Naisasiat

  • 7 533 543
  • 26 611

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sen verran pakko sanoa, että nykyinen parisuhteeni alkoi minun ollessa 18 vuotias ja silloinen tyttöystäväni (nykyinen avovaimo) ollessa 15 vuotias. Minusta hänen vanhempansa ottivat minut hyvin vastaan. Olivat kuitenkin hieman varautuneita. Mielestäni itse silloin en ollut sen kypsempi kuin hänkään vaikka ehkä hieman useammin pysähdyin ajattelemaan asioita. Kuitenkin asia lienee hyvin yksilöllinen. Eikä voi sanoa, että kaikki sen ikäiset ja tämän vanhemmat olisivat samanlaisia.

Jos tuntuu että se toinen olisi erittäin kiinnostava tuttavuus ja haluaa todella kokeilla josko siitä suhteesta tulisi jotain niin onhan siinä sitä yritettävä ettei vanhemmalla iällä kaiholla muistelisi että "Mitä jos olisin yrittänyt... tjms.", sillä sehän se harmittaisi silloin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Pakkipari kirjoitti:
Olivat kuitenkin hieman varautuneita.

Uskon, että olisivat olleet, vaikka olisit ollut ihan samanikäinen kuin tyttökin.

Joskus ennen muinoin muutama vuosi sitten 14-vuotias ystäväni seurusteli 18-vuotiaan pojan kanssa. Tämä poika oli juuri ihan tyypillinen Corolla-kaveri, mutta lopulta vaikutti kuitenkin ihan asialliselta. Tai vaikutti ja vaikutti, loppupeleissä värilaseilla katsottuna 14-vuotias tyttö oli aika paljon aikuisempi kuin 18-vuotias "mies".

Kuten jo mainittua, eiköhän se ole jokaisen tytön ja pojan kohdalla melko yksilöllistä. Ei jokainen 18-vuotias pojanretale ole aikuinen, vaikka saisikin jo autolla ajella kaupungilla.
 
koukou kirjoitti:
Eikö edes hieman tee mieli kokeilla? Minä ainakin kokeilisin miltä homma tuntuu, jos sinun "housuissa" olisin..
Nyt tuumasta toimeen ja pikaista raporttia jatkoaikaan, että onko kikkeli turha vekotin sänky hommissa.

t. Mies, jolla pienempi kuin 10%:lla suomen miehistä
Lupaan kirjoittaa kattavan raportin asiasta, jos joskus noin pahasti hairahtuisin. Tosin ennen Suomi voittaa euroviisut... eikun jalkapallon mm-kisat kuin tuo tapahtuu.

Itsekin viihdyn enemmän miesten seurassa. Vaikka osaa miehetkin jauhaa paskaa toisinaan. Ja niissä on niitä ärsyttäviäkin piirteitä, etenkin humalassa, mutta se siitä, ei kuulu tähän ketjuun. Naisilla ne taas on se juoruilu ja jäkätys. Toisaalta olen iloinen kun on vain veljiä. Itsestä ei ole tullut ainakaan niin rasittava akka. Ja toisaalta tietää jo tässä iässä aika hyvin nuo miesten ajatukset ja metkut. No, on miussakin noita rasittavia piirteitä aivan varmasti.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
koukou kirjoitti:
Eikö edes hieman tee mieli kokeilla? Minä ainakin kokeilisin miltä homma tuntuu, jos sinun "housuissa" olisin..
Nyt tuumasta toimeen ja pikaista raporttia jatkoaikaan, että onko kikkeli turha vekotin sänky hommissa.

t. Mies, jolla pienempi kuin 10%:lla suomen miehistä

Jos olisin nainen niin olisin lesbo, niinkuin kait suurin osa muistakin miehistä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
irGGu kirjoitti:
Itselläni on huomattavasti useammin elämässä tilanteita, joissa tekisi mieli hyppiä naispuolisten ystävien silmille ja takoa järkeä heidän päähänsä, kuin tehdä samaa noille miehille. Joko naiset ajattelevat liian monimutkaisesti suurimman osan asioista niin, etten minä pysy perässä, tai sitten miesten yksinkertainen logiikka suurimman osan ajasta toimii kanssani paremmin.

