Naisasiat

  • 7 532 427
  • 26 610

Cube

Jäsen
jupster kirjoitti:
Huomaa ettet ole hirveisesti ollut teinien kanssa tekemisissä? Kyllä 15-vuotias tervepäinen tyttö osaa ihan itse tehdä päätöksensä lähteekö harrastamaan seksiä vaiko ei. Yleensä tuon ikäiset tytöt seukkaavat 18-19v miesten kanssa, kun oma ikäisiä poikia kiinnostaa enemmän mopot ja tietokoneet. Meneehän 15-vuotiaana poikien ja tyttöjen psyykkinen ja fyysinen kehityskin eri vaiheissa.
No en viime vuosina ole ollut teinien kanssa tekemisissä, mutta ei noista omista yläasteajoista niin kauan ole, etten jotain edelleen tajuaisi noista kuvioista.. Muun muuassa sen, että teinityttö on oikeasti äärettömän helppo painostaa seksiin, vaikka tämä ei itse sitä oikeastaan haluaisi, koska halu ja tarve näyttää oma kysyys on valtavaa. Luin jostain tyttöystävän menaiset-lehdestä joku aika takaperin (Kauneus & Terveys se taisi oikeasti olla) jonkun seksologin tms. mietteitä aiheesta ja tämä piti ainakin nykytilannetta aika synkkänä ja valitteli sitä, että jossain täytyy olla vikaa, kun nuoren naisen on nykyään helpompi mennä jonkun ventovieraan kanssa sänkyyn kuin treffeille. Ei siis suinkaan katsonut asiaa siltä kantilta, että kaikki mitä "seksuaalisesti vapautunut nykynainen" tekee on jotenkin valtavan hienoa ja mahtavaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Cube kirjoitti:
No en viime vuosina ole ollut teinien kanssa tekemisissä, mutta ei noista omista yläasteajoista niin kauan ole, etten jotain edelleen tajuaisi noista kuvioista.. Muun muuassa sen, että teinityttö on oikeasti äärettömän helppo painostaa seksiin, vaikka tämä ei itse sitä oikeastaan haluaisi, koska halu ja tarve näyttää oma kysyys on valtavaa.

Aikamoista yleistämistä. Sinulla on hieman tuollainen asenne, että koet teinitytön olevan aina uhri? Toki on tyttöjä, jotka ehkä ajattelevat noin "pitää antaa", mutta oman kokemukseni mukaan näitä on aika harvassa. Hyvä olisi huomioida myös, että 15-vuotias tyttö on seksuaalisestikin aktiivisessa iässä, eli kyllä tytöt myös sitä seksiä haluavatkin ja tässä mielessä on ymmärrettävää, että sitä haetaan kokeneemmalta kumppanilta.

Jos sinulla on kerta yläaste ajoista suht vähän aikaa, niin kaipa huomasit myös sen enemmistön, tervejärkisen tyttöjen joukon? Vai olitko kenties erityiskoulussa? :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
jupster kirjoitti:
Hyvä olisi huomioida myös, että 15-vuotias tyttö on seksuaalisestikin aktiivisessa iässä, eli kyllä tytöt myös sitä seksiä haluavatkin ja tässä mielessä on ymmärrettävää, että sitä haetaan kokeneemmalta kumppanilta.
Niinpä. Uskoakseni senikäisellä voi kun voikin olla seksuaalisia haluja omasta takaa. Vielä kun nykypäivänä jostain hormonaalisista syistä murrosikä aikaistuu, niin nuo asiat kehittyy nopeammin. Todetaan nyt tietysti, että henkinen kasvu ei välttämättä kulje käsi kädessä, mutta osa on kuitenkin henkisestikin valmiita ja osaavat suhtautua oikein. Ei se ole mikään syy kenenkään mennä kiksauttamaan tälläistä nuorta leidiä, mutta edelleen en pidä mahdottomana, että senikäinen olisi täysin valmis vakaaseen ja tosissaan olevaan parisuhteeseen, jos tilanne siihen pisteeseen menee.
 

Cube

Jäsen
koo kirjoitti:
Ja tuo kerrotaan vasta nyt minulle, epäreilua.
Voisitko kuitenkin selvittää vähän lisää tätä tieteellistä tutkimusta ym. psykologiaa rakastumisen tiimoilta, parempi kait tuo on tietää edes myöhään kuin ei milloinkaan.
Alkaa tulla vähän TOJ-tilanne, että viesteihini tulee enemmän kommentteja kuin ehdin vastaamaan kunnolla, kun pitäisi syödä ja töihinkin alkaa lähteä, joten laitan aiheesta nyt vaan yhden linkin, jonka ensimmäisenä löysin. Enemmän löytyy varmasti googlettamalla "parinvalinta", "kumppanin valinta" tms..

http://kotisivu.dnainternet.fi/lermi/rakkaus/love3.html
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cube kirjoitti:
No en viime vuosina ole ollut teinien kanssa tekemisissä, mutta ei noista omista yläasteajoista niin kauan ole, etten jotain edelleen tajuaisi noista kuvioista.. Muun muuassa sen, että teinityttö on oikeasti äärettömän helppo painostaa seksiin, vaikka tämä ei itse sitä oikeastaan haluaisi, koska halu ja tarve näyttää oma kysyys on valtavaa. Luin jostain tyttöystävän menaiset-lehdestä joku aika takaperin (Kauneus & Terveys se taisi oikeasti olla) jonkun seksologin tms. mietteitä aiheesta ja tämä piti ainakin nykytilannetta aika synkkänä ja valitteli sitä, että jossain täytyy olla vikaa, kun nuoren naisen on nykyään helpompi mennä jonkun ventovieraan kanssa sänkyyn kuin treffeille. Ei siis suinkaan katsonut asiaa siltä kantilta, että kaikki mitä "seksuaalisesti vapautunut nykynainen" tekee on jotenkin valtavan hienoa ja mahtavaa.
Itse muistan, kun kävimme kuuluisalla Lalliksella lavvantaina diskoilemassa. Ei siellä tarvinnut tehdä muutakuin ottaa muijaa takolistosta kiinni ja kävellä käsikädessä hetken aikaa, sitten saattoikin jo kysyä, että "mennäänkö metsään?".

Ja jossain jenkkiläisessä dokumentissa oli nuorten seksuaalisesta käyttäytymisestä niin muistaakseni siinä moni nuori tyttö sano "että en mä halua, mutta pojat haluaa ja ne ei oo mun kaa jos en anna poskeen taikka kolmiota".

Pelottavan vapaata touhua - en osaa muuta sanoa. Mutta kai siitä nuoret selviävät, itsekki selvinnyt.

Niin ja tohon Lallis touhuun, ne tytöt olivat saman ikäisiä kuin minä. 18-19 vuotiaana joutui hylkäämään teini tyttöjen ehdotuksia, kun oma moraali ei sitä hyväksynyt.
 

Cube

Jäsen
jupster kirjoitti:
Aikamoista yleistämistä. Sinulla on hieman tuollainen asenne, että koet teinitytön olevan aina uhri?
Varmasti menee välillä kiireessä vähän yleistämisen piikkiin ja sen tiedostan kyllä. En kuitenkaan sivuttaisi tätä asiaa yhtä heppoisasti kuin sinä tunnut tekevän, koska kyseessä on mielestäni ihan oikea ongelma. Eikä se nyt ihan niin harvinainenkaan ole. Tietysti enemmistö nuorista tytöistäkin on ihan normaaleja ja hyvä niin, mutta se ei poista sitä seikkaa, että monella on pääkoppa aika sekaisin näiden asioiden suhteen. Nuorilla tuntuu olevan aika vääristynyt kuva parisuhteesta ja seksuaalisuudesta nykyään (olet ehkä samaa mieltä?) ja sen kun yhdistetään 15-vuotiaan usein vielä aika heppoiseen itsetuntoon, niin seuraukset voivat olla aika ikäviä. Varmaan se on toistaiseksi suht marginaalinen porukka, joka lopulta päätyy jonkinlaiseksi "uhriksi", mutta vähän huolestuttava tämä suunta mielestäni silti on..

Joka tapauksessa, en usko että kunnollista tietoa aiheesta on sen paremmin sinulla kuin minullakaan, joten kaipa se olisi tosiaan hyvä päästä jotain alan ammattilaisen kommentteja lukemaan, koska todellisuudessahan nämä ongelmat eivät taida olla sellaisia, joita ulkopuolinen voi nähdä, vaan kytevät enemmänkin pinnan alla.

En muuten käynyt mitään "erityiskoulua", vaan ihan taviskoulua, mutta harvempi 15-vuotias luokkakaveri sielläkään seurusteli tai pyöri yli 18-vuotiaiden kanssa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Querido

Kiitos linkistä Cube.
Nuo kaikki teoriat huomioon ottaen minun olisi kannattanut rakastua espanjalaiseen härkätaistelijaan.
No, ”mitäs näistä jätkän häistä” ja olisinko koskaan oppinut espanjan kieltäkään kunnolla. Jotenkin olisivat kuitenkin huijanneet...


Terveisin koo
 

scholl

Jäsen
Cuben linkissä löytyvästä artikkelista vaaleanpunaisesta värityksestä huolimatta kaikista suurinta huuhaata on nimenomaan sisältö. Itse olen hyvin vakaasti sitä mieltä, että koska ihastuminen/rakastuminen tapahtuu ensisilmäyksellä niin silloin se on hyvin sattumanvaraista missä ja koska ja kehen törmää, eikä siinä muutamassa sekunnin tuhannesosassa pysty asiaa sen enempää pohtimaan. Itse kohteen olemuksen oikeaksi osoittautuminen on geeniperäinen juttu. Ihminen tavallaan ihastuu/rakastuu sellaiseen kohteeseen, joka on aivoihin jo ennalta ohjelmoitu, mutta jos samankaltaisia on useampiakin niin itse valinta tapahtuu sattumanvaraisesti. Kaikkia on mahdoton analysoida läpi, kun niiden olemassaoloa ei tiedä.

Teineistä kertova osuus tässä ketjussa tuntuu olevan aivan uskomatonta juttua. Ikäänkuin jostain valehtelijoiden klubin ohjelmasta. Tai sitten maailma on muuttunut ja paljon. Ainakaan omassa nuoruudessani ei seksiä tai dokausta harrastettu alaikäisinä, vaan silloin iltaisin mentiin treenaamaan tai aika meni perheen sisäisissä ajanvietoissa (matkustamista about joka viikonloppu, illallisia, teatteria, urheilutapahtumia jne.). Ei silloin todellakaan ollut tarvetta hölmöillä jossain epämääräisissä mestoissa. Ja onhan se nyt todella kummallista, että jos joku harrastaa seksiä, vaikkei tekis mieli siksi, että jollain toisella tekee mieli. Siis mitä viddua. No kai sitä piika/palvelijahenkistä kansaa todellakin on olemassa, joiden elämäntehtävä on vain muiden viihdyttäminen. Ihmeelliseltä se silti kuulostaa.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
scholl kirjoitti:
Cuben linkissä löytyvästä artikkelista vaaleanpunaisesta värityksestä huolimatta kaikista suurinta huuhaata on nimenomaan sisältö. Itse olen hyvin vakaasti sitä mieltä, että koska ihastuminen/rakastuminen tapahtuu ensisilmäyksellä niin silloin se on hyvin sattumanvaraista missä ja koska ja kehen törmää, eikä siinä muutamassa sekunnin tuhannesosassa pysty asiaa sen enempää pohtimaan. Itse kohteen olemuksen oikeaksi osoittautuminen on geeniperäinen juttu. Ihminen tavallaan ihastuu/rakastuu sellaiseen kohteeseen, joka on aivoihin jo ennalta ohjelmoitu, mutta jos samankaltaisia on useampiakin niin itse valinta tapahtuu sattumanvaraisesti. Kaikkia on mahdoton analysoida läpi, kun niiden olemassaoloa ei tiedä.

Eikö Cube juuri näin sanonutkin? Siteeraan vielä herraa itseään aiemmin tästä ketjusta: "Se ei ole sattumanvaraista, koska tuollaisissa tilanteissa aivomme ja tunteemme ohjailevat meitä tekemään ratkaisuja, vaikkemme itse sitä ymmärräkään. Tiettyyn henkilöön ei rakastuta sattumalta."

Mitä kohtaa tästä nyt eivät ihmiset ymmärrä? Siis se, ettei ihastumis-/rakastumisprosessi todellakaan ole sattumanvarainen, ei tarkoita, ettäkö se olisi sikäli täysin tietoisesti kontrolloitavissa tapahtumahetkellä. Se vaan tarkoittaa, että ihmiset tiedostomatta huomioivat spesifejä piirteitä (ulkonäkö, pukeutuminen jne.) kohteessaan ja niiden sopivuuden pohjalta kiintyvät tai eivät kiinny. Ja rakastuminenhan on jo ihan eri asia kuin ihastuminen, eikä todellakaan tapahdu ensisilmäyksellä. Taipuisin sanomaan, että siinä vaiheessa on jo ihan tiedostettuja (ja etukäteen pohdittuja) piirteitä, joihin rakastutaan (esim. tavoitteet, elämänarvot yms.).

Suosittelen ihan aidosti psykologian teoksia luettavaksi aiheen tiimoilta. Kirjallisuus on kattavaa ja sieltä saattaa jopa oivaltaa jotain. Olen erittäin samaa mieltä nimim. Cuben kanssa siitä, ettei ihastuminen ja varsinkaan rakastuminen ole missään nimessä sattumanvaraista.
 

scholl

Jäsen
Niin siis olen osittain samaa mieltä, mutta sen viitejoukon sisältä, missä on sellaista porukkaa, jotka kelpaisivat, tapahtuva yksilön valinta on sattumanvaraista.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
scholl kirjoitti:
Niin siis olen osittain samaa mieltä, mutta sen viitejoukon sisältä, missä on sellaista porukkaa, jotka kelpaisivat, tapahtuva yksilön valinta on sattumanvaraista.

Mitä tarkoitat tällä viitejoukolla? Siis sitä joukkoa ihmisiä, jotka täyttävät kaikki tulevan puolison tietoiset vaatimukset? Näin ollenhan valinta perustuisi nimenomaan niihin tiedostomattomiin, eikö?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hajatelma:

Ei todellakaan ole tai en ainakaan usko että ihestuminen on sattumanvaraista, en ole näitä kirjoja mitä pärde mainitsi lukenut mutta aika biologiaa tuo pariutuminen on kuitenkin verrattavissa eläimiin ihmiset siltikin on. Jos ajatellaan kuvitteellista tilannetta että nuoret ja miksei vanhemmatkin menevät baariin tai "johonkin paikkaan" missä tarkoituksena on päästä pariutumaan, vedetään soidinasu päälle niinkuin linnuilla (tuskin kukaan lähtee minnekkään verkkareissa ja hielle haisten jos haluaa päästä barruttelemaan), etsitään sopiva kumppani ja aloitetaan soidinmenot (flirttailu, katseet, puheet, replat jne.) siirrytään ehkä soidintansseihin niinkuin linnut (joko nopeeta pakaroidenväristelyä tai hidasta nojamamboa missä tunnetaan vartalot, muodot ja muhkurat vastakkain, haistellaan hiusten tuoksua ja ehkä jopa hiukan suudellaan.
Jos kaikki natsaa ja soidinmenot on hoidettu oikein päästään parittelemaan ja loppu onkin sitten psygologiaa...

Kai se pointti on siinä että pariutuminen on kuitenkin valintapohjaista ihan lähtien siitä että onko se soidinasu metroseksuaalinen becks-look joilla isketään ennalta valittuun kohderyhmään joita metrot kiinnostaa, vai meneekö pössytteliä hibanozi hippityttöjen matkaan tai ihan miten vaan, valitaanko kumppania ulkonäön perusteella? kylla varmasti jos parittelemaan haluaa...

Toisaalta onko vanhanaikainen tapa käydä treffeillä parempi? tutustua ensin, oppia tuntemaan ja ihastua kenties siihen mitä kuoran alta löytyy? aloittaa seksi sitten kun tunnepuoli on siinä kunnossa että ollaan valmiita...?

Jaa-a molempi parempi, paha sanoa itse luotan vanhanaikaiseen menetelmään mutta ymmärrän helvetin hyvin niitä jotka valitsee ensimmäisen tavan. Kuitenkin ihan helvetin iso osa elämästä ja parisuhteesta pyörii seksin ympärillä tai alkaa siitä joten ei se luonnotonta ole valita kumppani siltä pohjalta.

Neuvon kaikkia nuoria jotka haluavat ensimmäiselle polulle:
Nussikaa niinkuin huomista ei olisikaan, MUTTA turvallisesti ja älkää kusettako niitä tyttöjä tai poikia ja luvatko kuuta taivaalta!
Reilupeli mukaan jos ne ei anna ilman että pitää sanoa R-sana niin älkää sanoko, miehen pitää ymmärtää että sanojen takana pitää seistä.
Lainaten(vapaasti) Ville Valoa: "Mä puhun aina aika paljon paskaa, mutta yritän aina puhua paskaa sillein että voin edes osittain seisoa sen takana"

Eli valkoinen valehtelu voi olla ihan hyväksikin tai okei esim. merihiviölle epätoivoisena voi sanoa että se on tosi kaunis ja kiinnostava (koska jonkun mielestä se voi ollakin) muttei sanoa että rakastaa (jos ei niin ole), koska se on väärin.

Mika Saukkosta lainaten: "Miettikääpä sitä"
 

scholl

Jäsen
Pärde kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä viitejoukolla? Siis sitä joukkoa ihmisiä, jotka täyttävät kaikki tulevan puolison tietoiset vaatimukset? Näin ollenhan valinta perustuisi nimenomaan niihin tiedostomattomiin, eikö?


No tässä tapauksessa se viitejoukko on ne, jotka kelpuuttaisin, mutta koska en tule tapaamaan kaikkia maailman ihmisiä niin siitä viitejoukosta valinta tapahtuu satunnaisesti sen mukaisesti, kenet satun tapaamaan. Eli siis rakkautta ensisilmäyksellä henkilöön, joka on heteroseksuaalinen, kapitalisti tyttö ja sen näköinen, että näen sen heti ilman, että tarvitsee uudelleen katsoa. Toistaiseksi olen nähnyt kaksi tuollaista, jotka ovat kuuluneet tuohon ryhmään, mutta neuvotteluvaiheessa asiat ovat kariutuneet. Toinen vuonna '86 ja toinen '95. Muut ovat olleet enemmänkin sellaista keräilyerien kautta jatkoon selvinneitä, joka on johtanut siihen, ettei nappaa sen enempää.
 

Cube

Jäsen
scholl kirjoitti:
Eli siis rakkautta ensisilmäyksellä henkilöön, joka on heteroseksuaalinen, kapitalisti tyttö ja sen näköinen, että näen sen heti ilman, että tarvitsee uudelleen katsoa.
Mutta kuinka paljon tämä unelmanainen muistuttaa mutsiasi?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Cube kirjoitti:
Varmasti menee välillä kiireessä vähän yleistämisen piikkiin ja sen tiedostan kyllä. En kuitenkaan sivuttaisi tätä asiaa yhtä heppoisasti kuin sinä tunnut tekevän, koska kyseessä on mielestäni ihan oikea ongelma. Eikä se nyt ihan niin harvinainenkaan ole. Tietysti enemmistö nuorista tytöistäkin on ihan normaaleja ja hyvä niin, mutta se ei poista sitä seikkaa, että monella on pääkoppa aika sekaisin näiden asioiden suhteen. Nuorilla tuntuu olevan aika vääristynyt kuva parisuhteesta ja seksuaalisuudesta nykyään (olet ehkä samaa mieltä?) ja sen kun yhdistetään 15-vuotiaan usein vielä aika heppoiseen itsetuntoon, niin seuraukset voivat olla aika ikäviä. Varmaan se on toistaiseksi suht marginaalinen porukka, joka lopulta päätyy jonkinlaiseksi "uhriksi", mutta vähän huolestuttava tämä suunta mielestäni silti on..

Kyllä sinulla varmasti tässä perääkin on. Mitään tilastoja en aiheesta muista lukeneeni (elikkä harrastaako tytöt nykyään yhnä nuorempana seksiä), mutta muistaakseni esim. teiniraskaudet ovat lisääntyneet. Tämä tietysti kertoo enemmän ehkäisyn tärkeyden unohtamisesta. Siitä olen sinun kanssasi samaa mieltä, että tässä yhteiskunnassa missä nyt elämme, niin nuorilla tytöillä (10-13 vuotiaat) tuntuu olevan tarve ainakin näyttää vanhemmilta mitä ovat. Minihame ja toppi 13-vuotiaalla ei tietysti tarkoita sitä, että he haluaisivat seksiä taikka olisivat siihen valmiita.

Siihen en osaa ottaa kantaa onko nuorilla vääristynyt kuva seksuaalisuudesta tai parisuhteesta nykyään. Väittäisin kyllä, että nuorilla on tänä päivänä ainakin enemmän informaatiota seksuaalisuudesta kuin 20-30 vuotta sitten. Nuoret ovat tietoisempia. Nyky-yhteiskunnan ilmiöt (esim. sinkkuelämistä omaksutaan yhden illan suhteiden ihannointia tms) varmasti muuttavat epävarman teinin ajatusmaailmaa.

Yksi asia on kuitenkin varma. Nykynuoriso on aina pahempaa kuin edeltäjänsä. " Nuoriso on nykyään...." Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään sanovan :" Onpas tuo nykynuoriso fiksumpaa kuin meidän aikanamme". Tämä on hyvä muistaa aina kun puhutaan nuorisosta.


Joka tapauksessa, en usko että kunnollista tietoa aiheesta on sen paremmin sinulla kuin minullakaan, joten kaipa se olisi tosiaan hyvä päästä jotain alan ammattilaisen kommentteja lukemaan, koska todellisuudessahan nämä ongelmat eivät taida olla sellaisia, joita ulkopuolinen voi nähdä, vaan kytevät enemmänkin pinnan alla.

Näinpä juuri. Yleensä jos puhutaan nuorison tilasta, niin omat kokemukset työn kautta luovat ihan luottamuksellisen kuvan nykyajan toivoistamme. Media on aika ärhäkäs tiedoittamaan nuorisonkin tilasta hieman negatiivisessa valossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässäkään ketjussa mikään asia ei ole muuttunut. Samat nimimerkit täällä puivat naisongelmiaan vuodesta toiseen.

Naurettavat teoriat pois ja enemmän toimintaa naisten suhteen.
Ei se pipari kotiin kulje jos Jatkoajassa vinkuu.
 

Tobias

Jäsen
Kalkun rusakko kirjoitti:
Tässäkään ketjussa mikään asia ei ole muuttunut. Samat nimimerkit täällä puivat naisongelmiaan vuodesta toiseen.

Naurettavat teoriat pois ja enemmän toimintaa naisten suhteen.
Ei se pipari kotiin kulje jos Jatkoajassa vinkuu.

Olet täysin oikeassa! Samaa olen miettinyt tätä ketjua hymyssä suin selatessani, että mitä helvetin teorisointia täällä oikein harrastetaan. Kaikki menee omalla painollaan. Turha lässytys pois niin takuulla irtoaa enemmän. Naiset on helppoja.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
jupster kirjoitti:
Yksi asia on kuitenkin varma. Nykynuoriso on aina pahempaa kuin edeltäjänsä. " Nuoriso on nykyään...." Onko kukaan koskaan kuullut kenenkään sanovan :" Onpas tuo nykynuoriso fiksumpaa kuin meidän aikanamme". Tämä on hyvä muistaa aina kun puhutaan nuorisosta.
Näinpä, lisäksi tuntuu, että jo parikymppisetkin ovat unohtaneet miten ihanaa aikaa tuo nuoruus on ja mitä varten yleensä nuoruus on.
Nuorilla miehillä on huoli identiteettiään etsivistä pikkutytöistä ja moraalinen sormi osoittaa surutta kaikkiin poikiin joilla on auto tai viikset. Aina on ollut näitä ns. helppoja tyttöjä ei se nyt mikään tämän päivän asia ole. Aina on myös ollut näitä autoaan rassaavia nuorempia tai vanhempia miehiä ja silti ”melkein kaikki” ollaan vielä hengissä, ja elämä on mennyt eteenpäin.
Aina on ollut tyttöporukoita jotka hihittelyn lomassa seuraavat silmä tarkkana poikia, kulkivatpa pojat autolla, mopoilla tai vaikka kottikärryillä. Se nyt vaan kuuluu tuohon nuoruuteen ja kasvamiseen. Ymmärtääkseni nuo pojatkin kulkevat ihan samaa tarkoitusta varten tyttöjen läheisyydessä. Vaikea on uskoa, että kaikki tai edes suurin osa, tai edes puolet tytöistä jotka jonkun pojan autoon nousee, tulisi hyväksikäytetyksi. Eikä ne varmaankaan sinne autoon pääsääntöisesti mene ihan sen takia, että haluavat näyttää olevansa jotain…voihan ne tykätäkin niistä pojista, tuossa iässä rakastetaan ja vihataan, itketään ja nauretaan.

Minäkään en näkemäni enkä kokemani perusteella kauheasti jaksaisi jännittää nuorison puolesta enkä ainakaan pyri tukahduttamaan nuoren elämänmakuista suhtautumista elämään yleensä.
Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta olen varma, että kuohuvassa murrosiässä he eivät itsekään tiedä mikä heitä heiluttaa ja mihinkä suuntaan joten turha sitä kenenkään muunkaan kovin analyyttisesti on tulkita. Eivät he ainakaan usko vaikka mitä teorioita esittäisitte. Ohjata tietenkin pitää ja huolehtia kasvatuksesta tuolloinkin mutta mielelläni antaisin nuorison elää ja kasvaa itsestään huolehtiviksi aikuiseksi ilman loputonta ”kerro kuraattorille” mentaliteettiä.


Terveisin koo
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kalkun rusakko kirjoitti:
Tässäkään ketjussa mikään asia ei ole muuttunut. Samat nimimerkit täällä puivat naisongelmiaan vuodesta toiseen.

Naurettavat teoriat pois ja enemmän toimintaa naisten suhteen.
Ei se pipari kotiin kulje jos Jatkoajassa vinkuu.


Niin no eipä tänne kulje muutenka oikeen kotiin, ku leipomosta 60 km matkaa pöydän ääreen. Tarvii aina pelata sen päälle et leipomon nurkille pääsee nauttiin lämmintä piparia, matkalla ku ne tuppaa kylmenee!
 

Cube

Jäsen
koo:

On se varmasti noinkin. Tässä aiheesta ihan mielenkiintoinen juttu, jonka luin tuossa jokin aika sitten. Itse en ole mikään "huolettoman nuoruuden" suuri kannattaja, kuten viesteistäni varmasti voi päätellä, vaan haluan että ihmiset opetetaan ottamaan vastuu itsestään ja tekemään järkeviä valintoja jo nuoresta iästä alkaen. Tästä huolimatta (tai ehkä juuri sen takia?) olen kyllä samaa mieltä monesta asiasta mitä tuossa sanotaan (varsinkin seksuaalivalistuksen tärkeys) ja nekin mistä olen eri mieltä, on perusteltu ihan hyvin. No, lukekaa itse:

Nuorten seksuaalisuus

Kaipaisin kyllä edelleen myös muilta määritelmiä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Tässä on käynyt nyt vähän niin, että minun asettamia rajoja kritisoidaan tuomatta kuitenkaan esiin omia vaihtoehtoisia mielipiteitä asiasta. Eli vähän samaa kyselin kuin kyselin Tediltäkin: "Onko minkäänlainen suojaikäraja alaikäisiin sekaantumisen suhteen mielestäsi aiheellinen? Vai pitäisikö oikean ja väärän ero määritellä oikeudessakin vain ja ainoastaan tapauskohtaisesti?" Mielelläni kuulisin myös perusteet asetettamallenne iälle. Ihminenhän on seksuaalinen olento kohdusta hautaan ja saavuttaa sukukypsyyden keskimäärin vissiin 12-vuoden tienoilla, joten voihan tuon iän varmasti niillekin tienoille argumentoida suht pätevästi. On kuitenkin eri asia onko sellainen järkevää.

Miksi täällä muuten yleisesti oletetaan, että 15-vuotiaat ovat 15-vuotiaita poikia niin paljon henkisesti kypsempiä? Omien kokemusteni perusteella asia ei ainakaan ole näin selvä. Sanoisin, että tytöt ovat tuossa iässä vuoden edelle, maksimissaan kaksi. 18-vuotiaat pojat ovat kuitenkin ihan selvästi jo eri tasolla.

Yksi esimerkki omasta elämästäni vielä lopuksi. Nämä ovat kyllä aika yhtä tyhjän kanssa, koska ovat kuitenkin aina yksittäisiä tapauksia, joilla ei kokonaiskuvassa ole mitään merkitystä. Kerron silti tämän, koska haluan jonkun konkreettisen esimerkin turvin osoittaa, että mitä olen ajanut takaa, enkä koe kyseisen asetelman olevan loppujen lopuksi kovinkaan harvinainen. Eli: Muistaakseni viime kesän aikoihin laajempaan tuttavapiiriini (vittu mikä määritelmä) ilmestyi 15-vuotias tyttö jostain. No, itsehän hän väitti olevansa 16, mutta asia ei tainnut kuitenkaan olla näin. Kaverit joiden porukkaan hän lyöttäytyi olivat 19-21-vuotiaita, joten eihän tuollaisella tytöllä heille ollut mitään tarjottavaa henkisesti. Siispä tyttö tarjosi jotain ihan muuta, koska ilmeisesti ei uskonut kelpaavansa seuraan muuten (hyvin päätelty). Tarjosi itseasiassa vähän useammallekin ja kyllähän se pojille kelpasi. Mikään muu ei sitten oikein kelvannutkaan ja todella nopeastihan tuo tippui kuvioista pois. Meinaan vaan, että onko tämä sitä "nuoren elämänmakuista suhtautumista elämään", jota ei saisi missään nimessä tukahduttaa? Ja tuohon tapaukseen ei muuten todellakaan liittynyt edes mitään painostusta, vaan tyttö (käsittääkseni suht "normaali" vieläpä) toimi kyllä ihan täysin omasta tahdosta ja alotteestaan. Menikö silti oikein?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Cube kirjoitti:
koo:

Eli vähän samaa kyselin kuin kyselin Tediltäkin: "Onko minkäänlainen suojaikäraja alaikäisiin sekaantumisen suhteen mielestäsi aiheellinen? Vai pitäisikö oikean ja väärän ero määritellä oikeudessakin vain ja ainoastaan tapauskohtaisesti?"

Suojaikärajahan on tietysti jo lain asettamissa puitteissa. Tietysti sitä voidaan pohtia onko soveliasta, että 16-vuotiaalla tytöllä on 30-vuotias poikaystävä. Tässä mennään sitten jo yksilön vapauteen tehdä omia päätöksiä ja lain mukaan 16-vuotias on kykeneväinen valitsemaan oman kumppaninsa ja päättämään harrastaako hänen kanssaa seksiä.

Sitten on paljon näitä rajatapauksia, eli poika voi olla 17-vuotta ja tyttö 14-vuotta jne, joissa oikeus tai perhe itse pohtii laillisuutta tapauskohtaisesti. Periaatteessa tilanteessa, jossa 15-vuotiaalla tytöllä on 18-vuotias mies, niin siihen ei ole kenelläkään sanottavaa.

Meinaan vaan, että onko tämä sitä "nuoren elämänmakuista suhtautumista elämään", jota ei saisi missään nimessä tukahduttaa? Ja tuohon tapaukseen ei muuten todellakaan liittynyt edes mitään painostusta, vaan tyttö (käsittääkseni suht "normaali" vieläpä) toimi kyllä ihan täysin omasta tahdosta ja alotteestaan. Menikö silti oikein?

No ei tietenkään ole oikein tuollainen tilanne. Vastuuta voisi perätä niin tytöiltä kuin äijiltäkin. Miten tuollaisessa tilanteessa pystyy laki tai mikään muu taho estämään tuollaista tapahtumasta? Jos yksilö haluaa antaa kaikille, vetää huumeita tai tappaa jonkun, niin sitä pysty estämään. Ehkäpä tämän tytön kasvatuksessa ja kehityksessä on mennyt jokin pieleen, kun noin huonolla itsetunnolla oli varustettu. Ikävä tilanne, mutta miten estää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös