita eroja edessä tai yksin eläminen. Ainoa hyvä puoli on se, että seuraava ero ei voi mitenkään enää satuttaa samalla lailla kuin edellinen.

Aha...?

No, minäkin olen jo ihan muuten vain seniori-iässä, takana "luja putki rilluvuosien", yksi avioliitto, lapset, yms, mitä nyt perhe-elämään yleisesti kuuluu. Virheitä ja väärinarviointeja on takana ja edessä, mutta en ole silti koskaan elämässäni heittäytynyt parisuhteeseen asenteella, katsotaanpa, mites elämä juuri tämän tulevan ex-partnerin/-puolison sujuu - ja kuinka kauan.
Voisin helposti kuvitella, että tuollaisilla lähtökohdilla ja asenteella tuppaavat parisuhteet jäämäänkin aika lyhköisiksi ja sisältö aika ohkaiseksi, mutta kuten jo sanottua, kukin tyylillään ja tavallaan...

PS. Täällä kyynikkojen kokoontumisajoja seuratessa tulen vain yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että panemalla elämässäni kaikki peliin ja altistamalla itseni pahimmille mahdollisille epäonnistumisille teen elämästäni itselleni ja lähimmäisilleni rikkaimman vaihtoehdon - enkä puhu nyt rahasta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aika monella miehellä ongelma on se, että persoona puuttuu. Ollaan sellaista harmaata massaa, joilta ei jää mieleen jutut koska niissä ei ole mitään mieleenpainuvaa. Erityisen vaikeaa tuntuu olevan toisen jutuista kiinnostuminen. "Naisten juttuja". Emmää sellaista. Tykkään juoda kaljaa ja kattoa lätkää. Ei kiinnosta keskustella mistään ja jos keskustellaan, niin asiassa kuin asiassa on vain yksi totuus. "Kyllä se on niin, että..."

Ja sitten kehdataan valittaa kun naiset eivät jaksa moista katella.

Tässäpä tämä, jonka itsekin jo mainitsin. Väitän, että suurin naisen poistumiseen liittyvä syy löytyy nimenomaan miehen asenteesta. Ja se on asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa. Mutta kun eihän mies voi tehdä mitään naisten juttuja tai tulla missään asiassa vastaan. Kumppani voisi esimerkiksi arvostaa semmoista pientä juttua, että vaikka se lätkämatsi sieltä telkkarista tulisikin, niin voisi silti lähteä esimerkiksi anoppilaan syömään ja käymään ihan muuten vaan. Tämä nyt siis ihan vaan esimerkkinä, kun niitä lätkämatseja on se 60 runkosarjassa, niin välillä kun näyttää, että se lätkä ei tosiaan ole ykkösjuttu elämässä, niin saa kummasti sitä arvostusta.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mun tulkinnan mukaan koko keskustelun pointti onkin tuon "parempaan vaihtamisen" moraalinen oikeus. Hieman oikoen tän katkeran koulukunnan väite on, että nykyään yhteiskunta opettaa ihmiset (naiset) vaatimaan kaikessa vain ja ainoastaan parasta.

Parhaan vaatiminen voi olla hyvä oppi tietyissä asioissa, mutta ihmissuhteissa, jollaiseksi kai parisuhdekin lasketaan, se aiheuttaa helposti surua ja murhetta muille ihmisille. Miksi näissä asioissa "ihan ok" ei ole riittävästi, vaan pitää laput silmillä tavoitella jotain elokuvien täydellistä rakkaustarinaa?

Ja sen saavutettuaan taas jotain vielä eeppisempää.

Juuri tästä patologisesta pyrkyryydestä on omissa kirjoituksissani ollut kyse. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö huonosta parisuhteesta kannata ja pidäkin lähteä, jos vaikka mies vetää jatkuvasti pataan, nainen on frigidi tai kumppani hyppii vieraissa. Eihän siinä silloin ole mitään moraalin kannalta ongelmaa, jos lähtee kävelemään. Arveluttavaa on kuitenkin juuri sen "ihan OK, ei mitään varsinaista vikaa" -parisuhteen päättäminen vain siksi, että just nyt ei huvita ja naapurin Pepellä on isompi.

Jos "houkuttelevampi vaihtoehto" (Ei välttämättä edes se houkuttelevin, mutta silti) ilmaantuu horisonttiin, niin silloin naista ei pidättele mikään ja sitoumukset vanhaan alkavat ratketa sillä sekunnilla. "Minä vain rakastuin", "Täytyi kerrankin ajatella vain itseäni", "Halusin tuntea itseni naiseksi", "Because I'm worth it.."
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos "houkuttelevampi vaihtoehto" (Ei välttämättä edes se houkuttelevin, mutta silti) ilmaantuu horisonttiin, niin silloin naista ei pidättele mikään ja sitoumukset vanhaan alkavat ratketa sillä sekunnilla. "Minä vain rakastuin", "Täytyi kerrankin ajatella vain itseäni", "Because I'm worth it.."