Naiset on liian ailahtelevia, liian teatraalisia, liian turhamaisia, liian pätemisenhaluisia, liian varmoja omista mielipiteistään.. Naiset on oikeastaan liikaa kaikkea. Kenties näistä syistä olen jo vuosia kertonut henkilökohtaisia asioitani vain parhaimmlle miespuolisille ystäville, ja nämä asiat eivät koskaan ole muuta kautta korviini kulkeutuneet. Ei sillä ettäkö nuo tyttökaverini olisi kovia juoruamaan, naisiin vaan taitaa olla rakennettuna perusvirhe, joka saa aikaiseksi maukkaan jutun tai ongelmallisen asian kuultuaan syvälliset keskustelut jonkun muun ystävän kanssa. Pitää päästä juoruamaan tai kyselemään niin yksityiskohtaisia apuja, että toinen varmasti tietää mistä on kyse. Kun taas tämä ihminen kertoo tämän "vain parhaalle ystävälleen" on tämä naisten ihanuus taas selvää. En jummarra en, ja tuokin on vain tuollainen mitätön pikkujuttu, noita on paljon, paljon enemmän. Vielä kun tietäisi miksi miehet itselleen naisia haluavat, itse en sellaista tahtoisi kun tiedän millaisia naiset ovat (myös minä itse). Tuskin pelkkä pillukaan voi saada pariutumista aikaiseksi..

Keneen yrität tehdä vaikutuksen tällä valitusvirrelläsi? Ihme, että sulla ylipäätään on tyttökavereita.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Henkilökohtaiset arvosteluketjut yksittäisistä kirjoittajista eivät taida olla palstalla sallittuja mutta pistäisin mielelläni kierrätyskeskukseen mutapaini-, catfight-, palstagrillaus- ja piikittelyketjut näille kahdelle kimalaisille ja lopuksi vedonlyöntiketjun sekä arviointiketjun fyysisestä, henkisestä ja moraalisesta voittajasta meille lopuille pähkäiltäväksi.

Let's get ready to rumble jne.

(ro)Mah~tawaa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sinänsä ymmärrettävää, että täällä pohditaan onkkelmia ja etsitään mahdollisesti niille jopa ratkaisua (tai ainakin sympatiaa elämäntilanteille), mutta voisiko asian kerrankin kääntää aivan vallan päälaelleen?

Itse ainakin uskallan kehua miehiä oikeinkin runsaasti ja jopa vilpittömästi! (Tarkennus niille, jotka eivät ole vielä hokanneet maurin sukupuolta: asiaa tutkailtuani totean edustavani naisimmeisten kaartia...)

No siis, jostain syystä ainakin meikätytön on paaaaaaljon helpompaa, iisimpää, rennompaa ja hauskempaa olla miesten seurassa. En nyt tarkoita, että kaikki naiset olisivat 'ei-niin-kivaa-seuraa', vaan puhun nyt tilanteista pääsääntöisellä tasolla. Homman nimi nyt on vain niin, että toisinaan saatan esimerkiksi jopa hävetä sitä tirskuntaa, jota akkalauma saa aikaiseksi..Ja jutut pyörii kuitenkin..hmmm...liiaksi shoppailun yms. epärelevantin parissa. Heh. Miesten kera saan puhua justiinsa niin roisisti kuin lystään - ja saan vastusta mielekkäällä tavalla. Toki ystäväpiiriini mahtuu rutkasti kaltaisiani kovasuisia muijiakin, mutta herkkähipiäiset eivät seurastani taida pitää. Miehet on siis tässä mielessä (yleensä) reteempää porukkaa! Tämä siis tuosta huumorpuolesta.

Siksi toisekseen: saman ilmiön olen kyllä huomannut vakavimmissakin kuvioissa: minulla on melkoisesti 'poikakavereita', joiden kanssa pohdiskelen syntyjä syviä. Logiikka jotenkin kulkee samoja ratoja helpommin kuin naisten. Vaan onhan minulla läheisiä naisystäviäkin, joten en tarkoita mitään joko-tai-asetelmaa. Silti useinmiten olen oma itseni miesten seurassa - kiitos siitä heille!

Vai onko niin, että kunkin ystäväpiiriin ikäänkuin 'valikoituu' samanoloiset immeiset, joiden on helpohko kommunikoida keskenään...Mene ja tiedä.

Ja kolmas asia: pidän enemmän seksistä miehen kanssa kuin naisen. Tosin en ole kokeillut, joten...Hmmm...No, enivei: ainakaan en koe vetoa kokeilla sitä toista vaihtoehtoa. Jeps.

Eikös tämä ollu naisasiaa? Siis kun nainen kehuu miestä..? ;))
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mauri, taidat edustaa juuri tuota suosikkityttömalliani, mitkä on ihan parhaita kamujani. Tervetuloa seuraan! =)
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ted Raikas kirjoitti:
mauri, taidat edustaa juuri tuota suosikkityttömalliani, mitkä on ihan parhaita kamujani. Tervetuloa seuraan! =)
Hehee...Siksi kai mielelläni täällä Jatkoajassakin sompailen..Ja miitit ovat ihan ykkösiä! ;D
 
Niin no tarkennetaan sen verran, että on minulla useita naispuolisiakin ystäviä. Ja mukavia sellaisia. Joiden kanssa sitten voi puhua niistä naisten asioista. Tosin hekään eivät ole ns. niitä kanamaisia. Yleensä kyllä käyn ulkona poikien kanssa. Mikä saattaa vaikeuttaa hieman miehen löytymistä... Tosin en niitä baareista edes etsi. Ja siinä on eräs syy miksi en kovin usein noiden naisystävien kanssa käy baareissa. He etsivät seuraa. Tai sitten seuraan lyöttäytyy jotain vähemmän selviä mieshenkilöitä. No, en tiedä liittyikö tää nyt naisasia ketjuun vai mihinkään. Mistä näitä taas tietää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
irGGu: sinuun kohdistunut heittoni oli kieltämättä vähän tyly, mutta joskus vaan ärsyttää sanomattomasti tämä loputon naisten keskinäinen selkäänpuukottaminen. Tuli vain vähän fiilis, että yritit tässä miesvaltaisessa ympäristössä tehdä vaikutusta dissaamalla omaa sukupuoltasi. Miksi sitten kaveeraat tyttöjen kanssa ylipäätään, jos he ovat tätä kaikkea kuvaamaasi? Itse en todellakaan kaipaa tuonkaltaisia ystäviä ja luojan kiitos, ystäväni eivät tuollaisia olekaan. Ehkä tyttökaverit vaan pystyvät kuitenkin ymmärtämään sinuakin tasolla, mihin miehet ystävinä eivät yletä (niin hienoja ystäviä kun heistäkin saa). Naisista varmasti löytyy kuvaamiasi yksilöitä, mutta ihan älytöntä yleistää vain muutaman tapauksen perusteella. Ja kyllä ne miehetkin osaavat juoruta.

Peace!

Ja Awelle tiedoksi, että olen mutapaininut vuonna -95.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hmmm...täytyy tarkentaa omaa viestiäni siinä mielessä, että en tosiaankaan tahdo asettaa miehiä ja naisia vastatusten - mutta tosiasia kuitenkin on, että joidenkin naisten persoonallisuus istuu paremmin miesseuraan ja päinvastoinkin.
Oman viestini funktio oli antaa hyvää fiidpäkkiä miehille. Ja vakuuttaa myös, että onneksi kaveripiirissäni on myös kärkäskielisiä naisia, joiden kanssa voin harjoittaa verbaalista painia. Nääs. Mutapainia en ole kokeillut...
 

Cube

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Ei kuulosta minun mielestäni yhtään pahalta. Kuulostaa ihan normaalilta.
Meidän keskustelumme aiheesta jäi tuossa taannoin vitutusketjussa vähän kesken, joten kysyn täällä: Onko minkäänlainen suojaikäraja alaikäisiin sekaantumisen suhteen mielestäsi aiheellinen? Vai pitäisikö oikean ja väärän ero määritellä oikeudessakin vain ja ainoastaan tapauskohtaisesti?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Nuoruuttaan ei kannata tuhlata !

Major Julli kirjoitti:
Piditkö vapaa-päiviä vai miksi olit noin kronkeli, kuukaudessa on 30 päivää ja kolme kertaa illassa tekee 90, 26/90=28,9%, mikä on samaa luokkaa kuin Karl Goeringin torjuntaprosentit.

Onhan se ollut kovaa luokkaa, pakko sen on myöntää ja työn ja tuskan takana saavutus oli, mutta mitäpä sitä kieltämäänkään. Työpäivät olivat raskaita ja jo aamusta piti tekemään hyttisiivojien kanssa alustustyötä, oliko uusia ja minkä näköisiä oli töihin tullut, raskasta olikin heille heti aamusta vääntää jäätelöannoksia ja kutsua illaksi henkilökunnan diskoon. Palkinto joka kuitenkin iltasella odotti tämän vaivan palkaksi, paikkasi niin paljon näitä uharuksia.

Junnun laulussa sanottiin jotenkin näin "jaksa jaksa aina uuteen jaksa jaksa aamu kuuteen", näin se meni, kiitos kauppamatkustaja Huikkaselle loistavasta esimerkistä ja Junnulle Myös :) Kolmen vuoden ikäero on muuten kauhistuva juttu ! Kaupparia minä muuten siihen aikaan ajattelin !

veini

Ps. Kohta tulee kysymys kuka Kauppari :)
Ps. On muuten kolme eläintä jolla on luu elimessä; Kokki, gorilla ja karhu !
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Eipä ole parempaa paikkaa ilmoittaa: kympppi kohta täyteen ja rakastan Sinua edelleen!
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
er_bai_wu kirjoitti:
Eipä ole parempaa paikkaa ilmoittaa: kympppi kohta täyteen ja rakastan Sinua edelleen!

Kymmenen tuntia saman naisen kanssa. Kadehdittavaa! Itselläni taitaa tähän mennessä enkat olla puolenyön, ja aamu kahdeksan välinen aika.
Eikös tuossa kerkiä jo kyllästyä toiseen, ja tekee mieli lähteä katselemaan olisikos se ruoho vihreämpää aidan toisella puolella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Onko minkäänlainen suojaikäraja alaikäisiin sekaantumisen suhteen mielestäsi aiheellinen? Vai pitäisikö oikean ja väärän ero määritellä oikeudessakin vain ja ainoastaan tapauskohtaisesti?
Vaikean kysymyksen heitit, mutta jos tuossa nyt (mihin lainaamasi tekstini perustui) tosiaan oli kyseessä... olikos se 16-vuotias ja 18-vuotias, niin en ymmärrä mitä ihmeellisen kauheata siinä on? Muutama vuosi ikäeroa ja 15-16 vuotias useimmiten tietää, mitä seksi on ja mitä siitä seuraa ja osaa kyllä kieltäytyä, jos on tippaakaan järkeä ja se ruinaaja joku totaali pösilö.

Tuollaisessa pariskunnassa muutenkin se nuorempi voi olla vaikkapa kokeneempi, niin seksissä kuin seurustelussakin.

Sanotaanko näin, että tietoinen nuorten ihmisalkujen jallittaminen, nimenomaan hyväksikäyttömielessä on aina tuomittavaa ja ehdottomasti väärin. Taas jos suhde perustuu oikeaan ihastumiseen ja rakkauteen ja siinä on pohjalla halu olla yhdessä ja arvostaa toista tasa-arvoisena, niin en voi ymmärtää mitä niin pahaa siinä voisi olla? Luultavasti silloin molemmat osapuolet ovat jollain tapaa tilanteesta perillä. Ei voida puhua mistään hyväksikäytöstä. On tämä sitten pari vaikka sellainen, että nuorempi on 15-16 vuotias ja toinen vaikka sen yli 20 ikävuotta tai sen yli.

Eli kyllä katsoisin tälläisessä enemmänkin tapauskohtaisesti, kuin sokeasti lakikirjaa tihrustamalla. Jos lähipiiri näkee, että parin elämä on normaalia, eikä sisällä mitään väkivaltaisuuksia tai hyväksikäyttöä, niin en tiedä mitä lakikaan voi siinä sanoa? Passittaa vanhemman osapuolen oikeuden eteen suuresta rikoksesta ihmiskuntaa ja yleistä turvallisuutta kohtaan?
 

Cube

Jäsen
Aika tyylikkäästi väistit tuon kysymykseni. :) Kyllähän minä tuon vastauksesi oikeastaan jo tiesin, mutta kysymyshän oli siitä, että mikä olisi sellainen "ikäjakauma", joka alkaisi jo sinustakin kuulostamaan pahalta. 14v ja 20v? 12v ja 18v? Kai jossain vaiheessa sinunkin kohdalla tulee sellainen olo, että tapauskohtaisuuden voi jo heittää nurkkaan, koska kyseinen asetelma alkaa olemaan aika yksiselitteisen epäterve.


Ted Raikas kirjoitti:
Sanotaanko näin, että tietoinen nuorten ihmisalkujen jallittaminen, nimenomaan hyväksikäyttömielessä on aina tuomittavaa ja ehdottomasti väärin.
Tähän voisin minä puolestani sanoa, että katsot asiaa liian mustavalkoisesti. Kysehän ei välttämättä aina ole siitä, että se 18-vuotias kundi tietoisesti käyttäisi hyväkseen yhtään ketään. Kolme vuotta tuossa iässä on kuitenkin aika iso ero ja myöskin osapuolten tarpeet ja odotukset seurustelulta ovat mahdollisesti aika erilaisia. Yritän tällä sanoa sitä, että vaikka sinne sänkyyn hypättäisiin ihan yhteisymmärryksessä (tottahan toki tyttö haluaa olla paras mahdollinen tyttöystävä unelmien prinssilleen), niin seuraukset voivat silti olla huonoja. Mielestäni se on nimittäin kiistämätön tosiasia, että liian aikaisin aloitettu seksielämä saattaa ihan oikeasti jättää tyttöön pahatkin henkiset arvet ja seksuaalisen tasapainon löytäminen voikin sitten myöhemmällä iällä olla ongelmallista (ainakin minä luulen tietäväni moisia tapauksia omilta yläasteajoilta).

Tietysti tämäkin on tapauskohtaista, mutta ei lainsäädäntöä ja moraalia yleisesti voi oikeastaan pitää yllä ilman jonkinlaista selvien rajojen asettamista.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Kai jossain vaiheessa sinunkin kohdalla tulee sellainen olo, että tapauskohtaisuuden voi jo heittää nurkkaan, koska kyseinen asetelma alkaa olemaan aika yksiselitteisen epäterve.
No, totta. Jäi ehkä odottamasi vastaus tulematta... yritin kyllä siihen suuntaan vihjata, miten ajattelen, ehken sitten riittävästi selventänyt. =)

Noh... alle 15-vuotiaat näkisin, että kannattaa jättää rauhaan ja kasvamaan, vaikka kuinka ihastelisi ja sydän väpättäisikin. 16-17 vuotiaita pidän alaikäisistä sellaisina, joilla useimmiten on jo riittävästi älliä ja tilannetajua ja muutenkin ymmärrystä suhteellisuudesta. Todettakoot vielä, etten tietysti pidä olennaisena ja tavoiteltavana asiana yrittää iskeä alaikäisiä, mutta jos täysi-ikäinen nyt syystä tai toisesta sattuu kohtaamaan ihmisen, joka ei ihan vielä täysikäinen ole ja kemiat pelaa, niin aika julmaa olisi kieltää yhdessäolo.
 

Cube

Jäsen
Lisäsin vielä edittiä ylle, ellet sattunut huomaamaan.

Ted Raikas kirjoitti:
Todettakoot vielä, etten tietysti pidä olennaisena ja tavoiteltavana asiana yrittää iskeä alaikäisiä, mutta jos täysi-ikäinen nyt syystä tai toisesta sattuu kohtaamaan ihmisen, joka ei ihan vielä täysikäinen ole ja kemiat pelaa, niin aika julmaa olisi kieltää yhdessäolo.
Minun kirjoissani tuo yhdessäolon kieltäminen on ns. pakollinen paha näissä tapauksissa. Näissä 15v./20v.-suhteissa taitaa nimittäin useammin olla kyseessä jonkinasteinen hyväksikäyttö kuin aito rakkaus. Jos vähän epävirallisemmin puhutaan, niin mielestäni usein niissä on kyse siitä, että vanhempi jamppa haluaa "harjoitella" seurustelua ja seksiä itseään selvästi nuoremman tytön kanssa, koska epäonnistumisen siinä voisi kokea jotenkin vähemmän nöyryyttäväksi kuin omanikäisen "samalla viivalla" olevan tytön kanssa.. En toki tarkoita, että jamppa toimisi mainitulla tavalla mitenkään pahuuttaan tai tiedostavan laskelmoivasti, mutta uskon, että alitajunta tms. ohjaa jamppaa nuorten tyttöjen pariin pääsääntöisesti tästä syystä (jos näin käy siis useamminkin kuin kerran). Ihastuminen/rakastuminenhan ei missään nimessä ole mikään sattumanvarainen prosessi ja sen takaa on aina (usein?) ihan selkeät syyt löydettävissä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Mitapa 15-vuotias tietaa asiasta nimeltaan rakkaus? Nimenomaan parisuhderakkaudesta. Ei aitin ja isin rakkaudesta.

Eikohan noissa teinien suhteissa ole edelleenkin kyse ihan muusta kun rakkaudesta. Tuskin maailma niin paljon on muuttunut 20 vuodessa... Se voi ehka silta tuntua, mutta sita se ei olle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Mielestäni se on nimittäin kiistämätön tosiasia, että liian aikaisin aloitettu seksielämä saattaa ihan oikeasti jättää tyttöön pahatkin henkiset arvet ja seksuaalisen tasapainon löytäminen voikin sitten myöhemmällä iällä olla ongelmallista (ainakin minä luulen tietäväni moisia tapauksia omilta yläasteajoilta).
Jättääkö? Siihen on minun miehenä tietysti vaikea mennä sanomaan mitään. Ehkä Jatkoajan naiset osaavat kertoa enemmän tuosta. Uskoisin kuitenkin, että aika moni nainen on sen ensimmäisen kertansa kokenut helpostikin 15-17 vuotiaana. Tuskin se petikumppani on aina ollut ihan omaa ikäluokkaakaan. Mitä minä muistan omilta yläasteajoiltani, niin, ei se ollut laisinkaan outoa, että tytöt itseään muutamia vuosia vanhempienkin kundien kanssa styylasi ja luoja ties teki. Se nyt vaan on niin, että siinä kun omanikäiset jannut pyörivät vielä keskenään mudassa hihittäen, ne muutamaa vuotta vanhemmat tyypit voivat tuntua jo hieman kehittyneemmiltä ja miehekkäämmiltä. Lue: kiinnostavimmilta.

Yhtä kaikki, monelle ensimmäiset seksikokemukset tapahtuu varsin nuorella iällä. Osa niistä on odottamattomia ja ikäviä, osa vähemmän sellaisia. En vaan jaksa uskoa, että ne rikkovat ihmisen itsetunnon lopuniäksi ja seksin harrastaminen myöhemmällä iällä vaikeutuu. Hassua, että puhutaan siitä, miten se on tytölle niin kova paikka, mutta miehet sivuutetaan kokonaan? Onko nuoret miehenalut sitten jotenkin sellaisia, jotka ottavat rennommin koko homman? Epäilen, jos sinun linjallasi mennään.

Mikä muuten olisi sitten sinun mielestäsi naiselle sopiva ikä alkaa petihommiin?

Cube kirjoitti:
Minun kirjoissani tuo yhdessäolon kieltäminen on ns. pakollinen paha näissä tapauksissa. Näissä 15v./20v.-suhteissa taitaa nimittäin useammin olla kyseessä jonkinasteinen hyväksikäyttö kuin aito rakkaus.
Ei, kyllä siinä voi olla oikea välittäminenkin kyseessä ja halu elää toisen kanssa, eikä vaan kokeilla ja vaihtaa sitten seuraavaan. Toistan tätä nyt ihan siksi, että helpommin sanotaan kyseessä olevan hyväksikäyttö, kuin terve suhde. Siksi puolustan sitä poikkeusta, joka vahvistaa sen kuuluisan säännön.

Ihastuminen/rakastuminenhan ei missään nimessä ole mikään sattumanvarainen prosessi ja sen takaa on aina (usein?) ihan selkeät syyt löydettävissä.
Minä taas väitän, että se on sattumanvarainen ja ei laske ikää, eikä ylipäätään toimi minkään valtakunnan logiikan kautta. Se perustuu ihan puhtaasti tunnetasoon, niiden samankaltaisuuteen kahden ihmisen välillä, siihen värinään ja kipinään, joka tulee kun kaksi sellaista ihmistä kohtaa, jotka voivat olla jotain toisilleen. Siinä kohtaa merkitsee enemmän ihminen, kuin se joku hiton ikä, mitä se mahtanee sillä hetkellä edustaa.

Osin voi olla tottakin tuo, mitä muuten puhuit tuosta "harjoittelemisesta" ja epäonnistumisen pelosta. En vaan ymmärrä silti, mitenkä se epäonnistuminen riski olisi muka vähäisempää, kun kumppani on nuorempi? Epäonnistuminen on aina edessä, jos ei löydy yhteistä sävelmää ja ei osaa mukautua tilanteisiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuka tahansa ihmisten kehitystä, psygologiaa tai muutenvaan nuoria ymmärtävä ihminen tajuaa että 15-vuotias nainen voi "kypsyydestään" huolimatta olla tunne-elämältään lapsi.

Tasapaino saapuu siinä vaiheessa kun kaikki: fyysisyys, seksuaalisuus, arvomaailma, tunne-elämä, suhteellisuudentaju jne. ovat saapuneet sinne perille asti, vaikka kuinka ne varmaan puhuu tosi kypsää materiaalia mutta ei helvetti miettikääpä itseänne samanikäisenä tai minkä vaan ikäisenä...
Olitteko missään vaiheessa herkkä vaikutteille tai helposti johdateltavissa, herkkiä ihastumaan/rakastumaan, arkoja/hämmentyneitä seksuaalisuutenne kanssa, otettuja siitä että joku kiinnostava kiinnostuu tai muuten vaan nuoria?

Monella tytöllä tuskin 15-vuotiaana, epäilen että harvoilla ennen 20 vuotiaana.

Miehilä ei varmaankaan alle 20 -vuotiaana, itselläni tuskin koskaan.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:
Vaikean kysymyksen heitit, mutta jos tuossa nyt (mihin lainaamasi tekstini perustui) tosiaan oli kyseessä... olikos se 16-vuotias ja 18-vuotias, niin en ymmärrä mitä ihmeellisen kauheata siinä on? Muutama vuosi ikäeroa ja 15-16 vuotias useimmiten tietää, mitä seksi on ja mitä siitä seuraa ja osaa kyllä kieltäytyä, jos on tippaakaan järkeä ja se ruinaaja joku totaali pösilö.

Tuollaisessa pariskunnassa muutenkin se nuorempi voi olla vaikkapa kokeneempi, niin seksissä kuin seurustelussakin.

Olen tässä lueskellut todella mielenkiinnolla näitä nuorten suhteisiin liittyviä kirjoituksia. Heitänkin tässä kommentin tuollaisen 15 vuotiaan kauniin tytön isänä.

Pointtihan ei mielestäni ole siinä, onko tytöllä tajua seksistä tai kokemuksistaan. Tuollainen 15 vuotias on kuitenkin täysi lapsi vielä, joka tuntuu aika helpolla olevan omien haaveidensa ja tunteidensa vietävissä. Tyttäreni on fyysisesti varmasti täysi nainen, mutta ei kuitenkaan sillä henkisellä tasolla, mitä 18 vuotias nuori mies on. Kokemukseni ja havaintoni eivät pelkästään perustu omaan tyttäreeni, vaan tunnen paljon hänen saman ikäisiään kavereitaan myös. Tuon ikäiset tytöt eivät oman kokemukseni mukaan oikeastaan tulevaisuutta ajattele kovinkaan pitkälle, vaan haluavat juurikin päteä kavereilleen tuollaisilla autoilevilla kundikavereilla. Sellaisiakin on tyttärenikin kavereilla jo. Omalleni en aivan helpolla sulattaisi tuollaista. Vakava keskustelu olisi varmaan sen civic-heebon kanssa ihan man-to-man, ennenkuin alkaisin sitä katsella.

Minulla on myös poika, joka on 17 ikäinen. Tunnen myös hänen pelikavereitaan ja muita ystäviään todella hyvin. Sellainen tuntemus on tässä viime vuosina yhä voimakkaammin herännyt, että tuon ikäiset pojat ajattelevat jo paljon pidemmälle tulevaisuuteen. Ottavat vakavammin opiskelut, tekevät duunia sivussa ja heillä on tavoitteita elämässä eri tavalla. Myös suhteessa on aivan erilaiset odotukset kuin noilla 15 vuotiailla tytöillä. En mä antaisi oman tyttäreni muuttaa minnekään kotoa pois vielä tässä vaiheessa. Pojan kohdalla se voi olla aika lähellä.

En tässä moiti kumpaakaan sukupuolta nuorista. Vähän vain omia kokemuksiani ja ajatuksia toin mukaan keskusteluun. Itse en olisi koskaan 18 vuotiaana voinut kuvitellakaan alkavani seurustella 15 vuotiaan kanssa. Enkä usko, että maailma olisi tässä munkaan vanhetessa muuttunut sen kummemmaksi. 15 vuotias on kuitenkin vielä lapsi, ihan sama mitä olisi elämässään kokenut.

-duud-
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
duud kirjoitti:
15 vuotias on kuitenkin vielä lapsi, ihan sama mitä olisi elämässään kokenut.
Sama pätee myös 18-vuotiaisiin hyvin usein.

Ei kyllä sinänsä yllätä, että 17-18-vuotiaan pojan uskotaan aina olevan paljon valmiimpi maailmalle ja toimimaan järkevästi tilanteessa kuin tilanteessa, kuin samanikäisen tytön. Pojat on aina poikia ja sitä rataa, vapauksien anto heille ihan omaa luokkaansa. Tyypillinen ilmiö patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Tytöt on aina niitä herkkiä ja haavoittuvaisia linnanneitoja ja niitä pitää suojella kaikelta pahalta, mitä maailmassa liikkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös