Ted Raikas kirjoitti:Sama pätee myös 18-vuotiaisiin hyvin usein.
Ei kyllä sinänsä yllätä, että 17-18-vuotiaan pojan uskotaan aina olevan paljon valmiimpi maailmalle ja toimimaan järkevästi tilanteessa kuin tilanteessa, kuin samanikäisen tytön. Pojat on aina poikia ja sitä rataa, vapauksien anto heille ihan omaa luokkaansa. Tyypillinen ilmiö patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Tytöt on aina niitä herkkiä ja haavoittuvaisia linnanneitoja ja niitä pitää suojella kaikelta pahalta, mitä maailmassa liikkuu.
Ei pidä paikkaansa. Tuon sanon aivan omien kokemuksieni perusteella. Olen noiden teinien elämää tästä aika läheltä pitkään saanut seurata ja siihen perustuvat kommenttini.
En ole koskaan tehnyt tai toiminut itsekään siten, kuin tuollainen kuvailemasi yhteiskunta on odottanut. En tosin saanut ajatuksestasi oikein nyt kiinni, kun tuollaisia kliseitä heittelit. Ei minulla ainakaan ollut tarkoitus pistää sukupuolia mitenkään vastakkain tuossa. En vain usko Anna-lehdenkään tunkemaan nais- tai mieskuvaankaan. Siinä tosin olet oikeassa, että tyttöjä pitää aina puolustaa pahoja juttuja vastaan. Sen tosin nuo nyky nuoret miehet tekevätkin useinmiten.
Itse lähdin kotoa pois 18 vuotiaana. Päästäisitkö pikkusiskosi muuttamaan kotoa 15 vuotiaana? Siis isänä?
-duud-