Hmm, sinulla tosiaan taitaa olla pointti tuossa: minä mietin ja mietin, enkä saanut mieleeni yhtään tapausta koko ihmiskunnan historian ajalta jossa mies olisi jättänyt naisen jonkun houkuttelevamman vaihtoehdon takia. Olemme jotenkin tosi hieno sukupuoli, uskollisuudessamme täydellinen - ajattele vaikkapa vanhoja miehiä, joita jatkuvasti jätetään parikymppisten mallipoikien takia, mutta jotka itse mieluummin kuolisivat kuin tekisivät samoin. Niin vain me miehet hampaat lempeässä hymyssä siedämme marttyyreinä kaikki kohtalon iskut ja onnettomuudet, emmekä edes itke niistä katkeran itsesäälin vallassa anonyymeillä keskustelupalstoilla. Ei, hetkinen, mites se menikään....
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri tästä patologisesta pyrkyryydestä on omissa kirjoituksissani ollut kyse. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö huonosta parisuhteesta kannata ja pidäkin lähteä, jos vaikka mies vetää jatkuvasti pataan, nainen on frigidi tai kumppani hyppii vieraissa. Eihän siinä silloin ole mitään moraalin kannalta ongelmaa, jos lähtee kävelemään. Arveluttavaa on kuitenkin juuri sen "ihan OK, ei mitään varsinaista vikaa" -parisuhteen päättäminen vain siksi, että just nyt ei huvita ja naapurin Pepellä on isompi.

Pitäisiköhän perustaa joku valtakunnallinen raati, joka aina tapauskohtaisesti arvioi, milloin on ok lähteä suhteesta ja ovatko perusteet kaikissa tapauksissa riittävän hyvät. Parisuhteesta lähtevä osapuoli voisi joutua raadin tentattavaksi ja jos perusteet eivät olisi riittäviä tai argumentointi aukotonta, niin sitten vaan mars takaisin suhteeseen. Koska sellainenhan ei tietenkään voi tulla kyseeseen, että joku lähtee suhteesta vain siksi, että se tuntuu itsestä parhaalta vaihtoehdolta.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hmm, sinulla tosiaan taitaa olla pointti tuossa: minä mietin ja mietin, enkä saanut mieleeni yhtään tapausta koko ihmiskunnan historian ajalta jossa mies olisi jättänyt naisen jonkun houkuttelevamman vaihtoehdon takia.

Ei tietenkään ole tämä sukupuolesta kiinni, miehet "kunnostautuvat" muka parempaan vaihtamisessa yhtä paljon tai enemmän kuin naiset.

Malliesimerkkinä painija Pertti Ukkolan legendaarinen sitaatti yli viisikymppisenä, kun oli vaihtanut johonkin nuoreen pimuun: "Eipä tarvitse mummon vieressä maata".

Tämä kuitenkin on Naisasiat-ketju, ja tuota mies vaihtaa nuorempaan on tapahtunut maailmansivu. On se jossain määrin "nykyajan" ilmiö, että jotkut naiset voimaannuttuaan kokevat olevansa oikeutettuja kostamaan tämän ikiaikaisen vääryyden kenelle tahansa miehelle.

Ja pakollisena disclaimerina kaikki kauniit sanat tasa-arvosta ja nykyajan vahvoista naisista. Hyviä asioita kaikki tyynni, mutta ei sitä keinulautaa parisuhdeasioissa tarvitse ympärikään keikauttaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se jossain määrin "nykyajan" ilmiö, että jotkut naiset voimaannuttuaan kokevat olevansa oikeutettuja kostamaan tämän ikiaikaisen vääryyden kenelle tahansa miehelle.

Ihanko vakavissasi väität, että joku on jossain lähtenyt suhteesta lätkimään ainoastaan siksi, että saisi aiheutettua toiselle pahaa mieltä tai kostettua? Yhtäänkö ei ole kyse siitä, että oma elämänlaatu saattaa jonkun mielestä parantua vaihtamalla puolisoa?

Noin ylipäätään kai ihan jokainen meistä on alun perinkin parisuhteessa lähinnä siksi, että se lisää omaa elämänlaatua ja onnellisuutta, eikä siksi että saisi jonkun toisen tyytyväiseksi. Parisuhteeseen ryhtyminen on näin muodoin lähtökohtaisesti itsekäs valinta ja samalla tavalla suhteen päättäminen perustuu oman hyvinvoinnin lisäämispyrkimyksiin. Ei kenelläkään ole mikään velvollisuus jäädä roikkua suhteeseen vain sen takia, ettei toiselle tule paha mieli, jos itse lähteekin jonkun houkuttelevamman tyypin matkaan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisiköhän perustaa joku valtakunnallinen raati, joka aina tapauskohtaisesti arvioi, milloin on ok lähteä suhteesta ja ovatko perusteet kaikissa tapauksissa riittävän hyvät. Parisuhteesta lähtevä osapuoli voisi joutua raadin tentattavaksi ja jos perusteet eivät olisi riittäviä tai argumentointi aukotonta, niin sitten vaan mars takaisin suhteeseen. Koska sellainenhan ei tietenkään voi tulla kyseeseen, että joku lähtee suhteesta vain siksi, että se tuntuu itsestä parhaalta vaihtoehdolta.
Minähän sain vittuilua exäni äitiltä ja pikkuveljeltä, kun laitoin 4-vuotisen suhteen poikki aikanaan.

Äitiänsä en onneksi kertaa enempää eron jälkeen nähnyt mutta oli kuulemma pitkään mussuttanut että miten minä nyt sellaista voin tehdä kaiken yhdessä koetun jälkeen, lisäksi exän pikkuveli uhkasi laittaa yökerhossa kerran turpaan, ulos olisi kuulemma pitänyt lähteä selvittelemään mutta mua se raivoaminen vaan nauratti matkalla tiskille.

Ja tämä siis siitä hyvästä, etten enää kokenut tuota parisuhdetta mielekkääksi, vaan pitkällisen harkinnan päätteeksi laitoin homman poikki ja tein itselleni ihan saatanan suuren palveluksen, suorastaan tunsin miten ainakin tonnin painolasti poistui niskasta seuraavana aamuna kun tuo eropäätös vihdoin tuli tehtyä sekä ilmoitettua ja laitettua kerrankin oma hyvä olo sen puolison hyvän mielen edelle.

Kaiken lisäksi samoihin aikoihin olin tutustunut ihan älyttömän mukavaan, kauniiseen, hauskaan ja ihan kaikilta ominaisuuksiltaan ns. minunluontoiseeni asialliseen naiseen, jonka kanssa olenkin nyt naimisissa ja joka on lapseni äiti. Siinä pääsi hyvin omassa päässään arkisessa peruselämässä vertailemaan, kokemaan sekä tuntemaan ne erot kahden mahdollisen tulevaisuuden ja vaihtoehdon välillä. Toisessa vaakakupissa ihminen kenen kanssa olo alkoi olla tukala ja kenen kanssa suhde ei minun osaltani kuitenkaan johtaisi muuhun kuin tuohon yhdessäasumiseen ja suhteen lopun odottamiseen, toisessa kupissa parisuhde jossa hieman liioitellen on jatkuvasti kivaa ja elämä maistuu ja saattoi jo kuvitella vaikka mitä kihlauksia ja perhettä jne.

Olihan se kaikesta päätellen kova paikka tuolle exälleni menettää minut, ikävästi mielestään tein ja näkihän sen omin silmin kun saman katon alla se seuraava kuukausi eron jälkeen edelleen asuttiin. Minulla ei kuitenkaan omatunto kolkuttanut, en nähnyt ratkaisussani mitään väärää enkä katunut sitä sekuntiakaan vaan päätös oli aivan tolkuttoman suuri helpotus, vaikka en yhtään tykännyt nähdä ex-puolisoani surullisena ja murheen murtamana välillä iltaisin kotona itkeskelemässä. Reaktioista päätellen kuitenkin siis niin exäni, hänen äitinsä kuin veljensäkin mielestä meidän olisi pitänyt pysyä yhdessä, ja minähän noihin juttuihin en voinut muuta kuin vastata että miten helvetissä meidän kannattaisi olla yhdessä jos minä kerran halusin suhteesta pois niin kovasti että laitoin sen poikki.

Elämäni paras ratkaisu sinänsä päättää tuo avoliitto ja yhdessäolo ja alkaa panostaa siihen orastaneeseen ja myöhemmin tähän avioliittooni ja nykyiseen perhe-elämääni johtaneeseen suhteeseen. Exäni mielestä varmaan olen tai ainakin olin silloin paska jätkä, vedin maton alta ja mainittakoon että tästä uudesta suhteesta hänellä ei silloin ollut tietoakaan eikä koskaan saanut vihiä kuinka nopeasti nykyisen kanssa aloin seurustella, eli hän otti eron ihan vain erona ilman mitään toisia tai kolmansia osapuolia.

Eli ei kai elämä nyt aina ole mitään epärealistisen ja täydellisyyden odottelua, mutta jos suhde on paskaa niin se kannattaa lopettaa. Jos se aiheuttaa ahdistusta se kannattaa lopettaa. Ja välillä, jos jotain sanoinkuvailettoman paljon parempaa on vaihtoehtona, kannattaa se silloinkin varmaan lopettaa. Nythän esim. omalta osaltani pohtiessani vaakakupit ja vaihtohdot ovat aivan toisenlaiset, avioliitossani muutenkin on asiat hyvin mutta vaikka olisi vähän vaikeampaakin, olisi eropäätös tietenkin kahta vaikeampi kun on pieni lapsi ja varmasti aika kauan pitäisi pohtia onko eron paikka vai sittenkin taistelun paikka suhteen elvyttämiseksi. Sen sijaan tuossa tilanteessa kahden aikuisen välillä kun ei kuitenkaan ole vastuussa kuin omasta itsestään, miksi helvetissä jäädä kyrvistelemään kun kytkintä nostamalla oma elämä ja mieli kirkastuu kuin kertaiskusta.

Ei parisuhdetta kannata minään elämän ja kuoleman asiana ottaa, yhdessä voi olla kunnes kuolema erottaa tai sitten siihen asti kun ei vaan enää halua olla.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tässäpä tämä, jonka itsekin jo mainitsin. Väitän, että suurin naisen poistumiseen liittyvä syy löytyy nimenomaan miehen asenteesta. Ja se on asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa. Mutta kun eihän mies voi tehdä mitään naisten juttuja tai tulla missään asiassa vastaan. Kumppani voisi esimerkiksi arvostaa semmoista pientä juttua, että vaikka se lätkämatsi sieltä telkkarista tulisikin, niin voisi silti lähteä esimerkiksi anoppilaan syömään ja käymään ihan muuten vaan. Tämä nyt siis ihan vaan esimerkkinä, kun niitä lätkämatseja on se 60 runkosarjassa, niin välillä kun näyttää, että se lätkä ei tosiaan ole ykkösjuttu elämässä, niin saa kummasti sitä arvostusta.

Ehkä minulla ei ole tarpeeksi miehekkäitä kavereita, mutta ei tule kumma kyllä ystäväpiiristä mieleen ainuttakaan lähes puhekyvytöntä, pelkästään television ääressä tai vain lätkämatseissa notkuvaa äijää, joka ei mitenkään naista huomioisi tai tälle pystyisi puhumaan. Voi kai niitä metsäsuomalaisia murahtelijoita ollakin, mutta ei tunteistaan puhuminen tai toisen huomioiminen nykypäivänä mitenkään harvinaista miesten kohdalla ole. Anoppilaankin taitaa aika moni mies lähteä, vaikka harva siitä välttämättä nauttii.

Ja tässäkin on kolikon toisena puolena se, että jos mies on tunteistaan puhuva, kenties lapsiaankin hoitava ja arvomaailmaltaan tasa-arvoinen "pehmomies", niin sitten naapurin macho-Pepe voikin jo kutkuttaa. Pepe kun ei lässytä tai hempeile, vaan käy Kai Suikkasen lanseeraaman ilmaisun mukaisesti kiimaisena muna pystyssä naisen päälle.

Ei siinä mitään, että ihmiset "kasvavat erilleen", näin voi joskus käydä eikä tilannetta enää saa korjattua - mutta sen erilleen kasvamisenkin voi panna täytäntöön monella tavoin. Se huonoin tapa täytäntöönpanolle on kirjaimellisesti pano, eli jonkun toisen paneminen ja sitten puolisolle ilmoittaminen aamun kahvipöydässä, että "jätän muuten sinut juuri nyt, naapurin Pepe on tulossa vartin päästä päiväkahveille, joten pidähän kiirettä sen aamupalasi kanssa". Jos seuraava kandidaatti on jo kulisseissa koeajettu, niin ei sitä ainakaan kannata päin naamaa töksäyttää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ehkä minulla ei ole tarpeeksi miehekkäitä kavereita, mutta ei tule kumma kyllä ystäväpiiristä mieleen ainuttakaan lähes puhekyvytöntä, pelkästään television ääressä tai vain lätkämatseissa notkuvaa äijää, joka ei mitenkään naista huomioisi tai tälle pystyisi puhumaan. Voi kai niitä metsäsuomalaisia murahtelijoita ollakin, mutta ei tunteistaan puhuminen tai toisen huomioiminen nykypäivänä mitenkään harvinaista miesten kohdalla ole. Anoppilaankin taitaa aika moni mies lähteä, vaikka harva siitä välttämättä nauttii.

Esimerkiksi, esimerkiksi, esimerkiksi... Annoin esimerkin, joita voisi nimetä turhan monissa tilanteissa aika paljon. Miehet vaan väittävät monesti tekevänsä myönnytyksiä ja naisen tekevän mitä tahtoo, mutta mielestäni naiset joutuvat tekemään enemmän myönnytyksiä. Ajankäyttö on sillä hyvä esimerkki, että monilla tämänkin palstan miehillä jääkiekko vie ehkä vähintään 6 tuntia viikosta vapaa-aikaa, vaikka ei kävisi edes hallilla. Sitten on vielä omat harrastukset ja työt. Jos minä käyttäisin vielä lätkän katsomiseen aikaa iltaisin, niin käytännössä se tarkoittaisi seuraavaa. Ma-pe vapaa-aika 20h - treenit 9h - lätkämatsit 6h. Jäljelle jää peräti 5h, eli tunti päivään. Se on aivan naurettavan pieni aika. Joillekin se tietysti riittää, mutta käytännössä se ei riitä mihinkään. Sitten viikonloppuja saatetaan maata krapulassa tms.

Vaikka mies ei välttämättä tee montaa ylimääräistä aikaa vievää asiaa viikossa, niin silti nainen joutuu tekemään enemmän myönnytyksiä siinä. Minä olen ratkaissut oman ongelmani niin, että katson lätkää vain yhteisen ajan ulkopuolella, jolloin yli puolet vapaa-ajasta jää parisuhteelle ja taloudenpidolle. Tämä ei toki päde aina, mutta minäkin tiedän tapauksia joissa näin on käynyt. Yhteinen aika ei ole ollut riittävää nimenomaan miehen menojen takia, jolloin naiselle on jäänyt siivoamiset, tiskaamiset yms taloudenpito töiden päälle ja sitten vielä lisäksi olisi pitänyt seksiäkin jaksaa. Käytäppä siitä jokapäiväisestä yhteisestä tunnista vielä puoli tuntia seksiin ja vartti peseytymiseen, niin saadaan kasaan ihan vitun toimiva parisuhde.

Minulle on avautunut moni pariskunta ja moni nainen ja moni mies. Pyrin aina puolueettomuuteen ja keskityn lähinnä kuuntelemaan. Tiedän kuitenkin monen parisuhteen loppumisen taustat ja niissä on osapuolilla huomattavan erilaisia näkemyseroja.

Joku voisi tietysti sanoa, että onhan sitten vielä ne viikonloput muuten. Ehtiihän sitä silloinkin. Ihmisen elämä on kuitenkin arkea ja jos arkea ei pysty pyörittämään molemmat tasaisesti, niin viikonloput menee lähinnä riidellessä. Olen kuullut niin paljon niitä perinteisiä "akka taas mököttää" kommentteja, ettei tosikaan. Toki naiset mököttää välillä ihan ilman syyttäkin, mutta kyllä niihin yleensä ihan syy on.

Tulipas sekava teksti, mutta yritän avata miehenä omia näkökulmia näihin. Joskus on ihan vitun vaikeaa muuten olla se olkapää jota vasten itketään kumppanin (joka sattuu olemaan myös minun kaverini) tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Sitä kautta on oppinut vähän avaamaan silmiä ja osaa itsekin toimia omassa suhteessa paremmin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... että jos mies on tunteistaan puhuva, kenties lapsiaankin hoitava ja arvomaailmaltaan tasa-arvoinen "pehmomies", ...

Ai, tämmöinenkö onkin pehmoilua...
Minä kun olen luullut, että tuo on vain ihan tavallista suomalaista perhe-elämää, jossa kumpikin joutuu aika-ajoin joustamaan yhteisen hyvän eteen olletikin, kun on myös lapsia perheessä. Edelleen, tuskin tuo poissulkee sitäkään elementtiä, että avo-/aviomies käy kiimaisena muna pystyssä vaimonsa päälle tämäntästä ja tuontuosta.

Tämmöinen on-off -stereotypioiden rakentelu parisuhteesta niin kuin muistakin elämänaloista on pikkuisen turhan raakaa yleistämistä, kun on vain se oma (pinttynyt) näkökulma asioille ja parhaimmillaankin vain jotkut perskärpäset komppaamassa sitä kikkareiden toivossa.

Mulla on kokemusta ja näkemystä omasta elämästäni muutama vuosikymmen ja joka päivä tulee lisää. Niiden perusteella minä tätä elämääni ja parisuhdettani rakentelen ja hoitelen enkä hyppää miekkaani, vaikka olisin mielipiteineni kovinkin yksin.
Neuvoa voi kysyä tarvittaessa monesta asiasta ja joskus jopa saadakin niitä, mutta jokaisen on kuitenkin viime kädessä tehtävä omat ratkaisunsa hyvää tarkoittavistakin neuvoista ja tarjotuista stereotypioista huolimatta - tai avulla, mutta, ennen kaikkea, kannettava itse vastuunsa tekemisistään syyttelemättä niistä toisia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanko vakavissasi väität, että joku on jossain lähtenyt suhteesta lätkimään ainoastaan siksi, että saisi aiheutettua toiselle pahaa mieltä tai kostettua? Yhtäänkö ei ole kyse siitä, että oma elämänlaatu saattaa jonkun mielestä parantua vaihtamalla puolisoa?
Kyllähän suhteesta pitääkin lähteä, jos siltä tuntuu eikä ole onnellinen. Mutta pointti onkin siinä ihmissuhteiden kertakäyttö-kulttuurissa mikä yhteiskunnassa vallitsee. Naisista on tullut gloryhuntereita jotka juoksevat sen kuvitellun paremman perässä ja jotka eivät itseasiassa osaa enää sitoutua ollenkaan, kun arvomaailma on täysin pielessä. Miehet arvotetaan heidän antaman hyödyn ja tarpeellisuuden mukaan. Kuka tarjoaa eniten viihdettä ja glamouria elämään sekä on käytettävissä silloin ja vain silloin kuin nainen sitä haluaa ja joka on Aina korvattavissa. Siitä sitten palkitaan seksillä niin kauan kuin sitä jännitystä ja uutuudenviehätystä riittää, mutta vain ja ainoastaan sillä hetkellä ja niin pitkään kuin nainen sitä haluaa. Ja annas olla, kun mies osoittaa aktiivisuutta niin johan se koetaan paineena ja tarvitaan sitä ahdistus-terapiaa jota lievitetään jonkun toisen munalla.

Naisten käyttäytymistä ohjaa tunteet joten siinä ei ole mitään logiikkaa. Johan sen Stephen Hawkingkin totesi ettei ole onnistunut selvittämään naisen mysteeriä. Kuvitellaan että se suhteen alun rakastumisen tuoman wauwau-tunnehuipun/mielenhäiriön kuuluisi kestää aina ja kun näin ei tietenkään ole, lähdetään etsimään seuraavaa elämystuottajaa, koska sinkkuelämissäkin tehdään niin. Edelliset sukupolvet ymmärsivät sen, että todellinen rakkaus on kumppanuutta, välittämistä ja sitoutumista toiseen - myös niillä huonoillakin hetkillä. Nykysuhteissa naiselle riittää huonoksi se, että on tylsää (elämästä puuttuu sisältö ja kiinnostuksen aiheet joita ei kyetä itse tuottamaan) ja nettitreffeiltä tai baarista löytyy aina joku viihdyttäjä joka pillunkuva silmissään lähtee käyttämään prätkäajelulla ja syömässä.

Josta tulen taas siihen etteivät naiset nykypäivänä tarvitse enää sitä miehen antamaa turvaa ja huolenpitoa, koska yhteiskunta ja viime kädessä Kela & Sossu hoitavat sen puolen, asumis- ja elinkustannukset. Ja ylimääräiset sossurahatkin voi laittaa säästöön, kun aina löytyy joku urpo joka tarjoaa ja maksaa kaiken. Mitä paremman ulkonäön ja oman arvonsa tunteva nainen, niin sitä pahempi ja häikäilemätön hyväksikäyttäjä. Because I`m worth it.
Yksi hyvä työkalu näille prinsessoille on nettitreffi-sivustot. Siinä ei kovinkaan kummoisen näköinen nainen tartte olla, kun päivässä saa kymmeniä viestejä puutteessa olevilta miehiltä jotka epätoivoissaan palvovat nämä kolmen lapsen yksinhuoltajat maasta taivaisiin yhden kuvan ja muutaman rivin tekstin perusteella. Kyllähän siinä itse kullakin tuo oman arvon tunne pääsee vääristymään ja ylikehittymään. Saadaan jatkuvaa huomiota ja miesten palvontaa jota ilman ei pystytä elämään ja olemaan parisuhteessa. Tapasin kerran yhden käytännössä yksinhuoltajan joka oli puolessa vuodessa käynyt 60:llä nettitreffeillä ja tuo ihmetteli kun mikään mies ei oikein ollut tuntunut miltään! Koko ajan sillä oli kyllä ollut useitakin panomiehiä kuvioissa samaan aikaan. Yritettiin siinä sitten jotain tapailua ja suhdetta, mutta eihän siitä mitään tullut kun oli tottunut ja riippuvainen siitä miesten huomiosta mitä ilman ei pystynyt olemaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän suhteesta pitääkin lähteä, jos siltä tuntuu eikä ole onnellinen. Mutta pointti onkin siinä ihmissuhteiden kertakäyttö-kulttuurissa mikä yhteiskunnassa vallitsee. Naisista on tullut gloryhuntereita jotka juoksevat sen kuvitellun paremman perässä ja jotka eivät itseasiassa osaa enää sitoutua ollenkaan, kun arvomaailma on täysin pielessä. Miehet arvotetaan heidän antaman hyödyn ja tarpeellisuuden mukaan.

Näin se varmaan on jossain määrin, mutta kyllä minusta nämä kertakäyttöihmiset pääsääntöisesti pysyvät ihan siinä kertakäyttöhommassa ilman mitään aikomuksia edes esittää parisuhteeseen ryhtymistä. Loput ovat sitten ihan vanhan ajan ryhdikkäitä naisia, jotka ymmärtävät realiteetit myös parisuhteissa.

Voi tietysti olla, että meillä on aavistuksen verran eri kaveripiirit.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Naisten käyttäytymistä ohjaa tunteet joten siinä ei ole mitään logiikkaa.

Juuri tätä erotusta en ole omassa elämässäni pystynyt hahmottamaan - omat kokemukset antavat ymmärtää, että miehet suhtautuvat täsmälleen yhtä emotionaalisesti elämäänsä. Toki näiden tunteiden sisältö ja ilmentyminen eroavat keskimäärin, mutta itse asiassa minusta naiset, noin keskimäärin, vaikuttavat rationaalisemmilta mitä ihmissuhteisiin tulee. Ja monet itkijät täällä nimenomaan kuvaavatkin tälläistä kylmän rationaalista suhtautumista näiden julmien hylkääjänaisten motivaationa. Naapurissa on parempi notta eikun sinne vaan siinä kun uskollinen, spanielimaisen lojaali mies jää tunteikkaasti, itsesääliä täynnä nyyhkyttämään rannalle. Notta miten se on, ovatko naiset laskelmoivia kylmiä hylkääjiä ja selkäänpuukottajia vai hupsuja, tunteikkaita, irrationaalisia hylkääjiä ja selkäänpuukottajia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, on aika hupaisaa tämä lokerointi ja stereotypiat. Miehiä yleensä kehutaan siitä, että osaavat puhua asiat suoraan eikä juoruilla selän takana. Paskat, tyyli ja aiheet ehkä vaihtelee, mutta aivan samaa juoruilua se on kuin naisillakin. Osa ihmisistä osaa olla ottamatta asioita henkilökohtaisesti, osaa oppii siihen ajan kanssa ja jotkut juoruavat ja vikisevät joka asian ihan sukupuoleen katsomatta.

Varmaan aika raskasta suhtautua elämään täällä kuvatun mustavalkoisesti. Kai muistatte kassalla tarkistaa kuittinne, ettei se petollinen kassatyttö ole lyönyt ruispaloja tuplana ihan vaan sen vuoksi kun seuraavana jonossa odottelee miehekkään karski ja runoilijapoikamaisen söötti Jore, jolla jo vähän pullottelee housussa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Huvittavaa sinänsä, että naisten emansipaatio on edennyt jo niin pitkälle, että osa miehistäkin (ainakin) lähes ihailee tätä "Because I'm worth it" -kulttuuria. No, se siitä.

Outo tapaus, joka kaikin tavoin sopii tänne, kävi kuitenkin tänään. Eräs tuttu nuori nainen otti yhteyttä viestitse ja kyseli kuulumisia sekä sitä, että mentäiskö joku päivä kahveelle. Vastasin, että ihan jees menee ja mikäs siinä, kun sun kanssa on aina niin mutkatonta viettää aikaa ja jutella. Tähän vastineena tuli kysymys, että "Mitä tarkoitat?" Selvensin sitten, että mehän ollaan tunnettu monta vuotta, eikä meidän välillä ole mitään ystävyyttä monimutkaisempaa ollut, olisi kiva kuulla kuulumiset ja loppuun pilkun jälkeen "vai?". Tämän jälkeen sitten pelkkä syvä radiohiljaisuus. Noh, ei vissiin tarvi kahville lähteä (eikä varmaan moikatakaan hirveästi?), harmi sinänsä, koska hemmetin mukava tyyppi kyseessä. Vähän semmoinen mitä vittua fiilis.. en ole mitään antanut ymmärtää missään vaiheessa, leperrellyt, imarrellut, lääppinyt tai muutakaan. Edes kännissä. Mä sentään suhteen aikanakin osasin pitää näppini kurissa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kännissähän sitä aina miettii, että mihin hittoon sä oikein tarvitset niitä naisia, mutta sitten seuraavana iltana kun taas panettaa niin hoksaat sen. Varmaan monilla muillakin on sama juttu. Sellaista se on.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Huvittavaa sinänsä, että naisten emansipaatio on edennyt jo niin pitkälle, että osa miehistäkin (ainakin) lähes ihailee tätä "Because I'm worth it" -kulttuuria. No, se siitä.

On todella mielenkiintoista lukea eri ketjuja, jossa nämä samat "miehet" ovat kieltämässä menthol-röökejä, nostamassa alkoholiveroja, kannattavat Greenpeacea ja haluavat Thai-marjanpoimijoille ja kaikille muillekin kaikkea kivaa ilmaiseksi.

Mitähän tapahtuisi, jos se oma nainen sattuisi polttamaan niitä menthol-arkunnauloja?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, itse olen pitänyt sellaisia juttuja miesmäisinä, että ottaa vastuun siitä omasta pelikirjastaan eikä vaivu pohjattomaan itsesääliin tai peräti ämmämäiseen toisten syyttelyyn. Totta kai se pelikirja olisi helpompi, jos naiset olisivat vieläkin hellan ja nyrkin välissä (tai sutenöörin ja lompakon), mutta en itse tuollaisia kylläkään haikaile, kukin tyylillään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On todella mielenkiintoista lukea eri ketjuja, jossa nämä samat "miehet" ovat kieltämässä menthol-röökejä, nostamassa alkoholiveroja, kannattavat Greenpeacea ja haluavat Thai-marjanpoimijoille ja kaikille muillekin kaikkea kivaa ilmaiseksi.
Vaikket tätä mulle suoraan osoittanutkaan, pakko tätä on silti kommentoida, kun vastikää yhden tosimiehen kanssa asiaa sivusin. Hän kun oli kovasti huolissaan miesten asemasta ja oikeudesta tuoda julki seksuaalisuuttaan, mm. naisten ulkonäön julkinen kommentointi oli yksi näistä feminismin kieltämistä ihan normaaleista miehille kuuluvista oikeuksista. Totesin, että mun mielestäni kyse on enemmän käytöstavoista. No, meitä on moneksi. Se vaan, että vaikken osaa nähdä naissukupuolta minään kieroilevana ja vain omia oikeuksiaan ajavana osapuolena, en sen kummemmin osaa demonisoida miehiäkään. Jotenkin tuntuu siltä, että me yksilöinä omine luonteinemme ja valintoinemme määrittelemme itseämme lopulta enemmän kuin pelkkä sukupuoli, vaikka on meissä erojakin, onneksi.

Tupakointi yleensäkin on perseestä, alkoholiveroa pitäisi laskea ja laadukkaat oluet tuoda ruokakauppoihin, jos multa kysytään. Lisäksi tykkään lätkästä, kamppailulajeista ja metallimusiikista sen lisäksi, että kotikokkailen, silitän itse vaatteeni ja viihdyn kotona vaimoni ja lasteni kanssa. Mihin lokeroon minut pitäisi sijoittaa, jos loistavan fiiliksen saa hikistä ukkoa vastaan onnistuneesta rear naked chokesta kuin oman muksun kanssa futiksenpeluusta?
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei saatana. Aivan helvetin hienoa että täällä taas nämä pari oman käden varassa olevaa jantteria alkavat keksimään naisille jotain omia ideologioita. Aivan käsittämättömän absurdia settiä tämä "Because I'm worth it-kulttuuri" ja siitä jauhaminen.

Midnight Rambler tai Musta Nuoli voisivat Wikipedia-tyyliin referoida noin 300 sanalla mitä kaikkea tuo "kulttuuri" pitää sisällään. Sellainen uskottava kuvaus koko kulttuurista, sisältäen esimerkiksi sen historian, tunnusomaiset piirteet ja kehityksen sekä tulevaisuuden haasteet, olisi tärkeä saada mukaan tähän keskusteluun jotta pääsee kärryille siitä millaisia paholaisia ne naiset nyt ovatkaan. Google Scholarista tai muusta varteenotettavasta lähteestä voi myös linkittää meille muille ne tieteelliset perustelut joissa mainitaan kaikki seuraavat avainsanat: Nainen, because I'm worth it, kulttuuri". Now, get to work!

Metukalle vielä kysymys: Onko tuolle ihmissuhteiden kertakäyttökulttuurille "joka yhteiskunnassa vallitsee", jonkinlaista oikeaa evidenssiä vai oletko vain itse tehnyt tällaisen havainnon? Pitävätkö naiset tätä kertakäyttökulttuuria voimissaan vai miehet? Molemmat? Kumpi pitää enemmän?

En ole oikeasti ikinä tajunnut yleistämistä. Viimeiset pari sivua tätäkin ketjua voi tiivistää muutamaan lauseeseen: Jos teillä on mennyt vituiksi naisten kanssa, on teille osunut huonoja, ja teidän kanssanne kemioiltaan heikkoja yksilöitä. Omat kontribuutionnekin noissa suhteissa lienevät sellaisia joidenka vuoksi naiset ovat saaneet lopullisiin päätöksiinsä helpotusta. Tämä ei tarkoita että kaikki parisuhteelliset olisivat perseesta tai että naiset olisivat perseestä. Hyvästä parisuhteesta saa aivan helvetisti irti vaikka jokaisessa suhteessa onkin ylä- ja alamäkiä niinkuin niissä kuuluukin olla. Se, että naisasiat kohdallanne ovat menneet ilmeisen vituiksi ei todellakaan tarkoita sitä että nainen sukupuolena olisi ansainnut kaiken paskan niskaansa, eikä myöskään sitä että naiset olisivat jonkun vitun hatusta vedetyn ja hassuttelunimellä kruunatun "kulttuurin" edustajia.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jaa, itse olen pitänyt sellaisia juttuja miesmäisinä, että ottaa vastuun siitä omasta pelikirjastaan eikä vaivu pohjattomaan itsesääliin tai peräti ämmämäiseen toisten syyttelyyn. Totta kai se pelikirja olisi helpompi, jos naiset olisivat vieläkin hellan ja nyrkin välissä (tai sutenöörin ja lompakon), mutta en itse tuollaisia kylläkään haikaile, kukin tyylillään.

Viddu, kun sun kanssa on joutunut olemaan jo monesta asiasta ihan samaa mieltä - tästäkin...

Noh, onhan meillä vielä tuo politiikka!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös